Plasma , kjøpeguide

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma , kjøpeguide

Har fått inn noen penger på "bok" og kjøpsadrenalinet har begynt å koke litt for en Plasmaskjerm i prisklassen under 50.000,- .

Men...her er det mye upløyd mark , ihvertfall for undertegnede.

Bruken min blir i hovedsak som TV og DVD skjerm.
    En annen bruk som sannsynligvis bare vil bli større og større er en bredbåndstilknyttet PC som vil stå i umiddelbar nærhet av skjermen.

Jeg mener da at man kanskje bør gå for en skjerm med høy oppløsning
    1024x1024 på en 42" skjerm ??
    Har også forstått at man bør satse på så høy lysfølsomhet/kontrast som mulig , og at det bør være mange tilkoblingsmuligheter.

Den veiledningen jeg har fått i vanlige butikker og HI-FI butikker virker veldig dårlig. Det virker som bare ordet "Plasma" for disse selgerne er det samme som førsteklasses bilde osv. Og jeg har virkelig gått lei av at alle butikkene fremhever sine produkter som de beste.
    Prøver derfor å få litt hjelp i dette forum !

Da man selvsagt prøver å få mest mulig for pengene er det viktig å vite hva som er vesentlig og hva som ikke er vesentlig.

Et eksempel kan være at jeg for 39.000,- kan kjøpe en 37" Panasonic PW5 som har lav oppløsning (852 x 480) , men som har en ekstremt god kontrast 3000:1 .

For samme sum penger kan man kjøpe en 42" Hitachi CMP4121HDE som har en oppløsning på 1024 x 1024 og en kontrast på 700:1 .

Hva er viktigst , oppløsningen eller kontrasten ? Antar at en kontrast som er 700:1 er godt nok ?

Tar gjerne imot råd fra noen av dere i dette forum!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

Hitatchi har IKKE 1024x1024, men 1024x512 dpi oppløsning. 1024x1024 er et interlaced signal. Jeg er klar over at Hitatchi hevder de har 1024x1024 uten å nevne at det er interlaced (de gjorde det på hjemmekino messen på Plaza nylig), men det er helt på grensen av lovlig markedsføring.

Gå for tilstrekkelig oppløsning og maks kontrast! Hvis du ikke har tenkt i større grad å bruke plasmaen som en dataaskjerm (noe du ikke bør uansett, grunnet innbrenningsfare), hadde jeg valgt Panasonics PW5 37 eller 42 tommere. Flotte skjermer, 10 bits prosessering, og du ser ikke pixelstrukturen ved normal sitteavstand...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Fikk min Panasonic 42PW5EX i romjulen. Det er som Lygren sier at det er ikke mulig å se pixelstrukturen på normal sitteavstand. Men det er en annen ting som er veldig bra og det er at bildet ikke ser "data" ut. Jeg har Panasonic sin tuner med tilhørende tuner kort i TV`en. Har ikke prøvd med DVI kort, så jeg vet ikke hvordan det tar seg ut. Jeg er så langt fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ALiS

Vel, vel

Hitatchi har vel ordene sine i behold all den tid PDPen's fysiske (native) oppløsning faktisk er 1024x1024 pixler.

Men siden alle ALiS PDPer er laget for å vise et sammenflettet (interlaced) signal blir den effektive bildeoppløsningen bare 1024x512.

Ellers er jeg helt enig i de rådene du gir...følte bare et behov for å nyansere beskrivelsen av ALiS teknologien, som jeg forøvrig synes er en blindvei. "Progressive scan is the way foreward." Heldigvis er det bare Fujitsu/Hitatchi som ikke har skjønt at interlacing er gårsdagens teknologi...

Flere av de kjente merkene som Philips og Sony benytter jo ALiS skjermer i sine 42" PDPer, m.a.o. en god grunn til å holde seg unna disse merkene. 50" til Philips er derimot basert på en NEC PDP som benytter 768p, hvilket er klart å foretrekke.

raZorfish
    [/b]

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...morsomt å lese gamle tråder. Utviklingen går heldigvis, for det meste, fremover

Lignende tråder

1. Plasma vs. CRT (igjen). Fordeler og ulemper.
    By Afseth in forum TV-apparater
    Svar: 23
    Siste melding: 09-25-2005, 22:20
  2. Svar: 0
    Siste melding: 01-10-2005, 23:17
  3. Svar: 17
    Siste melding: 01-10-2005, 00:26
  4. Plasma TV salget, opp 127%
    By Bjellesauen in forum TV-apparater
    Svar: 0
    Siste melding: 06-29-2004, 20:11
  5. Kiss plasma