LCD vs. PLASMA

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer Hi4-re=Hifi sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCD vs. PLASMA

Hva er de største forskjellene mellom disse skjermene?
    Har hørt at man bør velge LCD skjerm hvis man ike skal ha mer en 37" men plasma hvis man skal ha større. Hvorfor det?
    Har også hørt at man ikke bør spille på mye på plasmaskjerm fordi bildet da blir ødelagt. Vet noen hvorfor?

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les litt rundt i TV tråden så finner du svar på disse spørsmålene.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, ville sterkt anbefale deg å lese litt først, så kan du stille litt mer kvalifiserte spørsmål! Finner du ikke noe/nok, er det bare å si fra, så skal vi selvsagt hjelpe deg!

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i likhet med første innskriver veldig i tvil om jeg skal gå for plasma eller LCD. Jeg har brukt mye tid på forumet og lest den anbefalte linken til Hjemmekino.no, men i jungelen av tekniske uttrykk og anbefalinger av forskjellige skjermer ikke blitt så mye klokere. Har liksom ikke klart å sortere ut det som har betydning for meg og ikke. Skjønner at de som er litt mer inn i det tekniske er lei av slike spørsmål fra ferskinger, men jeg prøver meg så få de som evt. gidder å gi meg råd skrive inn. Jeg setter ihvertfall stor pris på litt veiledning.

Utgangspunktet mitt er som følger:
    -Pris rundt 15.000,-
    -Skal hovedsaklig brukes til TV-titting, samt noe DVD og PS2
    -Har en del sollys inn i stuen
    -Vanlig kabel-tv (analogt mottak?)
    -Min størrelse 37"
    -Har ikke eksterne høytalere, Tv-tuner eller anet tilleggsutstyr

Hvis noen gidder å gi meg en generell anbefaling gjerne med konkrete modeller er jeg svært takknemlig. :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic PA50 (37" og 42") får desidert mest skryt her på forumet og ellers andre steder. Bra pris +best bilde gjør denne tv`n så og si uslåelig spør du meg. 37 tommeren får du ned mot 16-17000 ,- allerede

Jeg skal også ha meg en slik, men nå som det er sommer er det ingen bråhast. Ser ikke mye tv allikevel akkurat nå...
    Jeg regner med å vente til august og kanskje spare en lapp eller to.
    Ryktene vil ha det til at 37tommeren vil komme ned i en pris på rundt 15k iløpet av høsten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset. Mulig plasma er bedre egnet til mitt bruk. Tror kanskje jeg går bort fra planene om å anskaffe en Viewpia 37" og heller satser på Panasonicen.

Det eneste som bekymrer meg litt er sollyset i stuen hvor skjermen skal henge. Jeg har som nevnt vanlig kabel-tv (analogt?). Må jeg gå til anskaffelse av Tv-tuner eller er dette i innebygget i skjermen eller DVD-opptakeren? Hva koster i tilfelle en ekstern TV-tuner? Er det annet tillegsutstyr jeg bør ha for å få et godt tv-bilde? Det er som sagt tv-titting den hovedsakelig vil bli brukt til og jeg ønsker en skjerm som gir meg best mulig bilde til en lavest mulig pris. Egenskaper med skjermen som gjør tilkobling til PC, stereoanlegg mm. er av mindre betydning.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toft
    Det eneste som bekymrer meg litt er sollyset i stuen hvor skjermen skal henge.
    De fleste plasmaer blir veldig blasse i sterkt lys, fordi selve skjermen er for lys. LCD, iallefall min Sharp, har derimot knall sort skjerm og er dessuten såpass lyssterk (baklyset guffer seg opp når det blir lyst i rommet) at bildet blir superbra selv om sola skinner inn i stua. Har ikke sol direkte på skjemen, men tror det vil gå greit. Bildet på en plasma blir nok usynlig (alt du vil se er en lysegrå flate) under slike forhold. Gå for kvalitets-LCD!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Torkil. Det sterke sollyset blir nok avgjørende for mitt valg. Dersom plasma fungerer såpass dårlig i sollys er nok LCD å foretrekke. :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toft
    Takk for tipset. Mulig plasma er bedre egnet til mitt bruk. Tror kanskje jeg går bort fra planene om å anskaffe en Viewpia 37" og heller satser på Panasonicen.

Det eneste som bekymrer meg litt er sollyset i stuen hvor skjermen skal henge. Jeg har som nevnt vanlig kabel-tv (analogt?). Må jeg gå til anskaffelse av Tv-tuner eller er dette i innebygget i skjermen eller DVD-opptakeren? Hva koster i tilfelle en ekstern TV-tuner? Er det annet tillegsutstyr jeg bør ha for å få et godt tv-bilde? Det er som sagt tv-titting den hovedsakelig vil bli brukt til og jeg ønsker en skjerm som gir meg best mulig bilde til en lavest mulig pris. Egenskaper med skjermen som gjør tilkobling til PC, stereoanlegg mm. er av mindre betydning.
    Er det noen som kan gi meg svar på om jeg trenger en TV-tuner?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er innebygget i både skjermen og dvd-opptakeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Panasonic 42PA50 stående i stua. Sola står rett inn STORE vinduer og rett på skjermen store deler av dagen. Jeg får inn kabelsignaler fra UPC rett fra veggen og bilde er helt gull. Når det gjelder sola så må jeg si at ingen har klaget på at det mangler gardiner etter at plasmaen kom i hus. Kan ikke si jeg vil klage på dette. Selve skjermen er etter det jeg har erfart noe blassere på en plasma enn en lcd så gjenskinnet blir sterkere i LCD skjermen. mulig kontrastene blir bedre på en LCD, men er langt i fra så vanskelig å se hva som foregår på pansonicen som på laptopen/pcen og gamletven(CRT)

Newcomer Jackant sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ordiner plasma 1000 cd/m2