Analog dekoder UPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Analog dekoder UPC

Hei.
    Noen som vet om bildekvaliteten blir bedre med en analog dekoder fra upc kontra det å ikke ha dekoder men signal "rett ut fra veggen" ??
    ( Digitaldekoder er ikke tilgjengelig der jeg bor..)

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kamerat av meg byttet fra "rett fra vegg" til dekoder for å få canal pluss.. Mener det var analog, og signalet ble mye bedre. Men nå skal det også nevnes at signalet vi får her i lillehammer er av en ellers latterlig kvalitet...

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sier Moho at det kanskje blir bedre bilde, og jeg har egentelig ikke erfaring til å motsi det, men ut fra hva jeg kan teorisere rundt det skulle det ikke kunne forbedre kvaliteten.

Den analoge dekoderen dekoder bare de kanalene som er stengt for vanlige brukere. "Knekker koden" for å si det sånn. Selv om den da hadde en signalforsterker innebygget(noe jeg ikke vet om den har), ville jo også støyen bli forsterket. Med mindre det er en signalforsterker + en støyforbedringskrets da. Men jeg tviler.

Digital dekoder derimot - da er det stor forskjell. På den annen side sendes de fleste av de digitale kanalene ut med så lav båndbredde/stor kompresjon at man lett ser kompresjonsartefakter på en god plasma TV på enkelte kanaler/sendinger. Så helt perfekt er ikke dét heller.

Eneste måten å virkelig sjekke det med den analoge dekoderen på er vel å prøve. Eventuellt stikke over til noen som har, og prøve med og uten.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv at analog dekoder fra UPC før vi fikk oppgradert anlegget og byttet til digital dekoder.

Jeg opplevde ingen forbedring av bildet via den analoge dekoderen. Denne gjør jo ikke annet enn det en vanlig tv-tuner gjør i tillegg til å "unscramble" de kodede signalene. Hvis dekoderen i seg selv hadde hatt en veldig god tv-tuner, ville kanskje bildet bli bedre enn en når signalet går via tv-en. MEN dekoderen fra UPC er jo ikke akkurat state-of-the-art teknologi

Mulig jeg tar feil her, men min erfaring er at bildekvaliteten via UPC analog dekoder ikke er bedre enn direkte på tv-en. F.eks. hadde ZTV et helt elendig bilde via tv-en og like elendig bilde via dekoderen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Eneste muligheten er nok å prøve det ut.

Vil gjere ha litt bedre "futt" i bildet, ettersom det snart skal inn en 37/42 tommer i stua. (bare prisen går ned noen tusenlapper til )

Vil nødig at "fruen" blir grinete på at det er "dritdårlig" bilde på den nyinkjøpte tv`n.
    (faren er nok stor for at det blir en pana50 mht til tv bruk)

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 9kki
    Vil nødig at "fruen" blir grinete på at det er "dritdårlig" bilde på den nyinkjøpte tv`n.
    (faren er nok stor for at det blir en pana50 mht til tv bruk)
    Hvis du går fra en typisk ca. 32" TV til en 42", vil nok det analoge signalet kunne se enda verre ut enn før, rett og slett fordi bildet blir større. Og det er også lett at man sammenligner det overlegne bildet fra DVD med det man får fra TV antennen(ihvertfall er det mulig at kona di vil gjøre det), og da er jo antennesignalet både mer støyete og 'ustabilt' og "skjevt"(små 'bulker' her og der), og dermed blir man kanskje enda mer misfornøyd med TV signalet enn man var før.

Men nå er det vel noen støyforbedringskretser i de nyeste plasmaene som kan hjelpe på det. Men av og til synes jeg de kretsene gjør ting verre, ved at bildet blir utydelig og "tegneserieaktig".

Hvis det viser seg at analogt signal blir for dårlig i lengden, kan du jo kanskje investere i digital parabol? Hvis du hopper på et Canal Digital eller Viasat tilbud, kan du vel få noe slikt nærmest 'gratis'(pluss abonnementsprisen da)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte en LG 42 px21 for noen måneder siden, men ble ikke helt fornøyd med tv-bildet på denne og valgte derfor å returnere den. satt meg på gjerdet og ventet på nye panasonicmodellen som etter sigende skal være den som funker best til vanlig tv titting. Håper og Tror at pa50 er hakket bedre enn lg`n, samt at jeg kan få litt bedre signaler fra UPC.

Finnes det forresten noen andre muligheter til kabel tv når man allerede er tilkoblet "steinalderUPC" ?????
    :?

Newcomer Baal-Zebub sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 9kki
    Finnes det forresten noen andre muligheter til kabel tv når man allerede er tilkoblet "steinalderUPC" ?????
    :?
    Du kan jo høre med styret i borettslaget/sameiet om de er villige til å oppgradere kabel-tv nettet i bygget. Hvis de er villig til dette kan de kontakte UPC for å sjekke om det er muligheter for å tilknyttes bredbåndsnettet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •