Sagem Axium HD-D45 sammen med Pioneer DV-668AV - Problemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sagem Axium HD-D45 sammen med Pioneer DV-668AV - Problemer

Har akkurat kjøpt meg en Sagem Axium HD-D45 og har dessverre (start?)problemer med DVI og også RGB Komponent mot Pioneer DV-668AV.

Kabler: Supra HDMI til DVI-D kabel og QED RGB Komponent-kabler. DVD-filmer: PAL, sone 2 (f.eks. "De Utrolige" og "Istid").

Problem 1: HDMI til DVI-D ser ikke ut til å fungere (DVI via PC2 inngang på Sagemen). Via kabelen vises DVD-menyen til 668, men kvaliteten på bildet er dårlig; gulaktig og diffus. 668 menyvalget for HDMI er grået ut og er ikke tilgjengelig. Avspilling av DVD-film går ikke, skjermen blir mørk og viser "ikke signal" straks en DVD-avspilles. Hjemmebrente DVDer vises, men da med dårlig bilde som nevnt ovenfor.

Problem 2: Nest beste løsning ble da videosignal via RGB Komponent. Flott bildekvalitet når jeg velger Interlaced utsignal fra 668. MEN det blir en svak blink/lysforstyrrelse, i en brøkdel av et sekund, opptil flere ganger i minuttet ved avspilling av DVDer. Hele bildet blir noe lysere i et kort glimt, og det ser ikke ut til å ha sammenheng med skifte av kontrast/lysstyrke i filmen. Ved reprise på samme DVD-sekvenser kommer forstyrrelsene på akkurat samme sted hver gang. (For å utelukke forstyrrelser via strømnettet hentet jeg støm til Sagemen fra annen strømkurs i huset).

Avspilling av samme DVDfilmer via progressivt utsignal (RGB Komponent) fra 668 har ikke forstyrrelse i signalet. Men resultatet er mørkere og varmere i fargetonen - ikke like bra som interlaced. SCART (RGB via scart inngang AV1 på Sagemen) gir heller ikke forstyrrelse i bildet.

Ifølge noen innlegg på avforums.com anbefales interlaced signal til Axium 45 da denne har egen Faroudja DCDi krets. "To take best advantage of the video processing in your TV you want a well built DVD player to act as a transport to deliver Interlaced (non progressive) YUV video to your TV - if you pay extra for a DVD with Progressive output you are then bypassing the Faroudja DCDi Progressive processor you've already purchased" (Joe Fernand, 01.2002).

Et annet innlegg opplyser følgende (trolig for forgjengeren Sage, Axium 50"?): "in the german "Audiovision"-mag as well as in the french "Les Années Laser", they tested the Axium and stated that the Axium's DVI-out was HDCP-compatible. The german mag mentioned however that they couldn't get a picture with 576p via DVI; the Axium needed a 720p signal. So you couldn't, for example, use the Pioneer 668 dvd player as it only gives you a 576p-signal at its dvd-output." (Bruker: Lefreck, 20.06.2004).

Noen som har råd og tips i saken? Er rett og slett 668 og Axium en dårlig kombinasjon? Kan evt. oppdatering av software løse problemet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Denon 1910 dvd spiller sammen med min Axium 45"

Jeg bruker da DVI kabel og det fungerer utrolig bra.

Derimot når jeg brukte RGB Komponent kabler fikk jeg et veldig mørkt bilde når jeg stillte dvd spilleren til Progressive scan.
    Måtte da stille lysstyrken fra 50 til ca 65 når jeg så på DVD.
    Når jeg valgte Interlaced ut fra DVD spiller fikk jeg derimot riktig lysstyrke og farger men det flimret litt.

Men med DVI kabel fungerer alle 3 innstillinger fra DVD bra. enten det er 720p eller de andre.
    Jeg ser også at bildet blir bedre med bruk av DVI kabel. Får riktige farger, lysstyrke og skarphet.
    Er i det hele tatt kjempefornøyd med tv'n.

Bruker den også sammen med pc'n og kjører litt HD materialet.
    Kjører da HD klipp som er 720p og bruker DVI kabel. Tv'n setter jeg til native (1280x720)
    Det blir et fantastisk bilde.
    Også vanlig pc bruk med 1280x720 blir veldig bra.

Derimot fikk jeg feil på min DVI inngang på TV'n etter bare en dag. Plutselig virktet ikke DVI lenger. Prøvde alle muligheter, kjøpte ny kabel prøvde fra PC osv. Men det virket bare ikke.

Da fikk jeg en service mann som kom hjem og skiftet ut et kretskort i TV'n og alt har nå fungert utmerket de siste 2 måneder.

Jeg fant en tråd som er dedikert til Sagem Axium på et svenskt forum.
    Det er en veldig lang tråd og du vil sikkert finne noe interessant ved å lese gjennom hele tråden.
    Mener å huske at de der snakket om et det skulle komme en oppdatering, CD og kabel slik at man kunne oppdatere TV'n.
    Husker ikke helt hva som ville bli forbedret.

Men ta en titt på tråden selv.
    Men husk at det i denne tråden også snakkes om forgjengeren Axium 50"
    Lenger ut i tråden snakkes det en del om den nye axium 45"

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=82028

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les denne artikkelen om DVI-HDMI problem.

Det står blandt annet om Pioneer DV-668AV.

Kanskje det er et problem med din spiller og at du kan oppdatere dvd spilleren?

http://www.bigscreen.se/tester/ovriga/DVI-problem.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar og nyttig informasjon!

TVen har også en pixel-feil evt. rusk på innsiden av skjermen, så Sagemen hentes imorgen for service (administrert av Sagem service-senter i Sverige).

Servicesenteret i Asker skal sette opp TVen med min Pioneer og mine kabler for å forsøke å finne ut av problemene.

Man kan trygt si at TVkjøpet hittil ikke har gitt forventet ekstase...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KO
    Takk for svar og nyttig informasjon!

TVen har også en pixel-feil evt. rusk på innsiden av skjermen, så Sagemen hentes imorgen for service (administrert av Sagem service-senter i Sverige).

Servicesenteret i Asker skal sette opp TVen med min Pioneer og mine kabler for å forsøke å finne ut av problemene.

Man kan trygt si at TVkjøpet hittil ikke har gitt forventet ekstase...

Hvordan gikk service'en? Så de fiksa den ikke hjemme hos deg eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SkvaldreBaias: Service-senteret ønsket i dette tilfellet å ha TVen hos seg, i støvfrie omgivelser, under service i og med at de måtte åpne TVen. Ellers skal det jo være hjemme-service på Sagem'en.

Calmeyer: Takk for ordet jeg har lett etter; "flimring". Det er jo mye bedre enn mitt forsøk på å beskrive feilen.

Rapport etter service:
    Service-senteret i Asker er ferdig med TVen og sender den hjem imorgen. Teknikeren hadde følgende tilbakemelding:
    -----------------------------
    Punkt 1 (HDMI til DVI-D):
    DVI via PC ble forsøkt, og det var ikke noe galt med DVI-inngangen på Sagem'en. Jeg fikk ikke svar på hvorfor 668 ikke fungerer via HDMI/DVI-D-kabelen.

Punkt 2 (interlaced videosignal via RGB Komponent flimrer):
    Tekniker fikk ikke testet komponent fra annen DVD-spiller, ergo ble ikke komponent-inngangen på Sagem'en testet. Han hadde undersøkt med Sagem-senteret i Sverige, og i tilbakemeldingen til meg sa han at Sverige kjente til problemet, men at det ikke kan gjøres noe for å løse det vha. software. Han anbefalte derfor bruk av progressiv komponent, og øke lysstyrken på TV'en for å kompenere for mørkere bilde.

Når det gjaldt mulig pixel-feil var dette rusk på innsiden av skjemen som nå er fjernet.
    ----------------------------

Konklusjon (så langt):
    Dette er jo sjokkerende! Jeg må jo tolke tilbakemeldingen slik at Komponent med interlaced ikke er god på Sagem'en. At flimring er kjent også ved andre DVD-modeller enn 668. Bruk av 668 mot denne TVen må jo frarådes; da de to beste tilkoblingsmulighetene ikke fungerer. Ifølge avforums.com (søk på "668 rgb") er det flere tilbakemeldinger som tyder på at Scartutgang med RGB ikke er god på 668 og 868, ergo er den 3. beste videoverføringsmetoden også dårlig i denne kombinasjonen. Progressivt signal via komponent er uten flimring, men bildet blir mørkt og ikke like bra som ved interlaced. Å kompensere med å justere bildet lysere blir ikke bra da andre signalkilder vil bli alt for lyse.

Jeg skal sjekke ut min 668 hos forhandleren; at hdmi-utgangen fungerer samt om det flimrer via interlaced komponent på TV hos forhandleren.

Jeg skal også sende brev/email til Sagem i Sverige der jeg legger fram hele saken og klager på flimringen via interlaced komponent, så får vi se hva jeg får til offisielt svar.

Noen som har kommentarer eller nye opplysninger?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal også sende brev/email til Sagem i Sverige der jeg legger fram hele saken og klager på flimringen via interlaced komponent, så får vi se hva jeg får til offisielt svar.

Hvorfor ikke prøve og kontakte Sagem i norge?
    Søkte på google og fant denne adressen
    http://www.cegroup.no/

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vimes
    Hvorfor ikke prøve og kontakte Sagem i norge?
    Søkte på google og fant denne adressen
    http://www.cegroup.no/
    Takk for adressen. Av butikken ble jeg koblet til Sagems service-senter i Sverige, men det blir jo mest korrekt å benytte det Norske kontaktpunktet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå fått testet min Pioneer DV-668AV hos forhandleren:
    668 ble koblet mot en 60" Pioneer flatskjerm via HDMI og Komponent. HDMI fungerte uten problemer; den blå dioden på forsiden lyste straks kabelen ble koblet til. 668 ble så koblet mot en Prosjektor via Komponent, og det var ikke flimring ved interlaced overføring.

Forhandleren tilbød meg å få låne hjem en 868 for å se om den fungerte, og det skal jeg gjøre imorgen. Svært god service!

Jeg har testet litt med Scart m/RGB, men det blir ikke bra. Jeg kjenner ikke til korrekt teknisk ord for fenomenet, men det blir horisontale striper/felter/blødninger i filmen. Hvit teksting gjør at en horisontal stripe blir lysere i tekst-området, helt fra venstre til høyre del av bildet. På tekst-sidene på DVE-DVDen (de med grå bakgrunn og store overskrifter) blir det svakt fargede horisontale striper for de største overskriftene.

PS Jeg starter også en ny tråd for å få anbefalinger på hvilken DVDspiller jeg bør bytte til.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har for første gang prøvd og koble min Denon 3910 dvdspiller til HD-D45 ved og bruke component kabler.

Progressive signaler fra 3910 gir et veldig mørkt bilde.

Får at det skal være mulig å se på via progressive komponent så må jeg øke lysstyrken på HD-D45 betraktelig.
    (Som beskrevet tidligere i denne tråden)

Interlaced kompoent gir meget bra bilde. Det virker som om sortnivået er bedre ved interlaced komponent enn ved DVI.
    MEN jeg opplever samme problemet som er beskrevet tidlig i denne trådet.
    Problem 2: Nest beste løsning ble da videosignal via RGB Komponent. Flott bildekvalitet når jeg velger Interlaced utsignal fra 668. MEN det blir en svak blink/lysforstyrrelse, i en brøkdel av et sekund, opptil flere ganger i minuttet ved avspilling av DVDer. Hele bildet blir noe lysere i et kort glimt, og det ser ikke ut til å ha sammenheng med skifte av kontrast/lysstyrke i filmen.

Fant en tråd på avforums.com
    http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=214836

Der er den en user som skriver følgende:

I was an early adopter of this set in Jan/Feb this year. I am extremely happy with the Sagem. The only problem I had was the green tint and slightly dark pictue on progressive scan component input but this was soon rectified with a firmware update and calibration. Sagem offer very good customer service, I would certainly buy their products again, and I would buy the HD45 again.

Er det noen som har vært i kontakt med Sagem her i norge,
    og som har noe informasjon om dette er mulig å utføre her i landet?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Har akkurat kjøpt meg en brukt sagem 45" DLP skjerm og opplever akkurat det
    samme problemet med komponent inngangen (bilde blinker ganske ofte)
    noe som er veldig irriterende. Ringte CE group tidligere idag, men de påsto
    at de ikke hadde vært borti problemet før og at det ikke fantes firmware
    oppgraderinger til 45"eren...Så ikke dette innlegget før nå, så jeg sa jeg
    kunne teste med en annen dvd spiller først, før jeg evt sendte skjermen
    til rep.

DVD spilleren jeg bruker er en Toshiba sd-9000 som kun har s-video og
    komponent ut. Ser ikke noe feil med bilde når jeg bruker s-video, men er
    jo helt uaktuelt at ikke alle inngangene på tv'en skal fungere optimalt...

Trodde først det kunne være pga at dvd spilleren min ikke har progressiv ut,
    men skal jo ikke ha noe å si. trodde også en stund at jeg bare hadde komponent problemet på NTSC filmer, men det er det jo tydligvis ikke.

Tenkte først jeg skulle kjøpt meg en ny marantz dvd spiller som hadde prog. scan og hdmi/dvi utgang, men det kan jeg vel da kanskje slå fra meg en stund... Kunne nå tenkt meg og fått fiksa komponent inngangen på tv'en
    så jeg kan bruke den gamle dvd spilleren min frem til blu-ray kommer for
    fullt

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen her med 56" sagem som har samme problemer eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som problemet bare oppstår på noen dvd utgivelser,
    Har så langt bare sett det på Italian Job (2003 versjonen NTSC Paramount) og
    Road To Perdition (Dreamworks/20th century fox NTSC). Problemet dukker opp på samme sted hver gang, men fungerer helt fint via s-video.

Skal prøve å få sjekka en god del filmer fra disse selskapene (sone 1 og 2).

Kommer med tilbakemelding...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært en tur på hi-fi klubben og prøvd dvd spilleren min der
    med de filmene jeg opplever svak blink/lysforstyrrelser på. Her fungerte dvd spilleren/filmene helt perfekt.

Må jo være mulig å få rettet på feilen med komponent inngangen på sagem'en,
    de kan jo ikke forlange at man må kjøpe en ny dvd spiller med prog. scan
    for at bilde skal bli bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen andre her som har opplevd det samme problemet med denne skjermen og fått dette fikset?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •