Nye modeller, verd å vente på??? (Philips LCD, Panasonic mm)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer Grevling sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye modeller, verd å vente på??? (Philips LCD, Panasonic mm)

Ny på forumet

Blir trolig ny tv de nærmeste dagene, og hadde i utgangspunktet tenkt å gå for Philips 37PF9986. Må innrømme at jeg (etter å ha sammenlignet flere ganger) liker skarpheten og lysstyrken til LCD. Etter å ha lest igjennom de fleste innlegg om emnet her, samt annen litteratur er jeg mer usikker, ikke minst med tanke på de nye modellene som kommer i løpet av de neste månedene.

Problemet er jo at jeg ikke kan være uten TV i flere mnd.

Av alternativer har jeg vurdert Hitachi 42 eller 37 PD5200, og evt. vente på Panasonic sine ny høyoppløste som jeg forstår er rett om hjørnet.

Hitachien har jeg sett, og må innrømme at jeg ikke ble spesiellt imponert over bildet, men det kan være signalkildene sin skyld. Hang ikke godt nok med ved hurtige bevegelser, og det var elendig fargegjengivelse. Ved bilde av en blå himmel som startet som lys og gikk over i mørekere og mørkere viste apparatet 4-5 klart avgrensede områder med forskjellige blåfarger. Altså ingen jevn overgang. Noen som kan forklare dette?

Panasonic som er nærmest i tid av de nye har jeg naturlig nok ikke sett, og vet følgelig ikke om den er verd å vente på. Noen som har sett den eller vet hvilken utpris den havner på?

Når det gjelder spesifikasjoner som hyppig blir referert på forumet og andre steder, så har jeg lært meg å ikke stole blindt på dem. De blir tydeligvis ikke målt på samme måte av de forskjellige produsentene. Philips sin LCD har jo betydelig dårligere spesifikasjoner hva angår kontrast enn alle plasma, men har ved selvsyn konstatert at forskjellen ikke er så formidabel som man kanskje skullle tro.

Begynner å bli langt dette her nå :lol:

Det jeg egentlig lurer på står vel i overskriften, samt om noen av de som har brukt Philips LCD en stund har noe å utsette på det. Spesiellt om den henger med på raske panoreringer osv.

mvh
    Grevlingen

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Det er fristende å si at du burde vente litt, for det er ikke så lenge til det kommer LCD skjermer med LED baklys, og også en annen baklys teknologi fra Philips, noe som skulle gjøre at LCD skjermene får bedret kontrast og sortnivå ganske drastisk.

En ting du bør legge mer merke til når du vurderer LCD/plasma, er detaljeringsnivået i skygger og mørke scener. Ofte når man ser flatskjermer i butikken står de og spiller på en Pixar eller Disney film, og da ser "alle" flatskjermer bra ut. Se på litt 'vanlige' filmer, spesiellt i mørke partier, for dersom skjermen er dårlig her vil det irritere deg mer enn mye annet den tiden du har skjermen. Det er iallefall min erfaring.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også litt usikker på om det er like greit å gå for et lavoppløst panel nå, å satse på høyoppløst om et par tre år når flere kanaler sender HDTV. Er det mye å hente på høyere oppløsning med dagens tvbilder og dagens dvd kvalitet?

:?

G

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i samme situasjon som deg, Grevling.
    Vurderte Hitachien lenge, falt mest for designet, men syntes heller ikke bildet var aller verst, selv med vanlig tv-antenne.

Da jeg sjekket denne i hadde butikken kjørt opp kontrasten på fullt, så der var det ikke mer å gå på. Det som imidlertid gjorde utslaget på å vente videre var derimot tekst-tv. Etter min mening må en kunne forlange at en tv til 30 k (kostet det da) holder mer enn fire ttv-sider.

Fikk bekreftet av Panasonic Norge at de nye 500 modellene kommer hit i mai. Anbefalt utsalgspris er 35k for 37-tommeren, 40k for 42-tommeren. Men tatt i betraktning at alle de store kjedene fører panasonic, kan en nok vente et kraftig prisfall i løpet av sommeren.

Men også andre merker skal komme med nye modeller, så det gjelder å ha is i magen og følge med her.

Ellers så jeg de utgående panasonicmodellen pa30 nå selges for 16k + fest/fot på Elkjøp (uaktuelt for meg, men dog).

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig mht txt tv på Hitachien, for dårlig.

Blir det evindelige spørsmålet om hvor lenge man skal vente for min del. Det vil jo alltid være noe nytt og bedre "rett rundt hjørnet", og jeg kan uansett ikke være uten TV helt til over sommeren...

Er egentlig derfor jeg har begynt å halvveis vurdere en god lavoppløst (for eks. den siste til Pana. PA50), og heller satse på høyoppløst om et par år.

Er veldig i tvil dog.... så alle innspill mottas med takk.

G :?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye LCD fra Samsung og LG skal også også tilgjengelige i løpet av mail.

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper med en PA50...var og så på den i butikken, og det var et knall bilde...
    For meg betyr TextTV pytt og ikkeno så det så jeg ikke etter i spec en gang.

Men som TV så er den helt topp, det er sikkert!

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke 480 linjers oppløsning litt lite fremtidsrettet?

Robert-

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite fremtidsrettet? Jo det er mulig det. Det er akkurat det jeg ønsker svar på

Hvor nær er fremtiden mht. høyoppløst tv?
    Nær nok til at man bør sitte klar med et høyoppløst apparat allerede nå? Og holder det i så fall med 1024x768?

G

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Baklys

Jaha? Kommer Philips med en annen type baklys for LCD?

Fortell, fortell.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer seriøst på om :

a) dagens billig-flatskjermer kanskje er "bra nok"

b) at man uansett kan beregne en levetid på bare 5 år pga kvalitet, type teknologi og det faktum at utviklingen går veldig fort (mens den har stoppet på crt)

c) at om 5 år finnes det modeller som både er HD og veldig bra på andre parametre og koster 10.000,-

Slik at det gir mening å kjøpe no billig ræl som man forventer å kaste etter 5 år...

Knut

Newcomer Jackant sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det kan lønne seg å kjøpe billig nå, og heller vente vente og vente på bedre teknologi.

Tror fremtiden på dette er meget uforutsigbart. At du får en bra plasma til 10000 - 15000 kr i fremtiden er nok 100% sikkert.

Tror alikevell at de største produsetene av OEM produkter vil sikkre sin fremtid. Kan jo ikke bli gratis for plasma heller...!

(Tror x3)

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en tur å kikket i dag, og ble enda litt mindre sikker. Panasonic (pa30) hang sammen med Philips 9966, og Pioneer. Med forbehold om at bildene ikke var optimalt innstilt (signalet var digital parabol) synes jeg ikke Pioneeren imponerte nevneverdig på tv bilder hvertfall. Den var selvsagt på høyde med de andre, men ikke bedre. Hadde dessuten et skjemmende gronnstikk i bildet, som ble vedlig synlig når den hang 10 cm fra en som ikke hadde det.

Panasonic imponerer fortsatt selv med lavoppløst skjerm. Noen som vet hvordan en DVDO vil virke inn på lavoppløst panasonic?

Litt lengere bort hang også philips' 37" 9986 lcd, og den imponerer meg mer og mer. Ikke antydning til etterslep i panoreringer, og specs til tross, den er ikke langt bak plasmaskjermene på detaljer i morke områder med de innstillingene jeg så*i dag.

Nå er jeg i tvil nå.......
    :x

G

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke angre dersom du kjøper 9986; jeg er strålende fornøyd ihvertfall.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grevling
    Litt lengere bort hang også philips' 37" 9986 lcd, og den imponerer meg mer og mer. Ikke antydning til etterslep i panoreringer, og specs til tross, den er ikke langt bak plasmaskjermene på detaljer i morke områder med de innstillingene jeg så i dag.

G
    EDIT: Vær vennlig forhold tråden teknisk, og lag ev. en ny prisjakt tråd under dertil egnet fora.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •