Til dere som drømmer om LCD/Plasma TV 40" ++

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 143
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Til dere som drømmer om LCD/Plasma TV 40" ++

Spørsmålet mitt blir som følger...

Hvorfor ?

Jeg var i løpet av uka nå og kikket på diverse plasma/LCD tv'er og ble forbauset over hvor vannvittig dårlig kvalitet det er på disse og til den fantastiske prisen av 30.000 til 60.000 kronestykker.
    (ProjeksjonsTV tas ikke med her en gang for det bunner alt i hva som blir nevnt her i tillegg til å være et digert tungt monster)

Jeg var foreks på Lefdal hvor en kar satt og var helt frelst i en plasma til 49.990,- jeg kikket litt nærmere på denne og dette var grufult.
    Fargene delte seg opp i buer ved de små nyansene mellom munn, oppover kinnet og mot øret av et ansikt. I tillegg til trappetrinn i steden for en strek, og dette skulle denne karen blakke seg for. (hørte tilfeldighvis han satt i telefonen og planla hvordan han skulle skrape sammen penger fra forskjellige plasser faktisk)

Nå så jo jeg og i min nyskjerrighet etter da å ha studert utallige skjermer som er plassert til utstilling både på Lefdal, Bonus, El-Kjøp at kvaliteten varierer svært men alikevel... fant ikke et eneste apparat på rundt de 40 tommer som jeg kunne tenket meg i stua i steden for min Optoma H57 til 19500,- nettopp pga dårlig kvalitet på en eller flere av følgende:
    -stippling/dots, fargegjengivelser, farge oppløsning, etterslep

skal man ha noe stort bilde så er det høyst å anbefale en projektor.
    punger mann ut med 40.000 - 60.000 i projektor og bra lerret så har man jaggu meg et fantastisk bilde. Mange kombinerer 32" TV og projetor til det forskjellige.
    Eneste minusene må være at det suger vilt med masse sol-lys inn i stua og at pæra vil gi en kostnad på rundt 4000 med gjevne mellomrom alt etter hvor ofte man bruker disse og hvorvidt man er flinke til å holde filtrene rene for støv.

Tråden er ikke for å rakke ned på de av dere som allerede har et Plasma/LCD apparat, men mer for å forstå hvorfor ?
    og vær så snill.. ikke si "plassbesparelse" og "støy" for et lerret er tynnere enn nevnte apparat og projektorer kommer i rimelig støysvake utgaver i dag (optomaen min er satt til 21db noe som er meget lavt, og bekreftes som lavt av meg) for ikke å nevne billedstørrelsen som kun begrenses av hvor stort lerret man ønsker seg.

Når vi først er i gang kan vi nevne CRT projektorer som gir fantastiske plettfrie bilder på et lerret.
    Ta gjerne å irettesett meg dersom jeg er helt på tur her.
    Tråden er som sagt ikke for å rakke ned på de av dere som allerede har et Plasma/LCD apparat, men mer for å forstå hvorfor ?
    Vil også være til hjelp for de av dere som sitter å lurer på "hva skal jeg egentlig kjøpe???"

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer litt på dette selv. Har nordmenn for mye penger? Eller for små stuer?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektor og lerrett er jo ubrukelig med mindre man har det BEKK mørkt, og det ER forbundet støy med det. Dessuten er det greit å kunne se tv på noe større enn 32", og hvis man ikke ønsker masse ekstra utstyr er det like greit å holde seg til et produkt til både film og tv, og da er en flatskjerm på 42+ et greit kompromiss, avhengig av sitteavstand.

Jeg er enig i at prisene foreløpig er alt for stive på de gode produktene, men så er heller ikke bildene du ser i butikkene representativ i DET HELE TATT. Det ser helt elendig ut fordi de kjører dårlige tv-signaler over de billigste drittkablene du kan tenke deg, med originalsignalet splittet opp til 30-40 tv'er og ingen skjermer er kalibrerte, bare satt på med fabrikkinnstillingene. Tror ikke du har sett en god plasma, riktig kalibrert, tilkoblet en god dvd-spiller som spiller av en teknisk solid DVD med en god kabel. Da er bildekvaliteten riktig så bra!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men likevell er det bedre bilde på crt tvene i butikken enn plasma\lcd....

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektor og TV er ikke konkurrenter.

99% av norges befolkning ville valgt plasma/lcd foran projektor uansett.

Som nevnt er en projektor "ubrukelig" i vanlig belyste rom og i tillegg er brukervennligheten mye dårligere. For ikke å snakke om waf faktoren.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    men likevell er det bedre bilde på crt tvene i butikken enn plasma\lcd....
    Ja, men det spørs hvor lenge det forblir slik. Uansett er jo ikke CRT aktuelt over 36" (som tilsvarer 34" plasma/lcd). Jeg har en 28" B&O Beovision MX 400 eller noe i den duren, og den tv'en har dem sikkert laget i 10 år. Fullskjerm og 50Hz til tross, jeg har fortsatt til gode å se en tv med skarpere og renere bilde enn den, for ikke å si bedre lyd. Til TV-bruk er den helt fenomenal, men til film blir det jo selvsagt smått med mindre man sitter 1 meter fra skjermen. Men svært god bildekvalitet altså. Mye bedre enn de nyeste 32 widescreen CRT'tvene, som jeg synes sliter med en del artefakter og støy i bildet av en eller annen grunn.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting som jeg finner litt morsomt er at flerparten av de jeg kjenner som har kjøpt seg flatskjerm, bruker å se 4:3 sendinger strukket ut til 16:9. Jeg forstår ikke at folk klarer å se på et slikt bilde. Alle proporsjoner er feil.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen må nødvendigvis kjøpe LCD/Plasma for at utviklingen skal gå fremover ?
    Har kjøpt meg en LCD tv fordi det ER plassbesparende. At billedkvaliteten ikke er på høyde med en CRT tv har lite eller ingen betydning da jeg ikke har et stort behov for å se TV2 nyhetene i HD-oppløsning.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    En annen ting som jeg finner litt morsomt er at flerparten av de jeg kjenner som har kjøpt seg flatskjerm, bruker å se 4:3 sendinger strukket ut til 16:9. Jeg forstår ikke at folk klarer å se på et slikt bilde. Alle proporsjoner er feil.
    Folk har generellt ikke peiling.

Et av de vanligste argumentene mot widescreen jeg hører er at folk blir brede.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman

Spesielt populært hode de bedre halvdelene der ute...da ser ikke mannfolka hvor tynne og pene værdamene egentlig er! Og kvinnfolka jubler!

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman

En av grunnene til å sette 4:3 sendinger til Wide istedenfor Normal på en 16:9 plasma er vel fordi man ellers får striper på hver side av bildet, noe som fører til ujevn innbrenning, slik at man får permanente striper, hvor midtpartiet i 16:9 senere gjengir en farge på en annen måte enn der stripene var. Pluss at striper er utrolig irriterende.

Jeg kjøpte plasma for to år siden fordi:

• Jeg ville ha en større skjerm enn det CRT kunne by på.
    • Projektor var ikke aktuellt p.g.a. plassmangel der TVen står/henger, og fordi jeg skulle ha noe stort å se TV på, ikke bare DVD.
    • Bakprojeksjons-TV var for store i dybden, pluss hadde dårlig sideinnsyn.
    • Plasma(i forhold til CRT) er flat, og tar liten plass.
    • Plasma blir ikke påvirket av uskjermede høyttalere.
    • Plasma blir ikke statisk ladet så de trekker til seg støv.
    • Plasma har ikke viftestøy eller irriterende høyfrekvent piping.
    • Plasma har ikke problemer med bildegeometrien.

Da jeg kjøpte plasmaskjerm, sammenlignet jeg direkte med andre skjermer som var over mitt budsjett. En Philips skjerm som kostet 20.000,- mer hadde stort sett samme type bilde som min, men på menyen til filmen xXx var det sagtannete kanter på Philipsen, men jevne fine kanter på den jeg kjøpte. Panasonic så bedre ut på sortnivå og hadde mindre saturerte farger, men kostet uansett for mye for meg.

Så på akkurat det tidspunket jeg kjøpte, følte jeg at jeg gjorde et godt kjøp.

Når jeg nå går i butikken og ser på de nyeste skjermene, må jeg si jeg egentelig ikke akkurat blir slått i bakken av forskjellen i bildekvalitet i forhold til min, selv om de har mye bedre kontrast og til og med HD muligheter. Jeg kan ikke helt putte fingeren på hva det er, men plasma(og LCD) er fortsatt ikke helt bra.

De nyeste skjermene har jo som sagt bedre kontrastnivå og sortnivå, og de har ikke så store problemer med oppspalting av fargenyanser, men bortsett fra det, ser det ut som om alle de 'fancy' bildekorrigeringskretsene gjør mer skade enn gagn. Jeg synes at på det punktet ser ofte min gamle skjerm bedre ut.
    For å si det på en annen måte; på Pixar filmer er min gamle skjerm helt topp.

Der min skjerm faller igjennom, er på fargeoverganger(i mørke områder spesiellt) og generellt sortnivå.
    På farger generellt, lysstyrke, klarhet og detaljering(i lyse scener) synes jeg min skjerm fortsatt 'henger med'.

Men sortnivået og fargeovergangene irriterer meg såpass at jeg har lyst til å køpe en ny - men da må bildene på nye skjermer bli en del bedre først. Kanskje de som kommer nå snart kan være tingen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det meste her, og den største forskjellen ser man vel fra 8 bit til 10 bits fargedybde eller 8 til 11 som de nyeste skjermene har nå. Jeg har inntrykk av at oppløsning, kontrastnivå og lysstyrke ikke har like mye å si.

Men angående viftestøy så er det faktisk noen som har problemer med det til plasma også, apparatene blir temmelig varme etter hvert og er nødt for å bli avkjølt på noe vis. Det er blant annet noen som har klaget på PDP-modellene til pioneer.

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VI har Panasonic 37PA30 i stua.Dette bruker vi til å se fotball via parabol for det meste + litt musikkvideo og en film på DVD i ny og ne.Bruker det også til å spille GT4 på PS2.På fotballkamper bruker jeg Panasonic Auto innstillingen som tilpasser bildet best mulig.At fotballspillerene blir litt feitere i endene av banen plager meg lite. 8)
    Skal jeg se en musikkvideo i 4:3 så bruker jeg zoom for å fylle ut skjermen.På 16:9 DVD synest jeg bilde er helt utmerket.Like bra som den Sony trinitron TV'en som vi hadde før og bedre på sortnivå enn den PJ'en som jeg har i hjemmekino'en i kjelleren.Hadde ikke fungert med PJ her,alt for mye lys.Plasmaen justerer lys og kontrast automatisk etter hvor mye lys det er i rommet,og det er jo greitt!

Edit: ingen problem med viftestøy på Panasonic'en selv etter mange timers bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.. her ble det aktivitet du.. men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor.
    Med en god projektor i samme prisklasse som Plasma kan en faktisk sitte å se TV selv om det er normal belysning i stua.
    Med direkte sollys blir det ubehagelig uansett hva en ser på.
    (ikke prøv å sammenlign denne tråden med billig projektorer. Projektorer i samme prisklasse som LCD/Plasma kjøpt i dag leverer grævla bra bilder)

Når det gjelder støy som en prøvde å trekke inn her oppe så må jeg nok en gang få bemerke hvor støysvak en projektor kan være idag.
    Min optoma H57 hadde jeg de første ukene stående 60cm ved siden av sofaen og var slettes ikke plagsom. Når denne spinner på økonomi er den bortimot lydløs. (har lest noen som opplever at denne bråker etterhvert men mener bestemt at dem har vært uheldige med produktet sitt og at det er både garantisak og en diskusjon for en annen tråd)
    Med mindre man velger å se på TV med lyden av da.

At det er dårlig bilde på flatskjermer i butikken pga signalet syns jeg ikke er noen bra unskyldning med tanke på at CRT-TV blir gitt samme signal.
    Enkelte av disse flatskjermene spinner også kontinuerlig på DVD-film i butikkene. Brukes det digital overføring skal det mer til for å forurense dette signalet

Det ble nevnt plassbesparelse her oppe av en.
    Rammelerret tar då pigede mindre plass enn en flatskjerm i dybbden, og sidene for den saks skyld.
    I tillegg ser det ut som et hvitt bilde som henger der når man ikke bruker projektoren.
    Da kan man meske seg med å kalle det "kunst" hehe..
    For dem som bruker nedtrekk kan det henge et ordinært bilde på veggen hvor en trekker lerretet ned forran dette når en skal se film.
    snakker meg om kombinasjon og style ???
    spesielt om man da bruker noen kronestykker ekstra for å få seg elektrisk lerret. virkelig briefe momment når man har gjester

Det ble nevnt pga utvikling.
    Hvorfor skal man blakke seg på b-vare ?
    ufulstendig vare, når feilene er så åpenlyse og det ikke er snakk om små skjønnhetsfeil.
    Men bransjen er så pass smarte at de vet mange har harryfaktor og lite kresne til tider

så tilbake til utgangspunktet
    hvorfor ?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min egen del kjøpte jeg som sagt min skjerm for to år siden, og på det tidspunktet var ting noe annerledes enn nå. En 36" CRT på 100 kilo var uaktuellt, projektor skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke hadde greie på(har ikke så mye peiling fortsatt), men hadde det inntrykk at de egnet seg best i dedikerte hjemmekinorom, og at en brukbar projektor kostet en del mer. I tillegg har jeg som sagt ikke plass til mer enn 42" på den veggen jeg har plasmaen, dette p.g.a. en dør. Da kunne jeg hatt "rullegardin"-lerrett selvsagt, men å rulle opp og ned hver gang jeg skal på kjøkkenet er ikke så aktuellt for meg.

Hva jeg ville velge idag hvis jeg hadde 40.000,- til overs vet jeg ikke helt. Finnes det rammelerret på 50" ville projektor kanskje være aktuellt.

Newcomer Jackant sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke..... :lol: :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å se for løye.. det nermeste jeg kom for en 42" var http://www.auroragroup.dk/forms/prod...;UG=A-11-07-01

Dog.. du må gjerne snu lerretet feil vei.. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vel plasma/LCD skjerm en mye høyere "dings faktor" enn en projektor.
    Projektoren er jo tross alt ikke annet enn en litt avansert overhead 8)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foretrekker rett og slett å se bilder som blir skapt av avansert elektronikk bak en hard glassfate, og ferdig med det. Synes det blir mer levende og ekte bilder på en tv enn en et lerrett det blir kastet lysstråler på. Det er rett og slett bare lekrere.

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kozesmurf skrev:"Hvorfor?"

Mente jeg svarte på det jeg? PJ i stua er i mye ikke WAF heller og som Peakman sier bildet blir utvasket med normale lysforhold i.(Har
    prøvd PJ i stua tidligere for å teste.)

Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •