PC-tilkobling på PA50 + DVE

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC-tilkobling på PA50 + DVE

Ser at den nye Panasonic TH-37 PA50 ikke har PC-inngang.
    Betyr det at det OVERHODET IKKE går an å koble en PC til denne skjermen?

Og en liten ting til:
    Vil det lønne seg å investere i Digital Video Essentials for å kalibrere bildet optimalt (eller er den kun ment for projektorer)?

Takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 42PA50, og du kan koble til en PC. Du kan få adapter til scart fra for eksempel s-video. Hvis du har utgang til dette på PC...

Jeg kjører alt gjennom en reciever og kun komponent til TV.

Har kalibrert med DVE, og kan helt klart anbefales!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, Sverre!
    Trenger jeg adapter til scart fra S-video. I tekniske spesifikasjoner til PA50 står det at den har S-video-in. Er det ikke bare da plug-and-play?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heh, det er det jo da...min henger på veggen, så jeg kommer ikke til pluggene for å se...det ble koblet i en fei for å se på TV!.

Ser i brukermanualen min her at en av scartkontaktene har s-video wiring. Det er ingen svideo inngang direkte (liten rund gul plugg). Det er jo ikke noe problem. På clas får du adapter til dette som har svideo inn samt lyd høyre/venstre.
    Clas artikkelnummer 32-2399 eller en litt mer "high grade" som dem kaller det: 32-2399.

Newcomer Baal-Zebub sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sverre
    Har 42PA50, og du kan koble til en PC. Du kan få adapter til scart fra for eksempel s-video. Hvis du har utgang til dette på PC...
    Hva slags forskjell på kvalitet medfører dette? Er det noen forskjell?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke greid å få til et bilde med skikkelig kvalitet med S-video kabel fra PC til TV (Samsung plasma). Forferdelig bildekvalitet og umulig å få tilpasset bildet til skjermformatet. Skjermkortet er et ATI Radeo 9800 Pro.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå har jeg alltid koblet opp med Mac mot TVer og skjermer, så jeg skal ikke si noe om hva slags metode som må til her...

Men i utgangspunktet bør det vel funke...siden jeg får det til på min mac... :wink:

Newcomer Baal-Zebub sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører samme skjermkort. Noe å tenke på når jeg skal ut å finne meg ny plasma/lcd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte nettopp ett Saphire Raedon x800xl, dette har komponent utgang og kabler medfølger.

Siden PA50 har komponent in så må jo dette være det aller beste alternativet fra pc-pa50

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer selv en PA50, de får mye skryt for alt annet enn manglende pc-tilkobling.

Etter å ha virret litt rundt på nettet fant jeg denne dingsebomsen:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=103667&cks=PRL

Skulle ikke den fungere? Ser ut til at det er mulig å koble til via både kompositt, s-video og scart.

Denne skulle vel også være et alternativ hvis trådløs overføring er et ønske:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=111849&cks=PRL

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så meget nice ut, billig var den og, ikke umulig at jeg skal prøve en slik sak.

Jeg fant denne dingsebomsen, DVI-DVI som dreper hdcp krypteringa på hdtv sendinger, noe som kan bli aktuelt å bruke for PA50 som ikke har hdmi ingang.
    http://www.spatz-tech.de/spatz/dvi_magic.htm

Men fysj så dyrt!!!

Ellers vil jeg si at PA50 er en knall tv, den er helt kanon til xbox og parabol

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er DVE (Digital Video Essentials) egentlig og hvordan bruker man dette for å kalibrere bildet optimalt på en Panasonic TH-37 PA50?? En ting jeg synes som er på denne Pana modellen er at når det går fra lyse scener til mørke scener stilles lyset svakere henholdsvis sterkere og det skjer ikke så raskt som bilde skifter slik at man i ett lite millisekund har annen styrke på lysstyrken.. Eh.. noen som skjønte dette.. Noen som har merket dette.

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sverre
    heh, det er det jo da...min henger på veggen, så jeg kommer ikke til pluggene for å se...det ble koblet i en fei for å se på TV!.

Ser i brukermanualen min her at en av scartkontaktene har s-video wiring. Det er ingen svideo inngang direkte (liten rund gul plugg). Det er jo ikke noe problem. På clas får du adapter til dette som har svideo inn samt lyd høyre/venstre.
    Clas artikkelnummer 32-2399 eller en litt mer "high grade" som dem kaller det: 32-2399.
    Liten rund gul plugg er IKKE S-Video tilkobling. Det er kompositt fra feks video kamera. S-Video pluggen er også rund forøvrig men har mange små pinner, husker ikke i farta antall men tror det er noe sånt som 8.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    S-video eller scart fra PC blir alt for dårlig, du sender da over et 240 linjers signal til TV'en, som er dømt til å bli uskarpt.

Har ikke TVen VGA-inngang i front da? Min PA20 hadde da det! Bruk i så fall VGA-inngangen, den kan adressere oppløsninger direkte fra PCen på 848x480 (native), ev. XGA som skjermen deretter skalerer om.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    240 linjer? Tror du roter med oppløsningen man får reelt fra VHS.

Det blir 576 linjer ved pal og 480 linjer ved NTSC. Interlaced dog, men fremdels så mange linjer.

Og til trådstarter. Drit i alle overganger og slikt. Det er bare dårlige investeringer. Bytt skjermkortet ditt til et Geforce 6600GT kort med komponentutgang. Disse kortene er meget billige og vil gi deg langt bedre resultat enn de andre løsningene. Ved å kjøre 480p vil du også få et ekte 16:9 signal fra PC og ikke 4:3 som du gjør når du kjører via S-video, RGB scart eller kompositt.

Jeg har testet dette på PA50 med meget godt resultat.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    S-video eller scart fra PC blir alt for dårlig, du sender da over et 240 linjers signal til TV'en, som er dømt til å bli uskarpt.

Har ikke TVen VGA-inngang i front da? Min PA20 hadde da det! Bruk i så fall VGA-inngangen, den kan adressere oppløsninger direkte fra PCen på 848x480 (native), ev. XGA som skjermen deretter skalerer om.

Av en eller annen grunn har Panasonic fjernet vga-inngangen på de nye modellene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Det blir 576 linjer ved pal og 480 linjer ved NTSC. Interlaced dog, men fremdels så mange linjer.

Bytt skjermkortet ditt til et Geforce 6600GT kort med komponentutgang.

Har du noen formening om hvordan resultatet blir hvis pc-signalet kjøres gjennom scart eller kompositt? Har en Aopen XCube mini-pc, så jeg er redd det blir for mye varme om jeg skulle sette i det kortet.

Bruker ikke pc'en til spill eller dvd, stort sett kun surfing, så kvaliteten trenger jo ikke være fantastisk.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bunnlaust
    Har du noen formening om hvordan resultatet blir hvis pc-signalet kjøres gjennom scart eller kompositt? Har en Aopen XCube mini-pc, så jeg er redd det blir for mye varme om jeg skulle sette i det kortet.

Bruker ikke pc'en til spill eller dvd, stort sett kun surfing, så kvaliteten trenger jo ikke være fantastisk.
    Til surfing blir det ubrukelig. TV'n har alt for lav oppløsning. VG logoen vil ta halve skjermen f.eks og tekst vil bli utydelig. Det gjelder også ved bruk av komponent. Mener at det er kun filmtitting som er aktuellt fra PC.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    320x240 er den relle oppløsningen du får via S-video/scart, interlaced har ingen betydning. Overføringen er på 16,7 Mhz, og selv om en velger å sende signalet i halvbilder (interlaced), altså 240x2=480, oppfatter apparatet kun 240 relle linjer med informasjon. Dette har jeg drevet såpass mye med opp gjennom at jeg tror jeg kan garantere at det jeg sier er korrekt...

...det sier seg vel for øvrig egentlig selv, gitt at du i så fall hadde kunnet overføre adresserbar informasjon på mer enn VGA (480 adresserbare linjer) over S-video/scart, og det vet vi jo at ikke er tilfelle (som før øvrig tilsier ca. 32 Mhz overføringsbåndbredde på både PAL og NTSC, der PAL velger å benytte båndbredden for å levere et høyere antall linjer, mens NTSC har valgt en raskere Hz-oppdatering).

Når det er sagt vil komponent som Peakman sier overføre opp til 480p (native) med adresserbar informasjon, dermed vil denne tilkoblingen fungere langt bedre enn S-video/scart, som som nevnt kun takler 240 linjer@60 Hz, ev. 288@50.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Til surfing blir det ubrukelig. TV'n har alt for lav oppløsning. VG logoen vil ta halve skjermen f.eks og tekst vil bli utydelig. Det gjelder også ved bruk av komponent. Mener at det er kun filmtitting som er aktuellt fra PC.
    Takker for den opplysningen. Så det vil si at hvis man vil kvitte seg med pc-skjermen er det egentlig kun en xga-skjerm eller lcd-tv som er alternativet?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •