Mulig å forbedre en eldre plasma TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mulig å forbedre en eldre plasma TV?

Spørsmålet er egentelig om jeg ved å kjøpe en eller annen boks(scaler etc.) kan få ut et bedre bilde av min to år gamle plasma, eller om de begrensningene som er der sitter i selve panelet, og det ikke er noe å gjøre med? Det er spørsmålet, så hvis du vil kan du skippe resten av innlegget.

Skjermen er en Samsung PS-P242SB, med 852x480 oppløsning, 16.7 millioner farger, 600cd/m2 brightness og 700 i kontrast. Ekstern tuner, koblet til panelet med DVI. (skjermen kan kjøres i opptil 1024x768 75Hz via DVI fra PC, men det "teller" vel ikke). Kostet 30.000,- ny.

Grunnen til at jeg spør egentelig, er at jeg var på Lefdal en tur idag, og så (en gang til) på en 50 tommers Pioneer og en 42 tommer Philips de har stillt ut der. Det viste seg at ihvertfall på Pioneeren viste de faktisk HD materiale. Men det eneste jeg egentelig ble "imponert" over i forhold til min egen skjerm(av det lille jeg så), var fargeovergangene.

Faktisk tok jeg meg i å spørre betjeningen om det var HD materiale de spillte av - ikke fordi jeg var så imponert, men fordi jeg trodde svaret ville bli 'nei'. Men det var det altså. Og jeg fant ut at for meg ville ikke et slikt prishopp(selge den jeg har for praktisk talt ingenting, og legge 50 lapper imellom) være verd den lille forskjellen i kvalitet. Joda - jeg må være blind som en dypvannsfisk, men jeg mener at den totale opplevelsen ikke var så forskjellig som jeg hadde ventet.

Jeg har min skjerm koblet opp til UPC digitalTV, så jeg slipper grums fra analoge sendinger. Og på DVD er den bra.

Det eneste jeg er misfornøyd med på min skjerm er fargeomfanget, og detaljerigsnivået i mørke scener. Sortnivået kunne godt også vært bedre, men det er mere at ting blir 'borte' i mørke/sorte partier som er irriterende, mer enn selve sortnivået. På lyse, "fargeglade" bilder av god kvalitet, synes jeg skjermen min er helt topp, med veldig bra detaljeringsnivå, selv om det altså er en "gammel møkkaskjerm".

Eneste egentelige problemet er altså, i mine øyne, at det blir 'banding' i fargene(fargeoverganger blir spaltet opp i tydelige overganger) og lite detaljer i mørke scener.

Så - kan dette "oppgraderes" med en ekstern "boks"? Eventuellt ved å "operere" selve skjermen?

Hmm... det ble visst voldsomt mange anførselstegn i dette innlegget... ops:

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVDO med sine Iscan produkter kan jo kanskje være til hjelp. Men har ikke fysisk sett hva de kan gjøre med en plasma. Info finnes både på Avshop og mono.no sine sider.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vill blitt svært overrasket om ikke Iscan HD kunne gjøre underverker med skjermen din.

Den har jo blandt annet mulighet for custom resolutions og mange muligheter for tuning av bildet.

Denne boksen kan etter hva jeg har lest forbedre bildet på plasmaskjermer i svært høy prisklasse.

Du vil uansett "forlenge" levetiden på den skjermen du har en god stund, og du vil kunne bruke scaleren på din neste skjerm også.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Men vil en slik boks kunne gjøre at skjermen kan vise flere farger på en gang? Dét er vel det største problemet med skjermen, altså at det blir 'banding'.
    Noen vil nok si 'nei, det er en begrensning i selve skjermen', men er det ikke prosessorer i skjermen som bestemmer hvor mange farger den kan vise, og burde det ikke da gå an å enten bytte ut eller 'by-pass' denne/disse prosessoren(e)?
    Eller er det rent fysisk en begrensning i selve panelet og plasma-cellene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er du inne på noe som jeg også lurer på. Er det noe mening å sende signalet gjennom en prosessor som er i stand til å få romfergen i bane rundt planeten, når man likevel ikke kan "by-passe" den orginale bildebehandlingen?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt riktig. det er helt avgjørende at man får kjørt utenom prosessering både i kilden og i skjermen. Helt optimalt er det PAL(576i) ut fra kilden og til monitor med dens opprinnelige oppløsning og oppdateringshastighet(normalt 60hz). slik at monitorens egen prosessor/scaler skal ikke blander seg inn i det hele tatt.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er alle "guruene" når man trenger dem...

OK, jeg fant dette i tråden om 8bit og 10bit farger:

Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Om det er panelet eller om det er bildebehandlingen er vanskelig å si. Det som taler for at det ikke er panelet er OleM sin test av DVDO. Han hevder jo all gradering forsvant med DVDO og dermed tyder det på at det ligger i bildebehandlingen.
    Noen som kan linke meg til denne testen? Eller kanskje OleM kan svare selv?
    Det jeg lurer på er hvordan en DVDO kan hjelpe på en plasma, dersom problemet ligger i operasjoner som blir foretatt i selve skjermen(panelet)? Eller er det sånn at på skjermer med ekstern tuner(som jeg har) blir bildebehandlingen foretatt i tuneren, og en DVDO mellom tuner og panel ville derfor hjelpe?

Bottom line: dersom en DVDO kan få fargegraderingene til å forsvinne, eller bli nesten borte, er jeg interessert i å skaffe meg en sånn.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    DVDO vil være til hjelp mhp å fjerne eventuelle flaskehalser på videoprosessering. Tidligere DNIe-baserte Samsung skjermer har definitivt god hjelp av en DVDO eller HTPC som tar seg av prosesseringen. Imidlertid vil panelet som sådan fremdeles være begrenset av fargedybde og generell ytelse, så du vil ikke få en "ny skjerm" i alle tilfelle.

Hvis du har en nyere PC i nærheten, anbefaler jeg at du kobler opp denne og laster ned en trial av WinDVD. DVDO vil kunne bedre bildekvalitet ytterligere, men en et PC-signal vil gi deg en god pekepinn på hvorvidt DVDO vil være tilstrekkelig godt for å tilfredsstille ditt ønske mhp forbedring av diverse bildeparametre!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK takk for svar - det er vel det jeg har regnet med selv også, men kommentaren jeg quotet i forrige innlegg gjorde meg mer nysgjerrig.

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vette
    Takk! Nå ble jeg plutselig litt optimist igjen!

Akkurat det jeg var ute etter.

Men et spørsmål: Er det noe poeng for meg å kjøpe en iScan HD til min lavoppløste skjerm? Det holder vel med en iScan Ultra? Eller?

Newcomer storole sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Kjøp iScanHD. Selv om du ikke har DVI interface, så er den overlegen i muligheter og billedkvalitet. Ikke kjøp Ultra med mindre du absolutt ikke har penger!

Når det gjelder graderinger, så elimineres disse til å bli tilnærmet min 32" Philips 100Hz TV...

mvh Storole

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir nok å teste HD+ i løpet av neste uka. Den blir da nok testet på 42" plasma fra 15-45K så får vi se hva en scaler kan utgjøre. Regner med at vi tester Matsui 42, Luxor 42, Thomson PB220-120, PX21

Må si at dette er jeg spent på :wink:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av storole
    Hei!

Kjøp iScanHD. Selv om du ikke har DVI interface, så er den overlegen i muligheter og billedkvalitet. Ikke kjøp Ultra med mindre du absolutt ikke har penger!

Når det gjelder graderinger, så elimineres disse til å bli tilnærmet min 32" Philips 100Hz TV...

mvh Storole
    Plasmaen min har DVI inngang på den eksterne tuneren og det går DVI fra tuneren til selve panelet(altså én DVI inn, og én ut som brukes til å koble tuneren til panelet).

Hvordan skal jeg koble da tro? DVDO mellom tuner og panel, eller DVDO til tuner som så går til panel?

Newcomer storole sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

iScanHD(+) har DVI inngang, så det er bare å putte denne mellom tuneren og panelet.

arntos: det er ikke tvil om at ALLE plasma skjermer blir bedre med DVDO'en. I england er det meget populært å benytte Monitor utgavene av Pioneer og Panasonnic skjermene sammen med en DVDO. Disse brukerne oppnår langt bedre bilde sammenlignet med TV utgavene. 8)

mvh storole

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    arntos: det er ikke tvil om at ALLE plasma skjermer blir bedre med DVDO'en.
    Tviler ikke på det, er bare spent på å se hva forskjellen blir. Er den stor kjøper jeg meg en HD go en billigere plasma inntill videre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •