ALIS/HDReady - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36

Tråd: ALIS/HDReady

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av rogers
    Nå har det seg slik at de skjermene som har godt sortnivå ofte er har gode egenskaper på de andre punktene du nevner.

Gi meg en skjerm med godt sortnivå, gode farger, kontrast og detaljer.
    Jeg kjøper heller en SD skjerm med slike kvaliteter enn en HD Ready skjerm med dårligere bilde.

Prøvde en LCD skjerm som skulle være så bra. DNIe for bedre kontrast, HD Ready oppløsning etc. Men bildet var ikke så mye å skrive hjem om. Akkurat som noen hadde hengt bestemor sine blondegardiner over skjermen. Sortnivå som en middels albino.
    Roger
    Men du innrømmer vel også at du har et litt ekstremt syn på dette Jeg har en 40" LCD av en generasjon sikkert 2 år eldre enn den du har testet, og min er helt sikkert dårligere... og når jeg smeller på HD materiale på den så er den helt enorm (sammenlignet med vanlige tv`er eller lavoppløste plasmaer, nei, jeg VIL ikke sitte langt fra TV`en bare fordi at bildet skal se ut som det har bra oppløsning. Setter jeg på en HD film/demo/spill ANYTHING, så er det morsomt å studere de små detaljene) og dette blir bra nettopp fordi oppløsningen er mye bedre.. og da plager det meg mindre at sort ikke er helt sort... (jo, det hadde vært fint om den greidde LITT til... men jeg tror jeg hadde hatt mer bruk for 10-> bits bildebehandlig/panel) ) TV er ikke lenger bare TV / Filmfremviser.. det er en multimedieskjerm som brukes til 1000 ting.. min gamle neandertal LCD TV er heeeelt utrolig på PC via DVI.. Skulle likt å se den plasmaen som matcher den til dette..Film (både hd og vanlig) blir veldig bra via vga, dvi eller komponent, den er GOD på vanlig DVD og den er helt ok som TV... (eneste den ikke er bra på er sport, men jeg klarer ikke å irritere meg over det når den står der og ser så utrolig lekker ut, og den gir så utrolig mye mer av ALT enn min gamle 100Hz 32" CRT.. ..

Det er EKTE Kjærlighet! Og den kan ikke gjengi sort!! (so what) mørkegrått er nesten sort

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også forelsket i min 2 år gamle Panasonic 42PW6 ;-)

Sitter 2-3 meter unna, og er utrolig fornøyd med bildet.
    Det er så merkelig å se hvor mye folk bruker av tid på teste den ene skjermen etter den andre når valget er så enkelt 8)

Fra spøk til alvor.
    Jeg setter ganske høye krav til bildet ja.
    Grunnleggende kvaliteter som farge, kontrast og sortnivå kommer i første rekke.
    Jeg bruker min plasma til TV og DVD, og der fungerer den vanvittig bra.

HD er interessant, og vær trygg. Jeg skal også ha HD.
    Men ikke på bekostning av billedkvalitet. Høyere oppløsning er ikke nødvendigivis det samme som bedre billedkvalitet.
    Venter derfor i spenning på OLED, SED, LED belyst LCD etc.

Men jeg skjønner godt at du som representerer en produsent stresser HD Ready. Her skal nye markeder erobres, forbrukere overbevises og konkurrenter skal overvinnes.
    Men alt har ikke rot i virkeligheten. Markedsføring er skummelt sånn.

Jeg jobber selv med salg/markedsføring og vet godt hvordan disse mekanismene fungerer.
    Det er derfor litt morsomt å sitte på sidelinja å se på.

Roger
    Mitt smarthus med xComfort: http://samdal.com/SmartHome.htm

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pstraums
    Sitat Opprinnelig postet av rogers
    Nå har det seg slik at de skjermene som har godt sortnivå ofte er har gode egenskaper på de andre punktene du nevner.

Gi meg en skjerm med godt sortnivå, gode farger, kontrast og detaljer.
    Jeg kjøper heller en SD skjerm med slike kvaliteter enn en HD Ready skjerm med dårligere bilde.

Prøvde en LCD skjerm som skulle være så bra. DNIe for bedre kontrast, HD Ready oppløsning etc. Men bildet var ikke så mye å skrive hjem om. Akkurat som noen hadde hengt bestemor sine blondegardiner over skjermen. Sortnivå som en middels albino.
    Roger
    Men du innrømmer vel også at du har et litt ekstremt syn på dette Jeg har en 40" LCD av en generasjon sikkert 2 år eldre enn den du har testet, og min er helt sikkert dårligere... og når jeg smeller på HD materiale på den så er den helt enorm (sammenlignet med vanlige tv`er eller lavoppløste plasmaer, nei, jeg VIL ikke sitte langt fra TV`en bare fordi at bildet skal se ut som det har bra oppløsning. Setter jeg på en HD film/demo/spill ANYTHING, så er det morsomt å studere de små detaljene) og dette blir bra nettopp fordi oppløsningen er mye bedre.. og da plager det meg mindre at sort ikke er helt sort... (jo, det hadde vært fint om den greidde LITT til... men jeg tror jeg hadde hatt mer bruk for 10-> bits bildebehandlig/panel) ) TV er ikke lenger bare TV / Filmfremviser.. det er en multimedieskjerm som brukes til 1000 ting.. min gamle neandertal LCD TV er heeeelt utrolig på PC via DVI.. Skulle likt å se den plasmaen som matcher den til dette..Film (både hd og vanlig) blir veldig bra via vga, dvi eller komponent, den er GOD på vanlig DVD og den er helt ok som TV... (eneste den ikke er bra på er sport, men jeg klarer ikke å irritere meg over det når den står der og ser så utrolig lekker ut, og den gir så utrolig mye mer av ALT enn min gamle 100Hz 32" CRT.. ..

Det er EKTE Kjærlighet! Og den kan ikke gjengi sort!! (so what) mørkegrått er nesten sort
    hadde skjønt din lovprisning av alis hvis dere i samsung hadde brukt de panelene. det gjør dere så vidt jeg vet ikke. hva med å levere en samsung plasma til testen :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung bruker ALiS på ett par modeller.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi venter på 10000:1 plasmaen til samsung serru rune.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns nesten dere skulle utsatt testen 1 måned hvis dere ikke får med dere alle aktuelle produkter nå.

Regner med dere har 42PD7200 inne til test (Hitachi) og 42PF9966.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi får ikke tak i hitachi heller. prøver å låne en via expert. philipsen har vi siden topicen her er alis :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hva er det som skjer? Får dere ikke skjermer til utlån? Vet at dette er off-topic, men jeg trodde jo Hitatchi hadde skjermer på lager?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei vi sliter fryktelig med å få tak i skjermer. vi fikk panasonic skjermen fra elkjøp. hvis spaceworld har en å låne bort så kom med den lygren. virker ikke som om importørene har noen demoeksemplarer. marginene er kanskje for små? så pr dags dato har vi fått fra philips, sony, lg og panasonic (via elkjøp)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Produsentene bør jo stille opp da... Samsung vet jeg at har et eget byrå for den slags, det samme har Sony. Velvel, skal ikke være enkelt å informere forbrukere alltid!

For øvrig er nok min mening vedrørende Alis skjermene preget av en dedikert orientering mot bildekvalitet og dynamikk rettet mot allsidig bruk av skjermen (PC, hjemmekino, spill osv.). Jeg har imidlertid gitt flere Alis skjermer en god sjanse, og stort sett er jo bildekvalitet helt OK. For Ola og Kari er dette imidlertid skarpe skjermer med tilsynelatende god kvalitet på "normale" TV-programmer type nyhetene og naturprogrammer. Fargemessig ser jo også ting greit ut. Problemet er som nevnt sortnivå, panoreringskvalitet (les: etterslep) og selve oppløsningen, som gjør det vanskelig å få skarpe bilder fra HTPC eller annen kilde som krever "dedikerte pixler".

Jeg tester i disse dager den nye Samsung 32" LCD-serien, og så langt er min mening at en heller bør gå for LCD enn Alis... Sortnivået er enda hakket dårligere enn på Alis-panelene, men etterslepet er langt mindre fremtredende, oppløsningen "dedikert", og ikke minst slipper en bekymre seg for innbrenning fra statiske bilder. Kommer tilbake til litt grundigere innspill senere, da planen er å gjøre en kort vurdering av denne LCD-serien vs. den nye plasmaserien fra Samsung...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hitachi har vel aldri hatt små marginer. Men mulig de ikke ønsker andre tester nå som de har fått terningkast 6 hos DinSide.no Var innom å kikket på den i en butikk her i Trondheim og det var den testen som ble trukket frem med en gang jeg la øynene på den.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja, de som ikke stiller får negativ oppmerksomhet i stedenfor.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dinside ødelegger jo for resten av Hifi verdenen med sine 6'er tester...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...eller i det minste ingen oppmerksomhet... Nå er det jo også slik at diverse magasiner kan bli litt entydig negative til visse teknologier (selv om jeg generelt synes de fleste magasiner er alt for snille!), og i denne sammenheng Alis... Skjermene blir jo svært ofte kritisert, og da er det vel kanskje ikke så aaaaaaaalt for rart at produsentene ikke gidder sende inn. Påfallende er det uansett, og det bør si konsument en del om produktene det er snakk om! I tillegg er det en metode som kan medføre at fagblader på sikt ikke lenger tør skrive det de faktisk mener om produkter, da de frykter konsekvensene mhp utlån av neste modell...

Uansett er det jo ikke interessant for konsument å lese om modeller som svikter teknisk, og da er det vel i slike tilfeller kanskje bedre å se seg om etter noe annet å teste?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns absolutt alle bør med selv om leverandøren ikke vil ha de i test. Dette gjelder også dårlige produkter. Spesielt hvis det er produkter som selges mye av.

For det er desverre slik at et produkt som ikke er testet mot noen andre i mange tilfeller vil bli skrytt mer opp i skyene mer enn nødvendig av enkelte selgere fordi man ikke har noen tester som motbeviser dette.

Her bør bladene gå direkte på butikk for å låne eventuell noen som har kjøpt dem. Finnes produktet på Elkjøp kan man benytte seg av returretten.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Peakman. Hele poenget med slike tester er jo for å sammenligne hva som finnes på markedet i dag. Det er også UHYRE nyttig å se hvor mye bedre en "high-end" plasma er i forhold til en low-end. Er det verdt 10.000kr forskjell? Dobbel pris?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •