"Ekte" HD-skjerm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer -Harald- sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Ekte" HD-skjerm

Når kommer den første HD-skjermen med full oppløsning, 1920x... ?

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå!

Lyd & Bilde tester Sharp LC-45GD1E i siste nummer. Det er en 45" LCD-skjerm med oppløsning på 1920x1080. Prisen er 70k.

Newcomer Typhoon7 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan komme på 5 stk.

LG MW-71PY10 (Plasma), Philips 42PF9830 (LCD), Philips 37PF9830 (LCD), Samsung LW-46G15W (LCD) og Sharp LC45GD1E (LCD).

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke LG'en som var så billig? :wink:

Newcomer Typhoon7 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Var det ikke LG'en som var så billig? :wink:
    Jo :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg får ta med meg en sånn hjem neste gang jeg er på COOP. Trenger en ny kjøkken-tv 8)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Både Sony og Samsung har på trappene nye LED-LCD TVer med 1920x1080. Sonyene er allerede tilgjengelig, men til 90/140k (40/46"), mens Samsung trolig vil lansere sine modeller i løpet av året.

5-10.000:1 kontrast er et av de øvrige argumentene jeg er spent på å se hvordan fungerer i praksis!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven som jeg gleder meg. Kanskje det ikke blir plassssssssssssma på meg allikevel 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    philips sin nye lcd 37" kommer til høsten til en pris rundt 50k med 1920x1080

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Problemet" med 1920x1080 er vel at DVD, som de fleste fortsatt vil bruke skjermene til, ikke vil se noe særlig ut på på disse skjermer pga den voldsomme oppskaleringen som medfører et langt høyere antall unaturlige pixler enn "ekte".. Dessuten er det vel ikke en eneste DVD-spiller som kan oppskalere til 1080p

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Skjermene fra Sony/Samsung vil garantert utstyres med prosessering som fint klarer skaleringsjobben til 1080p. Jeg har sett både Sony og Samsungs LED TVer på 1080p, men kun Sony matet med DVD-materiale. Skalering var som nevnt ikke et relevant problem på denne skjermen, nei... Litt mer ukjente merker bør en jo selvsagt være noe mer var med...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Skjermene fra Sony/Samsung vil garantert utstyres med prosessering som fint klarer skaleringsjobben til 1080p. Jeg har sett både Sony og Samsungs LED TVer på 1080p, men kun Sony matet med DVD-materiale. Skalering var som nevnt ikke et relevant problem på denne skjermen, nei... Litt mer ukjente merker bør en jo selvsagt være noe mer var med...
    Javel - men ble det virkelig seende BRA ut på sony-skjermen med DVD-materiale? Ser liksom for meg at det blir fryktelig mye artefakter..

Dessuten går jo skalererne som sitter i DVD-spillerne for å gjøre en mye bedre jobb en de som sitter i skjermene, så får håpe det dukker opp noen spillere som fikser biffen til 1080p etter hvert!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du bruker 50k på en tv, kan du jo også spandere 10k på en skikkelig bildeprosessor som skalerer opp til 1080p. gleder meg til å se philips lcdene, de frister!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Oppskalering er generelt sett ikke noe som skaper flere "artifakter", de er i så fall der fra videostrømmen forlater videoprosessoren. Skalering består kun i å omberegne oppløsningen, altså legges ikke mer informasjon til bildet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dermed er det ikke noe argument å velge en hypotetisk 1280x720 plasma fremfor en 1366x768 plasma på grunn av pixelmathcing med 720p-standarden?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    I utgangspunktet vil kvalitetsdifferansen grunnet 720 vs. 768 linjer være helt minimal, ja...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dermed er det ikke noe argument å velge en hypotetisk 1280x720 plasma fremfor en 1366x768 plasma på grunn av pixelmathcing med 720p-standarden?
    Jeg vil si at 1:1 pixel mapping ikke lenger er noe å trakte etter. Moderne skalerings-chip'er er blitt så bra, og blir bare bedre, at vi heller bør trakte etter høyere oppløsning for minimal pixelstruktur i bildet. så lenge vi ikke snakker om HD kildemateriale har det jo uansett bare vært et spørsmål om hvor skaleringen skal foretas.
    Hvis vi i framtiden får både 720p og 1080p må vi også da stole på god skaleringselektronikk da ingen skjermer kan ha native begge deler.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier du det. Og jeg som hele tiden har hatt 1:1 pixelmapping som mål. Da får jeg stole på dere og vektlegge andre kriterier sterkere når jeg skal velge meg flatskjerm..

Men det er vel fortsatt slik at det er en fordel å la DVD-spilleren/videoprosessoren foreta oppskalering fremfor skjermen?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er vel fortsatt slik at det er en fordel å la DVD-spilleren/videoprosessoren foreta oppskalering fremfor skjermen?
    Ja, så lenge skaleringselektronikken i kilden er bedre enn i fremviseren så. Men jeg tror ikke du skal ta dette for gitt. Jeg tror at ettersom skaleringsteknologien etterhvert blir "voksen" og generelt god, vil det bli vanskelig å skille de forskjellige brikkene.
    Time will show...

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg vil si at 1:1 pixel mapping ikke lenger er noe å trakte etter. Moderne skalerings-chip'er er blitt så bra, og blir bare bedre, at vi heller bør trakte etter høyere oppløsning for minimal pixelstruktur i bildet. så lenge vi ikke snakker om HD kildemateriale har det jo uansett bare vært et spørsmål om hvor skaleringen skal foretas.
    Hvis vi i framtiden får både 720p og 1080p må vi også da stole på god skaleringselektronikk da ingen skjermer kan ha native begge deler.
    Kommer an på hvrdan man ser det...

En 4k skjerm (3840x2160) vil kunne kjøres tilnærmet native. Ved 1920x1080 kildemateriale skaleres hver pixel opp til nøyaktig 4 piksler (2x2) på skjermen. Ved 1280x720 materiale skaleres hver pixel opp til nøyaktig 9 piksler (3x3) på skjermen.

Kanskje ikke native 100% etter definisjonen men det bør være svært enkelt å skalere bra ihvertfall

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •