Bildet er ikke rett..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bildet er ikke rett..

Jeg har en PHILIPS 32PW9319 (CRT) og la merke til min ergelse at når jeg ser på filmer som ikke fyller hele bildet på skjermen. Altså når en får disse svarte felta oppe og nede så ser jeg at bilder ikke er helt rett.

Det hellte litt ned til siden. Etter å ha juster litt på bildet med rotasjon så fikk jeg det til å se litt bedre ut. Men det buler litt inn på midten nederst.

Er ekstremt lite men om du blir gjort oppmerksom på det så ser du det.

Er dette vanlig?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På CRT er det ganske vanlig. Det er magnetene som sitter rundt skjermen som styrer bildet dit det skal for å si det på en enkel måte, og det skal ikke så mye til før det blir litt skjevt/"bulete"(fra fabrikk). I tillegg kan vel rystelser og sterk magnetisme utenfra(uskjermede høyttalere f.eks.) i ettertid påvirke dette negativt.

Dette er en av fordelene med LCD/plasma kontra CRT TV; på LCD og plasma er bildepunktene opptegnet "hver for seg", så man får aldri problemer med geometrien i bildet - det vil alltid være helt vannrett og loddrett korrekt(ihvertfall så lenge signalet er det).

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, vel jeg har skjerma høytalere så det burde ikke være det. Men for sikkerhets skyld så har jeg flyttet dem så langt vekk fra tv'n jeg kan og satt senter høytaleren under platen som tv'n står på(stor oppå tv'n tidligere).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette går igjen på så og si alle CRT widescreen. Jordmagnetisme vil påvirke dette. Hørt bransjen har en margin skjevheten må overskride for å la det ordnes på garanti. Men om det er bare er litt, er det nok innenfor grensen.....

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en billig (ca.5000kr) 32" widscreen crt tv selv, og har ikke lagt merke til noe slikt. Jeg har uskjerma høytalere (bortsett fra senteren, som står oppå tv´n) stående veldig nærme også. En kamerat har også en 32" til ca.samme pris, den har riktig nokk noen forstyrrelser på bildet (sikkert pga. billig tv eller noe), men heller ikke den har skjevt bilde da. Synes det høres rart ut at dette er noe som er "normalt" og "gjelder de fleste crt tv´er". :?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man ser det ofte vanligvis ikke, men dersom det dukker opp et rutenett eller menyer etc. på skjermen vil du nok se det lettere. Spørs vel også litt hvor perfeksjonist man er på området.

Uskjermede høyttalere nære skjermen kan ha andre negative effekter også; man kan få misfarging i hjørnene, noe som kan bli permanent.

Tror dette gjelder de fleste/alle CRT TVer, med mindre det finnes noen TVer som er magnetisk skjermet på innsiden da(rart ikke alle er det i utgangspunktet egentelig, med tanke på disse potensielle problemene). Enkelte TVer har vel 'degauss', som på en CRT PC monitor, og å bruke den funksjonen kan vel virke i enkelte tilfeller.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.

Uskjermede høyttalere nære skjermen kan ha andre negative effekter også; man kan få misfarging i hjørnene, noe som kan bli permanent.
    Missfarging har jeg sett ja, på noen tver må man slå de helt av og plugge de ut fra srømmnettet en 30 sekunder eller noe, for å få de "avmagnetisert". Skjønner ikke hvorfor de ikke har slik "degauss" funksjon som pcskjermer har, mulig dyrere tver har det da.

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe du kan fikse i service menyen til tven da? Pleier å være en det artige innstillinger på farge og geometri der..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også en 32" Crt. Philips 32" 8719. Har ikke noen problemer med skjeve bilder her...

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å komme inn i service menyen på min 8719 gjorde jeg følgende:

tast: 062596-"info" (knappen altså) Da kan du justere en del..

Mitt problem er at bildet drar seg lenger ut på siden i widescreen modus enn skjermen skulle tilsi, så jeg mister ca 1,5 cm med bilde informasjon på venstr side av skjermen. Fant ikke noe som kunne justere dette i service menyen, så hvis du finner noe så si ifra!!

I tillegg hadde jeg litt skjevt bilde slik du har, men roterte det omtrent bort. Det andre er at bildet ved 4:3 visning har ørlite grann tuimeglass-form.. Men alt er levelig

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    for å komme inn i service menyen på min 8719 gjorde jeg følgende:

tast: 062596-"info" (knappen altså) Da kan du justere en del..

Mitt problem er at bildet drar seg lenger ut på siden i widescreen modus enn skjermen skulle tilsi, så jeg mister ca 1,5 cm med bilde informasjon på venstr side av skjermen. Fant ikke noe som kunne justere dette i service menyen, så hvis du finner noe så si ifra!!

I tillegg hadde jeg litt skjevt bilde slik du har, men roterte det omtrent bort. Det andre er at bildet ved 4:3 visning har ørlite grann tuimeglass-form.. Men alt er levelig
    Takker så meget! Var inne i menyen å kikket nå og det var mulighet for geometri justeringer der. Skal teste det imorra og se om jeg kan få det enda litt bedre.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2 vertikale striper på skjermen ser jeg nå. Jeg hadde det på mitt forrige tv også så det er noe som lager disse forstyrrelsene.

Har ingen anelse hva det kan være for noe. Det er 2 vertikale striper som går ned på skjermen. Du ser det kun om bildet er veldig mørkt..da ser en dem som lyser opp litt svakt.

Er det noe av utstyret mitt eller magnetfelt i bakken tro?

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg vet hva du mener. Har selv 1 slik vertikal sort stripe, som jeg kan se når det ellers er mørkt, da den er litt lysere. Men da må det også være mørkt i rommet. Fikk det samme når jeg hadde en panasonic px-10, og det kom da av at jeg hadde koblet til bilde fra data med en s-video -> scart kabel... Stripen forsvant da jeg koblet ut denne.

Så kan være noe av det du har koblet til.

Men plager meg ikke nå, ser den kun veldig skjelden...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •