PC-tilkobling på PA50 + DVE - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du kan jo kjøre 720p fra skjermkortet ditt (over komponent), som du lar TVen komprimere. Da vil du få noen komprimeringsartifakter, men jeg benyttet selv min PA20 mot PC på XGA og synes det fungerte helt greit.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette høres mest ut som tull. For hvorfor oppfatter man DVD som skarpere enn VHS som har ca 240 linjer i oppløsning. DVD ligger på ca 500 linjer og S-VHS på ca 400 linjer. (samme som Laserdisc) hvis det er slik at Scart/S-video maks kan overføre 240 linjer. Trodde du var sivilmarkedsfører og ikke teknolog ;-)

Her er en link som underbygger deg jeg sier:
    http://hometheater.about.com/cs/tele...ideoresa_2.htm

Most analog TVs with at least composite AV inputs can display up to 450 lines of horizontal resolution

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bunnlaust
    Takker for den opplysningen. Så det vil si at hvis man vil kvitte seg med pc-skjermen er det egentlig kun en xga-skjerm eller lcd-tv som er alternativet?
    Såfremst du skal surfe og leste tekst så mener jeg det. Selv ved å kjøre inn 720p på en XGA skjerm blir teksten vanskelig å lese (testet på Pioneer og Panasonic HD-plasma). (blir skarpt med XGA, men da blir det helt forvridd grunnet avlange pixler.)

Til PC bruker er det nok kun LCD og svært høyoppløste plasma som gir brukbart resultat (i mine øyne)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Skarpheten oppfattes forskjellig fordi DVD selvsagt har en helt annen presisjon, grunnet sin digitale oppbygning. Jeg er utdannet sivilmarkedsfører, det stemmer, men synes vel egentlig uansett din formening om min utdannelse at en sivilingeniør burde vite såpass...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Er det for øvrig 16,7 Khz en sender, vil jo begrensingen i antallet adresserbare linjer gi seg selv da (og det er de adresserbare linjene som teller når en kobler til en PC med fast oppløsning)... Dette er vel for øvrig uansett en annen diskusjon, som vi får fortsette et annet sted.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La til noen linker lenger oppe som viser at selv kompositt har 450 linjer overføring.

Som siv.ing er jeg tilhenger av to streker under svaret ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...du roter med helbilder og halvbilder Peakman...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Er det for øvrig 16,7 Khz en sender, vil jo begrensingen i antallet adresserbare linjer gi seg selv da (og det er de adresserbare linjene som teller når en kobler til en PC med fast oppløsning)... Dette er vel for øvrig uansett en annen diskusjon, som vi får fortsette et annet sted.
    Jeg mener (men er ikke helt sikker) at båndbredden i størst grad påvirker den horisontale oppløsningen. Den vertikale oppløsningen (antall linjer krever ikke særlig båndbredde).

Hvis man tar et bilde hvor annenhverlinje er hvit og annenhver linje er svart, så kreves det egentlig veldig liten båndbredde siden det er ikke er endringer horisontalt. Men som du sier dette burde kanskje vært tatt i en egen diskusjon.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...du roter med helbilder og halvbilder Peakman...
    Det gjør jeg nok ikke. Jeg tolker det slik at du mente at man fikk maks 240 linjer på panasonic pr helbilde. Tror det er du som roter for du skrev nemlig dette:

...
    Overføringen er på 16,7 Khz, og selv om en velger å sende signalet i halvbilder (interlaced), altså 240x2=480, oppfatter apparatet kun 240 relle linjer med informasjon.
    Mens man kan oppnå opp mot 540 relle linjer fra DVD. (450 hvis man bruker kompositt)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Begge retninger krever jo båndbredde (de inneholder jo informasjon), og det er mulig å benytte 16,7 Khz til å sende f.eks. 100x500 (har ikke finregnet), og det er videre sikkert også korrekt at horisontal oppløsning krever mer av båndbredden. En forvalter altså en viss datamengde, som en kan velge å benytte til en mengde parametere, inkludert sendemetode (progressivt/interlaced), syncmetode, fargemetode (RGB/komponent), antall linjer osv. osv. Uansett, jeg tror denne diskusjonen ikke kommer stort lenger før en setter seg litt mer inn i emnet (da utover linker av type den du har vist til overfor, som egentlig ikke gir noe god forklaring av begrepet).

Det som uansett er HELT klart, er at en ikke får mer enn 240/288 linjer fra en PC eller annen progressiv kilde over S-video/scart/phono eller lignende! (hehe, måtte ha siste ordet).

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få lov å få siste ordet. Men hvor har du dette tallet med 16,7 Mhz ifra?

Ble jo litt nyskjerrig og har søkt litt opp på nettet og kom over en side hvor de beregner kravet til båndbredde.

Sitat Opprinnelig postet av Artikkel

Examples of Bandwidth Calculations

1. NTSC Broadcast Video Horizontal Resolution.

Because the sound is modulated at a subcarrier at 4.5 MHz, the video information must remain below this point and 4.2 MHz was defined as the maximum video frequency.

Although NTSC has about 480 (usually 483) scan lines containing picture information, all 525 scan lines per video frame must be considered when calculating bandwidth.

For NTSC broadcasts the 525 scan lines are repeated 29.97 times per second, 30 frames per second is close enough for our calculations. 30 times 525 is 15750 so you need a frequency of 15750 Hz just to paint the scan lines.

Then, to make pcture details horizontally, we subdivide each scan line. Limited to 4.2 MHz, the video signal can put at most 266-2/3 cycles (4.2 million divided by 15750), each containing one black and one white pixel, on any one scan line, for a total of 533 pixels. In a simple waveform one cycle has one "up" and one "down" and in video "up" means dark and "down" means light, therefore one simple cycle represents two pixels, one dark and one light.

To give the electron beam time to get back to the left side of the screen, and also to provide a place to put synchronizing pulses, NTSC discounts 17% of the scan line. This leaves 83% of the scan line to hold picture information, which spans 442 of the smallest possible details.

So the effective pixel dimensions of NTSC broadcasting are about 442 horizontally by about 480 vertically. In the horizontal direction, the maximum pixel count may vary, for example some systems may "roll off" (start losing) the higher frequencies by more than 50 percent at 3.9 or 4.0 MHz to make sure that there is no video signal above 4.4 Mhz where it may interfere with the audio.

The commonly published figure of 330 lines of resolution for broadcast video comes from the fact that the largest circle fitting in a 4:3 screen spans about 330 of the 442 possible details across one scan line. Progressive scan needs twice the bandwidth of the corresponding interlaced scan video.
    Poenget er iallfall at de beregner til langt høyere oppløsning med langt lavere båndbredde.

Link til siden:
    http://members.aol.com/ajaynejr/bandwid.htm#Advertising

PS. Du kunne kanskje delt opp denne tråden slik at diskusjonen om mulig oppløsning kom i en egen tråd. Kan jo hende flere er interessert i denne diskusjonen. Det er jo nok av folk med peiling her.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sorry, mener Khz. Du refererer til RGB-båndbredden, som oppgis i Mhz.

Når det refereres til antall linjer, må du huske at det tas hensyn til interlaced visningsmetode, noe som ikke er aktuelt fra en PC eller mot en plasma. Det er der misforståelse oppstår, altså ved interlaced vs. progressiv oppløsning. Interlaced "dobler" jo (med visse begrensningen, spesielt ved panorering) antallet linjer på display som støtter denne måte å vise bildet på (CRT), men når signalet går via en PC, vil en ikke i praksis lenger ha informasjonen til disposisjon mot digitale/progressive apparater med faste pixler.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, mener Khz. Du refererer til RGB-båndbredden.
    Du kan umulig mene khz. Båndbredden er jo langt høyere enn det. 16.7 Khz er jo ikke nok båndbredde til å overføre vanlig audiosignal engang. (20kHz)

Sending over luft som de beregner er ikke RGB. Allt er blandet inn på en bærebølge og må kunne anses som kompositt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg er ganske sikker på at det er 16,7 Ghz, men det er såpass lenge siden jeg har drevet med disse begrepene at jeg selvsagt kan ta feil... Det er også mulig å "trekke ut" 480 linjer fra 480i (eller 1080 fra 1080i som ofte er mer aktuelt), men en trenger da en videoprosessor som takler dette, husker ikke i farten hva de kalles, men CRT-gutta vet garantert hva jeg snakker om. Imidlertid er ikke dette tilfelle når en sender et signal fra PCen via S-video/scart, der begrensningen ligger i kabelens båndbredde (som er 16,7 Ghz/Mhz).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Har bedt om assistanse fra Per Johnny, for jeg er ganske sikker på at jeg har rett, men det er som du sier mr. ingeniør, greit med to streker under svaret til tider...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det refereres til antall linjer, må du huske at det tas hensyn til interlaced visningsmetode, noe som ikke er aktuelt fra en PC eller mot en plasma. Det er der misforståelse oppstår, altså ved interlaced vs. progressiv oppløsning. Interlaced "dobler" jo (med visse begrensningen, spesielt ved panorering) antallet linjer på display som støtter denne måte å vise bildet på (CRT), men når signalet går via en PC, vil en ikke i praksis lenger ha informasjonen til disposisjon mot digitale/progressive apparater med faste pixler.
    Her tror jeg at jeg falt ut litt ;-)

Diskusjonen startet med du hevdet at man reelt ikke kunne skille mer enn 240 linjer via S-video/Scart fra PC grunnet begrenset båndbredde. Siden s-video/scart ikke støtter progressivt så er det opplagt at diskusjonen hele tiden har dreiet seg om interlaced signal.

La oss si at man har stilt inn PC på oppløsning 640 x 480 (VGA) på PC skjermen og har aktivert TV-out via S-video til NTSC signal. Da vil PC'n i første halvbilde sende ut linjene 1,3,5,7 osv ut av skjermkortet og i neste delbilde sende ut 2,4,6,8 osv. I plasma skjermen vil man deinterlace bildet og kjøre det sammen til et progressivt bilde hvor man får alle linjene vist samtidig. Informasjonen for alle linjene vil være tilgjengelig ut fra PC og de vil bli satt samme igjen i mottakeren.

Jeg mener da ganske bestemt at man vil kunne skille mer enn 240 linjer pr progressive helbilde på plasmaskjermen utifra det signalet som kommer fra PC skjermen. Jeg vil anta at man i realiteten kan skille oppmot 480 linjer siden PC signalet er et helt ukomprimert signal.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bedt om assistanse fra Per Johnny, for jeg er ganske sikker på at jeg har rett, men det er som du sier mr. ingeniør, greit med to streker under svaret til tider...
    Flott. Du skal se at vi begge lærer noe av dette.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hvis du har forsøkt sende et signal på 480i fra PCen, ville du vært enig med meg at det umulig kan tilsvare 480 reelle linjer, som jo er det samme som vanlig VGA... Teori og praksis, my friend...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har forsøkt sende et signal på 480i fra PCen, ville du vært enig med meg at det umulig kan tilsvare 480 reelle linjer, som jo er det samme som vanlig VGA... Teori og praksis, my friend...
    Faktisk med skjermkortet i som står i bærbaren min (ATI) så får jeg DVD kvalitet (bedre enn DVD tilkoblet s-video). Med mitt gamle GF2 kort så var det mildt sagt crappy. Mitt nye kort har jeg bare testet med komponent så der tør jeg ikke svare, men du mente vel det samme gjaldt på komponent så derfor holder jeg på mitt. :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hva mener du med at jeg mener det samme gjaldt på komponent? Sender du progressive signaler på f.eks. 480p over komponent, får du jo 480p også i den andre enden?? Hva mener du egentlig?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •