Fargetemperaturen (RGB-balansen) synes ikke å være helt konstant gjennom lysstyrkespekteret i LCD-TVen min (Sharp LC37ga4). Et svakt rosaskjær synes ved nesten full lysstyrke (full "åpning"/gjennomsiktighet). Feks: En lampe mot en lys vegg får lyserosa glorie, hvite T-skjorter kan få rosaskjær avehengig av belysning, skyer kan få rosa konturer midt på lyse dagen, overeksponerte ansikter får rosaskjær osv. Bare såvidt merkbart, men irriterende når man først er oppmerksom på det.

Jeg har eksperimentert en del med gråskalaen i prøvebilde, og får det rosa (som ved riktig innstilt TV vises i nest lyseste nivå på SVTs prøvebilde) til å flytte seg nedover skalaen, fra ett lysegrått felt til det neste, hvis jeg guffer opp kontrast og lys. Vises selv om jeg har skrudd av fargene helt, så det er utvilsomt TVens skyld og ikke signalet. Problemet gjelder tydeligvis kun TV-mottak og analoge innganger. DVI synes nemlig å være OK (bortsett fra grønnskjær i mørke detaljer, men det er muligens ikke TVens skyld).

Hifiklubben truer med at jeg må betale servicen selv dersom det ikke er en "feil" på TVen, hvis jeg leverer den inn. Så jeg har mest lyst til å fikse dette selv. Fargetemperaturinnstillingen i den vanlige menyen påvirker selvfølgelig hele gråskalaen, så den hjelper det lite å endre på.

Vet noen om dette (RGB-balansen ved ulik luminans e.l.) er mulig å justere på via servicemenyen (service mode), og evt. hvordan denne aktiveres (skal jeg holde Vol- og PR+ mens jeg skrur på TVen)? Er det isåfall veldig vanskelig eller risikabelt? Vil nyere firmware gi forbedringer? Kan jeg kreve nyeste firmware av Hifiklubben?