Til dere som drømmer om LCD/Plasma TV 40" ++ - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 143
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    hehe kjipt å ha konstant turteller og speedometer på skjermen etter heftig gt4 spilling!
    Nettopp!

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen antydning til innbrenning på min TV. 8) Har spilt timevis med GT4.
    Det er viktig å ikke ha for høy kontrast og lysstyrke.Kalibrerte med THX
    Optimizer og det fungerer bra.Tror innbrenning er ett større problem på
    billigplasmaene,etter det jeg har lest bl.a her på forumet.Selv om turteller
    og speedometer m.m står oppe under kjøring,så går de vekk mellom løpene,så faren er nok liten. :wink: Ser jo også timevis med fotball,og
    da står det alltid en logo o.l i ett eller flere hjørner.Ingen problemer
    med det heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Sitat Opprinnelig postet av Nemesis
    Noe jeg ikke skal beskyldes for er å se på idol :wink: Ser heller ikke på
    nyheter.Bruker plasma'en 90% til fotball via satelitt(RGB), resten DVD og PS2 spilling.
    Har det ikke lett for å bli innbrenningsproblemer ved bruk av PS2-spilling? Tenke da på grafisk info som er statisk på skjermen hele tiden.
    Når jeg var å kikket på disse selv var ene flatskjermen tilkoblet en playstation maskin.. dvs.. den hadde vært det, men de hadde akurat tatt den over til vanlig TV visning.
    Resultatet var jo et enormt synlig innbrennt grafikkbilde fra spillet som var spilt.
    På spørsmål fikk jeg som svar at dette var noe som gikk vekk etter et par timer.

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at de TV'ene som står i butikkene ofte har kontrast og lysstyrke på max. :roll: Det ser fint ut,men faren for innbrenning er stor.
    Når jeg fikk mitt TV stod disse innstillingene på max,også. Etter kalibrering
    har jeg de ca. på 50%.Har i alle fall spillt 3 timer sammenhengende GT4
    uten antyding til innbrenning 8)

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det ikke lett for å bli innbrenningsproblemer ved bruk av PS2-spilling? Tenke da på grafisk info som er statisk på skjermen hele tiden.
    Ja og nei.
    Fikk innbrenning på min (billige) plasma etter å ha spilt video-poker på nett 10-12 timer i strekk, men det forsvant etter en spillefilm eller to.
    Av og til blir det synlige skygger på skjermen (dvs. synlige mot en helt svart eller hvit bakgrunn) etter få minutter, andre ganger ikke. Men jeg har hittil (halvannet år) ikke opplevd noen innbrenning som ikke har forsvunnet etter en spillefilm.

Den største ulempen med plasma etter mine begreper er mangelen på dynamikk (eller gråtoner, eller hva jeg skal kalle det): Mørke scener 'gror igjen', og ingen innstillinger kan endre på det. Der er plasma klart dårligere enn CRT.

Så hvorfor plasma? Jeg vil si størrelse: Jeg hadde en 28" CRT, og 42" er nesten en annen verden. Men jeg ville neppe spandert så mye penger på en plasma hvis det ikke hadde vært for at det var den eneste teknologien (utenom prosjektor, se under) med stor skjerm som også kunne vise PC-bilder, som er 3/4 av mitt bruk. Og 42" PC midt i stua er kult! Oppløsningen på min skjerm ikke er mer enn 800x600, men det er en interessant sosial effekt å bruke Internett sammen med andre, det blir en sosial opplevelse a la TV kombinert med valgfriheten ved browsing.
    Neste gang jeg kjøper skjerm, vil jeg antagelig gå for et hakk større (50"), LCD e.l. i stedet for plasma, og oppløsning 1024x768 eller bedre.

I hine hårde dager (dvs i fjor) var det bare plasma og prosjektor som både kunne gi bilder over 32" og støtte PC. Jeg ser det finnes mange prosjektor-fans. Jeg har aldri skjønt entusiasmen for prosjektorer. Jeg har aldri sett en dedikert hjemmekino-prosjektor, men jeg bruker prosjektor på jobben av og til for å vise skjermbilder fra PC. Erfaringen så langt er at medmindre man trekker for gardinene kan man i dagslys knapt lese teksten på en Powerpoint-presentasjon - og prosjektoren på jobben koster minst like mye som min plasma.
    Jeg antar at prosjektor er kult hvis man har et dedikert kinorom, eller er villig til å blende kåken slik man gjorde for å vise lysbilder en gang i en fjern fortid (dengang jeg var ung), men nokså uinteressant ellers.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor Projektor ?
    Her har en en tendens til å sette projektor opp mot verste mulig forhold som er sollys. Dagens projektorer som ligger i samme prisklasse som "bedre flatskjermer" leverer "bra nok" bilde i normal rom belysning (for å trekke scenariet ned til det mest brukte) med tanke på lysstyrke.
    Trekker man inn elementer som stippling (strek ikke blir lik trappetrinn), fargeoppløsning (ikke bare gråtoner) etterslep er PJ definitivt å foretrekke.
    Å sammenligne flatskjerm eller projektor mot CRT hører ikke hjemme her for det blir knusende seier for CRT. med mindre man beveger seg opp i CRT-Projektor, men selv denne vil slite bra ved sollys mot lerretet.

Slik jeg har sett flatskjerm markedet idag enten det er 23" eller 42" så er det ikke noe å bruke kronestykker på.
    Du betaler bare for utviklingen som skjedde for 10 år siden som dem må få dekket inn før skjermer med "bra nok" kvalitet lanseres.
    Kunne like godt sendt rundt børsebærere på dugnad.

Kjøper du deg en bra projektor gjerne helt ned i 20k klassen og trekker for gardiner slik at du hindrer direkte sollys mot lerret kan du få både bra bilde, gode farger, lite støy og et bilde som kun bestemmes av deg.
    Litt matt bilde vil det bli med normal belysning i rommet, men etter min mening er det bedre med et matt bilde enn stipplet bilde med elendige fargeoverganger.

Som sagt. spørsmålet kom etter å ha sett hva butikkene i nærområdet tilbyr og dette er ulovlig dårlig.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kozesmurf
    Som sagt. spørsmålet kom etter å ha sett hva butikkene i nærområdet tilbyr og dette er ulovlig dårlig.
    Har du enda ikke fått med deg at hva butikkene tilbyr av bildekvalitet ikke er representativt for hva disse skjermene egentlig kan vise til?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Til dere som drømmer om LCD/Plasma TV 40" ++

Tråden er ikke for å rakke ned på de av dere som allerede har et Plasma/LCD apparat, men mer for å forstå hvorfor ?
    Om dette var utgangspunktet, så er du enda lengre unna nå!

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke mye vits i å stille et spørsmål når man sitter på den endelige fasiten selv. Da kan man isteden skrive det riktige svaret i åpningsposten, og få en moderator til straks å stenge tråden og sette den som prioritert. Så er det ute av verden, og alle vet hva som er riktig for alle fra da av.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, husk at dette er et teknisk forum, der fordeler og ulemper med ulike tekniske løsninger selvsagt diskuteres. Tar en til seg kritikk mot produkter en selv eier personlig, eller forsvarer de uten tilstrekkelig grad av nyansering, blir det lett til at en kvier seg for å opplyse om de faktiske observasjon en gjør seg, og det er jo ikke spesielt bra for noen av oss!

Det er uten tvil et stooooooort minus med innbrenningsfaren på plasma, spesielt for de som benytter plasmaen med et variert utvalg kilder, da f.eks. PC, Playstation osv... Poenget er jo bare at en må være meget forsiktig, og jeg personlig har kjøpt meg DLP bl.a. av den grunn.

Imidlertid er det slik at plasmaen også har en hel mange fordeler, og den plassbesparende delen er viktig for mange! Sammenlignet med dagens LCD er også kontrastnivået og dynamikken som sådan langt bedre, så for de fleste som er opptatt av kombinasjonen godt bilde og plassbesparende løsninger, er plasmaen fremdeles et definitivt førstevalg.

I tillegg er det nok slik at innbrenningsgrader varierer fra apparat til apparat. Har f.eks. lagt merke til at Panasonics PW5-skjermen, som står og går på bl.a. Seven Eleven har lite eller ingen antydninger til innbrenning...

Når det er sagt er jo LED skjermer fra bl.a. Samsung på vei, og det kan tyde på at disse skjermene vil kunne gi i både "pose og sekk"!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du enda ikke fått med deg at hva butikkene tilbyr av bildekvalitet ikke er representativt for hva disse skjermene egentlig kan vise til?
    Har nå sett noen av disse skjermene også på signal fra DVD,
    ikke imponert. Og jeg lurer dermed fremdeles på "hovorfor?"
    etter min mening er dette et katta-i-sekken-produkt og synds synd på de som bruker store summer på å kjøpe de produktene jeg har sett på, noe som begynner å bli ganske mange av etterhvert.

Når jeg kikker på disse flatskjermene så håper eg faktisk at eg skal finne noen brukende for hensikten er ikke å trakke ned generelt på flatskjermer men av det sortimentet jeg har bladd meg over er det knusende nederlag og vil syns at dette er alt annet enn tøfft om eg besøker noen som har noe slikt.

Men... dette er nå min mening ang. denne saken og håper vi har en bedre fremtid i LED-Skjerm

Til plassbesparelsen som ble nevnt så må eg få sei at et lerret er da mer plassbesparende og lettere i vekt enn flatskjerm.
    PJ'en er det bare fantasien som begrenser for hvor godt synlig den skal være i taket eller hvor det måtte være,

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har nå sett noen av disse skjermene også på signal fra DVD,
    ikke imponert. Og jeg lurer dermed fremdeles på "hovorfor?"
    etter min mening er dette et katta-i-sekken-produkt og synds synd på de som bruker store summer på å kjøpe de produktene jeg har sett på, noe som begynner å bli ganske mange av etterhvert.
    Du er på grensen til å provosere meg Kozesmurf. Det er altså helt uforståelig for meg hvor utrolig lite du klarer å forstå realitenen til 99% av vanlige mennesker og deres liv. Jeg og mange andre har gitt deg forklaring på hvorfor folk velger flatskjerm isteden for projektor når du enda ikke forstår dette begynner jeg syns synd på DEG.

At du ikke forstår at projektor er for flesteparten å kjøpe katta i sekken og er helt ubrukelig ting er uforståelig for meg. I denne tråden virker som om du bare har lagd for å forsvare ditt kjøp.

Projektor er for filmtitting i mørkt rom. Alt annet er den ubrukelig eller på grensen til ubrukelig. I tillegg er brukervennligheten svært dårlig i forhold til en TV. I et mørkt rom vil projektor være best, men hvor ofte sitter du i stupmørket og ser TV fra projektor?

Argumentasjonen din ligner på bonden som argumenterer for å kjøpe traktor i forhold til personbil siden den tross alt klarer å pløye snø mye bedre. (men hvor ofte gjør en privatperson det)

PS. Jeg eier ikke flatskjerm og skal kjøpe projektor i løpet av sommeren/høsten. For meg er dette greit siden jeg klarer meg med min 32" til TV titting. Hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt meg en Panasonic plasma i tillegg, men siden det er billigere med projektor så må jeg gjøre som de andre kjipingene å holde meg til projektor for stort bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett den nye Panasonic TH-42PA50
    en "lavoppløselig" 42" skjerm.
    Link: http://www.hjemmekino.no/database/tv...x?katalognr=97

Panasonic TH-42PA50 20995:-
    Prisen har sunkit i sverige: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pid=27355

JEG BLE IMPONERT!!!

11bits fargebehandling er rått! Alt ble livligere skarpere klarere enn hva jeg hadde trodd, det blir jo da flere gråtoner også (2048 tror jeg)

Så på en CRT skjerm som stod ved siden av....den var blass...

Den 42" kostet 25000 med sånn fot, bør jo synke ett par lapper til før jeg kan kjøpe den men...

Panasonicen var deilig å se på. Så på analogt tv bilde og det var knallbra.
    Og den finding nemo filmen ble jo helt vill å se på....

10/10 til panasonic!!! For øyeblikket ihvertfall. Tror denne blir en stor suksess!
    Og det var ikke en grønn dott eller noe annet som har vært typisk for plasma!

Da sier jeg bare vel bekomme! :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Du er på grensen til å provosere meg Kozesmurf. Det er altså helt uforståelig for meg hvor utrolig lite du klarer å forstå realitenen til 99% av vanlige mennesker og deres liv. Jeg og mange andre har gitt deg forklaring på hvorfor folk velger flatskjerm isteden for projektor når du enda ikke forstår dette begynner jeg syns synd på DEG.

At du ikke forstår at projektor er for flesteparten å kjøpe katta i sekken og er helt ubrukelig ting er uforståelig for meg. I denne tråden virker som om du bare har lagd for å forsvare ditt kjøp.

Projektor er for filmtitting i mørkt rom. Alt annet er den ubrukelig eller på grensen til ubrukelig. I tillegg er brukervennligheten svært dårlig i forhold til en TV. I et mørkt rom vil projektor være best, men hvor ofte sitter du i stupmørket og ser TV fra projektor?

Argumentasjonen din ligner på bonden som argumenterer for å kjøpe traktor i forhold til personbil siden den tross alt klarer å pløye snø mye bedre. (men hvor ofte gjør en privatperson det)

PS. Jeg eier ikke flatskjerm og skal kjøpe projektor i løpet av sommeren/høsten. For meg er dette greit siden jeg klarer meg med min 32" til TV titting. Hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt meg en Panasonic plasma i tillegg, men siden det er billigere med projektor så må jeg gjøre som de andre kjipingene å holde meg til projektor for stort bilde.
    -Jeg forstår det ikke når jeg tar meg turen i butikkene og ser kvaliteten der som tvinges på folket. horribelt. Må ikke la deg provosere, bare bruke øynene og bedømme isteden for å la deg imponeres av teknologien.

-Tråden startet av at... ja.. les begynnelsen. står der.
    Optomaen jeg har føler jeg ingen trang til å forsvare for den ga mer enn jeg forventet. Den kan brukes til alt som er nevnt over til en viss grad men bruker vanlig TV til vanlig TV-titting fordi jeg sliter med å få støyfattige signaler til PJ. (støy plager meg så da er det kanskje ikke rart at jeg henger meg så voldsomt opp i stippling og fargekvaliteten av en flatskjerm)

-Min første PJ, Thosiba MT4, ble brukt til vanlig TV titting i ett år før pæra røk på 1400 timer og jeg fikk ny på garantien. syns ikke det var trist å måtte trekke for gardiner på en solfyllt dag. bare til å bruke flotte egnede gardiner det c",) men nå kan ikke denne sammenlignes med optomaen jeg har idag. ved billedvisning av samme bilde på samme lerret samtidig med disse 2 PJ'ene ble ikke MT4 sitt bilde synlig en gang over bildet til Optoma H57, men det er en annen historie og tråd.

-Argumentasjonen min har sitt opphav i hva jeg ser av utvalget i lokale butikker (expert, Lefdal, Siba, Bonus, el-kjøp) sammenlignet med hva jeg selv har og om jeg selv ville hatt det utvalget som tilbys meg som "normal" kunde på jakt etter flatskjerm hvor jeg tror mange kjøper slike skjermer for å enten briefe for naboen/venner eller ikke vet at det finnes alternativer om man MÅ ha stor skjerm. Man inrømmer sjelden et dårlig kjøp før man sitter med ny og bedre vare hvor man kan si at "denne er definitivt mye bedre enn den gamle" så eiere av flatskjermer regner eg med forsvarer dette bra her inne.

Dersom LED-skjermene blir som dem lover ligger det ann for sparing til ny allsidig flatskjerm hvor PJ kun brukes til filmer man vil "oppleve", men dagens standarder er ikke i nærheten av å havne i min stue, men bør virkelig ha mer enn 11bits farger. 16bits farger havner i grenselandet hvor en såvidt kan skimte fargevegger i et helt skjermbilde hvor fargen såvidt beveger seg mot lysere/mørkere område.
    Vanlig CRT tv fikser denne biffen bedre enn LCD/Plasma foreks.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ingen tvil om at CRT gir bedre bilde enn plasma/eller LCD, men så lenge det CRT er så små og omfangsrik vil de aller aller fleste velge Plasma/LCD foran disse. Å sammenligne billedkvaliteten på en 42" plasma mot en 32" CRT er også urettferdig mot plasma. Tross alt snakker vi om 12" forskjell og da trengs det betraktelig bedre bildesignal for å kunne sammenligne disse på samme avstand.

For mange er det heller ikke aktuellt å ha 2 forskjellige kilder og hvis man må velge 1 så er det naturlige valget en TV. Projektor er ikke et reelt alternativ for TV'n.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Optomaen jeg har føler jeg ingen trang til å forsvare for den ga mer enn jeg forventet. Den kan brukes til alt som er nevnt over til en viss grad men bruker vanlig TV til vanlig TV-titting fordi jeg sliter med å få støyfattige signaler til PJ"

Da er prosjektoren for dårlig, basta!

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det sånn: min to år gamle plasma hjemme hos meg, med gode kabler og koblet opp til digitalTV, ser 95% like bra ut som de nyeste skjermene slik de ser ut når de er utstillt i butikkene. Det eneste jeg ser hvor min skjerm er merkbart dårligere, er på fargeoverganger, som blir spaltet opp på min. Derfor er heller ikke jeg spesiellt imponert over disse nye skjermene slik de fremstår i butikken - de burde jo være mye mye bedre enn min.

Men jeg innbiller meg derfor at dersom jeg tok med en slik skjerm hjem og koblet den opp til mitt utstyr med mine kabler, ville jeg nok se en mye større forskjell i favør av de nye skjermene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Peakman"]Å sammenligne billedkvaliteten på en 42" plasma mot en 32" CRT er også urettferdig mot plasma. Tross alt snakker vi om 12" forskjell og da trengs det betraktelig bedre bildesignal for å kunne sammenligne disse på samme avstand.
    quote]

PJ'en min gir bedre bilde i 100" format med tanke på stippling og fargegjenngivelse (bits) enn noen Plasma 42" eg har sett på vanlig TV signal så då syns eg ikje den teorien helt passer inn.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tullprat. Prøv å sammenlign projektor mot TV i samme lysforhold i en butikk. Projektoren faller helt igjennom. Optoman har vel uansett bare 8 bits, men 8 bits holder i massevis hvis man ikke har tap. (dvd er bare 8 bit, samme er HD)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Tullprat. Prøv å sammenlign projektor mot TV i samme lysforhold i en butikk. Projektoren faller helt igjennom. Optoman har vel uansett bare 8 bits, men 8 bits holder i massevis hvis man ikke har tap. (dvd er bare 8 bit, samme er HD)
    Og nå har jeg heller ikke påstått at en PJ gir bedre bilde i en butikk hvor belysningen der overgår vanlig stue. Dersom du vil bevege deg inn på en diskusjon om det som går med belysningen på dette vil eg foreslå at du leser tidligere innlegg.. så kjibt å repetere seg selv. Og dersom optoma'en kun har 8 bits fargegjenngivelse så vil eg påstå at flatskjermer generelt har veldig lang vei å gå før de kommer over kneika med "fargevegg" for å kalle det det.

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •