Viewpia lcd skjermer (NB! Teknisk) - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 34 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 673
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Strålende. Takk for hjelpen. Hvor kan jeg få tak i en rimelig component tilkobling? Bør jeg ha en slik tilkobling mellom dvd-opptaker og skjerm også. Bruker nå vanlig scart.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av analoge kabler, gir komponent det beste bildet. Men ikke nødvendigvis så mye bedre enn RGB via scart. Når det gjelder komponent kabel til PS2 så sjekk ut spill seksjonen her på forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Etterlepet kan også skyldes dårlig signalkilde, da av type PS2 via komposite video. Test heller komponent, for ser du etterslep også der, har TVen garantert laaaaangt fra 8 ms oppdatering. En "ekte" 8 ms LCD skal vise svært lite etterslep. Tester om dagen Samsungs 32" LCD-TV, og foruten begredelig sortnivå (som jo er det samme for alle dagens LCD-skjermer), er etterslep ikke noe tema så langt (selv på vanlige TV-signaler). Spesifikasjonene tilsier at denne Samsung skjermen har 8 ms oppdatering, altså samme som Viewpia. Uansett bør du teste en bedre tilkobling, for komposite video er det mest begrensede du kommer borti av tilkoblinger i dag!

Jeg vurderer Samsung LE-32R51B 32" og lille bror på 26". Det er vel tilfeldigvis ikke 32" du tester?

Håper dere kommer med flere erfaringer av Viewpia 32" lcd. Noen som har prøvd 26"?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av hercule
    Ble rett og slett litt skuffet over Viewpia skjermen, tatt i betraktning de gode egenskapene den har på papiret, samt det faktum at jeg testet mot Philips' "dårligste" 32" LCD skjerm. Kommer til å returnere skjermen til Elprice over helgen. Bilder kommer evt senere, har ikke tid i kveld...

-R
    Hvordan gikk det med dette? Returnerte du skjermen? Noen har nemlig hevdet at Elprice ikke har fått noen skjermer i retur...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toft
    Strålende. Takk for hjelpen. Hvor kan jeg få tak i en rimelig component tilkobling? Bør jeg ha en slik tilkobling mellom dvd-opptaker og skjerm også. Bruker nå vanlig scart.
    Vet ikke hvor rimelige de er, men digistore.no har jo det mye konsoll-utstyr. Men har ikke Viewpia'n kun en component inngang? Blir vel vanskelig å kjøre både DVD og PS2 via component da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det er riktig. Har oppdaget at det bare er en inngang ja. Tror derfor jeg kobler en komponent mellom DVD-opptakeren og skjermen. Koblingen mellom ps2 og dvd forblir en kompositt med en scartovergang (den som fulgte med ps2). At det koblingen mellom dvd og skjerm byttes fra scart til komponent vil vel bidra til et noe bedre bilde også på ps2? Er usikker på om en komponent vil gi meg merkbart bedre bilde så lenge jeg kun har analog kabletilknytning.

Beklager at jeg har bidratt til at diskusjonen har kommet på siden av tråden. Hvordan løses dette i forumet vanligvis, dvs at en diskusjon utvikler seg til å havne på siden av den oprinnelige tråden og strengt tatt burde vårt i en annen tråd?

Newcomer christine sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt en Viewpia LC42IE11. Er stort sett godt fornøyd med denne - hadde en 10 år gammel 29" CRT tidligere.

Men en liten hake - i hjørnene på høyre side av skjermen er bildet merkbart lysere enn resten av skjermen når det er mye sort i bildet. Det kan se ut som det er to lyskilder som lyser opp en trekant i de to hjørnene. På venstre side er det ikke slik.

Hva kan dette komme av? Er det normalt? Er det noe jeg kan gjøre? Bør jeg returnere TV'en?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse lyse trekantene er ikke særlig merkbare ved lyse bilder, men vet man om dem kan de skimtes.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du ser nok rett og slett "lampen" på LCD-skjermen, som jo er en hake ved LCD-teknologien. Noen skjermer er bedre enn andre på å fordele lyset, men stort sett kan en se plasseringen av lyskilden i mørke scener på de aller fleste LCDer.

Tror dermed ikke dette er noen defekt, men en svakhet på skjermen (eller LCD teknologien som sådan) er det jo definitivt... Den har vel også sine styrker da!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Du ser nok rett og slett "lampen" på LCD-skjermen, som jo er en hake ved LCD-teknologien. Noen skjermer er bedre enn andre på å fordele lyset, men stort sett kan en se plasseringen av lyskilden i mørke scener på de aller fleste LCDer.

Tror dermed ikke dette er noen defekt, men en svakhet på skjermen (eller LCD teknologien som sådan) er det jo definitivt... Den har vel også sine styrker da!
    Dette er vel en svakhet ved konvensjonel bakgrunnsbelysning som blir mer og mer framtredende ettersom skjermstørrelsenen øker. Dette fordi lysstoffrørene blir større og kraftigere på større skjemer. Jeg har lest på svensk nettsted at viewpia 37" har klart bedre sortnivå en 42". Forskjellen mellom 32" og 37" skal være minimal.
    Det vil derfor være en stor forbedring for spesielt store LCD-skjemer med de nye bakgrunnsbelysningsteknologiene EEFL og LED da lampene ikke blir større og kraftigere, bare flere.
    Jeg har ingen egenopplevd erfaring med dette.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Lygren og OleM!

Har sammenlignet sortnivået på Viewpia'en med det på min HP nc8000 laptop. Og sortnivået på TVn er IMHO bedre på TVn. Har minimal erfaring med flate TVer, men kommer nok til å beholde denne! :-D

Når jeg viser HDTV-film på Viewpia'en via laptopen så blir bildet skikkelig knall, og folk som kommer innom whao'er og oj'er.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pamundse
    Jeg har nå fått til 1:1 pixelmapping på 32". Brukte veeeeldig mye tid for å få det til på DVI men ga opp til slutt og gikk over på VGA. Bildet er nå utrolig skarpt og jeg kan ha en 1 pixel sjakkmønster som bakgrunn uten å få noe artifakter ala. moiree el.l. Eneste ulempen er at jeg måtte bruke 1368 pixler i bredden, som gjør at man "minster" en pixel på hver side. Jeg brukte først 1366 men da så det ut som skjermkortet "rundet" ned til 1360 pixels i bredden. Altså at det ble ca. 6 pixler i bredden på skjermen som var sort. Heller bedre å miste 2 pixler av signalet syntes jeg nå da.

2x2 pixel sjakkmønster-bilde lager man kjapt i "Paint" og er en bra måte å se om man har perfekt pixelmaping, bakgrunnen skal da se jevnt "grå" ut, uten overliggende mønstre. Bruk også det når du justerer PC-settings under TV-menyen for å oppnå 1:1 pixelmapping. Har vedlagt en gif som du kan bruke som sjakkmønster hvis du ikke vil lage en selv, husk å bruke "tile" og ikke "center" el. "stretch" når du legger det inn som bakgrunnsbilde.

Lagde forøvrig 1368x768 oppløsningen under Advanced i Nvidia oppsettet med de nyeste driverene. Se vedlagte bilde for de "timings" som er brukt, kan også stilles inn i Nvidia driverene. ATI har sikkert tilsvarende, og hvis ikke så er det bare å installere powerstrip.

Mine instillinger på tv'en er:
    H-Pos: -22
    V-Pos: -19
    Clock: 56
    Phase: 84

Forøvrig er jeg veldig fornøyd med tv-en så langt, angrer ikke et sekund. DVD-avspilling med zoomplayer og div filtre eller avspilling av HD-materiale er en fryd. Tv-titting fungerer også veldig bra, bra tuner og kjappe kanaskift. PIP er også moro.
    Ehm, jeg fikk denne skjermen i dag. Det må da være en NATIVE mode i DVI som fungerer over 1024x768? 1368x768 har ikke 1 til 1 pikselkonvertering. Bruker X800 og powerstrip, og dine settinger er "as close as it gets". Man må da kunne få ekte 1368x768 (eller 1360, 1366 samma det).

Prøvde litt å få den over på VGA slik du foreslo, og fikk det ikke til akkurat nå, men skal prøve igjen - sikkert jeg som roter.

Skjermen er fin men dette med 1x1 pixel konvertering er svært irriterende for bruk med PC, og jeg vurderer å sende min tilbake hvis jeg ikke finner en løsning. Bruk av VGA kabel betyr redusert kvalitet - men jeg skal prøve det først.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med VGA fikk jeg "ren"/"native" oppkobling og bildet ble veldig bra.

Men jeg er fortsatt ikke i mål.

Sliter også med Battlefield som ikke vil akseptere 1368x768 som oppløsning (nærmeste jeg får er 1280x768). I windowed mode ser jeg hvordan jeg vil grafikken i BF skal se ut i fullskjerm

1280x720 oppløsningen gjør også at innstillingsmuligheter på skjermen forsvinner, bildet er ikke "native" og for store deler av bildet forsvinner ut på sidene.

Har andre med store LCD'er samme

Jeg stresser på inne på forumene til powerstrip for å se om de er løsninger, og har fått en DVI setting som jeg ikke har prøvd, men som har riktige "timings" for skjermen (som er 49/60 - ingen av powerstrip profilene hadde det):

1368x768=1368,80,128,200,768,3,5,22,84750,3

link til threaden:
    http://www.entechtaiwan.net/forums/viewtopic.php?t=2578

Ok - prøve med powerstrip nå, og får fint bildet med de innstillingene, nårj eg stiller skjermen til følgende (bruker sjakkmønster bakgrunnen):

H-pos -25, V-pos -20,Clock 56, Phase 23

Men.

Jeg har ikke testet med DVI enda.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk sammenlignet Viewpia 32" og 37" opp mot Philips 37PF9986 hos elprice i dag. Viewpiaskjermene kjørte komponent og scart fra en DVD-demo, mens Philipsskjermen kjørte ordinære TV-signaler.

Philipsskjermen koster det dobbelte og bildekvaliteten på 37PF9986 var faktisk også mye bedre enn begge Viewpiaskjermene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de dustene som nettopp har bestilt skjermen og tror det bare er å plugge inn DVI til PC og se DVD, HDtv samples, spill, o.l (ehm... ops: ) ;

- Hva er 1:1 pixelmapping? Er det ikke bare å sette en oppløsning, og ferdig med det? :neutral:

Ikke slakt en stakkars uvitende nå da.. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Det fungerer fint i 1024x768 - altså en 3:4 oppløsning.

Problemene oppstår når du vil bruke hele bredden på skjermen, altså 1366x768, 1368x768, 1360x768, 1280x768 eller 1280x720.
    Jeg har ikke fått til noen av disse med DVI.

Med VGA kabel fungerer forslaget over veldig godt, både i 1366x768 OG (!) 1280x768 (som fungerer i Battlefield 2). Får å få dette til må du bruke et program som heter Powerstrip. Egentlig svært rart at Philips, Viewpia eller de norske grossistene har informasjon på dette. Spesifikasjonene i Viewpia manualen er svært mangelfulle.

Men

De som lager powerstrip sier at native oppløsning vil kunne finnes for alle DVI digitale oppløsninger - det må "forskes" for å finne riktige verdier.

Avslutnigsvis vil jeg bare si at nå er jeg meget godt fornøyd med skjermen, selv om jeg ikke bruker DVI kabel, og har bestemt meg for å behold den.

Men JA - det er en god del skjær i skjøen hvis du vil bruke PC og oppløsninger over 1024x768.

Noen som har prøvd å spørre Viewpia eller Philips? Formoder ikke at Deal har peiling liksom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

help!!

hello,

you norwegian guys seem to be the only ones in the whole www to know anything about this viewpia stuff....

please help me (write in english, of course...) is it any good?

thanks

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For the money I would say yes. But you're not getting state of the art . If it is your primary display I would perhaps consider a more expensive plasma as I can't say the contrast is impressive but good enough for normal television viewing. So depends on what you're planning to use it for.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I'm no video freak, but love my 42". And glad that I could afford a large LCD.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

not state of the art

[QUOTE=harol]For the money I would say yes. But you're not getting state of the art .

Could you expand--I know that higher definition LCDs are coming now, but I imagine that these will initially be expensive. Otherwise, the specs for contrast, light strength etc seem to be equal to or (usually) better than any other LCDs available here in Norway which are in the same price class.

As for viewing habits, I would mainly be using it for TV, but occasionally for viewing DVDs.

Side 16 av 34 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •