Til dere som drømmer om LCD/Plasma TV 40" ++ - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 143
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg må nesten le når du sier det er kjipt å repetere seg selv. Hvem er det som enda ikke forstår hvorfor Plasma/LCD er bedre for folk flest isteden for projektor enda etter uttalige forklaringer.

Projektor er bildemessig best i stummørke og kun da. Hjelper ikke med bedre farger når sort er like mørk som snøen.

Skulle likt deg komme å vise projektor i stua akkurat nå sammenligned med flatskjerm. (solen skinner inn)

Hvis du er fornøyd med at du kun kan se TV i stummørke eller med blast bilde så er det helt greit for meg, men slutt nå å hakk på folk som kjøper flatskjerm fordi de ønsker ett stort bilde både på dagtid og kveldstid uten at de må bruke blendingsgardiner og sitte i stummørket for å få med seg detaljene i værmeldingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. ok.. eg skal repetere meg litt..
    eg har brukt pj som TV i over 1 år tidligere og eg syns ikje det var noe skam å trekke for gardinene litt.. dette var normale gardiner som bare hindret direkte sollys. stua hadde dermed normal belysning lik når det er litt overskyet ute. dette var med en Thosiba MT4 som..
    nei.. vet du hva.. jeg gidder ikke å repetere mer.. du får lese tidligere innlegg.
    Det å si at dagens PJ'er må ha stummørke er litt på viddene.
    stummørke liker man best mår man ser film og skal leve seg inn i filmen og ikke bli distrahert av annet rundt om i rommet.
    Dette må ikke til når man glor på det meste av rarietetene på TV.

Du er kvass og provosert, men les nå tidligere innlegget før du skyter.
    har tidligere sagt at en flatskjerm er bedre på lys, men dette er eneste.
    Har tidligere sagt at dagens PJ'er kan brukes til vanlig TV titting i normalt belyst rom men suger villt om sollyset treffer lerrettet.

Når jeg ser hva flatskjermer koster i dag og har hørt hva andre er villige til å ofre for å få seg en flatskjerm med møkkabilde, men bedre lysstyrke enn PJ, så blir eg litt provosert for her er ikke noen kvalitetsøye med i spillet.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vil jeg spørre deg. Hvor svart er det svarte i bildet når du ser TV i dagslys via projektoren. Garrantert elendig sortnivå. Hvis du klarer å leve med dette så må jeg gratulere. Det er faktisk mer imponerende enn de som klarer å leve med graderinger i fargene.

Siden jeg tror du fortsatt ikke har forståelse for de som heller bruker penger på plasma enn projektor så repeterer jeg for siste gang.

1. Brukervennlighet. En projektor har ikke tuner i tillegg til den mangler funksjoner som tekst TV. For å bruke f.eks en video som tuner så trengs det to fjernkontroller. 1 for TV og en for projektor.

2. Plasseringsvennlighet. De fleste plasserer flatskjermen på bord. Dette for grunnet begrensninger i rommet. (jeg har f.eks ingen vegger hvor rammelerret passer) Å bruke gulvlerret er alt for ustabilt. Og hvor skal man plassere DVD spilleren, XBOXen, videospilleren osv.

3. Tilkoblingsmuligheter. En projektor mangler scartinnganger (bortsett fra Pana)og de som har har bare 1. I tillegg er det kjipt å måtte trekke metervis med kabler langs veggen bak til projektoren fra alle kildene. Da er det bedre å sette utstyret under TV'n og trekke korte kabler opp.

4. To sitteposisjoner. Mange har slikt at man har to forskjellige sitteposisjoner i stuen. Dette fikses med å snu på TVn. Og få det til med projektor blir alt for mye styr. (lerret må snus og projektor må flyttes, og justeres inn)

5. WAF. En projektor tar opp to plasser. En hvor projektoren står og en annen hvor lerrettet er. Dette er ikke akseptabelt for de fleste damer.

6. Støy. En projektor bråker og selv optoma H57 bråker for mye etter min mening. Ja jeg har hørt den.

7. Driftskostnader. Ingen liker tanken på å legge ut 4000 kr ekstra for en pære en gang i året. (hvis man bruker projektor som TV blir det fort mange timer hver dag for mange)

8. Kulhetsfaktor. En pen plasma på veggen er mye kuulere enn en projektor. Man drar ingen damer til sengs med en projektor. Det virker mest nerdete, mens en plasma oser av penger og status og damene blir ville.

Bildekvalitet spiller kun inn på valget av selve TV apparatet.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare få gi min fulle og hele støtte til Peakman i denne diskusjonen, og samtidig få påpeke at jeg IKKE er eier av en flatskjerm, slik at folk ikke skal tro jeg argumenterer for flatskjerm kontra projektor av den grunn.

Imidlertid vil jeg tilføye at hadde jeg hatt råd, hadde jeg bygget et digert hus der jeg hadde hatt et digert, dedikert hjemmekinorom med projektor og lerrett KUN til filmvisning, mens jeg hadde hatt et par andre stuer med en PDP-505 i hver av dem til mer hverdagslig bruk. Uheldigvis er verken jeg eller de fleste andre i stand til å realisere noe sånt pga økonomiske begrensninger, og da er det ikke rart at valget faller på en flatskjerm som er og vil bli det beste kompromisset

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. vi har kraftig forskjellige meninger og øyemål du og eg.

-å se etter dype sortnivås bilder i et veldig lyst rom, gjerne sol-belyst, blir litt galgenhumor mener eg for å et så kraftig opplyst rom som slik belysning gir vil du ikke se dette selv om tv'en gjenngir sortnivå lik "0"

-Et rammelerret MÅ ikke henge på veggen. litt fantasi plasserer dette like så bra på en TVbenk som noe annet. (og snakker jeg ikke om tape)

-Når du alikevel snakker om de fleste så vil eg tro at de fleste som anskaffer seg flatskjerm eller PJ så vanker det en sattelitt eller kabel tuner med i bilde.

-En PJ har ikke en skart inngang nei, men denne var litt tynn når det pr idag finnes flere måter å overføre et signal, og derigjen overganger fra scart til svidoe foreks. Settes de forskjellige komponentene opp riktig trenger man en eller 2 kabler.

-sitteposisjoner.. den løsningen du nevner der har eg jaggu ikke sett mange av du, men den forekommer.. men her i stuen kan en faktisk sitte lang på siden å se på bilde uten å bli plaget. eneste er at man mister fokuseringen av lyden. (slike som meg får vondt i hode av lyd fra et TV-apparat og bruker annlegg til denne delen enten det er film eller scrubs)

-Pj'en tar opp to plasser ja, men hvor vidt dette skal se dårlig eller bra ut er ens egen fantasi. At det er et plassproblem kan eg ikje forstå for taket er som regel "friområde"

-støy.. nja.. om man lar være å ha lyden på når TV'en står på.. kanskje.
    Optomaen høres ikke når normal TV lyd brukes.

-Driftskostnadder.. det største minuset med PJ. Helt enig. men hos meg gikk det 1300-1400 timer på et år. Når Optomaen står til 4000t vil denne vare så lenge om man er nøye med vedlikehold av filtre (som også skaper støy dersom dem er fulle i drit) så da snakker man et par år før skifte kommer.

-åsså var det denne kulhetsfaktoren ja *ler*

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg må bare få gi min fulle og hele støtte til Peakman i denne diskusjonen, og samtidig få påpeke at jeg IKKE er eier av en flatskjerm, slik at folk ikke skal tro jeg argumenterer for flatskjerm kontra projektor av den grunn.

Imidlertid vil jeg tilføye at hadde jeg hatt råd, hadde jeg bygget et digert hus der jeg hadde hatt et digert, dedikert hjemmekinorom med projektor og lerrett KUN til filmvisning, mens jeg hadde hatt et par andre stuer med en PDP-505 i hver av dem til mer hverdagslig bruk. Uheldigvis er verken jeg eller de fleste andre i stand til å realisere noe sånt pga økonomiske begrensninger, og da er det ikke rart at valget faller på en flatskjerm som er og vil bli det beste kompromisset
    De penga de penga ja.. *sukk* noge herk.
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...TV.htm?id=5683
    skulle likt å sett bilde på denne karen. hehe
    samtidig skulle eg likt å sett bilde på en CRT-PJ i samme prisklasse

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett bilde på denne "karen", og det var ikke spesielt bra i forhold til andre flatskjermer - men det er mulig skjermen var ukalibrert og man benyttet dårlige kabler som man vanligvis gjør i butikker..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var du på hifiklubben da eller annen butikk ??
    har ikke fått komt meg ned til hifiklubben enda...
    tenkte å få meg litt demonstrasjon av deres varer også..
    har ikke sett deres flatskjermer i andre butikker.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kozesmurf
    var du på hifiklubben da eller annen butikk ??
    har ikke fått komt meg ned til hifiklubben enda...
    tenkte å få meg litt demonstrasjon av deres varer også..
    har ikke sett deres flatskjermer i andre butikker.
    Var på HFK ja. Det er imidlertid de færreste av deres butikker som har denne skjermen stående permanent på demo utstilling, ettersom den ikke akkurat bilr revet vekk fra butikkhyllene..flere av skjermene HFK fører finnes i andre butikker, blant annet LG og Loewe. Føl deg imidlertid ikke trygg på noe skikkelig demonstrasjon hos HFK heller, den beste demoen får man hjemme i egen stue.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du f.eks prøver en 37PF9986 vil du bli overrasket hvor sort det sorte oppleves selv i rom som er svært opplyste.

Den fujitsu skjermen er vel langt fra det beste på markedet og uansett så er det få flatskjermkjøpere som legger ut så mye. Den vanlige flatskjermkjøperen bruker ca 20-30 k på en 37-42.

Når det gjelder kabling så er RGB scart en god del bedre en S-video og folk er ikke interessert i å bruke timesvis med å forske på ovreganger og svitsjebokser for å få dette til. De vil kjøpe en produkt, koble til antenne og strøm for deretter å oppleve bilde.

Som tidligere nevnt skal jeg selv kjøpe projektor i år og min plassering blir på en hylle/barstol midt på gulvet bak sofaen. Takplassering er uaktuell grunnet svært høyt tak. (toppleilighet med skråtak) At jeg har en dame som syns det er helt greit at hun må støvsuge rundt kablene og at det liger kabler overalt på stugulvet, ja det tror jeg ikke hører med til det vanlige. Hadde jeg ikka hatt vanlig TV ville jeg heller kjøpt flatskjerm.

Uansett så må du da innse at projektor er mye mer knot en flatskjerm? Og det er faktisk det som teller for folk flest.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo litt mer knot da.. selvfølgelig..
    men å bruke timevis på overganger og slikt.. den var "litt "drøy.
    Hadde selv tuner, DVD og x-boks til pjen og her brukte eg 2 kabler. en phono kabel og en svideo etter som de 2 forskjellige ga bedre kvalitet til det utstyret den var koblet til.

du nevnte forresten 8 bits fargeoppløsning tidligere..
    litt drøy denne og..
    PJ'en arbeider med 16bits og dersom signalet ut fra dvd spilleren eller tuneren kun er 8 bits så har du fått deg et rimelig dårlig produkt.
    her kan nevnes at fargebilde som blir gitt fremviseren ikke er bedre enn hva avspilleren klarer å formiddle.

og dersom eg kommer over en flatskjerm uten stippling og fargevegger så skal eg selvfølgelig skryte av den her inne, om prisen ikke da er litt oppi skyene. har selv lyst på flatskjerm, men ikke med dagens løgnas kvalitet.

eh.. til kabler så finnes det noe som kan kalles kabel-kanaler i forskjellig format. fant en selv på chlas ohlson osom jeg bruker til å føre kabler fra pj og høytalere som stod ganske i stil med resten av stua mi. Det beste ville jo vært her å bruke hjørne men.. det for gå.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Timesvis er ingen overdrivelse. Det kan enkelt testes. Gi projektoren til noen kjenninger med flatskjerm og diverste utstyr. Ikke gi dem noen tips hva de trenger. De kommer garrantert til å plages med å få de til og de må sikker ty til hjelp. På en TV så er det bare å plugge løs scartkablene fra den forrige å plugge inn den nye. Du kan jo f.eks forklare hvordan jeg kan koble til mitt utstyr på din projektor. (dette er i dag koblet på min TV uten problemer)

1 stk XBOX
    1 DVD spiller
    1 DVD opptaker
    1 VHS videospiller

(jeg anser meg selv som en rimelig oppgående person når det gjelder koblinger og slikt og jeg klarer faktisk ikke å tenke ut en brukervennlig måte å gjøre dette på, men hvis du klarer det så er det jo supert.)

Bare se alle spørsmålene på dette forumet om hvorfor det bare blir sort/hvitt når folk kobler til videospilleren til projektoren via s-video og dette er folk med interesse for slike ting. Herr og fru hvermansen vet ikke forskjell på scart RGB og scart -svideo som de fleste på dette forumet gjør.

Og ja det er bare 8 bit på DVD og parabol. (16,7 millioner farger). Hvis du kan komme med noen linker som viser at MPEG2 har høyere fargedybde så er du hjertelig velkommen. Du kommer til å revolusjonere videoverden.

Kan du gi meg en link som viser at Optoma har høyere fargedybde?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. er ikke 16bit 16,7Mill farger ?
    men vi er da enige om antall farger da ihvertfall :roll:

I mitt tilfelle føres hver av disse enhetene dine til forstereren (audio l/r enten i form av digital eller phono, og video) hvor valget gjøres fra forsterker til projektor.
    Chlas Ohlson har også en rimelig løsning på dette med å bruke flere scart-enheter til en, med audio/video ut i samme boksen.
    Plug and Play

og når dette skal nevnes..
    det er ikke alltid like enkelt med scart til TV heller.
    en paralell kan trekkes mot at dvd/TV må settes opp til rett lyd overføring.

kjenner en husmor som satt en uke uten lyd på en film hun ville se på sin nye billige DVD spiller.. uten kjennskap eller tilgang til noe som du nevner der plugget hun i det som var, fikk Lyd på noe og taust på annet.
    etter en uke måtte hun bite i det og spurte meg om hjelp..
    her var det faktisk en del instillinger å knote med.
    Så ditt scenarie der er, som vanlig, satt på spissen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. er ikke 16bit 16,7Mill farger ?
    men vi er da enige om antall farger da ihvertfall :roll:
    De nye 11-bit skjermene har jo 8,6 milliarder farger. Da kan du jo regne ut hvor mye en 16-bit skjerm ville kunne skilte med!

Uansett er det egentlig ikke nødvendig med mer enn en 8bit skjerm så lenge den faktisk greier å gjengi denne fargedybden i virkeligheten, noe 8-bit-skjermene som er å få kjøpt idag ikke greier. Derfor kompanseres det med enda høyere fargedybde enn strengt tatt nødvendig på skjermene får å nærme seg ekte 8-bit (dvd-signal) så mye som mulig.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei 16 bit er ikke 16, 7 millioner farger (glemt ungdomsskole matten?)

2^16 gir 65536 grånivåer for hver farge som gir totalt

65536^3 farger

altså
    281 474 976 710 656 farger. (281 billiarder 474 millarder 976 millioner osv)

Å koble via forsterker er ikke en brukervennlig løsning. Jeg er da ikke interessert i at lyden på anlegget skal påvirkes av bildet på TV'n. F.eks tror jeg samboeren ville flydd i taket hvis hun ikke fikk til å programmere DVD opptakeren uten at bildet på TV forsvant eller at lyden forsvant. Slik det er nå kan jeg se på TV på 50% av skjermen og gjøre de innstillningen på f.eks DVD opptakeren på 50% av skjermen. I tillegg hører jeg f.eks ofte på radio, mens TV'n står på uten lyd. Dette vil være umulig i din løsning.

Kan du ikke bare innse at projektor som TV er for særinger?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og flatskjerm for dem uten øyemål da ? hehe
    men da kan en si at 8Bits blir lik 24bit slik andre kjenner det.
    (når du stiller inn skjermoppløsningen din på PC'en foreks)

men der igjen..
    dersom de flatskjermene jeg har sett på virkelig har støtte for denne fargedybbden, men ikke kan gjenngi dem...
    hva er vits med en V8'er om man bare bruker 2 sylindre ?

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man vi se hva en moderne flatskjerm er god for i en butikk, ta en tur til Absolute HIFI, på Økern i Oslo. De har koplet opp en 50 tommer pioneer mot HD bilde fra satelitt.

Flatskjerm er hovedsakelig bare enda en TV. En projector er for film. Så hvis du er intresert i film MÅ du ha projector, TV har alle i en eller annen form.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og flatskjerm for dem uten øyemål da ? hehe
    Prøver du å antyde at 99% av norges befolkning er idioter?

Still deg opp på Karl Johan med din Optoma og rammelerret og f.eks en Pioneer plasma. Spør hva folk vil velge hvis de fikk velge en av tingene for å se på TV. Deretter kan du kalle de som velger plasma for idioter og blinde. Jeg kan garrantere at du må kalle 99% for dette.

Syns holdningene dine er skikkelig trangsynt.

Projektor er og blir et supplement til TV og vil aldri true flatskjermene sin posisjon. Uansett om det virker som du er hellig overbevist om annet.

PS. Mens jeg spiste middag skinte solen inn mens jeg så ferdig gudfaren. Hvordan tror du dette ville vært med projektor? TRAGISK.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS. Solen som skinner rett på en crt- eller plasmaskjerm blir ikke så særlig bra det heller. Skjermer med glassplate foran skaper speiling og gjennskinn som gjør at det ikke er mulig å se noe som helst. Eneste løsningen her er vel lcd eller persienner..

Erklærer meg forøvrig nøytral til skyttegravsdiskusjonen her..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skinner bare heldigvis rett i trynet mitt.

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •