Gode gammle CRT knuser LCD/Plasma på pris og kvalitet..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gode gammle CRT knuser LCD/Plasma på pris og kvalitet..

Jeg har hele tiden bestemt meg for å kjøpe meg et nytt tv og tenkte hele tiden på å kjøpe flatskjerm pga det er jo det som er "inn" nå idag.

Men etter lang laaaang tid med å sitte på gjerdet og fulgt med så er det bare møkk ute tilogmed nå idag. Ja jeg skal innrømme at Pioneer og Philips sine topp modeler er konge men den vanlige mannen i gata kjøper ikke et tv til 40.000,- ++

Så jeg kjøpte idag et CRT tv av typen PHILIPS 32PW9319 og det knuser så inn i di GRADER det som er ute av LCD/Plasma idag...om en ser bort ifra topp modellene da selvf.

Hvem betaler 30+ for en 37" som ikke har inærheten av kvaliteten til et gammelt CRT tv? Det er blitt så pop med flatskjermer at folk glemmer det som er viktig ser det ut som....nemmelig bilde kvaliteten.

Hva er pointet med en fin skjerm på veggen om bilde kvaliteten er 20år bakover i tid?

Det eneste minus med CRT er jo at det er en gedigen klomp. Men bilde kvaliteten på foreksempel PHILIPS 32PW9319 er helt sykt bra.

Du får det nå på Elkjøp til 8995,- noe som er billig for det tv'n altså.

Vet jeg kommer til å flamed her slik nå men til dere som ikke driter penger og som vil ha et bra bilde sjekk ut det apperatet her slik...du sparer penger og får en bildekvalitet som du skal se lenge etter på flatskjermer under 30++ klassen...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dette er jo ikke ukjent for de fleste av brukerne her inne. Tror ikke du kommer til å få pepper i det hele tatt. Eneste grunnen til at jeg skal ha meg flatskjerm i stua, er størrelsen. Ingenting annet!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en annen tråd som tar opp samme tema.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...gammelt nytt.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du får noe pes for den uttalelsen. En god CRT er fortsatt best.

Men man får ikke CRT i over 36", og om man gjorde det ville den vel veie et par hundre kilo.
    Plasma/LCD har også et par andre fordeler, som jeg ikke gidder å ramse opp(blitt gjort før).
    Men bildemessig er det vanskelig å slå en god CRT.
    Men husk også oppi det hele at et bilde blåst opp til 42" skal ha rimelig mye bedre kvalitet enn et på 32" for å se like bra ut, bare p.g.a. størrelsen. Alt blir større, også støy etc.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja di fleste vet vel egentlig det. Jeg bare måtte få det ut av systemet mitt... ops:

Ja det er dumt at tv'n er så utrolig stor...veier vel ca 60kg så en må jo vært kropps bygger for å løfte det. :P Men håper at folk som skal ha et bra tv og ikke har all verdens penger å bruke tenker litt på CRT også istede for å gå for en dårlig løsning ved å kjøpe flatskjerm.

En sitter jo endel å ser på tv så det burde være behagelig opplevelse og ikke irriterans/slitsomt å se på.. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *gjesp*....hæ?..hva?

AKIRA

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal også bruke TV'en min i stua som pc-skjerm, og der faller CRT langt bak...
    Størrelse er som de andre her nevner også en klar faktor, men siden jeg vil at alt skal sentrere seg mot stua istedenfor kontor og stress, så er PC-delen også viktig for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slem
    Jeg skal også bruke TV'en min i stua som pc-skjerm, og der faller CRT langt bak...
    På lik linje med plasma tenker du på?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både LCD og plasma er laaaaangt bedre enn CRT på dette området da..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvorfor er plasma bedre enn crt på datafremvisning da..?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Og hvorfor er plasma bedre enn crt på datafremvisning da..?
    Nå prater jeg om TV'er, ikke crt pc-skjermer, og selv QP sin 42" til 10000,- fungerer jo veldig bra som pc-skjerm, noe de fleste vanlige crt-tv'er gjør (spesielt på skrift). DVI/VGA-inngang er jo også en klar fordel, noe vanlige crt-tv ikke har.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prater også om TVer og det er da vitterlig også det denne tråden handler om. Du har ennå ikke greid å komme med en grunn (bare påstander) om hvorfor plasma er bedre enn crt til datavisning.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si at de fleste plasma skjermer er bedre enn CRT til pc bruk grunnet VGA inngang som bare de sjeldenste har (bortsett fra TV'n til Scirocco), og høyere oppløsning på de som har XGA eller høyere oppløsning.

Faren for innbrenning på plasma er jo en ulempe.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil påstå at en crt-tv likt priset som en hjemme-plasma er bedre til databruk, selv om ingen av den er noen konge akkurat. Bedre crt-tver har gjerne vga-inngang (eller muligheten til å oppgradere til det) eller i det minste en komponent-inngang. I alle tilfeller kan en uansett overføre rgb over scart (men da faller muligheten for progressive bilder bort).

Oppløsningen på en crt-tv er stort sett bedre enn på en hjemme-plasma til samme pris (hd-billedrør finnes om en leter). Som du nevner slipper en også innbrenning (med spesielle driverrutiner på PCen kan du likevel lett unngå det). På en crt-tv får en også perfekt geometri, som ikke er tilfelle for disse "høyoppløste" hjemme-plasmaene.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    På en crt-tv får en også perfekt geometri, som ikke er tilfelle for disse "høyoppløste" hjemme-plasmaene.
    Er du sikker på at det er geometri du tenker på? Jeg vil si at alle pixel apparater har perfekt geometri i forhold til CRT. Jeg har enda til gode å se en CRT TV med perfekt geometri hvis man f.eks kjører rutemønster.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En skjerm med 1024x1024, 1024x768 osv som er 16:9 vil jo ikke gi helt riktig geometri hvis den får signalet fra en pc, og så strekker pikslene...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Er du sikker på at det er geometri du tenker på? Jeg vil si at alle pixel apparater har perfekt geometri i forhold til CRT. Jeg har enda til gode å se en CRT TV med perfekt geometri hvis man f.eks kjører rutemønster.
    Nei enig. Burde nok stått "tilnærmet perfekt geometri". Forresten mye man kan få til ved å fikle litt i servicemenyene, men perfekt blir det vel aldri..

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter med en god gammel CRT skjerm som dataskjerm og er egentlig strålende fornøyd med den. Den er litt stor og tung ,men når man har satt den opp så har den et meget godt sortnivå og detaljer ,men dette er bare en 19 med oppløsning på 1600*1200*100hz..

Uansett så er ikke det så veldig irriterende å se på en skjerm som har 1280x1024 hvis man er vant til det. Det er fortsatt 5:4 uansett hvor mye man venner seg til det ,men jeg vil si at det ikke utgjør et såpass stort problem som mange skal ha det til.

Har selv bare sett TV med Svideo inngang og selvom man setter oppløsningen til den native oppløsningen fra en PCskjerm så er ikke en slik løsning helt optimalt. Teksten virker urolig osv. Testet på en Thomson 32" widescreen samt en Loewe 28" (mener den var 28)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •