Scart RGB kontra Komponent

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Scart RGB kontra Komponent

Hva er egentlig forskjellen på komponent og Scart RGB? Kom over en kabel på Expert med scart i ene enden og komponent i andre enden. Er det en fullgod komponent-video overføring?

-lark

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komponent og RBG er to helt forskjellige fargeformater. Scart-standarden støtter i utgangspunktet ikke komponent. For at en komponent->scart skal fungere må derfor tven din støtte å motta komponent over scart spesielt. Vet ikke spesifikt hvilke som gjør dette, bortsett fra at jeg vet at alle Loewe TVer støtter dette.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde at overføringen er i prinsippet lik på komponent og scart RGB (Røg grønn og blå overføres på separate tråder). Grunnen til at komponent gir enda bedre kvalitet er vel at kablene ofte er tykkere og bedre skjermet, og blir ikke forstyrret av andre ledere som befinner seg i scart-kabelen. Tror at scart-rgb er en god nok overføringsteknologi for de vanlige dødelige som har en tv til under 20.000 (?)...

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har DV575 og en Thomson 32 CRT 612 med comonent inngang. Og det er et skarpere og bedre bilde ved bruk av component kontra scart. Det brukes da monster 3 component og monster M scart.

Component er bedre enn scart!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntos
    Jeg har DV575 og en Thomson 32 CRT 612 med comonent inngang. Og det er et skarpere og bedre bilde ved bruk av component kontra scart. Det brukes da monster 3 component og monster M scart.
    Så er da også scart ikke et fargeformat, men en spesifikasjon på en tilkoblingsplugg. Sjekk ut Wikipedia for mer info..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jagrodal
    Jeg trodde at overføringen er i prinsippet lik på komponent og scart RGB (Røg grønn og blå overføres på separate tråder). Grunnen til at komponent gir enda bedre kvalitet er vel at kablene ofte er tykkere og bedre skjermet, og blir ikke forstyrret av andre ledere som befinner seg i scart-kabelen. Tror at scart-rgb er en god nok overføringsteknologi for de vanlige dødelige som har en tv til under 20.000 (?)...
    RGB er i utgangspunktet det beste videoformatet og er da også det eneste som kan fores direkte i viderørerene på en crt-tv. I en scart kabel benyttes fire ledere for å overføre RGB, en for hver primærfarge samt horisontal og vertikal sync i et komposittsignal (sammensatt signal). Du har også systemer som benytter tre ledere og fem ledere for å overføre RGB, forskjellen ligger i hvordan sync-signalet sendes.

Det med kabler kan jo være en teori, men så lenge signalet til syvende og sist må konverteres tilbake til rbg så burde ren rgb i utgangspunktet være det beste overføringsmediumet. Forskjellen ligger hovedsakelig i hvor i kjeden en ønsker å plassere transcoderen (som konverterer fra komponent til rbg) ettersom DVD og digitale sendinger lagres i komponentdomenet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svarene. Idag mottok jeg en Samsung HD745 DVD spiller. Koblet opp mot Samsung PS42V4S plasma med DVI. WOW!!!!!!!!!!!!!!. Med DVI er synkroniseringsproblemet mellom bilde og lyd søkk borte. Svært bra bilde!
    Lydmessig kan jeg ikke si at den er hverken bedre eller dårligere en andre spillere i prisklassen. M.a.o ikke spesiellt god på lyd.
    God natt!!

-lark

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Y, Pr, Pb connections are sometimes used as an alternative to the RGB connections with Green =Y, Red =Pr, Blue =Pb. (The terms YUV or YCrCb are sometimes interchanged with YPrPb, but really YUV should only apply to composite encoding, whilst YCrCb is only in digital form).

http://www.teddstudios.u-net.com/sct.htm

Måtte lage en slik overgang da jeg har en satelitt-tuner med component ut på scart. Funker meget bra.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •