Digital-TV fra UPC - erfaringer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digital-TV fra UPC - erfaringer?

Jeg vurderer å bestille Digital-TV fra UPC for å gi min TH-37PV500 (bestiller iløpet av neste uke) best mulig TV signal.

Før jeg bestemmer meg ville det imidlertid vært kjekt å høre hvilke erfaringer folk har med dette.

Så - dere med Digital-TV fra UPC - what's it like?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har det, koblet opp mot plasma.

Positivt:
    • Bildet slår ihvertfall analogt signal ned i støvlene, det er det ingen tvil om. Bildet på TV2 og NRK er supert, spesiellt i egenproduserte programmer. Man slipper også stort sett at enkelte kanaler har dårligere signal enn andre.
    • Man får en "TV guide" innebygget, så det er enkelt å se hva som er neste program på de forskjellige kanalene, og/eller for resten av kvelden for den saks skyld.
    • Digital lyd kan "tappes ut" med en coax kabel, men det er vel bare stereo.

Negativt:
    • Modellen man får, en Motorola STC i5000 tror jeg den heter, begynner å bli gammel - den ble produsert i 2001:
    • Den har veldig få inn og utganger. Faktisk er den eneste bildeutgangen SCART(med RGB). Eneste inngangen er vanlig RF antenneinngang og en SCART til. Det er et par USB og Firewire innganger, men jeg tror ikke de kan brukes til noe.
    • Man kan ikke legge kanalene i den rekkefølgen man vil, og dette gjør 'kanalsurfing' vanskeligere. Akkurat den kanalen er kanskje 200 kanaler lenger ut på lista enn NRK f.eks.
    • STCen fusker innimellom, med diverse symptomer; menyen virker ikke helt som den skal, STCen slutter plutselig å ta imot signal fra fjernkontrollen, etc.
    • STCen blir veldig varm hvis den ikke står helt fritt(og det er vel en av grunnene til at den fusker av og til).
    • Det tar to sekunder fra man trykker på knappen til kanalen skifter, noe som høres ut som en filleting, men kan være litt irriterende av og til.

Merknad:
    Til høsten skal visstnok UPC begynne med HD sendinger, og det er derfor håp om at STCen vil bli byttet ut da. Det er de vel pent nødt til, for å si det sånn...

Alt i alt vil jeg anbefale det, ihvertfall i forhold til analogt signal. Men digital parabol er nok et par hakk over der igjen, og er nok å foretrekke om man kan.

[edit = formattering, trykkleifer]

Newcomer Baal-Zebub sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrev litt om dette på hjemmekino.no

Litt copy og paste :lol:

Jeg har en digital dekoder fra UPC (STC). Signalene blir betraktelig bedre ift ordinære analoge signaler. Som de fleste digitale dekodere ute i markedet finnes det foreløpig ikke en digital utgang på stc'en. Du må regne med analoge signaler den siste meteren fra stc'en til tv-apparatet. Med største sannsynlighet vil det komme nye digitale dekodere på markedet neste år, med mye bedre funksjonalitet enn dagens og da også med digital utgang.

Uansett så blir signalene mye bedre med en STC. Bildene blir bedre, og ikke minst lyden

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Merknad:
    Til høsten skal visstnok UPC begynne med HD sendinger, og det er derfor håp om at STCen vil bli byttet ut da. Det er de vel pent nødt til, for å si det sånn...

Alt i alt vil jeg anbefale det, ihvertfall i forhold til analogt signal. Men digital parabol er nok et par hakk over der igjen, og er nok å foretrekke om man kan.
    Dette kan vel ikke stemme? UPC har såvidt jeg vet ikke nok båndbredde til å tilby HDTV. Jeg har heller ikke hørt om dette andre steder.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At de skal begynne med HD blir nevnt bl.a. i denne tråden.

Her er linken til Aftenposten-artikkelen der det blir nevnt:

http://www.aftenposten.no/kul_und/tv/article1020849.ece

I løpet av året vil også kabeloperatøren UPC starte distribusjon av HDTV. I starten blir det en ren filmkanal, samt den europeiske HD-kanalen Euro 1080.

- UPC har akkurat startet å distribuere HDTV i Frankrike, og jeg regner med at vi skal være i gang i Norge i løpet av året. Kabelinfrastrukturen er i alle fall ikke noe problem, vi har god plass, sier markedssjef Morten Larsen i UPC.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for infoen John P!

Dette er virkelig interessant. Ville jo vært utrolig herlig dersom UPC kan og vil tilby HD iløpet av året. Da vil jo virkelig min PV500 komme til sin rett

Jeg fyrer avgårde en mail nå med en gang og spør om dette faktisk er tilfelle!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått svar fra UPC angående min henvendelse om HDTV:

Vi har desverre ingen dato eller pris for HDTV foreløpig. Nedenfor har jeg limt inn det som står om HDTV på vårt intranett.

Mvh
    UPC Kundesenter

UPC og HDTV

I dag ble det publisert en artikkel på aftenposten, som inneholder feilinformasjon vedrørende HDTV hos UPC.

I artikkelen står det:

I løpet av året vil også kabeloperatøren UPC starte distribusjon av HDTV. I starten blir det en ren filmkanal, samt den europeiske HD-kanalen Euro 1080.

UPC har akkurat startet å distribuere HDTV i Frankrike, og jeg regner med at vi skal være i gang i Norge i løpet av året. Kabelinfrastrukturen er i alle fall ikke noe problem, vi har god plass, sier markedssjef Morten Larsen i UPC.

Her har vi blitt feilsitert:

Vi oppga ingen lanseringsdato til journalisten, som selv har valgt å konkludere med at vi lanserer senere i år.

Vi har ennå ikke satt en fast lanseringsdato for HDTV, men vurderer markedet og det tilgjengelige innholdet fortløpende, slik at vi kan tilby en best mulig tjeneste til våre kunder når dette blir aktuellt.

Per idag er det omtrent ikke noe innhold tilgjengelig, og antallet ekte HD-skjermer er også forsvinnende lite.

Artikkelens presisering om NRK og TV2

Selv om HD nå blir tilgjengelig på ulike plattformer, vil det likevel ta mange år før NRK og TV 2 starter distribusjon av HD-TV. Dette skyldes at kanalen må gjennom store millioninvesteringer i nytt produksjonsutstyr.

Vi ser jo at stadig mer av de programmene vi kjøper i utlandet, nå blir tilbudt i HD, samtidig dukker det nå opp store serier på nettet i dette formatet. Dette kommer derfor på markedet uansett hva vi gjør eller ikke, og NRK vil selvsagt sende i HD etterhvert.

Men jeg kan ikke si deg når, det krever stor kapasitet i sendenettet og det er kostbart, sier prosjektsjef Lars Lønne i NRK Interaktiv.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja... det var jo litt nedslående, men ikke så overraskende.

For min egen del haster det ikke med HD, men jeg hadde egentelig håpet å få en ny type STC p.g.a. det. Kan vel se langt etter det da.

For å være ærlig tror jeg det går en god stund før HD blir vanlig. Uten at det kommer som noen bombe...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Førstehåndsinformasjon

Jeg har nettopp fått opp TH-37PV500 på veggen igår og har digitaldekoder fra UPC så kan med sikkerthet si at digitaldekoder er veien å gå :-) Det er ikke det at bilde uten dekoder er dårlig, det er bare det at hvis man først investerer i en toppmodell plasma så er det ikke noe vits å ikke gi den best mulig signal.

- Send signalene fra UPC dekoderen via RGB signal på SCART.
    - Kjør opp MPEG noise reduction til Max på plasmaen (drev å irriterte meg over noise særlig på fotballkamper hvis spilleren var langt unna, denne settingen tok bort endel)

M.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Magnus,

Fint om du kan dele dine erfaringer med denne skjermen i en av PV500 trådene? Legg gjerne ut bilder også :-)

ErikX

Newcomer Baal-Zebub sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikX
    Dette kan vel ikke stemme? UPC har såvidt jeg vet ikke nok båndbredde til å tilby HDTV. Jeg har heller ikke hørt om dette andre steder.
    Det er ikke mangel på båndbredde. Coax kabelen har en kapasitet på 5.9 gigabit. Derimot så benyttes meste parten av kapasiteten til dagens ordinære analoge tv-signaler. Etterhvert som kabelen benyttes til mer og mer digitale tv-signaler så blir det også frigjort mer plass i kabelen. Tro det eller ei, men analoge sendinger krever mer plass enn digitale sendinger. Til sammenligning så bruker 1 analog tv-kanal like mye plass som 8-10 digitale tv-kanaler. Hvor mye plass en hd-kanal vil ta er jeg ikke sikker på, men jeg kan garantere at det vil være nok plass.

Hvis vi i tillegg tender på at hdtv i framtiden streames, så vil mulighetene være uendelige. Ip-tv er også up-and-coming.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold deg unna digital-TV fra UPC!

For veldig mange av dere vil oppleve at øverste og nederste delen av TV-bildet flimrer i Widescreen-sendinger, evt at bildet fordreies ut mot kantene.

Dette problemet har jeg både med CRT og LCD-skjerm.

UPC sier at dette er et kjent problem som de ikke kan gjøre noe med fordi ikke alle TV-kanaler sendes i widescreen enda. Hørt noe sånt!

Er du i tvil, ring UPC's kundesupport FØR du bestiller!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dk
    Hold deg unna digital-TV fra UPC!

For veldig mange av dere vil oppleve at øverste og nederste delen av TV-bildet flimrer i Widescreen-sendinger, evt at bildet fordreies ut mot kantene.

Dette problemet har jeg både med CRT og LCD-skjerm.

UPC sier at dette er et kjent problem som de ikke kan gjøre noe med fordi ikke alle TV-kanaler sendes i widescreen enda. Hørt noe sånt!

Er du i tvil, ring UPC's kundesupport FØR du bestiller!
    Jeg har ikke hatt problemer med flimring, men det er riktig at bildet ut fra STCen er 'skjevt'; ikke sentrert på skjermen. Det glemte jeg å nevne blant de negative tingene.
    Jeg gjorde en stor sak ut av dette en gang, med bilder på websidene mine og greier, og var i kontakt med en kundebehandler hos UPC, som sa han skulle sjekke dette. Det ble aldri fikset. Husker ikke helt hvordan det siste svaret lød.

Men nå som jeg har en DVDO iScan HD imellom er det ikke noe problem lenger, for den lar meg flytte bildet nøyaktig dit jeg vil ha det. Men ikke alle har en DVDO da.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den motorola modellen firmwareoppgraderbar?

I så fall: Har du siste firmware? - det kan løse mange av problemene dine, spesielt siden den er så gammel!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja - vet ikke om den er firmware oppgraderbar. Men jeg burde forresten også trekke tilbake det om at den blir for varm. Det vil si, den gjør det hvis den står inne i racket, og da den sto fritt oppå racket men også oppå plasma TV tuneren.
    Nå da TV tuneren er borte, står den fritt oppå racket alene, og nå har jeg ikke hatt problemer med at den fusker eller ikke tar kommandoer fra fjernkontrollen, enda det har vært opptil 30 grader(!) i stua her i dag(sola står på vinduene hele kvelden her).

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik distribuerer UPC anamorfe signaler:

Ja, de letterboxer bildet. Dekoderen kan også stilles inn på at du har widescreen TV. Det eneste denne innstillingen gjør er å legge sorte bånd på sidene av bildet. Kombinasjonen av letterboxing og UPCs "widescreen-bånd" sees ovenfor. :roll:

Om du har mulighet så ta signalet rett fra satelitt før UPC herper det!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg misforstår deg robert, eller om det er noen innstillinger du ikke har foretatt. Jeg har selv sett på det Svensk TV2 bildet for å se hvordan bildet er stillt inn i bredde og høyde, og både når jeg velger 4:3 og 16:9 på UPC boksen fyller dette bildet skjermen helt nøyaktig. Selvsagt med cropping av sidene og litt i høyden når den står på 4:3 siden dette er en 16:9 test, men hele skjermen fylles uansett, uten svarte bånd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vanlig analogt kabel TV fra UPC (rett fra veggen). Når jeg er på dette testbildet på min 37PV500 og velger 16:9 så får jeg svarte striper oppe og nede. For å få bildet til å fylle skjermen må jeg bruke Zoom1. Jeg observerer det samme på mange andre kanaler - svarte striper oppe og nede når jeg velger 16:9. Noen som vet hvorfor dette skjer?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Vet ikke om jeg misforstår deg robert, eller om det er noen innstillinger du ikke har foretatt. Jeg har selv sett på det Svensk TV2 bildet for å se hvordan bildet er stillt inn i bredde og høyde, og både når jeg velger 4:3 og 16:9 på UPC boksen fyller dette bildet skjermen helt nøyaktig.
    Det gjør din TV fordi du har satt den til å kjøre akkurat det, tilpasse bildet til skjermen. Om jeg bruker en slik innstilling gjør også min TV det, men det er altså et bilde med lav oppløsning som det er zoomet inn på.

Om du kutter ut all zooming vil de se det samme som bildet jeg postet.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, egentelig ikke - ikke hos meg. Jeg har altså et plasmapanel som egentelig var tilknyttet en egen tuner, men har nå lagt vekk den tuneren til fordel for DVDO iScan HD. DVDspiller og UPC digitaldekoder er derfor koblet til DVDOen, og DVDOen er koblet direkte på selve plasmapanelet med DVI-I.

Da jeg første gang satte opp DVDOen, var bildet "skjevt", og det var en tynn svart stripe her og der på sidene, så det er riktig at jeg da brukte Zoom og Pan for å midtstille bildet og få det opp i TVens størrelse, men egentelig i svært liten grad.

For å si det sånn; '100' på DVDOen er den originale størrelsen inn, og jeg har bare forstørret bildet til '105' horisontalt og vertikalt og så brukt Pan svært lite vertikalt og horisontalt for å midtstille.

Det har aldri skjedd at bildet har blitt/vært så lite på midten av skjermen som du viser der - heller ikke da jeg brukte plasmatuneren.

Når jeg nå ser på det SVT2 bildet du viser med UPC dekoderen stillt til 4:3 ("vanlig TV"), fyller det skjermen, men som sagt med cropping på sidene og topp + bunn. Når jeg så går inn i menyen til UPC dekoderen og velger Widescreen, fyller det også skjermen - men da viser den hele bildet.

Men dette er altså med svært små justeringer av bildet på DVDOen(som jo foretar TV-bilde innstillingene for meg nå - panelet er "passivt").

Til sammenligning måtte jeg flytte bildet til '102' og litt Pan når jeg ser DVD, for å få det bildet til å "sitte riktig" på skjermen.

Da vet jeg ikke om det er innstillinger, eller om det er en feil på din dekoder, eller om jeg misforstår noe. Kan jo være at DVDOen er litt "smartere" enn jeg har trodd, og at den automatisk skalerer opp bildet til å passe skjermen(sånn cirka ihvertfall, med minimalt med nødvendige justeringer derfra).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •