Til dere som drømmer om LCD/Plasma TV 40" ++ - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 143
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hehe. Vet ikke helt hva som er værst..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Prøver du å antyde at 99% av norges befolkning er idioter?

Still deg opp på Karl Johan med din Optoma og rammelerret og f.eks en Pioneer plasma. Spør hva folk vil velge hvis de fikk velge en av tingene for å se på TV. Deretter kan du kalle de som velger plasma for idioter og blinde. Jeg kan garrantere at du må kalle 99% for dette.

Syns holdningene dine er skikkelig trangsynt.

Projektor er og blir et supplement til TV og vil aldri true flatskjermene sin posisjon. Uansett om det virker som du er hellig overbevist om annet.

PS. Mens jeg spiste middag skinte solen inn mens jeg så ferdig gudfaren. Hvordan tror du dette ville vært med projektor? TRAGISK.
    om 99% av norges befolkning er idioter får vel være din statistikk.. hehe
    men dersom 99% av befolkningen vil velge bare en av de flatskjermene jeg har sett på til fordel for PJ i samme prisklasse så sier det litt mer om øyemål generelt, men jeg tror ikke denne statestikken din der er så nøye utarbeidet.

Og om du syns holdningen min er ganske trangsynt så må en jo få påpeke at en føler en direkte varme fra dine ord her :lol:

Generelt sett har jeg ingen overbevisning/fordommer mot flatskjerm, men kvaliteten som tilbys i nevnte butikker er helt rævva (føler eg gjentar meg selv nå.. kan det være du skumleser innleggene for fort ?)
    og det er mot dette markedet jeg har henvendt meg.
    dersom du mener disse produktene er toppers så.. ja.. 8)
    jeg skriver ikke et langt innlegg for å kritisere 2-3 skjermer men her er det generelt over hele linja av det jeg har sett.

men.. denne tråden er ikke for å få noen til å forstå igrunnen (hadde jo håpt noen kunne frembringe harde ukjente fakta som fikk meg til å forstå da men...) , mer for å påpeke den generelle kvaliteten disse flatskjermene til dyre kronestykker utgjør hvor et bedre bilde kan oppnås med PJ (etter min standard)
    som sagt.. bedre lysstyrke opphever ikke kvalitetstapet ved stippling og fargevegger.
    Av de jeg kjenner så trekker flesteparten av dem faktisk sine flotte stuevennlige gardiner for vinduet for å stenge ute det skarpeste lyset fra sola som gjerne også treffer skjermen når de skal nyte TV. men du må jo bare sette alt på spissen her.. i et land hvor vi sjelden har sol *ler*

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i mange innelegg prøvd å forklare deg hvorfor folk velger plasma/lcd foran projektor. Ikke i et eneste innlegg har jeg hevdet at bildekvalitet er bedre. I et mørkt rom knuser projektor plasma på kvalitet.

Men som jeg har prøvd å forklare ørten ganger så er det ikke grunnet bildkvalitet at folk velger plasma/lcd foran projektor. Det er av helt andre grunner. For de fleste så er projektor helt fjernt.

Folk hører på mp3 uten å klage på lydkvalitet
    Folk ser på DiVX uten å klage på bildekvalitet
    Folk ser på VHS uten å klage.

På samme måte syns folk at bildekvaltieten på flatskjermen er god nok når man tar samlet hensyn til alle de fordelene som TV har foran projektor. For sannheten er jo at det er kun på bildekvalitet i mørkt rom og pris/størrelse at projektor vinner. (jeg gidder ikke gjenta fordelene med flatskjerm da du ikke leser de uansett)

Hvis man tar en paralell til bilverdenen så er jo en toseters cab kanskje den beste måten å komme seg fra a til b. Men hvorfor i huleste er det så få i norge som velger det isteden for f.eks Toyota Avensis. Jo fordi at det er mange ting som spiller inn i tillegg til å se kuult ut på vei til jobb.

Og når det gjelder statisitkk på 99% så er den nok veldig korrekt. For hvor mange er det egentlig som kun har projektor bortsett fra deg?
    De fleste projektoreiere har TV apparater som de bruker. En flatskjerm erstatter den gamle TV'n, mens en projektor bare som regel blir en tileggsting.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man tar en paralell til bilverdenen så er jo en toseters cab kanskje den beste måten å komme seg fra a til b. Men hvorfor i huleste er det så få i norge som velger det isteden for f.eks Toyota Avensis. Jo fordi at det er mange ting som spiller inn i tillegg til å se kuult ut på vei til jobb.
    Her føler jeg at du går mot egen tidligere argumentasjon.
    Du sa jo folk valgte plasma fordi det var en kul greie og dro mer damer.
    Nå sier du de samme folka velger Avensis.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Her føler jeg at du går mot egen tidligere argumentasjon.
    Du sa jo folk valgte plasma fordi det var en kul greie og dro mer damer.
    Nå sier du de samme folka velger Avensis.
    Poenget er at etter de har kjøpt plasma har de fått kjerring og unger og dermed trenger de avensis. Så skal man dra dame med projektor må man ha cab. :wink:

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med Peakman. En prosjektor kan ikke erstatte et vanlig fjernsyn. Men det er jo litt rart at det er så mange som ukritisk skifter ut sitt vanlige fjernsyn med flatskjerm.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Jeg er enig med Peakman. En prosjektor kan ikke erstatte et vanlig fjernsyn. Men det er jo litt rart at det er så mange som ukritisk skifter ut sitt vanlige fjernsyn med flatskjerm.
    Tror nok størrelse og plassbehov er den viktigste grunnen til kjøperne.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er rimelig sikker på at det er kulhetsfaktoren som er hovedårsaken.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Tror nok størrelse og plassbehov er den viktigste grunnen til kjøperne.
    En projektor erstatter aldri et TV. ikke med mindre de finner opp et fantastisk rammelerret i glassformat eller noe. et slikt fantasilerret sammen med en CRT ville jo vært en drøm. men.. det scenarier er satt på spissen og skal ikke tas hensyn til her. (må få drømme litt)

snakker man om kulhetsfaktor ville et sjikkelig flott rammelerret som tok opp plassen mellom mine høytalere og ned til benken TV'en står på i et widescreen format med tilhørende bra PJ imponert meg mye mer enn flatskjerm med dagens kvaliteter som tilbys til ola nordman i nevnte butikker. (se link nedenfor til min hjemmekino som et eksempel på hva jeg mener der. dvs.. se for deg at TV'en er bortevekk erstattet med sjikkelig flott widescreen rammelerret som tar opp all plassen der)

Og peakman.. du er ikke glemt..selv om eg havnet litt etter her..
    men.. som vanlig setter du alt på spissen der og nå gidder eg ikje å følge deg opp. det blir bare repetering. og dine nevnte fordeler er lest, men ikke forstått. beklager.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er ikke hva som imponerer deg Kozesmurf. Poenger er hva som imponerer Ola Nordmann.

Men denne diskusjonen var jeg egentlig erklært nøytral til så.. oops

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter hva jeg, og flere andre ola nordmenn jeg selv har snakket med (inkl. selgere *ler*) har sett i butikkene så er jeg ikke helt alene om den meningen da..
    ganske alene her inne føler eg men.. må tåle så pass når eg starter en slik tråd
    De selgerene jeg har snakket med mener faktisk det ganske samme om selve flatskjermen da som eg har kommentert her, men de har også påpekt at de ser frem til at LED's-alderen skal komme.
    Flere har også nevnt at de skulle ønske sjefene tok initativ til å lage en mindre avdeling med dimmere belysning tilpasset projektor fremvisning for lysforholdene er knusende for dette salget i en butikk.

Men eg tror nok denne kulhetsfaktoren råder bra for flatskjerm blandt mange. stua ser fort mer exklusiv ut.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kozesmurf
    Og peakman.. du er ikke glemt..selv om eg havnet litt etter her..
    men.. som vanlig setter du alt på spissen der og nå gidder eg ikje å følge deg opp. det blir bare repetering. og dine nevnte fordeler er lest, men ikke forstått. beklager.
    Noe mer arrogant og tverr fyr det har jeg jammen ikke vært borti tidligere. Jeg håper for din skyld at du bare kverulerer og ikke mener det du skriver.

1. Jeg har tittet på hjemmekinoen din. Hva er det jeg ser?? Jo en TV!!!. Hvorfor i huleste har du en TV når du ikke har bruk for det? Du beviser jo selv og skriver at en projektor ikke kan erstatte en TV og da lurer jeg på hva i huleste du startet denne diskusjonen for.

Og i tillegg har du noen svært mørke gardiner. Hva skal du med det? Projektoren din gir jo like bra bilde i opplyste rom?

Kan du være enig om følgende tankerekke:

Hva er hovedgrunnen til at folk drar på Elkjøp og kjøper seg en flatskjerm TV?
    I hovedsak skyldes det to faktorer.
    1. Deres gamle TV har tatt kvelden
    2. De ønsker seg ny TV grunnet størrelse og plassering

Så sier du jo selv at en projektor ikke kan erstatte TV så for disse er det ikke aktuelt med projektor.

Så er alternativet. Skal de kjøpe seg en 32" CRT TV som tar opp 40-50k i gulvplass eller skal de kjøpe seg en flatskjerm på 32", 37" eller 42" som til 20-30k som kan henges på vegg.

Da er min påstand at de aller aller fleste ville valgt flatskjerm grunnet plassen og eventuellt størrelsen på bildet hvis de hadde råd. De som kjøper vanlig TV i dag begrunner dette som regel med at de skal vente 2 år til at flatskjermene blir billigere. Og at media i tillegg hyper opp at TV'ene må være HD-ready gjør jo at mange kjøper dyre flatskjermer. Folk syns at bildekvaliteten er mer en god nok på dagens flatskjermer.

Se f.eks hva en syns i tråden om QPVIsion billigplasma
    Sitat Opprinnelig postet av roarnico
    Jeg synes bildet er meget bra! Er kjempefornøyd!! Den mangler litt nyanser i veldig mørke partier, men det er jo akkurat samme problemet på en Pioneer 43" til kr. 45000!!
    Den er ikke HD Ready, men er hd kompatibel.

Og et annet viktig moment er størrelsen på bildet. Er du klar over hvor mange som returnerer sin nyinnkjøpte 42" og bytter det inn i en 37" fordi 42" rett og slett ble for stort i stua? Ola nordmann er ikke interessert i 100" bilde når de skal se dagsrevyen eller Tore på Sporet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peakman da.. jeg forteller hva jeg ser i butikkene og hva jeg synes om dette produktet som flere gjør seg bankerott for. (les tidligere innlegg)
    Når du nevner mitt bruk av TV i arogant tone der så bekrefter du nok en gang at du ikke har lest tidligere innlegg.
    noe som gjør dette litt enveiskjørt.
    Jeg sier heller ikke at PJ'en gir like bra bilde i lyst rom. (les tidligere innlegg)
    Gardinene trekkes for om jeg vil se film i "kinostil" på dagtid.
    Ikke når jeg ser Lost eller Scrubs
    og om du synes jeg er arrogant så er jo ikke du mindre kverrulant her heller da.
    Vi skulle hatt oss en fest i lag.. eller hva ? hehe

Kan jo snart trekke litt fordeler og minuser med flatskjerm kontra PJ etter din heftige innsats her. sammen med en %benevnelse bak som markerer hvor mye dette har å si for meg, og slike dyr som meg.

Projektor DPL (av egen opplevelse)
    + oppløsning/kantutgjevning (ikkeno stippling) (95%)
    + Fargegjenngivelse/Fargekanter (95%)
    + Plasseringsvennlig (bruk fantasien da mann) (90%)
    + Vekt og flyttevennlig. (må være litt forsiktig om man har rammelerret) (30%)
    - Pæra må skiftes med noen års mellomrom (se tidligere innlegg om du vil kverulere på den) (30%)
    - Des mørkere rom des bedre (40% ved TV titting, 100% ved kinotitting)
    - Støy (for den som ser på TV uten lyd på) (21-23dB støy = 10%)
    - Montering for nybegynnere (10%)

Flatskjerm (av det jeg har sett og fått demonstrert i butikk)
    + Plasseringsvennlig
    + Støy
    + Lysforhold ved bruk i opplyste rom.
    + Har Scart Inngang (5%)
    + Har Tuner (0%)
    - Elendig oppløsning (av de jeg har sett på som er mer enn 2-3 stk)
    - Elendig fargegjenngivelse (av de jeg har sett på som er mer enn 2-3 stk)
    - Kan oppleve innbrenning/spøkelsesbilder (90%)
    - Krever tydelighvis state-of-art signal (har eg følelsen av etter enkelte kommentarer her)

Dette er basert på sammenligninger mot hva jeg selv har, og hva jeg har sett på i samme prisklasse og gjerne opp i 39.999,- (+ 15.000,-)
    Dette er ikke basert på sammenligning dersom flatskjerm blir brukt mot PC siden jeg ikke har sett noen koblet mot PC

Du nevnte svartnivå (kontrastnivå) tidligere.
    har sett flatskjermer her i mine prisklasser med kontrastforhold på 3000:1
    Pj'en min har 3500:1, men det oppnås jo selvfølgelig bare ved mørkt rom ettersom lyset i rommet vil reflektere seg på lerrettet, men muligheten er tilstede.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ola Nordmann syns ikke at den forbedrede bildekvaliten på en projektor i et mørkt rom er god nok grunn til å kjøpe projektor isteden for TV.

Folk liker å ha det enkelt og en projektor er for mye styr for de fleste og de aller fleste som kjøper flatskjerm har ikke digital dekoder. De bare kobler til vanlig antenneuttak og så er de ferdig med innstallasjon.

Slik jeg forstår din holdning til dette (rett meg hvis jeg tar feil) så bygger den kun på bildekvalitet og pris. Du må nok bare innset at bildekvalitet kommer langt ned på listen over hva folk ser etter når de kjøper seg ny TV. 10-20% av dagens TV kunder har med seg tommstokk i butikk fordi den skal passe inn i et spesielt hjørne eller mellom 2 hyller eller lignende. Samme gjengen vil sikkert riste hoderystende på at du kan leve med ei 20 kvm stor stue.

Jeg tror at i minst 50% av tilfellene er det kona/dama som bestemmer hvilken TV som skal inn i stua. Den skal nemlig helst ikke vises. Jeg vet om tilfeller der kona var så bestemet på at det største som skulle inn i stua var en 17" widescreen.

Jeg gleder meg til den dagen jeg har råd til flatskjerm og projektor. Frem til da må jeg klare meg med projektor og vanlig TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg forstår din holdning til dette (rett meg hvis jeg tar feil) så bygger den kun på bildekvalitet og pris. Du må nok bare innset at bildekvalitet kommer langt ned på listen over hva folk ser etter når de kjøper seg ny TV. 10-20% av dagens TV kunder har med seg tommstokk i butikk fordi den skal passe inn i et spesielt hjørne eller mellom 2 hyller eller lignende. Samme gjengen vil sikkert riste hoderystende på at du kan leve med ei 20 kvm stor stue.
    Og etter hva jeg og flere andre jeg kjenner mener så spiller jo den der billedkvallitetsfaktoren ganske bra også da.. en skal da sitte å se på dette rukkelet også.. ikke bare ha det til pynt, men du misforstår meg ikke nei.
    men.. ok.. om folk flest driter i bilde de skal se på så får de jo gjerne blakke seg. etter min mening skulle flatskjermer slik jeg har sett dem blitt boikottet slik at bedre skjermer hadde blitt presset ut på markedet til glede for alle, til og med husmoren.

De der påstandene med projektor stemmer nok, og viser en mangel på fantasi og tiltakslyst. flertallet vinner nok, men med dagens kvaliteter så tror eg ikje flertallet er vinnere i sitt valg av dagens siba/lefdal, el-kjøp, expert -skjermer som ola hvermansen kjøper.

men eg glede meg te å se LED'skjermene.. bare så det er sagt igjen.
    er mest redd for at prisen bli vill for å få kasteproduktene ut av butikkene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og etter hva jeg og flere andre jeg kjenner mener så spiller jo den der billedkvallitetsfaktoren ganske bra også da.. en skal da sitte å se på dette rukkelet også.. ikke bare ha det til pynt, men du misforstår meg ikke nei.
    men.. ok.. om folk flest driter i bilde de skal se på så får de jo gjerne blakke seg. etter min mening skulle flatskjermer slik jeg har sett dem blitt boikottet slik at bedre skjermer hadde blitt presset ut på markedet til glede for alle, til og med husmoren.
    Hei hei, ser det ut til at dere har kommet til en enighet her? Tør vi å konkludere med at folk kjøper flatskjerm av langt andre grunner enn billedkvalitet og sette denne tråden som prioritert?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. ikje akurat et stort reklamepluss for flatskjermen det der da Scirocco. men tråden kan jo plasseres der hvor den gjør mest nytte.
    om den er til nytte for noen da..

Rådet blir vel helst å beholde CRT'en til LED'sene kommer c",)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rådet blir vel helst å beholde CRT'en til LED'sene kommer c",)
    Det var i alle fall noe sånt jeg gjorde da jeg skulle ha meg en ny TV for en stund siden. Jeg fant ingen flatskjermer som kunne gi meg den billedkvaliteten jeg ønsket og når CRT-TVene i tillegg kostet en tredjedel av prisen så var valget ikke så vanskelig. Selger likevel boksen min den dagen det kommer flatskjermer med bedre billedkvalitet enn boksen jeg har i dag, samt har en pris jeg kan leve med.

Men som nevnt flere ganger i tråden så er det jo ikke billedkvalitet første prio for "de fleste" tv-kjøpere.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. Hvis du har plass gå for en billig CRT og vent til det kommer flatskjermer med bra bildekvalitet til under 20k. Jeg bruker selv en 20" CRT (29" døde ). Jeg trenger ikke stort bilde for å se Dagsrevyen. Alt annet går på prosjektoren.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som utenforstående i denne diskusjonen, men god kjennskap til både prosjektor og flatskjermer, må jeg bare få si at jeg for det første ikke kommer til å kjøpe meg flatskjerm før tidligst i vinter/starten av 2006 fordi kvaliteten er ræva. Teknologien skal gå fremover, ikke bakover, og selv om jeg kunne kjøpt meg plasma til 30-40.000,- cash i dag, kommer jeg ikke til å gjøre dette. Kvaliteten må bli bedre, jeg driter i at den tar mindre plass enn den 28" widescreen`en jeg har i dag.

For det andre har jeg mye mer lyst på en lcd-skjerm, men kvaliteten er ikke bra nok på disse heller foreløpig. Kanskje led-lcd blir bra nok? Det er for dumt å kjøpe noe du ikke er fornøyd med bare for å oppfylle andre kriterier. Det er tross alt skjermbildet du skal se på......

Videre kommer jeg heller ikke til å kjøpe prosjektor, fordi det blir for mye koblinger, og det er vanskeligere å gjøre dette pent enn med en plasmatv/lcd-tv med bra kvalitet. Hadde jeg hatt en større stue hadde nok prosjektor vært mye mer aktuellt. I store stuer er prosjektor genialt. Du får prosjektorer som fint fungerer i lyse stuer!

Foreløpig er ingenting bra nok, med for liten stue, og for dårlig teknologi på flatskjermene/sendingene, og digitale sendinger som gir god kvalitet på HD-klare tv`er er for langt unna foreløpig. Eneste er om vi i nærmeste fremtid får Hd-kanaler over nett. Men det krever vel ca 10mbit line og oppover. Noen som har vært borti hd-kanaler på nett?

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •