Pio 435 og fargetemperatur

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pio 435 og fargetemperatur

Hei, pioneereiere og andre med erfaring med denne skjermen.
    Har nå hatt Pioneer PDP 435 HDE i litt over en måned og har brukt den nok timer nå til å begynne å tenke på å få den optimalt innstilt med tanke på farger, kontrast, lys osv.
    Har en Pio 868 koblet opp via HDMI, en Dreambox via scart og en Xbox via komponent, innimellom har jeg også en P4 laptop koblet til PC inngangen. Etter å ha brukt DVE er jeg fornøyd med resultatet. Kontrastnivået har med tiden også bedret seg mye. Dette, sammens med pioneerens andre kvaliteter gjør at jeg nå ofte får den deilige 3D følelsen når jeg ser på TV . Bilde på DVD via HDMI er knallbra så jeg gleder meg veldig til HD så smått blir tilgjengelig her i landet.

Alt i alt er jeg veldig godt fornøyd med pioneeren. Lyssterke, flimmerfrie (75Hz og 72 Hz for DVD, 100Hz for TV), skarpe, fargesterke bilder. Sort er ikke sort og dette ble en nedtur for meg som er veldig kresen når det gjelder dette, men jeg var klar over det når jeg kjøpte den. Synes imiddlertid bildekvaliteten i sin helhet utgjevner dette med sortnivået og det var dette som til syvende og sist gjorde at jeg kjøpte denne skjermen.
    En Pioneer med Panasonics sortnivå hadde vært en drøm :wink:.

Det som er saken er at jeg synes pioneer har "bommet" litt med fargetemperaturene som er forhåndsdefinerte. Synes de gir en fargetemperatur som har litte grann for mye grønt i seg så jeg har prøvd å sette en fargetemperatur selv som fjerner dette.
    Har til nå(etter mye testing) fått mer eller mindre en inntilling jeg er mye mer fornøyd med og som gir meg et enda mer naturlig bilde. Vet at jeg ikke får stilt dette helt korrekt da man trenger en ISF sertifisert fagmann med de riktige verktøy for dette.
    Det jeg lurer på er om det er andre med samme oppfatning som meg eller er det bare jeg som er utrolig pirkete. Isåfall hvilke verdier har dere på fargetemperaturen?
    Er det i det heletatt noen her på forumet som har fått kalibrert skjermen av en fagmann og hva ble resultatet?
    Vet noen om det finnes fagmenn som tar på seg jobben med kalibrering av skjermer i Østfold og hva prisen for dette ligger på?

Mvh

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan egentelig ikke hjelpe deg mye, men jeg hadde faktisk tenkt å lage en tråd for å spørre om Pioneer skjermene generellt har et grønnskjær over seg. Grunnen er at jeg var en tur innom Lefdal for en tid tilbake, og der hadde de satt opp en Philips og en Pioneer skjerm side om side. Og det var helt tydelig at Pioneer skjermen hadde et grønnskjær over seg, mens Philips skjermen var mye mer nøytral. Harry Potter(som var det de viste) så nærmest ut som Hulk på Pioneeren, men som en tolv år gammel gutt på Philipsen(litt satt på spissen).

Men jeg tenkte som så at "det er sikkert bare Lefdal som ikke har gjort jobben sin når de satte opp Pioneeren". Men så har jeg senere sett bilder av Pioneer skjermer i bruk, og synes at de bildene også viser et visst grønnskjær. Og når også du da nevner det samme...

Men jeg vet ikke.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har søkt om dette og fant en side hvor noen beskriver dette (husker ikke hvor akkurat for øyeblikket...) Etter å ha målt og kalibrert den kom de fram til at ved fargetemperaturen på "low" = 6500K var pioneeren riktig. Det som var problemet var at Pioneer ikke hadde truffet helt riktig på 6500K "kurven" (eller hva jeg skal kalle den). Det finnes altså flere nivåer av 6500K og finner du ikke riktig punkt kan det bli litt galt selv om målinger viser korrekt fargetemperatur.

Ikke det at dette har plaget meg så veldig for det er ikke så ille, men jeg er ganske pirkete så jeg gjør selvsagt det jeg kan for få det beste ut av ting. Noen TV sendinger og DVD'er har jeg lagt merke til det mens andre igjen har jeg ikke. Det går enkelt og greit å justere det helt bort så det er ikke noe problem. Siden ingen har bemerket det kan det jo ikke være noe stort problem for folk flest heller. Jeg synes iallefall jeg har fått et mer naturlig, nøytralt og virkelighetsnært bilde nå etter at jeg stilte fargetemperaturen selv. Ikke antydning til det som blir nevnt ovenfor. Er fornøyd jeg nå og som jeg sa -jeg er ganske pirkete :lol:. Har også en 36" Hitachi CRT skjerm som jeg har i et annet rom og den er veldig lik pioneeren i fargetemperatur etter justering.
    Skulle gjerne ha kalibrert den helt korrekt, men det er vanskelig å finne noen som påtar seg slike jobber i Østfold ser det ut som.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •