Størrelse på plasma ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Størrelse på plasma ?

Er i innkjøpsfasen av plasmaskjerm, og er i den forbindelse i sterk tvil om 37 " eller 42" . Tenkte ekspertene her kunne gi meg noen råd, da jeg ikke helt stoler på betjeningen i diverse kjedebutikker....
    " Godstolen " er ca. 2,5 meter fra skjermen, så jeg heller mest mot en 37"., da tv'en 90 % av tiden skal benyttes til normal tv-titting. Men, så er det de siste 10% med DVD, da er del vel en klar fordel med 42". Svakhetene med en 42" kommer vel godt til syne på 2,5 meters avstand ?

Til info, de modellene jeg vurderer er Panasonic TH42PA50 og Panasonic TH37PA30. Prisforskjell på disse er vel rundt 5000,- , hvis en tar utgangspunkt i Elkjøps pris på PA30 .

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tommelfingerregel når det gjelder sitteavstand forran skjerm er minimum 6x høyden på skjermen for NTSC og 5x for PAL om du ikke skal se linjestrukturen.

Om du velger å sitte 2,5 m fra en skjerm med 480 linjer så vil du finne at den bør ha en diameter på under 28".....

Robert-

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Om du velger å sitte 2,5 m fra en skjerm med 480 linjer så vil du finne at den bør ha en diameter på under 28".....
    Er det forno tull a? Jeg sitter EN meter fra en 28" skjerm nå, og kommer sannsynligvis til å sitte 2-2,5 meter fra en 42PA50 når jeg flytter. Da skal du være langsynt om du ser linjestrukturen!

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du sitter 1 meter fra en 28" PAL-skjerm vil du ha store synsdefekter om du ikke ser linjene.

Enkel matte:
    Skjermen dekker "a" grader av synsvinkelen din.
    tan(a)=28*2,5/100 => a = 35 grader
    PAL har 576 linjer så hver linje utgjør 0,061 grader eller ca. 3,64 minutter.

Om du ikke kan se detaljer på under 3,65 minutter under optimale forhold så er synet ditt kun 5,5/20. Det burde holde for å slippe førstegangstjenesten...

Robert-

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da antar jeg at jeg har en fenomenalt god tv, ettersom synet mitt var perfekt på sesjon Når det er sagt er jeg vel muligens nærmere to meter fra skjermen i bakoverlendt stressless-stilling. Fronten av stresslessen derimot er på ca en meter Du kan ANE pixlene, men ikke noe som er til sjenanse - i alle fall ingen linjekonturer!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Om du sitter 1 meter fra en 28" PAL-skjerm vil du ha store synsdefekter om du ikke ser linjene.

Enkel matte:
    Skjermen dekker "a" grader av synsvinkelen din.
    tan(a)=28*2,5/100 => a = 35 grader
    PAL har 576 linjer så hver linje utgjør 0,061 grader eller ca. 3,64 minutter.

Om du ikke kan se detaljer på under 3,65 minutter under optimale forhold så er synet ditt kun 5,5/20. Det burde holde for å slippe førstegangstjenesten...

Robert-
    Det er også mulig å bevise at humla ikke kan fly, men i praksis fungerer det likevel.
    Hadde disse 400000 pikslene levd sitt eget liv i bildet, så ville kansje beregningene dine hatt noe for seg. Man må nermere enn 2m før man virkelig kan se pikslene

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Størrelse på plasma ?

Sitat Opprinnelig postet av olefra
    Svakhetene med en 42" kommer vel godt til syne på 2,5 meters avstand ?
    Ikke noe problem !
    Er akkurat kommet på plass i ny leilighet og avstand fra TV stol til 42" Panasonic PW6 er ganske nøyaktig 2.5m.

Jeg ser ingen linjestruktur eller screendoor.
    Bildet er helt perfekt. Ganske enkelt nydelig.

Har en sofagruppe 4m unna skjermen, og det fungerer også greit, men jeg foretrekker å sitte nærmere.

Så gå for 42" Panasonic, du vil ikke angre !

Roger
    Mitt smarthus med xComfort: http://samdal.com/SmartHome.htm

Newcomer LemonDog sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aubi

Det er også mulig å bevise at humla ikke kan fly, men i praksis fungerer det likevel.
    Hadde disse 400000 pikslene levd sitt eget liv i bildet, så ville kansje beregningene dine hatt noe for seg. Man må nermere enn 2m før man virkelig kan se pikslene
    Det er en gammel og seiglivet myte at vitenskapen ikke kan forklare at humler kan fly. Dette er bare tull. Les her: http://www.wcg.org/No/DES/96octdes/download.htm#Fly

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svarene, er fortsatt i tvil, men har nå bestemt meg for en TH37PA30, har en liggende på "vent" hos Elkjøp til 16995,- . Et annet moment jeg også må ta med, er en samboer som syns at 37 " er alt for stort....... For å bevare husfreden den nærmeste tiden, så må en inngå noen kompromisser !
    Var også og kikket på begge størrelsene av Panasonic , målte opp 2,5 meter, på denne avstanden var 37 " en god del bedre på vanlige tv-sendinger.
    Elkjøp = 30 dager retur-rett, skal ikke se bort i fra at denne blir benyttet.

Ole Chr.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ikke er sinnsykt kresen på bildekvalitet, så tror jeg du kommer til å bli fornøyd. Jeg har en TH42PA30 selv, og er kjempefornøyd. Det eneste som irriterer litt er noen graderinger på TV-sendinger. Dette er ikke noe problem ved DVD-avspilling, så jeg antar at det er kvaliteten på tv-signalene som ikke holder. Jeg har forøvrig digital kabel-TV fra Canal Digital, og det er de analoge kanalene som har mest graderinger.

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olefra
    Takk for svarene, er fortsatt i tvil, men har nå bestemt meg for en TH37PA30, har en liggende på "vent" hos Elkjøp til 16995,- .
    Ole Chr.
    Få skjermen på plass. Fyr opp en bra film fra DVD og len deg tilbake og nyt !
    Da skal du se at all tvil forsvinner som dugg for solen.

Roger

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogers
    Få skjermen på plass. Fyr opp en bra film fra DVD og len deg tilbake og nyt !
    Da skal du se at all tvil forsvinner som dugg for solen.
    Nja :?
    Den ser ikke helt bra ut med en gang. Du må endre fargebalansen fra "dynamisk" til "normal", slå av alle digitale bildeforbedringsteknologier og gjerne kalibrere med DVE. Fabrikkinnstillingene på disse skjermene er ikke bra. Du må i hvert fall ikke bruke "dynamisk" fargebalanse. Den ser helt forjævlig ut :x

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La nå fyren få skjermen i hus før du skremmer han med alle mulige detaljer. Det er vanskelig nok å bestemme seg for skjerm, så her må man gå gradvis frem 8)

En Panasonic ser faktisk ganske bra ut rett fra fabrikk.
    Sørg bare for at den står til normal eller auto.
    Kontrast, lys og farge stiller du etter smak. Sjekk også med
    en test DVD for å få riktig sortnivå og kontrast.
    Fargemetning er fortsatt en smakssak.

Det er heldigvis ikke noen digitale bildeforbedringsteknologier som ødelegger bildet.

Når skjermen har vært i bruk en stund, kan man ta en grundigere instilling vha. DVE. Vent 2-3 måneder før du gjør dette, da skjermen
    trenger litt tid på å "gå seg inn".

Roger

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke meningen å skremme han
    Jeg ville bare si i fra siden jeg ble ganske skuffet når jeg koblet opp min TH42PA30 for første gang hjemme hos meg... Fargene var helt forferdelige og fløt ut over alt. Etter å ha satt den til normal ble alt mye bedre. Jeg kan ikke skjønne hvorfor "dynamisk" er default innstilling på denne skjermen.
    Greit nok at fargemetning er en smakssak, men jeg har enda ikke snakket med noen som synes skjermen ser bedre ut med "dynamisk" fargemetning

Et annet tips er å justere skarpheten noe ned for å unngå hvite "skygger" rundt svarte streker.

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker når jeg kjøpte min PW6 for snart to år siden.
    Brukte sinnsvakt mye tid på å bestemme meg for skjerm, og minst like lang tid for å lese om alle mulige instillinger.
    Klarte også å finne service menyen med enda flere muligheter.
    Man kan bli gal av mindre

I ettertid kan jeg konkludere med at mye av dette var unødvendig.
    Til daglig TV bruk står min skjerm på auto slik at den justerer seg til lyset i rommet. Ved film titting så står den på Cinema.
    I Cinema mode har jeg justert vha. DVE. Så har jeg justert for min egen personlige smak.

Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er skjermen på plass, det ble en sen natt........
    Er enig i at fabrikkinnstillinger, dynamisk, ikke var bra ! Er positivt overrasket over kvaliteten på analoge tv-sendinger, bedre enn jeg trodde. Nå mangler det bare ny dvd-spiller, min gamle Pioneer 717 har ikke component utgang og progressive scan, så nå er det vel ut og lete etter neste "pryl" !!
    Det stopper aldri, en ny ting krever jo oppgradering av en annen !!!!

Ole Chr.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •