QPVision 37LCD-HD05 blidet blafrer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

QPVision 37LCD-HD05 bilde blafrer

Har akkurat fått QPVision 37LCD-HD05 i hus, og har oppdaget noe jeg ikke helt skjønner. I enkelte perioder virker det som bakbelysningen blafrer/pulserer litt. Ser det spesielt i litt lysere bilder. Tror ikke det har noe med kilden å gjøre, det er der selv om jeg har et stillbilde på skjermen (Fryst et bilde med still knappen). Det er der bare i perioder typisk så begynner det 5 til 10 minutter etter skjermen er slått på og forsvinner etter en stund. Hvis den er inne i en slik blafre periode så blir den "bra" igjen for noen minutter hvis jeg slår TV'en av og på.
    Det kan beskrives som en pulsering av intensiteten i lyset, frekvensen er vanskelig å si men det er synlig, og ganske kjapp. Lurte litt på om det kunne være noe 50Hz fra strømmnettet, men det ville man vel ikke sett?
    Har ikke rukket å teste annen en satellitt på RGB og kompositt inngangene, skal teste PC senere i kveld.
    Er det noen som har noen ideer på hva det kan være, eller bør jeg bare levere den tilbake?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mere info

Jeg har nå testet med litt flere klider. PC og DVD spiller med progressiv scan. Feilen er bare på PAL både i interlace og P.scan. PC bilde og NTSC DVD var helt fine. Det rare er at som sagt tidligere så er PAL bildene helt fine i det TV'en slåes på men blir dårligere etter noen minutter, de blir heller ikke bra igjen som tidligere skrevet. (Så nesten hele Tour de France etappen idag, og det var slik hele tiden)
    Tror nok jeg leverer denne inn igjen, skal snakke med butikken i morgen.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikke MPEG atrifakter eller hva det nå heter du sikter til da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    det er ikke MPEG atrifakter eller hva det nå heter du sikter til da?
    Nei det er ikke MPEG artifakter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nylig kjøpt en QP 37 og opplevde det samme. Tenkte egentlig ikke så mye på det siden TV-kvaliteten blir middelmådig uansett, men etter å ha lest innlegget ditt og gjort et par tester lanserer jeg følgende teori:

Skjermen viser 50 hz signaler "rått" uten å tilpasse dem til 60 hz som skjermen går på (standard LCD refresh rate). Da vil du oppleve "flimmer" på samme måte som på en vanlig TV uten bildekorreksjon. Dette kommer jeg frem til ved å se at både TV-signaler og DVD via scart har samme oppførsel. XBox'en gir deg muligheten til å velge 60 hz PAL som output, og da forsvinner flimmeret (via billig ekstrakabel med S-Video output). QPVision har som kjent ikke lagt mye penger i elektronikken, men har prioritert en rask og skarp skjerm. Dette er tydeligvis en av bivirkningene...

Jeg kjører forøvrig DVD via DVI (Cambridge DVD79) i 60hz. Det gir sylskarpt bilde uten flimmer med oppskalering til 1080i. Kan anbefales!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermen viser 50 hz signaler "rått" uten å tilpasse dem til 60 hz som skjermen går på (standard LCD refresh rate). Da vil du oppleve "flimmer" på samme måte som på en vanlig TV uten bildekorreksjon. Dette kommer jeg frem til ved å se at både TV-signaler og DVD via scart har samme oppførsel. XBox'en gir deg muligheten til å velge 60 hz PAL som output, og da forsvinner flimmeret (via billig ekstrakabel med S-Video output). QPVision har som kjent ikke lagt mye penger i elektronikken, men har prioritert en rask og skarp skjerm. Dette er tydeligvis en av bivirkningene...
    Dette virket som en sansynlig teori, men hvorfor er det ikke slik når TV'en er kald?
    Har forøvrig levert min tilbake, da det også ble en pixel feil på den. Har vært på ferie, så jeg skal purre på den til uken. Kommer tilbake med mere opplysninger.

Newcomer jkb sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har også registrert dette...noen med løsning?

Newcomer jkb sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunhystad
    Dette virket som en sansynlig teori, men hvorfor er det ikke slik når TV'en er kald?
    Har forøvrig levert min tilbake, da det også ble en pixel feil på den. Har vært på ferie, så jeg skal purre på den til uken. Kommer tilbake med mere opplysninger.
    Hva slags pixelfeil var det? døde pixler? og i tilfelle hvor mange? Er en død pixel returgrunnlag godt nok?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Delvis løst.

Etter en del somling fra både min og QPVision sin side så er i allefall flimringen borte. Det ble løst av en firmware oppgradering. Noe jeg faktisk gjorde selv med god veiledning fra QPVision.

Pixel feilen er at en grønn sub pixel alltid er på, dvs løser grønt hvis bilde er mørkt. Driver fortsatt og diskuterer om det er grunn til å få ny skjerm med QPVision.

Vis noen lurer, når jeg kom tilbake fra ferie så var det litt usikkert om jeg kunne få ny eller ikke, så vi ble eninge om at jeg hentet tilbake skjermen slik at jeg faktisk hadde noe å se på.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hva annet gjorde denne firmwaren ?
    Hvordan sjekker man hvilken man har, og evt. hva som er den nyeste ?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg for noen uker siden mottok en QPV 32 LCD HD-05, og har slitt med følgende:

Oppstart av TV'en tar 10 sek
    Bytte av kanaler tar 4-5 sek (skjermen blir blå i mellomtiden, som et pause bilde)
    PIP tar 4-5 sek, spesielt ved swap av bildene.

På forhånd takk for alle svar :-)

--
    Mvg 2new

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen partier av QPV 32" og 37" LCD har en feil som gjør at de flimrer på PAL signaler. Dette kommer av at bakgrunnslyset ikke bytter frekvens når man viser pal singaler. Dette er en garantisak og ny firmware vill ordre problemet.

Ellers kan jeg tipse om Serivce menyen som amn finner ved å gjøre følgende:
    Gå til Setup i menyen velg Advanced og trykk på [STILL] knappen tre ganger.

Her kan man deaktivere funksjonen som gjør at TV bytter til 4:3 hver gang SCART2 kontakten aktiveres. Men pass dere, for det er sikkert noen funksjoner her som lager brevvekter av både 32" og 37" skjermer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet man hvilken firmware man har, og evt. hvilken som er nyest ?

Har litt flimring når jeg ser på TV, men dette forsvinner ved DVD/XBOX....

Har sendt en mail til QPVISION, men aldri fått noe svar.......

--
    Mvh 2new

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 2new
    Hvordan vet man hvilken firmware man har, og evt. hvilken som er nyest ?

Har litt flimring når jeg ser på TV, men dette forsvinner ved DVD/XBOX....

Har sendt en mail til QPVISION, men aldri fått noe svar.......

--
    Mvh 2new
    Ingen som vet hvordan man får oppdatert firmware til qpvision tv`ene??

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sente audunhystad en PM, håper han ikke har slått av varsling på mail ved nye PM'er.....

...venter på svar :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Det er lenge siden jeg har vært logget på her, så derfor har jeg ikke svart. Jeg vet faktisk ikke så mye om selve oppdateringen. Det man trenger en en rs232 nullmodemkable, og en PC. Jeg snakket med teknisksupport hos QPVision via telefon. (De er trege til å svare på mail) De sendte meg så filer og detaljerte instrukser på hvordan det skulle gjøres. Husker faktisk ikke helt, men det var noen med å ta strømmen til Tv'en starte programmet på PC, sette i strømmen igjen, da begynt oppdateringen automatisk.

Vet ikke om hvordan men ser firmware versjonen. For en tid tilbake så fant jeg på nettet et eller annet sted om hvordan man kommer inn i service menyen, det burde står der. Se en tråd lengre ned.

Jeg hadde hat Tv'en min inne hos QPV først, men fikk den tilbake fordi det tok noen uker før de fikk gjorte noe med det. (Noe ferie eller noe) Så de viste hva som var galt, muligens det var derfor jeg fikk lov til å gjøre denne oppgraderingen selv. Så det er ikke sikkert at alle kan gjøre det selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv opplevd mye av de samme problemene. Både at bildet flimmrer kraftig, spesielt på lyse partier. Men også at bakgrunnsbelysningen blinker kraftig..akkurat som et lysrør holde på å gå. Dette har jeg opplevd både med vanlig tv titting og med DVD.

En firmware oppdatering ordnet opp i flimmringen, men ikke blinkingen for å si det slik. Tv ble tilslutt returnert. Synd, for dette var et virkelig pent tv.
    Har nå bestillt pv60.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •