Hva slags inngang er best, og til hva? (DVI, Vga, S-video ++

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva slags inngang er best, og til hva? (DVI, Vga, S-video ++

Hei.

Vurderer å kjøpe en Lcd skjerm type 37 eller 42" til vinteren. Vil vente litt til med å kjøpe da jeg mener kvaliteten er for dårlig foreløpig. Godt mulig det ikke blir tv før til neste år også, men om jeg kan kjøpe noe til vinteren som jeg kan få et bra nok bilde ut av, så blir det nok kjøp da.

Jeg har fire spørsmål:

1:
    Med utgangspunkt i DVD spiller og PC som kilde, hvilken tilkoblingsmåte er best?

DVD-spilleren har følgende utganger:
    Scart (RGB), S-video, komposittvideo og digital koaxial (er dette audio?)
    Den skal ha over 500 linjer vertikal oppløsning.

Pc`en har Vga utgang men kan skaffe en pc med Dvi utgang.

Tv`en vil bli brukt med kabeltv fra antenneuttak (signalet er ganske bra til å ikke være digitalt), dvd-spiller og pc.

2:
    Iogmed at et skjermkort gjerne kan levere (ca) 1900x1080 ut gjennom vga-utgangen ser jeg for meg at vga-utgangen er bra nok til å brukes. Men denne er vel analog, så vil jeg få mye bedre signal ved å bruke Dvi med den oppløsningen?

3:
    Jeg stiller ikke høye krav til bildekvalitet ved vanlig tv-titting, MEN når jeg ser på DVD eller pc-materiale er jeg desto mer kresen. Vil kvaliteten bli mye bedre ved å kjøpe en dyrere dvd-spiller, eller er det selve formatet som begrenser i dette tilfellet?
    Videre regner jeg med at mye HD-materiale kommer til å bli tilgjengelig over internett, lenge før det digitale bakkenettet er på plass, så derfor vil jeg ha god kvalitet på det materialet som sendes til tv`en fra pc`en.

4:

Siden jeg stiller høyest krav til bildekvalitet ved bruk av dvd og pc, er da lcd et mye bedre valg enn plasma? Jeg har i utgangspunktet ikke lyst på plasma av flere grunner, og lcd teknologien passer jo mye bedre til visning av pc-materiale. Vil jeg kunne lese noe særlig tekst om jeg kjører 1200x800 i oppløsning vga signal på en 42" lcd tv jeg sitter ca 2,5 meter unna? Dette er sikkert vanskelig å svare på, men hva tror dere?

Håper jeg får mange gode svar. Ukvalifisert gjetning er jeg ikke så interessert i.

På forrhånd takk.

Øyvind

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: DVD: RGB er best av de du har tilgjengelig. PC: DVI er bedre enn VGA

2: Ja, som i spm1, DVI er bedre

3: Dyrere er bedre, men leser stadig tester der spillere i 2-4000,- overasker test panelet. Men så spørs det hvor kresen du er, og hva du klarer å se av forbedringer, og..... er det verdt de 10 000,- ekstra?
    Tilbake til spm1, kjøper du ny DVD så kjøper du en med HDCP DVI eller HDMI kompatibel utgang.

4: PC-tekst på en 42" i 1200x800 kan da ikke være noe problem? klarer å lese tekst på min 15,4" 16:10 laptop som kjører 1680x1050 på 1m meter

Vet ikke om jeg er kvalifisert eller ikke.......

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Se Ookami sitt svar.

2. Nei. Forskjellene i billedkvalitet er minimal. Den største forskjellen er at du slipper å justere geometri ol. ved DVI-tilkobling

3. Materialet begrenser her og spillere rundt 2-3000 holder i massevis. Det er mye voodoo å går i bransjen, så noen vil sikkert hevde at spillere under 10k bare er møkk men..

4. Teksten er sikkert mulig å lese, om ikke kan du justere opp teksten i Windows. Ved 1024x576 på TVen min (32") er vanlig tekst i Windows lesbar inntil 2 meter.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    2. Nei. Forskjellene i billedkvalitet er minimal. Den største forskjellen er at du slipper å justere geometri ol. ved DVI-tilkobling
    Så jeg kan like gjerne trekke en VGA kabel fra PCn til plasmaen, og droppe DVI'en? Er ikke ironisk, sliter med å finne en 12m DVI....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    Så jeg kan like gjerne trekke en VGA kabel fra PCn til plasmaen, og droppe DVI'en? Er ikke ironisk, sliter med å finne en 12m DVI.
    12 meter DVI kan bli vanskelig å finne ja. Tror standarden sier maks 5 meter (10 meter for HDMI). Skal du ha noe lenger enn det så blir det fort dyrt.. VGA er mye mer robust mot støy og du kan fint trekke en standard billig (OEM) VGA-kabel opptil 15 meter (eller lenger for dyrere kabler).

Du kan jo evt. teste med skjermen først da, men avhengig av hvor god signalkretsene i skjermen er så skulle forskjellene være minimale.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke testet mot annet enn Panasonic projector, men der var forskjellen mellom DVI og VGA enorm. Skarpere bilde, men størst forskjell i fargegjengivelsen. Ville heller brukt DVI hvis du har mulighet, men ser begrensningen i lengden på kabel. Mange som har hatt problemer ved lengder på 10 m og oppover.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar! Dette vil da si at jeg bør skaffe meg en dvd-spiller med DVI utgang for å få det beste bildet fra denne, mens fra pc er ikke forskjellen like stor? Eller var det litt uenighet om dette.

Videre lurer jeg litt på dette med forskjellen på scart kabler. Jeg har sett at noen har alle lederne, mens noen bare har noen få ledere. Gir dette forskjell i bildekvalitet, eller er de ekstra lederne bare for å lede signal andre vei i visse tilfeller? Er det stor forskjell i bildekvalitet mellom dyr og billig scart kabel? Og hva er h.h.v. RGB og RCA?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øyvind.h
    Dette vil da si at jeg bør skaffe meg en dvd-spiller med DVI utgang for å få det beste bildet fra denne, mens fra pc er ikke forskjellen like stor?
    Du kan si det slik ja.

Videre lurer jeg litt på dette med forskjellen på scart kabler. Jeg har sett at noen har alle lederne, mens noen bare har noen få ledere. Gir dette forskjell i bildekvalitet, eller er de ekstra lederne bare for å lede signal andre vei i visse tilfeller?
    her er en link som forklarer pinnene i en scart-kabel. En såkalt fullkoblet scart-kabel er en kabel som inneholder ledere mellom alle pinnene og er det du trenger om du ønsker å frakte RGB gjennom kabelen.

Forskjellene i billedkvalitet mellom en dyr og billig scart-kabel er i utgangspunktet minimale, men også her vil det sikkert være enkelte som vil påberope seg "enorme" forskjeller..

Se ellers denne guiden for videre forklaring av rbg og rca (rca er som scart en kontakttype, mens rgb er et fargeformat).

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem å skjøte f.eks. en 10 meter og en 2 meters DVI, men det avhenger litt av hvilken oppløsning som skal brukes. Jo høyere oppløsning, jo større sjanse er det for pikselfeil ved så lange strekk. Signalstyrke har også noe å si.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hejduk
    Har ikke testet mot annet enn Panasonic projector, men der var forskjellen mellom DVI og VGA enorm. Skarpere bilde, men størst forskjell i fargegjengivelsen. Ville heller brukt DVI hvis du har mulighet, men ser begrensningen i lengden på kabel. Mange som har hatt problemer ved lengder på 10 m og oppover.
    Glemte å presisere at dette var fra en PC med ATI kort. Har samme erfaring ved bruk av LCD skjerm, og grunnen er jo åpenbar: Digital -> Analog -> Digital blir som regel dårligere enn Digital -> Digital. Forskjellene på mitt oppsett var så drastiske at du nærmest måtte være blind for ikke å se det. Og jeg bruker DVI kabel fra Komplett som er skjøtet 5+2 meter. Sikkert ikke den beste men passer min lommebok.

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk eltek, der har de dvi i alle lengder opp til 15 meter, supra kabler :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det dvd spiller med Dvi utgang, og lcd fremfor plasma da jeg skal bruke pc`en endel. Skal egentlig ha hjemmekinoanlegg med dvd brenner, og fant et til 4-5000,- ca som skulle være bra, men det hadde ikke dvi ut. Vil helst ha et lite hjemmekinoanlegg, ikke en diger forsterker, men jeg må kanskje det om jeg skal bruke det sammen med en dvd spiller med dvi ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •