Flatskjermanbefaling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flatskjermanbefaling

Min bestemor skal absolutt bytte ut sin fantastiske Philips 29" 50 Hz crt-tv til en flatskjerm. Hun bryr seg ikke det døyt om billedkvalitet, men vil ha en tv "med et mer moderne utseende". Hun trenger en tv i prisklassen 8-9.000 kr. Det er vel to grunner til at jeg bare ikke har plukket ut en flatskjerm på Elkjøp til henne med en gang:

1) Side/bredde-forhold. Hun ser kun på nrk og tv2 og da for det meste nyheter og andre aktualitetsprogrammer. Alt dette er filmet i 4:3 og kommer til å fortsette å være det så lenge hun lever. Hun ser heller aldri film. Å kjøpe en 16:9 tv medfører derfor et betydelig tap av billedflaten og hun må vel opp i en 37" plasma for å få den samme billedstørrelsen hun har i dag (noe som ikke er aktuelt grunnet den fysiske størrelsen).

2) Lyd. TVen hun har i dag har store avtagbare høyttalere som gir veldig klar og høy lyd. Min bestemor er vel som alle i den alderen, hun hører ikke spesielt bra og liker å ha volumet på dagsrevyen på et nivå som er faretruende nær smertegrensen. De flatskjermene jeg har sett (hørt) har hatt en heller skrall lyd grunnet alt for liten plass satt av til høyttalerne.

Noen som kan anbefale bestemor en flatskjerm som oppfyller krav 1) og 2) og som får en størrelse rundt 26" når en ser dagsrevyen?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får prøve å forklare henne hvordan det ligger an, selv om det kan være vanskelig. Men tror du hun vil reagere spesiellt på det dersom man setter 16:9 TVen til Wide da? Altså slik at 4:3 sendinger blir strukket ut i bredden? Jeg tror det er en vanesak. Jeg gjør det for å slippe innbrenning av sidefeltene, og har egentelig sluttet å legge merke til at bildet er bredere enn det skal være. Når det gjelder lyd finnes det jo avtagbare høyttalere til plasma også. Spiller nok høyt nok vil jeg tro.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Men tror du hun vil reagere spesiellt på det dersom man setter 16:9 TVen til Wide da? Altså slik at 4:3 sendinger blir strukket ut i bredden? Jeg tror det er en vanesak. Jeg gjør det for å slippe innbrenning av sidefeltene, og har egentelig sluttet å legge merke til at bildet er bredere enn det skal være.
    Jeg kan ikke fatte og begripe at noen frivillig vil se på et slikt forvrengt bilde... Hvis du er vant til dette, hvordan blir det da når du ser noe i ekte 16:9? Synes du da bildet ser unaturlig smalt ut?
    Jeg synes det er mye bedre å velge "zoom" for å fylle ut skjermens bredde med 4:3 materiale. Da mister man litt av topp og bunn. Men man beholder i hvertfall korrekte proporsjoner. Men for all del; Hver sin smak...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg kan ikke fatte og begripe at noen frivillig vil se på et slikt forvrengt bilde... Hvis du er vant til dette, hvordan blir det da når du ser noe i ekte 16:9? Synes du da bildet ser unaturlig smalt ut?
    Nei - jeg er rett og slett veldig lite følsom for dette. Eksempel på det er at jeg er som sagt vant til det, men en dag kom muttern på besøk, og hun bemerket med en gang hvor brede folk var på min TV.

Men jeg har heller ikke noe problem med overgangen til 16:9. Selvsagt skulle jeg gjerne hatt alt i 16:9, men sånn er det jo ikke(ennå).

Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg synes det er mye bedre å velge "zoom" for å fylle ut skjermens bredde med 4:3 materiale. Da mister man litt av topp og bunn. Men man beholder i hvertfall korrekte proporsjoner. Men for all del; Hver sin smak...
    Nå bruker jeg jo DVDO iScan HD til dette, og har bare satt den til å vise 16:9. Den blåser da automatisk opp bildet ut mot sidene ved 4:3 materiale. Velger jeg 4:3 blir det striper på sidene.

Kan selvsagt zoome inn hele bildet til det fyller sidene, men da forsvinner en del oppe og nede også.

Jeg har vel egentelig ikke tenkt på det - og hadde ikke muligheten til det før heller, med den tuneren som fulgte med TVen, så kanskje jeg kommer til å prøve det nå som jeg har muligheten, så får vi se hva jeg foretrekker.

Men uansett er jeg bare lite følsom for dette. Selv om jeg er klar over at bildet blir både skarpere og riktig proporsjonert ved den 'riktige' innstillingen.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt at man ikke skal kjøpe 16:9 grunnet at folk blir brede. Dette fra folk som har besøkt folk med 16:9 og som bruker wide funksjon.

Å forklare dem at de må velge manuellt er ikke like lett ;-)

Personlig kunne det aldri falt meg inn å sett med forvrengt bilde. Skjønner ikke hva folk er redde for de sorte kantene på siden. Er det så mye bedre om det hadde vært høyttalere fra TV'n der.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Skjønner ikke hva folk er redde for de sorte kantene på siden.
    Når en porsjon av skjermen(snakker om plasma her) er svart i lengre tid, mens resten av skjermen viser bilde, vil den delen av skjermen som er aktiv kunne bli "slitt" raskere enn de delene som er nærmest konstant svart. Dette etter hva jeg har lest på nettet. Kan forsåvidt være en 'urban legend'.

Men jeg har også til en viss grad sett det selv, etter å ha sett en DVD med svarte striper oppe og nede. Når filmen er over og jeg svitsjer til TV, ser jeg en slags innbrenningseffekt der stripene var. Riktignok blir det fort borte, men jeg har vel vært ekstra forsiktig fordi jeg har vært redd for alt som kan ligne på innbrenning.

I tillegg synes jeg det ser teit ut med et bilde midt på skjermen med striper på sidene på en så stor skjerm. Kan ikke forklare hvorfor, det er bare sånn det er for meg.

-Kanskje jeg skulle opprette en støttegruppe, for jeg føler meg litt mobbet her...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen konkrete tips eller? Brede mennesker blir nok aldri aktuelt, verken hos meg eller bestemor.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde anbefalt den nye samsung serien. Det er ikke 4:3 format, men finnes det egentlig noen skjermer over 20" som ikke er 16:9?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke de fleste kvalitetsskjermer en god måte å løse dette problemet? Mitt favorittmeke har "just" som får 4/3 bildet til å bli helt topp i 16/9.

Egentlig mener nå jeg at Scirocco burde få med seg Robertaas og kjøpe en liten prosjektor til Bestemor.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Innbrenning med 4:3 er absolutt ett tema. Derfor har plasma apparatene (iallfall mange) mulighet til å kjøre grå kanter på sidene isteden for sorte slik at kantene slites like mye som midten.

2. Jeg har store problemer med å skjønne hva som er problemet med sorte kanter. Blir jo som at man må fylle hele gulvet i stua med ting fordi man hater åpent rom man har betalt for.

3. En 32"/30" LCD vil nok være stort nok for henne. Her er jo Videoseven til 6.995 en mulighet selv om bildet ikke er noe å skryte av.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Greit, så har jeg stillt inn DVDOen til å vise lysegrå kanter, og bildet er nå "normalt" ved 4:3 sendinger.

Så får vi se da, hva jeg synes etterhvert...
    -Blir det to innbrente streker er det jo bare å saksøke AVForum.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kanskje en 30/32" blir for stort ja, i tillegg til at de viser et ganske lite bilde. Hun er vant til en 29" 4:3 tv, en 32" lcd viser vel et 24" bilde i 4:3?

Newcomer Jackant sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO...%20%20LC32CF2E

Hva med denne. Har ikke sett nerme på den. Men er sikkert ikke blandt de verste, er widescreen riktignok, men tror du skal smøre deg med tolmodighet om du skal ha en 4:3 lcd eller plasma i 28" +/- str.
    (PS: ser ut som den har lovende høytalere)

Jack

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjører ikke NRK, NRK2, TV2, SVT1 og SVT2 i 16:9 nå?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BarneTV på NRK1 er ihvertfall i widescreen en del :lol:

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK/2 og TV2 sender en del i 16:9 via parabol i alle fall. Tipper deg ligger på 30-40% i 16:9, mulig jeg tok i litt men det blir bedre og bedre. Via kabel vet jeg ikke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •