Innbrenning av tv logoer på plasma - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 81
    Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har jeg forska litt i kveld, og på alle kanaler som sender reklame så vises ikke kanal logoen når det sendes reklame. Siden det sendes reklame minst hver time hele døgnet burde vel det gjøre sjangsen for innbrenning av logo enda mindre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Jeg sendte en mail til Panasonic og spurte om innbrenningsproblematikken for TH-37PV500E. Her er svaret jeg fikk:

Heisann,
    Dersom du har nøyaktig samme spot i bildet på skjermen sammenhengende i over én uke begynner faren for innbrenning å komme. Dersom du f.eks. switcher til text-tv, slår av tv'en, eller på andre måter skifter bildet helt (det trengs bare ett skifte av ett sekunds varighet) oftere enn én gang pr. uke er det ingen fare for innbrenning. Det er ingen teknologi i selve plasmaen som hindrer innbrenning dersom du skulle prestere å ha samme bilde sammenhengende så lenge som dette.

Mvh,
    Panasonic Nordic AB

Det vil si at faren for innbrenning er usannsynlig liten (for denne modellen i hvertfall). Dere som er usikre, burde ta kontakt med produsenten av plasmaen deres.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Takk DonCorleone.
    Endelig en som tar opp problemstillingen med de rette folka. Produsenten.
    Og i nevnte tilfelle ser det jo ut til at innbrenning er null problem.
    Jeg vet ikke om noen som er kun på en og samme kanal i over en uke.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DonCorleone
    Jeg sendte en mail til Panasonic og spurte om innbrenningsproblematikken for TH-37PV500E. Her er svaret jeg fikk:

Heisann,
    Dersom du har nøyaktig samme spot i bildet på skjermen sammenhengende i over én uke begynner faren for innbrenning å komme. Dersom du f.eks. switcher til text-tv, slår av tv'en, eller på andre måter skifter bildet helt (det trengs bare ett skifte av ett sekunds varighet) oftere enn én gang pr. uke er det ingen fare for innbrenning. Det er ingen teknologi i selve plasmaen som hindrer innbrenning dersom du skulle prestere å ha samme bilde sammenhengende så lenge som dette.

Mvh,
    Panasonic Nordic AB

Det vil si at faren for innbrenning er usannsynlig liten (for denne modellen i hvertfall). Dere som er usikre, burde ta kontakt med produsenten av plasmaen deres.
    Kan ikke skjønne at at det Panasonic Nordic AB skriver her kan være riktig kan og stemme med hva som skjer i virkeligheten.

Plasma skjermer trodde jeg benyttet fosfor for produsere lys, og det er vel sånn at fosfor har en hviss levetid og lysmengde den kan avgi, og det blir gradvis svekket.
    Dersom man har et sort bilde med en statisk hvit logo med høy lysintensitet, og lar dette stå på i en uke av gangen og fjerner logoet i ett sekund, da har man vel egentlig alikevel hentet ut en uke med mer lys, og svekket de områdene der fosforet avga lys mer enn resten av bildeflaten. Det er ofte sånn i CRT verdenen og muligens også i plasma, at det fosforet som avgir rødt, varer lenger enn grønnt og blått. Kanskje en ide å fåreslå for de værste såpeopera tv selskapene at i alle fall og sikkert over 50% av seerene er kvinner, og de har oftere rødt som yndlings fargen... Hvorfor ikke la tv selskaps logoene være da litt mer som yndlingsfargen til....

Interesante inlegg og debatter tidligere her i tråden også men man har etter min mening en litt bedre bil og vei analogi enn det litt etter min mening håpløse "sving" inlegget som vel neppe har eller noen gang vil ha noe med virkeligheten å gjøre annet enn for hvor mye plass et vogntåg trenger for å komme frem osv, noe som vel børr taes litt hensyn til...
    Ellers har noen hørt om salting ?....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som det stod tidligere i denne tråden så har nyeste 8 generasjon skjermer fra Panasonic minimal sjanse for innbrenning. Selv om ikke type betegnelsen stemmer med det som leveres i norge, så ville det være rart om det ikke er samme panelet, da alle tester, nettsider og brosjyrer på PA50 og PA500 modellen viser til nettopp 8 generasjon panel.

Det er ikke uvanlig at man finner nesten samme TV med samme typebetegnelse, det kan være avvik i enkelte land pga krav til utstyr tilkoblinger osv.

De som har vært borti pris garantien til en viss el-kjede har sikkert lurt på hvorfor de har modeller som ikke finnes i en annen butikk på kloden...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ringer folk til Canal Digital og Viasat og ber de om å sende sterkere signal eller om å flytte satellitene da de selv ikke gidder lette ræva fra stolen og fin justere antenna....dagens digresjon

Sitat Opprinnelig postet av Justin Case
    Hallo? Er det veidirektoratet? Ja, jeg vil klage til dere. Bilen min svinger så dårlig, kan dere se å rette ut alle veiene, slik at jeg kan kjøre der? Nå har jeg kjøpt en bil til flere hundretusen som ikke svinger så godt, så viser det seg at veiene i Norge svinger mye og ofte. Dette må opphøre med øyeblikkelig virkning!!

Vennlig hilsen frustrert skattebetaler!

Razor, hvis du ikke forstår denne analogien, så fortjener du å få innbrent alle logoer på skjermen din. Klag til plasmaprodusenten, ikke tv-stasjonene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JoonGoii
    Det ringer folk til Canal Digital og Viasat og ber de om å sende sterkere signal eller om å flytte satellitene da de selv ikke gidder lette ræva fra stolen og fin justere antenna....dagens digresjon
    Mener du JoonGoii at logo innbrennings problematikken som har potensialet til å påvirke lage avtrykk og sette merker og unødvendig skader tusenvis av skjermer verden over og dette er et litt lattelig problem?

Er ellers tilhenger av å kalle en spade for en spade, men ser ikke noen veldig god grunn til å sette opp statiske lysintense logoer i skjermbildet, når man samtidig kjenner til svakheter som forskjellige teknologier har, og som har eksistert siden fjernsynets barndom.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei - men veldig mange har aldri åpnet en bruksanvisning engang - og sitter etterpå og sutrer som en gravid ku i en hengemyr.

Hvis folk må ha på TV n i 12 timer og ikke ser på den, så finnes det noe som heter radio feks eller man kan ta lyden fra video spilleren istedet.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei - men veldig mange har aldri åpnet en bruksanvisning engang - og sitter etterpå og sutrer som en gravid ku i en hengemyr.

Hvis folk må ha på TV n i 12 timer og ikke ser på den, så finnes det noe som heter radio feks eller man kan ta lyden fra video spilleren istedet.
    Er enig med at man kan sette litt krav til brukerene av utstyret også, og at det helt sikkert fåregår mye tankeløs bruk og forekommer mye uberettiget og helt håpløs klaging og syting. Synes forøvrig en gravid ku i en hengemyr kan få sutre så mye den vil, den har joe strengt tatt et stort problem, som forhåpentlig kan løses med å få litt oppmerksomhet...

Statiske lysintensitive logoer, vil etter min mening slite fosforet ujevnt og man vil ha like stor skade i bildet etter ett år, samme om man ser på kanalen 1/2 time pr dag i et år og nistirrer på skjermen hele denne halvtimen eller man setter på tven og lar den stå på samme kanal 24/7 uten å se på den i ca 180 timer i løpet av det første året. Vet at oppvarmingen, brightness og kontrast innstillinger osv spiller inn og kan fremskynne eller forsinke innbrenninger, men
    fjernsynselskapene er vel interessert i at flest mulig ser på nettop deres kanal, så skønner ikke helt hvorfor de ikke selv også skulle ha litt egeninteresse av å holde på flest mulig seere, uavhengig om de har 8 generasjon plasmaskjerm, eller en tidligere modell som ikke tåler like mye statiske bilder før de sitter der permanent.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bitteliten avsporing... Noen som vet om det er normalt at det finnes ir koder for tv (det være seg crt/plasma/lcd) som lar deg "ta en V-mute"?

Altså, en funksjon lik den de fleste konferanseprojektorer har, at man "muter" bildet, mens systemet (og lyd) allikevel er på og responsen på "mute-off" er kjappere enn å starte systemet på nytt.

Spesifikt lurer jeg på om SONY FQ-70 har koder for dette...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oj, dette kaller jeg å lage 10 høns av ei fjær eller no....

Er det faktisk noen som har hørt om innbrente logoer? Jeg har aldri vært borti at en logo har blitt innbrent, og jeg har jobbet i en butikk som har solgt massevis av plasmaer fra de kosta 100k.

Eneste jeg har sett innbrenning på er noen gamle crt monitorer som stod på med samme butikk datasystem i 5 år, samt en lcd bakprojeksjon som stod på med menyen til en dvdfilm rimelig lenge

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. Jobber selv i butikk. Vi har hatt 1 tilfelle med innbrenning når en plasma sto på med et pause bilde fryktelig lenge. Kjørte litt film og problemet var borte. Ellers står alle plasma skjermene på 10t pr dag utenom søndag med samme tv kanal i flere mnd=ingen innbrenning på noen så langt.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs hva dere oppfatter som innbrenning. Det er jo ikke sånn at logoen/menyen etc. blir tatoert inn i skjermen så den synes under alle forhold; faktisk er det vanskelig å få øye på kanallogoene som jeg har fått brent inn under normale forhold, men dersom jeg ser på en film sent på kvelden(mørkt i stua), og det er en mørk scene i filmen slik at mesteparten av skjermen er mørk, blir innbrenningene forholdsvis tydelige. Nok til at det irriterer meg noe, ihvertfall. Men jeg er perfeksjonist.

Men jeg kan godt tenke meg at det ikke egentelig er noe problem på de nyeste panelene. Og - noe STORT problem er det forsåvidt ikke her heller; jeg må som sagt se godt etter for å få øye på det, og det synes best i mørke scener.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat hvor stor logo innbrennings problemet er på plasmaskjermer fortiden på de nye og litt eldre plasmaskjermpanelene, er ikke det vel ikke så godt å si, men at det fremdeles kan være et tema med at statiske logo felt i bildet eller annen ujevn utnyttelse av fosforet og som skiller seg vesentlig fra resten av den jevne bruks slitasjen, fremdeles kan påvirke skjermens ytelser over tid, ja det er det vel etter min mening ikke så mye tvil om.

At ikke en Plasma skjerm til utstilling og demonstrasjon i butikker har et logo eller ujevn slitasje problem, kan jo komme av mange faktorer. Den største er muligens at ikke skjermen står der lenge nok før neste modell kommer og den blir byttet ut, før slitasjen blir et synlig problem, en annen faktor er nok også den bruken disse "demo" plasmaene gjerne blir utsatt for, gjerne er DVD avspilling inne i mellom TV stasjoner som har de statiske logoene og andre demoer som skal imonere kunder. Denne vekslende bruken med gjerne mye lyssterkt og kontrastrikt og bevegelig kildemateriale er vel da med på å motvirke de mer synlige innbrenningene, selv om "timetelleren" og bruken ellers ikke er optimal.
    En annen faktor er at øyet er mer følsomt for forskjeller i lysitensitet når lys styrken fra skjermen og omgivelses eller lyset i rommet rundt skjermen blir lavere. De plasma skjerm demonstrasjonene jeg har sett i div butikker der de selges, har ofte et fullt opplyst rom ved demonstrasjonen, og ikke en litt dempet belysning, som jeg i alle fall foretrekker å ha når filmen skal nytes hjemme.

Skal man se etter ujevn slitasje på et tidlig tidspunkt, må man ofte ty til heltdekkende jevne bilder som utnytter de tre fargenes fosfor forskjellig. Sett på et heltdekkende hvitt, blått eller grønnt med forskjellig lysintensitet og se om det fremdeles ikke er mulig å se forskjell i de områdene som et statisk logo, eller ubenyttede skjermarealer med 4:3 eller 14:9 på en 16:9 skjerm.

Felles for de fleste bildefeil, om det handler om ujevn slitasje og innbrenning på plasma eller CRT, døde pixceler på LCD, konvergens problemer VB på LCD projektor regnbue på DLP, komprimerings feil i mpeg kildemateriale osv, er det vel sånn vel at hvis feilene ikke akkurat slår i mot en med første øyekast, så kan det være litt vanskelig å få øyet på og registrere slike avvik i begynnelsen, men under de rette/gale forholdene, og hvis man først er blitt klar over problemene, ja da ser man og ergrer seg ofte over de feilene som måtte være der, og som dermed tar bort opmerksomheten fra det som ellers vises på skjermen.
    Tror ikke man trenger å kalle seg perfeksjonist, for å ergre seg over avtrykk og ujevnheter fra logoer og andre synlige slitte ujevnheter i den dyrekjøpte plasma skjermen med kun noe få hundre driftstimer med galt kildemateriale...

Enkelte plasma produsenter opererer med svimlende høye tall for hvor mange driftstimer skjermen kan være i bruk før man får en halvering av lysintensiteten. Tall som 40-60000 timer osv, ser jo meget imponerende ut på papiret og hvis man fordeler de driftstimene man vanligvis vil benytter skjermen ut i antall tiår..., Selv tror jeg man ofte skal ta disse tallene med en klype salt og de børr leses på samme måte som MTBF timetallet for hardisker eller f.eks et X000:1 tall angitt for et imponerende kontrast verdi tall. Forskjellig bruker oppsett og foskjellig kildemateriale med statiske logoer osv og det faktum at ikke noen skjermer av de nyeste versonene har hatt mulighet til å fysisk ha kjørt i gjennom denne prosessen med å vise bilde i noen titalls tusen timer er vel med på å ikke akkurat bygge opp under slike timetall.

Skjermer som opererer med høye kontrast forhold, vil vel egentlig også angi et visst potensiale for forskjeller i lys styrker som igjen kan påvirkes negativt med statisk bildeslitasje. En annen faktor er at pga lys bortfallet pga slitasje, er enkelte plasma skjermer utstyrt med en fungsjon som gradvis skrur opp lysstyrken over tid, for å motvirke lysreduksjonen. Dette betyr etter min mening at ujevn fosfor slitasje i begynnelsen av skjermens levetid vil bli mer synlig etter hvert som tiden går, samtidig som når fosforet og plasma cellene kjøres hardere, vil faren for nye statiske innbrenninger også øke....

Det er sikkert mange her inne på forumet, som "lider" av en litt utskiftnings og oppgraderings tankegang (nesten som 3 fots syken innenfor båtverdenen) , og ikke helt skjønner denne inbrennings tankegangen og problemer man normalt ikke vil kunne se så mye til alikevel det ene året man skal ha skjermen.
    Selger man plasma skjermen på bruktmarkedet, er det viktig å oppgi alle feil og mangler, innbrenninger da, er vel ikke så heldig, eller med på å få så veldig mye igjen av de pengene man en gang betalte for skjermen.

Synes det er greit å ha en "forbruksvare" som en skjerm er, så man kan ha glede av den i 5-10 år, uten de store negative overaskelsene i denne perioden, selv om kona vil se en del på på tvselskaplogo intensive kanaler, eller kan finne på å "sette opp" og gå fra tven mens den viser et 14:9 statisk blått tvbilde med sorte ubenyttede fosfor arealer på hver side, fra videospilleren og la det stå på i timesvis etter at telefonsamtalen ble avsluttet...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Akkurat hvor stor logo innbrennings problemet er på plasmaskjermer fortiden på de nye og litt eldre plasmaskjermpanelene, er ikke det vel ikke så godt å si, men at det fremdeles kan være et tema med at statiske logo felt i bildet eller annen ujevn utnyttelse av fosforet og som skiller seg vesentlig fra resten av den jevne bruks slitasjen, fremdeles kan påvirke skjermens ytelser over tid, ja det er det vel etter min mening ikke så mye tvil om.

At ikke en Plasma skjerm til utstilling og demonstrasjon i butikker har et logo eller ujevn slitasje problem, kan jo komme av mange faktorer. Den største er muligens at ikke skjermen står der lenge nok før neste modell kommer og den blir byttet ut, før slitasjen blir et synlig problem, en annen faktor er nok også den bruken disse "demo" plasmaene gjerne blir utsatt for, gjerne er DVD avspilling inne i mellom TV stasjoner som har de statiske logoene og andre demoer som skal imonere kunder. Denne vekslende bruken med gjerne mye lyssterkt og kontrastrikt og bevegelig kildemateriale er vel da med på å motvirke de mer synlige innbrenningene, selv om "timetelleren" og bruken ellers ikke er optimal.
    En annen faktor er at øyet er mer følsomt for forskjeller i lysitensitet når lys styrken fra skjermen og omgivelses eller lyset i rommet rundt skjermen blir lavere. De plasma skjerm demonstrasjonene jeg har sett i div butikker der de selges, har ofte et fullt opplyst rom ved demonstrasjonen, og ikke en litt dempet belysning, som jeg i alle fall foretrekker å ha når filmen skal nytes hjemme.

Skal man se etter ujevn slitasje på et tidlig tidspunkt, må man ofte ty til heltdekkende jevne bilder som utnytter de tre fargenes fosfor forskjellig. Sett på et heltdekkende hvitt, blått eller grønnt med forskjellig lysintensitet og se om det fremdeles ikke er mulig å se forskjell i de områdene som et statisk logo, eller ubenyttede skjermarealer med 4:3 eller 14:9 på en 16:9 skjerm.

Felles for de fleste bildefeil, om det handler om ujevn slitasje og innbrenning på plasma eller CRT, døde pixceler på LCD, konvergens problemer VB på LCD projektor regnbue på DLP, komprimerings feil i mpeg kildemateriale osv, er det vel sånn vel at hvis feilene ikke akkurat slår i mot en med første øyekast, så kan det være litt vanskelig å få øyet på og registrere slike avvik i begynnelsen, men under de rette/gale forholdene, og hvis man først er blitt klar over problemene, ja da ser man og ergrer seg ofte over de feilene som måtte være der, og som dermed tar bort opmerksomheten fra det som ellers vises på skjermen.
    Tror ikke man trenger å kalle seg perfeksjonist, for å ergre seg over avtrykk og ujevnheter fra logoer og andre synlige slitte ujevnheter i den dyrekjøpte plasma skjermen med kun noe få hundre driftstimer med galt kildemateriale...

Enkelte plasma produsenter opererer med svimlende høye tall for hvor mange driftstimer skjermen kan være i bruk før man får en halvering av lysintensiteten. Tall som 40-60000 timer osv, ser jo meget imponerende ut på papiret og hvis man fordeler de driftstimene man vanligvis vil benytter skjermen ut i antall tiår..., Selv tror jeg man ofte skal ta disse tallene med en klype salt og de børr leses på samme måte som MTBF timetallet for hardisker eller f.eks et X000:1 tall angitt for et imponerende kontrast verdi tall. Forskjellig bruker oppsett og foskjellig kildemateriale med statiske logoer osv og det faktum at ikke noen skjermer av de nyeste versonene har hatt mulighet til å fysisk ha kjørt i gjennom denne prosessen med å vise bilde i noen titalls tusen timer er vel med på å ikke akkurat bygge opp under slike timetall.

Skjermer som opererer med høye kontrast forhold, vil vel egentlig også angi et visst potensiale for forskjeller i lys styrker som igjen kan påvirkes negativt med statisk bildeslitasje. En annen faktor er at pga lys bortfallet pga slitasje, er enkelte plasma skjermer utstyrt med en fungsjon som gradvis skrur opp lysstyrken over tid, for å motvirke lysreduksjonen. Dette betyr etter min mening at ujevn fosfor slitasje i begynnelsen av skjermens levetid vil bli mer synlig etter hvert som tiden går, samtidig som når fosforet og plasma cellene kjøres hardere, vil faren for nye statiske innbrenninger også øke....

Det er sikkert mange her inne på forumet, som "lider" av en litt utskiftnings og oppgraderings tankegang (nesten som 3 fots syken innenfor båtverdenen) , og ikke helt skjønner denne inbrennings tankegangen og problemer man normalt ikke vil kunne se så mye til alikevel det ene året man skal ha skjermen.
    Selger man plasma skjermen på bruktmarkedet, er det viktig å oppgi alle feil og mangler, innbrenninger da, er vel ikke så heldig, eller med på å få så veldig mye igjen av de pengene man en gang betalte for skjermen.

Synes det er greit å ha en "forbruksvare" som en skjerm er, så man kan ha glede av den i 5-10 år, uten de store negative overaskelsene i denne perioden, selv om kona vil se en del på på tvselskaplogo intensive kanaler, eller kan finne på å "sette opp" og gå fra tven mens den viser et 14:9 statisk blått tvbilde med sorte ubenyttede fosfor arealer på hver side, fra videospilleren og la det stå på i timesvis etter at telefonsamtalen ble avsluttet...

Hehe, fikk du krampe i fingrene nå?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er som Razor sier, at det er tvkanalene sin skyld, hvorfor legger da plasma produsentene resurser i å fixe "problemet" når det ikke er dems?
    Samsung har vel gjort det på LCD, at pixlene snur seg vært tiende sekund, uten at folk skal merke det.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Hehe, fikk du krampe i fingrene nå?
    hehe du mener vel krampe i fingeren, jeg bruker LFT metoden og tar meg goood tid...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Hvis det er som Razor sier, at det er tvkanalene sin skyld, hvorfor legger da plasma produsentene resurser i å fixe "problemet" når det ikke er dems?
    Samsung har vel gjort det på LCD, at pixlene snur seg vært tiende sekund, uten at folk skal merke det.
    Det finnes ikke fosfor i en LCD skjerm og derfor heller ingen innbrenning.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Det å gjøre kanallogoene mindre påtrengende ville være en 'hyggelig gest' fra TV selskapene, og ville bedre det spesifikke problemet uten store/noen kostnader for dem, men dette ville jo allikevel ikke fikse årsaken til problemet. Innbrenning vil jo også forekomme på andre statiske bilder.
    Derfor er det nærmest plasmaprodusentene sin plikt å utbedre dette, på linje med andre problemer med plasmateknologien.

Men inntil dette skjedde(har kanskje skjedd alt), hadde det vært alright av kanalene å ta hensyn til dette for de som allerede har kjøpt plasmaskjerm. Kanallogoene er det vanskelig å fjerne selv, i motsetning til andre statiske bilder, som som regel er menyer fra spillkonsoller etc., som man selv kan gjøre noe med for å fjerne før det er for sent.
    Det å gjøre kanallogoene f.eks. mer gjennomsiktig hadde vært bra kundebehandling, men det ville fortsatt være opp til plasmaprodusentene å fikse årsaken til problemet (noe de i skrivende stund kanskje allerede har gjort?).

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det finnes ikke fosfor i en LCD skjerm og derfor heller ingen innbrenning.

Det finnes vel ofte et slags fosfor belegg inne i de lysrørene som ofte benyttes til baklys systemet på LCD skjermer, men dette belegget blir vel neppe ujevnt svekket pga statiske felt i bildet, og varmepåvirkningen for de lcd cellene som stenger for lyset i en LCD skjerm er vel såpass minimal at innbrennings fare for disse panelene vil vel aldri bli et tema

Nyere LCD skjermer benytter seg av lysdioder og eller litt mer "inteligent" styring av baklys systemet i forhold til bildet som skal vises og for å øke sortnivå og kontrast osv, så det er kanskje mulig at et logo med høy lysintensitet vil kunne påvirke ting negativt her, men det gjenstår det vel litt å se noen resultater fra...

Edit: la in quote

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 01-10-2005, 23:17
  2. Test tips for Plasma, og innbrenning
    By AndersT2 in forum TV-apparater
    Svar: 6
    Siste melding: 09-02-2004, 21:11
  3. Plasma TV salget, opp 127%
    By Bjellesauen in forum TV-apparater
    Svar: 0