Plasma som panelovn i sommervarmen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma som panelovn i sommervarmen

Er det noen som kjenner til en bra plasma-skjerm (HD-ready fra kjent produsent) på 40" eller mer som bruker 300W eller mindre mht strømforbruk ? Et av mine største mot-argumenter mot innkjøp av plasma er at jeg ikke liker tanken på å ha en sak på veggen som produserer opp i mot 500 W varme i disse hete sommertider. (Er egentlig litt forundret over at det er såpass lite fokus på dette temaet vedrørende plasma-skjermer.)

Hjemmekino.no viser en omtale av LG42PX3RV hvor det påstås at strømforbruket er kun 250W, dersom denne skjermen også har et bra bilde - så kan jo feriepengene forsvinne fort...

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Plasma som panelovn i sommervarmen

Sitat Opprinnelig postet av BlueMaster123
    Er det noen som kjenner til en bra plasma-skjerm (HD-ready fra kjent produsent) på 40" eller mer som bruker 300W eller mindre mht strømforbruk ? Et av mine største mot-argumenter mot innkjøp av plasma er at jeg ikke liker tanken på å ha en sak på veggen som produserer opp i mot 500 W varme i disse hete sommertider. (Er egentlig litt forundret over at det er såpass lite fokus på dette temaet vedrørende plasma-skjermer.)...
    Å så fort vi glemmer vinteren når vi endelig har fått temperatur over 20 grader

Siden vi 75% av året trenger elektrisk oppvarming, så er ikke dette et stort problem i Norge.
    Jeg ville ha prioritert billedkvalitet fremfor strømforbruk.

Roger
    Mitt smarthus med xComfort: http://samdal.com/SmartHome.htm

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Bluemaster jeg tror ikke du trenger å bekymre deg nevneverdig om varmen generert av en plasma. Såfremt du ikke bor i et drivhus da :lol:

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor nesten i ett drivhus.... Verandadøren er oppe 24/7 pga ekstrem varme i stuen!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Persienner kanskje? eller mørke gardiner. Har selv leilighet høyt oppe med vinduer rund baut, så jeg kjenner til problemet. Thrust me! varmen fra en plasma vil IKKE gjøre noen forskjell.

Newcomer Jackant sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem sitter nå egentlig de få soldagene vi har(bor i nordnorge) å nistirrer på tven? Litt varme blir det, men da skal den jo stå på en stund også da!

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xvani
    Jeg bor nesten i ett drivhus.... Verandadøren er oppe 24/7 pga ekstrem varme i stuen!

Jeg har akkurat investert i utvendige persienner.
    Gjør underverker med temperaturen inne på sommeren.

Roger
    Mitt smarthus med xComfort: http://samdal.com/SmartHome.htm

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Et av mine største mot-argumenter mot innkjøp av plasma er at jeg ikke liker tanken på å ha en sak på veggen som produserer opp i mot 500 W varme i disse hete sommertider"

min panasonic 42" pa30 produserer ikke nevneverdig varme.. hvis jeg holder hånda over der den henger, så kjenner jeg nesten ikke varmen.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xvani
    I hvilken verdensdel bor du?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har misforstått hvordan en plasma virker.

Det store forskjellen mellom LCD og Plasma er blant annet strømforbruk. Mens en LCD har en et kontinuerlig forbruk så har Plasma variabelt. Dersom din Plasma er oppgitt til å bruke 500W så er det 500W dersom alle cellene er på og lyser maks styrke (f.eks et helt hvit bilde med maks lys). Dersom du har et mørkt bilde blir forbruket vesentlig mindre. Så en Plasma er faktisk mindre strømkrevende enn en LCD.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hermansen
    Du har misforstått hvordan en plasma virker.

Det store forskjellen mellom LCD og Plasma er blant annet strømforbruk. Mens en LCD har en et kontinuerlig forbruk så har Plasma variabelt. Dersom din Plasma er oppgitt til å bruke 500W så er det 500W dersom alle cellene er på og lyser maks styrke (f.eks et helt hvit bilde med maks lys). Dersom du har et mørkt bilde blir forbruket vesentlig mindre. Så en Plasma er faktisk mindre strømkrevende enn en LCD.
    Men ikke hvis man ser mye på DVDen på Jean Michel Jarre-utgivelsen AERO...

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvom en plasma har varierende strømforbruk, er det en kjennsgjerning at apparatene BLIR varme, i motsetning til et LCD-panel hvor man nesten ikke kan registrere varmeutvikling. Kjenner man på selve panelet på en plasmaskjerm etter den har stått på en god stund kan man jo risikere å svi av seg fingertuppene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De LCD skjermene jeg har vært borte i, blir ofte ganske varme de også etter en times drift, men det kan være litt vanskelig å avgjøre hvor mye varme kjøleluften har tatt med seg gjennom kjølespalter og overlater via konveksjon, så det er ikke så lett og blir fort feil om man bare tar overflate varme testen via "håndspåleggelse". Den 21" LCD skjermen jeg benytter når jeg skriver dette, har en nett adapter som er opgitt til å trekke 100W, noe som ikke er så langt unna det en 21" crt skjerm trekker. Det er vel baklys sytemet på LCD som står for den meste oppvarmingen, og jeg har undret meg litt på samme måte som trådstarter, over at ikke fler har kommentert effekt forbruket til disse store flate plasma og lcd skjermene til hjemmekino bruk, hvor plasma vel kan trekke mest, avhengig av lysavgivelse, mens Lcd skjermene er ganske konstante og vel omdanner allt til varme, når bildet er sort, mens det blir motsatt for plasma. Tror ikke det børr være så mye tvil om at 500W tilført effekt og omgjort til varme, er 500W formye i mange tilfeller på sommeren. En grei liten diggresjon i denne sammenheng er at solen avgir ca 1000W pr/m2 med varme midt på dagen i sommerhalvåret, så har man et godt lunkent rom etter en fin sommerdag, og slår på flatskjermen på kvelden, da holder man somregel varmen selv så høyt mot nord....... :wink:

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i Norge

Vi har forresten bestilt utvendige persienner, ihvertfall på den siden der sola er mest. (Blir bedre bilde også )

Er bare at han perienne mannen aldri kommer!!!! :evil:

Newcomer Jackant sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt sant! Lys = varme!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Selvom en plasma har varierende strømforbruk, er det en kjennsgjerning at apparatene BLIR varme, i motsetning til et LCD-panel hvor man nesten ikke kan registrere varmeutvikling. Kjenner man på selve panelet på en plasmaskjerm etter den har stått på en god stund kan man jo risikere å svi av seg fingertuppene.
    What? Fikk akkurat 37" LCD i hus, og merker veldig godt den utvikler mye varme...

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 20" kvalitets-LCD koblet på PCen, og den er like varm å ta i som 42" plasmaen min.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •