Bør jeg ta sjansen på en HD Panasonic uten å se den først?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bør jeg ta sjansen på en HD Panasonic uten å se den først?

Det er jo dette som er dilemmaet. Det er jo ingen butikker som har en HD Panasonic 42" inne så jeg kan få sjekket ut denne :cry:

Pioneeren (435HDE) har de jo overalt, så den får jeg sett på. Jeg er som jeg tidligere har nevnt, ikke imponert over sortnivået på denne

Det er jo noen her som har sett Panasonic HD - det dreier seg vel da om TH-42PHW7, for jeg regner ikke med at noen har sett PV500 ennå.... :?:

Hva kan dere si om Panasonic HD i forhold til 435HDE? Hvor mye bedre er sortnivået, og hvor mye dårligere er Panasonicen på andre ting, om noe?

Nå må jeg snart få bestemt meg.... :?

Takker så mye for alle svar !!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ganske nøyaktig ett år siden "geleidet" jeg min bedre halvdel inn i et lokale og lot henne bli utsatt for en halvtimes eksponering av en 42PHW5.
    Da vi forlot lokalet måtte jeg roe henne ned og foreslå å utsette investeringen på 65K til i alle fall neste dag. Trenger jeg å si mer?

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter på samme gjerdet, og skal hoppe ned i samme båt.

Hadde 3 aktuelle skjermer, Pio 435HDE, LG RZ-42PY10 & Pana TH-42PHW7. Synes kansje 435HDE & 42PHW7 (med alle inngangskortene) blir vel dyr i forhold til PY10'ern, så den var vel egentlig favorit.

Men jeg velger å vente på prisen på PV500E (klarer å vente til 20. mai), siden lillebroren PA50E selges til 25 000,- kan vel PV500E ikke bli alverdens dyrere? +10 000?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm hvor skal jeg begynne? Panasonicen har mye, mye bedre sortnivå enn pioneer. Faktisk så synes jeg at de billige skjermene til QPV har minst like bra sortnivå som pioneer.
    Fargene på panasonicen er også veldig bra (les naturlige) Men den største forskjellen ser du på scaleringen. Store flater er jevne og behagelige å se på. Ingen (eller minimalt) med "pixelering" eller rare artifakter. En annen fordel er at du selv kan velge innstikkskort etter behov. Det eneste problemet med skjermen er at den ikke støtter 60Hz (pal) over DVI eller HDMI. Dette er en hardware feil og panasonic har utalt at de ikke kommer til å gjøre noe med dette :twisted:
    Nå har jeg testet skjermen med forskjellige DVD spillere og problemet varierte fra spiller til spiller. Det kan se ut som om noen spillere selv kan justere mellom 50 og 60Hz uavhengig av kildematrialet (ntsc eller pal)
    Alternativt kan man jo bruke HTPC eller en scaler, da vil man gå rundt dette problemet.
    utseende messig synes jeg også at panasonicen er penere. med den elegante tynne rammen, lettere enn pioneer er skjermen også. Jeg er fortiden veldig nyskjerrig på de nye nec skjermen, spessielt NEC 50XR4 som er en 50" skjerm med 1365x768 og en pris på ca. 40K. Denne skjermen har alt av innganger, 1:1 pixelmapping pga. oppløsningen og ifølge det jeg har skjønt 12bits fargedybde?? Denne skjermen er enda vanskligere å få sett demo på enn panasonicen, men jeg skal til london om tre uker så jeg har avtalt demo med et par butikker da :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke den nye pa50 men på avs forum er det veldig mange som raporterer at det er et grønt tint over bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange påpeker altså at Pioneers sortnivå er ganske dårlig. Det mener jeg selv å ha sett. Det som da er så utrolig er at likevel Lyd & Bilde presterte å gi Pioneeren 9+ på kontrast. (mens de gav 10 på lysstyrke, farge, skarphet og billedstøy). 9+ er hakket under 10, så noe må de ha hatt å innvende mot kontrasten, men 9+ var vel i overkant, eller...? :roll:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tror nok ikke begrepet kontrast og lysutbytte helt står i samsvar med hva disse parameterne forsøker si hvis Lyd&Bilde gir 9+ til Pioneer, nei... Skulle nesten tro de ikke har slått av lyset når de testet... Videre svekker slike tester bladets troverdighet, slik at det på ingen måte er heldig for Lyd&Bilde nei!

Hadde blitt rimelig forbannet om jeg kom hjem med en Pioneer under armen basert på Lyd&Bildes 9+ vurdering av kontrasten.

Jeg var faktisk et "offer" av lignende "hype" da jeg selv kjøpte en 434HDE en gang i tiden. Leste også en del tester der kontrastnivået ble skrytt opp i skyene. Tok om lag 1 time før jeg innså at denne TVen ikke ville bli hengende lenge på veggen.

Når det er sagt, jeg vektlegger kontrast i svært høy grad. Andre trenger selvsagt ikke vektlegge det på samme måte, og kan dermed være svært fornøyd med Pioneer skjermen. Uansett blir det helt feil at et bransjeblad oppgir "kontrast" til 9+ av 10 når det fremkommer krystallklart at skjermen på ingen måte yter tilfredsstillende på det området!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •