8 bits plasma/12 bits dvd-spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

8 bits plasma/12 bits dvd-spiller

Plasmaskjermen min (Samsung PS42V4S) har 8 bits videoprocessor. DVD-spilleren (Cambridge DV79) har 12 bit. Vil jeg kunne utnytte dette fullt ut med skjermens DVI inngang?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. DVI frakter et 8 bits signal. Du er for øvrig sikker på at det ikke er dac'en i dvd-spilleren som er 12 bit?

Som et paradoks til dette bit-hysteriet på plasmaskjermer kan jeg nevne at crt tven min benytter en ekte 8 bits digital videoprosessor på alle signaler. Denne er ikke i nærheten av å vise noen graderinger..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I spesifikasjonene står det 108Mhz/12 bit video dac. Så det er nok DAC'en ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der er spesifikasjonene på dac'en (D/A konverteren) som konverterer det digitale dvd-bildet til et analogt signal som videre kan sendes ut gjennom scart- eller komponent-utgangen. Ettersom du benytter en digital utgang (DVI) bruker du heller ikke denne dac'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker. Greit å vite!

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hm?

Gjelder det også for min DVDO HD? 12 bits prosessering, vil det si at det er dac-en som gjør om input signalet?

Er det andre kabler/teknologier som bærer mer enn 8 bit som DVI?

Hva om plasmaen hadde høyere bit enn dvd-spilleren, hva skjer da?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet er det ingen plasmaskjermer som kan vise til mer enn 13 bits teknologi, og de beste DVD-spillerne har 14bit/216mHz dac(er).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dvd-standarden tillater max 8bit pr farge på disk uansett ;-)

Analogi : Hvis du sitter på en bunke papirer som har kommet fra en telefax-maskin vil oppløsningen være begrenset. Du kan prøve å beholde den så bra som mulig ved å scanne den inn i veldig høy oppløsning... Men det vil fremdeles være en fax ;-)

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kommer de fleste plasmaskjermer etter all sannsynlighet til å bli brukt til HD-materiale etter hvert - hvordan bit/fargedybde vil de kjøre i? Og selvom DVD'en er kodet i 8 bit har jeg aldri sett en 8-bit skjerm som kan konkurrere mot en 10, 11 eller 12-bit skjerm, uansett bildekilde.

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en god 8 bits dataskjerm kan fortsatt være MYE bedre enn en annen 8 bits skjerm, så selvsagt så er det masse andre ting det kommer an på har man 10/11/12/13 bits er det mye som ligger til rette for at det er store sjanser for at resultatet blir bedre enn om det er bare 8, men originalsignalet er jo aldri på nivå med de siste råeste dvd-spillerne / tv`ene anyways, og hvis apparatet "forbedrer" signalet feil, så blir det kanskje ikke til det bedre.. Alt er ikke bare bits og bytes og oppløsning 1/1 eller whatever i dette faget.. det har vi sett mange ganger før.. Veldig mange faktorer gjør en god TV. De som kommer med flere bits er ofte de som er tech pådriverne, og de som er lengst fremme på tech hadde laget veldig gode TV`er uansett fargedybde ;-)

Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Nå kommer de fleste plasmaskjermer etter all sannsynlighet til å bli brukt til HD-materiale etter hvert - hvordan bit/fargedybde vil de kjøre i? Og selvom DVD'en er kodet i 8 bit har jeg aldri sett en 8-bit skjerm som kan konkurrere mot en 10, 11 eller 12-bit skjerm, uansett bildekilde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •