Digital-TV fra UPC - erfaringer? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hvordan koblet du dekoderen til scaleren?
    via kompositt? blir det mye bedre tv bilder med den også?

hadde det ikke vært for at det ikke er rgb scart ut på dvdo iscan-hd, og jeg har bare rgb scart inn på tv`n, så hadde jeg nok kjøpt en jeg også.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt om fordeler og ulemper med STCen:

TVen skal alltid stå på FULL! Dekoderen sender nemlig konsekvent anamorfe bilder, med automatisk vertikal letterbox på 4/3-sendinger (svarte striper på sidene). Altså en glup løsning for 16/9, men der en del (horisontal) oppløsning forsvinner ved 4/3-sendinger.

Ekte 16/9 (uten letterbox) vises nå på NRK1, NRK2, TV2, SVT1 og SVT2 pluss noen filmkanaler. Alle sendinger der logo og tekst er inne i filmen på de analoge sendingene sendes anamorft, og blir bra på 16/9-TV med dekoder.

Lyden er nok akkurat som "analog", som jo også er digital (NICAM). Muligens 5.1 fra visse filmkanaler?

Billedkvaliteten er ikke 100%. Noen kanaler mpeg-komprimeres en god del, med kraftig macroblokking (dansende firkanter i mørke, jevne felter, feks vegger) som resultat. Idiotisk at man ikke kan ta ut bildet digitalt. Kan ikke kalle det digital-TV da. Resultatet av manglede DVI/HDMI er bla. fare for kraftige graderinger/banding (himmel, vegger, ansikter m.m.). Også rart at S-video mangler.

Sortnivå er ikke alltid bra; mørke detaljer gror ofte igjen (særlig på SVT), eller blir grått. Fargene kan bli for sterke (tror de er skrudd kraftig opp på SCART/RGB), og man kan få problemer med fargetemperaturen; hvitt kan bli rosa, mørkegrått blir mørkegrønt osv. For mye kantkorrigering gir skygger langs verikale objelter, ikke like skarpt bilde som analog.

Har du bra signaler er analog best ved 4/3-sendinger (farger, skarphet, sortnivå), men mangel på anamorfe analoge sendinger gjør at du bør ha STC om du har (stor) widesreen-TV.

STCen bruker mye strøm, siden den blir så varm. Ny, mindre modell kommer visstnok, men den er enda dårligere utstyrt med utganger!

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    hvordan koblet du dekoderen til scaleren?
    via kompositt? blir det mye bedre tv bilder med den også?

hadde det ikke vært for at det ikke er rgb scart ut på dvdo iscan-hd, og jeg har bare rgb scart inn på tv`n, så hadde jeg nok kjøpt en jeg også.
    DVDO iScan HD takler RGB/S på komponentinngangene - det vil si at man kan bruke en SCART --> 4RCA kabel (3RGB + 1Sync), da det er en egen Sync inngang rett ved siden av komponentinngangene(Supra har en meget god slik kabel). Så jeg får altså RGB over SCART, men til komponentinngangen på DVDOen, med en ekstra kabel til Sync. Kobler jeg ifra Sync kabelen, blir det ikke noe bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikX
    Jeg har vanlig analogt kabel TV fra UPC (rett fra veggen). Når jeg er på dette testbildet på min 37PV500 og velger 16:9 så får jeg svarte striper oppe og nede. For å få bildet til å fylle skjermen må jeg bruke Zoom1. Jeg observerer det samme på mange andre kanaler - svarte striper oppe og nede når jeg velger 16:9. Noen som vet hvorfor dette skjer?
    Ingen som kan svare på dette?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel noe med at selskapene sender widescreen sendinger som 4:3 bilder, men i letterbox. Se bare på hvor kanallogoen er, og ofte også teksten!!!

Du MÅ derfor zoome for at det skal bli riktig :evil:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •