Scansonic Plasma, farlig å koble til høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Scansonic Plasma, farlig å koble til høyttalere?

Min bror fikk en Scansonic Plasma i går. Denne er uten høyttalere, og selger advarte mot å koble til høyttalere av annen type en de som blir solgt som ekstrautstyr, fordi forsterkeren i TV-en visstnok kunne bli ødelagt. Jeg tok likevel en sjans og koblet til noen Hitachihøyttalere vi hadde liggende, og dette fungerte fint. Bakpå disse sto det 35W, 6 Ohm. De eneste spesifikasjonene som var oppgitt i manualen til TV-en var at maks effekt på høyttalerutgangene var 10W.

Å koble til forsterker osv til lydutgangen på TV-en er ikke et alternativ, da lyden alltid kommer fra tuneren, ikke fra eksterne kilder som Xbox osv.

Er det noe i det selgeren sa, eller ville han bare selge litt ekstrautstyr?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    han vil bare selge litt ekstra utstyr...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg også tenkte, ja. Ville bare forsikre meg om at jeg ikke fikk broren min på nakken pga ødelagt TV. :P

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Scansonic Plasma, farlig å koble til høyttalere?

Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Å koble til forsterker osv til lydutgangen på TV-en er ikke et alternativ, da lyden alltid kommer fra tuneren, ikke fra eksterne kilder som Xbox osv.
    Beklager, men jeg skjønte ikke helt denne setningen? Det er vel ingenting som hindrer tilkobling av forsterker hvis man hele tiden bruker den interne tuneren som kilde, eller misforsto jeg deg nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er kvaliteten på denne TVen, fikk du noe inntrykk av det?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Beklager, men jeg skjønte ikke helt denne setningen? Det er vel ingenting som hindrer tilkobling av forsterker hvis man hele tiden bruker den interne tuneren som kilde, eller misforsto jeg deg nå?
    Skal prøve å forklare litt bedre. Hvis du slår over fra NRK til f.eks Xbox kommer ikke lyden fra Xboxen, men fra NRK, selv om TV-en står på en AV-kanal. Derfor må høyttalerne kobles direkte til høyttalerutgangene på TV-en.

rontonic: Jeg har ikke noe særlig erfaring med plasma, så jeg har ikke så mye å sammenligne med. Den beste kilden jeg testet med, var DVD fra Xbox via kompositt. Jeg synes ikke bildet var så verst til den prisen, jeg tror absolutt en "normal" person vil bli fornøyd med den. Jeg har bare sett på den i et lite øyeblikk, men jeg ble positivt overrasket. Fjernkontrollen virket litt treg. Jeg fikk ikke TV-signalene til å bli helt bra, men det tror jeg i stor grad kan tilskrives antennen. TV-en står på det gamle gutterommet mitt, og jeg vet at det er dårlige forhold der (kjeller med tykke murvegger). Det blir nok bedre når det kobles til en uteantenne.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Skal prøve å forklare litt bedre. Hvis du slår over fra NRK til f.eks Xbox kommer ikke lyden fra Xboxen, men fra NRK, selv om TV-en står på en AV-kanal. Derfor må høyttalerne kobles direkte til høyttalerutgangene på TV-en.
    Men det er jo ingen grunn til å la vær å koble til forsterker. Jeg kjører lyden direkte fra XBOX til forsterker, fra TV til forsterker, fra DVD til forsterker, fra VHS til forsterker, fra DVD opptaker til forsterker.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda. Men her er det snakk om en forsterker med kun en inngang.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har en forsterker og høyttalere plassert ved siden av plasmaen allerede ville jeg heller investert i en switchboks.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det sånn, hvis det skal investeres i noe på lydsiden blir det nok et nytt anlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selgeren prøvde ikke å lure deg, du må være forsiktig med hva du kobler til! Dumt at folk uttaler seg uten å ha peiling.
    Gidder ikke utlede hele den tekniske forklaringen på hvorfor det er slik, men du kan mest sansynlig bruke de høyttalerne du har funnet uten at den innebygde forsterkeren tar skade av det.

Vanlige stuehøyttalere er ofte 8ohm, og de belaster forsterkeren mye mindre enn eksempelvis høyttalere med 2ohms motstand med tanke på strømforbruk.
    2-ohms høyttalere kan presse mer effekt ut av en forsterker grunnet lavere motstand, og dette fører til større strømforbruk og varmeutvikling. Det er hva som er problemet.

Det jeg vil anbefale deg å la være er: å koble på store høyttalere med lav motstand.
    Det som går helt fint er: små høyttalere med middels, helst høy motstand.

6ohm og 35watt går sikkert fint.

Men du kan helt fint ødelegge den integrerte forsterkeren med feil valg av høyttalere. Så er det sagt.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når så du sist en høytaler med oppgitt impedanse på 2 ohm?
    en vanlig høytaler er som regel oppgitt mellom 4-8ohm og jeg regner med at han ikke skal koble på noen svære elektrostat høytalere, så da går det greit!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •