ALIS/HDReady

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36

Tråd: ALIS/HDReady

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ALIS/HDReady

Ser at flere nå annonserer TV'er med ALIS panel og HDReady logo.
    Det skrives en oppløsning på 1024x1024, men har ikke ALIS panelene bare 512 linjer ? Og da oppfyller de jo ikke HDReady!?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge DVD&Hjemmekino fungerer det visst litt annerledes:

Sitat Opprinnelig postet av DVD&Hjemmekino nr. 4 2005
    Det har fra enkelte hold blitt reist tvil om hvorvidt disse skjermene kan betegnes som HDReady. -Ikke bare er de HDReady, de kan varte opp med høyere vertikal oppløsning enn de fleste andre plasmaskjermer som leveres for tiden. Misforståelsen oppstår når man blander sammen ALIS teknikken med den linjeflettingen som skjer i billedrørsskjermer. Her kan man nemlig hevde at den vertikale oppløsningen er varierende og i verste fall bare halvparten av den oppgitte oppløsningen på 576. ALIS teknikken har imidlertid full vertikal oppløsning hele tiden. HD materiale i 1080 oppløsning har definert 95% som clean area. Dette er tett på 1024 og man trenger ikke skalere bildene ned. I likhet med alle andre produsenter må HD materiale i 720p skaleres.
    Om det stemmer vet jeg ikke, men det burde jo det når de skriver det.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette er gjengivelse av en pressemelding, ikke DVD&HK's egen kommentar, uten at det fremkommer veldig godt i bladet...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel - som du sier satte de det på trykk, og det på en måte som får det til å se ut som det er deres ord, eller at de ihvertfall går god for det. Uansett håper jeg man skal kunne ha såpass tiltro til dem at de ikke setter ting på trykk som er direkte feil eller misvisende, redaksjonellt eller ikke.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil dette si at ALiS skjermer bruker alle 1024 linjene samtidig når de viser HD i 1080i?

Hva skjer når de får HD materiale i 720p? Klarer skjermen i det hele tatt å vise dette?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xvani
    Vil dette si at ALiS skjermer bruker alle 1024 linjene samtidig når de viser HD i 1080i?

Hva skjer når de får HD materiale i 720p? Klarer skjermen i det hele tatt å vise dette?

Sitat Opprinnelig postet av DVD&Hjemmekino nr. 4 2005
    I likhet med alle andre produsenter må HD materiale i 720p skaleres.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det er jo progressive bilder! Klarer skjermen progressive signaler?

Og blir bildene skalert til 1080i, eller 480p? Eller kanskje noe annet?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikkerheten ligger på 720p. Enkelte kilder hevder at bildet blir skalert ned til 512 og linjedoblet.

1080i blir kuttet i topp og bunn, men ikke skalert.

Philips hevder at den det blir vist 720 forskjellige linjer med 720p, men så lenge de ikke selv har skjermer som støtter dette så vet jeg ikke helt om jeg skal tro det.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Usikkerheten ligger på 720p. Enkelte kilder hevder at bildet blir skalert ned til 512 og linjedoblet.

1080i blir kuttet i topp og bunn, men ikke skalert.

Philips hevder at den det blir vist 720 forskjellige linjer med 720p, men så lenge de ikke selv har skjermer som støtter dette så vet jeg ikke helt om jeg skal tro det.
    Det vi si at det mangler hele 56 linjer på ett 1080i signal :!:

klarer disse panelene å vise progressive signaler i det hele tatt? (DVD med progressiv scan er vel 480p?) - skjønner ikke helt hvordan de skal vise slike signaler..

Dette var vanskelig å forstå ops:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DEt er vanskelig å si hva som egentlig skjer med progressive signaler. Enkelte amerikanske nettsteder sier at alle progressive signaler blir skalert til 512 og vist dobbelt. Når produsentene snakker om produktene så snakker de kun om 1080i (prøver de kanskje å skjule hva som skjer med 720p)

Jeg fikk tilsendt en masse teknisk om ALiS fra Philips siden jeg er ganske krass mot måten 720p blir skalert ned til 512. Dette mente Philips at jeg hadde feil på så de sendte meg noen papirer i posten. Men desverre så forklarte papirene ingenting om hva som skjer med selve signalet, bare hvordan panelet blir adressert osv.

Hvis jeg tar meg tiden en gang så kan jeg prøve å kjøre inn 720 p med stripemønster for å prøve finne ut hva som skjer på en AliS skjerm. (telle antall striper)

Newcomer SuperHeMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge philips.no så støtter i hvertfall ikke 42PF9966 720p......

LINK

Følgende formater støttes:
    1920 x 1080i - 2Fh, 640 x 480i - 1Fh, 640 x 480p - 2Fh, 720 x 576i - 1Fh, 720 x 576p - 2Fh

Denne har jo et ALiS panel, hvofor skal andre ALiS paneler støtte 720p hvis denne ikke gjør det? :roll:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SuperHeMan
    Denne har jo et ALiS panel, hvofor skal andre ALiS paneler støtte 720p hvis denne ikke gjør det? :roll:
    Fordi det blir som å si at hvorfor får jeg ikke over 300 på min mazda når Ferrari som også har pirelli jul gjør det samme.

Det er elektronikken som gjør det, ikke panelet.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alispanelene er i mine øyne helt utrolig dårlig. vi har fire skjermer nå i redaksjonen. to med alis og to uten. de to med alis blir kledd av ettertrykkelig på sortnivå og kontrast.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SuperHeMan
    I følge philips.no så støtter i hvertfall ikke 42PF9966 720p......

LINK

Følgende formater støttes:
    1920 x 1080i - 2Fh, 640 x 480i - 1Fh, 640 x 480p - 2Fh, 720 x 576i - 1Fh, 720 x 576p - 2Fh

De skjermene du får kjøpt i dag er HD ready, de har fått enn annet nummer til slutt og støtter 720P. Bekreftet fra philips for 3 uker siden. Det samme gjelder vist nok 99896, de som ble solgt i fjpr er ikke HD ready mens dagens skjermer er det.

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    alispanelene er i mine øyne helt utrolig dårlig. vi har fire skjermer nå i redaksjonen. to med alis og to uten. de to med alis blir kledd av ettertrykkelig på sortnivå og kontrast.
    Sortnivå-schwortnivå ER det virkelig alt i dette universet ?? hva med farger, detaljer, oppløsning, god tuner etc.. det er mange ting som er minst like viktig som sortnivå for en vellykket TV opplevelse . Du må ikke ødelegge et fantastisk produkt pga sortnivå alene.. hvis alt annet er ypperlig ville jeg foretrekke en skjerm med medium bra sortnivå foran en "gjennomsnitlig" skjerm med fantastisk sortnivå - anytime

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kan du tilskrive dårlig kontrast og sortnivå alisteknologien? Er alle alispaneler svake på dette, også de nyeste? Eller er det slik at dette er alispaneler som OGSÅ er dårlige på kontrast og sortnivå? Jeg har ingen kjenskap til dette, så jeg stiller bare spørsmål.
    :?:

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pstraums
    Sortnivå-schwortnivå ER det virkelig alt i dette universet ?? hva med farger, detaljer, oppløsning, god tuner etc.. det er mange ting som er minst like viktig som sortnivå for en vellykket TV opplevelse . Du må ikke ødelegge et fantastisk produkt pga sortnivå alene.. hvis alt annet er ypperlig ville jeg foretrekke en skjerm med medium bra sortnivå foran en "gjennomsnitlig" skjerm med fantastisk sortnivå - anytime
    Sortnivå er selvfølgelig ikke alt. Men det er en viktig parameter som betyr svært mye for helheten. Det blir mye fokus på sortnivå da dette har vært en av de store ankepunktene mot digital framviserteknologi. Dette fokuset vil avta ettersom sortnivået generelt stadig blir bedre.

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pstraums

Nå har det seg slik at de skjermene som har godt sortnivå ofte er har gode egenskaper på de andre punktene du nevner.

Gi meg en skjerm med godt sortnivå, gode farger, kontrast og detaljer.
    Jeg kjøper heller en SD skjerm med slike kvaliteter enn en HD Ready skjerm med dårligere bilde.

Prøvde en LCD skjerm som skulle være så bra. DNIe for bedre kontrast, HD Ready oppløsning etc. Men bildet var ikke så mye å skrive hjem om. Akkurat som noen hadde hengt bestemor sine blondegardiner over skjermen. Sortnivå som en middels albino.

Roger
    Mitt smarthus med xComfort: http://samdal.com/SmartHome.htm

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sortnivå og kontrast er viktige parametre i mine øyne, i likhet med farger og andre ting som graderinger, oppløsning etc. Det ER en grunn til at demomateriale i en butikk er tegnefilmer... :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktige parametre i mine øyne også, men det kan noen ganger virke som at hvis skjermen ikke leverer 100% på sortnivå siden, så er den ren søppel.. Jeg synes mange kan virke litt for "bastante" på dette emnet. Greitt at noen vil si at p.g.a. pana historisk sett har hatt bra sortnivå, så er det den eneste skjermen som er verdt å ha i huset... (men det har vel mest sansynlig også med andre ting enn kontrastnivået å gjøre?) For å ikke snakke om mitt eget merke da (for en gangs skyld), og for å ta et eksempel.. Hvor stor andel av universets befolkning vil si at Pioneer har noe annet enn et veldig bra bilde hvis man feeder den med bra signaler? og der er ikke sortnivået noe spes. bedre enn på alis i mine øyne? det er likevel glimrende tv`er

sortnivå og kontrast er viktige parametre i mine øyne, i likhet med farger og andre ting som graderinger, oppløsning etc. Det ER en grunn til at demomateriale i en butikk er tegnefilmer... :wink:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •