Burde jeg vente litt med å kjøpe plama-/LCD-TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Burde jeg vente litt med å kjøpe plama-/LCD-TV?

Jeg har nettopp flyttet og har nok en gang erfart hvor upraktisk min 28" CRT-TV er å møblere og flytte på. Da den er så dyp må den stå ved siden av resten av anlegget mitt og det er ikke særlig praktisk eller estetisk... Jeg har montert lerretet mitt slik at det ruller ned ca 15cm fra veggen og kan ikke ha TV'en stående bak det. Jeg har gjort det slik på grunn av senterhøyttaleren. Derfor driver jeg nå og ser etter en tynn TV som jeg kan henge på veggen bak lerretet, enten Plasma eller LCD. Har egentlig bange anelser angående Plasma da jeg har hørt mye om hvordan piksler dør etter et par år men det har vel blitt bedre? Jeg vil kun bruke den til TV-titting i normal opplyst rom da jeg har bedre egnet utstyr til film. Prisen er det som begrenser mest!

Den eneste modellen som er aktuell for øyeblikket er en 42" Samsung som koster rundt 30K på Komplett.no og Multicom.no. Jeg har spurt etter priser på de lokale butikkene men de sier bare at jeg burde vente litt da det vil "skje ting" snart... hva nå enn det betyr. :?

Noen som vet noe? Kanskje de tenker på LCD-modelene fra Sony som kommer senere i år, men de blir vel veldig dyre. Jeg har ikke hastverk.

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vent litt, men ikke så lenge

Det er et generasjons skifte på gang, og de fleste produsenter komme med nye modeller i høst.

Panasonic 42PW6 / 42PA20 er rett rundt hjørnet og disse har jeg stor tro på.
    I USA og England har disse modellene vært i salg en kort tid, og tilbakemeldingene er svært gode.

Roger

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også sett på plasma og kommer til å vente litt med kjøp. Både modeller og pris er i stor forandring.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange rykter om at Plasma er på vei ut. Det er en teknologi med mye problemer i både produksjon, distribusjon og pålitelighet. Det er andre teknologier som vil overta som f.eks. OLED og LCD. Jeg for min del er veldig spent på OLED - har sett noen protyper av det og kontrast, fargegjengivelse og sortnivå er sensasjonellt bra. Har aldri syntes plasma har vært bra bildemessig heller. Folk har kjøpt det fordi det er hiippt og ser interiørmessig bra ut. Fargegjengivelse og sortnivå er tragisk.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    På sikt har du sikkert rett, Per Johnny, men de kommende par årene vil nok plasma regjere hjemmemarkedet. Produksjonskapasitet etc. er nå stabil og økende, og produksjonsproblemer etc. er synkende.

Du må se Panasonic PW5/6, med 3000 og 4000:1 kontrast, er iallfall ikke sortnivå noe stort problem, og fargemessig synes jeg faktisk ikke de er så ille.

Det er imidlertid selvsagt klart at plasma før eller siden utgår pga innbrenningsproblematikk, og høy produksjonskostnad. Hvis du imidlertid lurer på LCD, og synes plasma har dårlig sortnivå, tror jeg 700:1, som er LCD TV'er all-time-high, vil stoppe den prosessen!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del tror jeg venter til jeg får mer plass og går for en barco 808s, virker som om det gir mer bilde for pengene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare vent til dere får se OLED. Da garanterer jeg dere at dere ikke er særlig interessert i å kjøpe plasma lenger.

I motsetning til plasma så er er produksjon av OLED mye mindre kritisk.

Grunnen til at det ikke kommer så raskt, er at det ikke er noen av de store display-aktørene som har patenten.

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskusjonen ang. sortnivå går ganske høylytt på avsforum.com
    De siste LCD modellene til Sony skal gi et ganske bra bilde, men Panasonic gen.6 ligger fortsatt et godt stykke foran på generell billedkvalitet.
    Butikkens belysning er viktig.
    Har man en flombelyst butikk vil sortnivå på Sony LCD se bra ut.
    Men i normal belysning, og ikke minst i en stue med dempet belysning ser man helt klart at plasma er mørkere.
    Har selv prøvd en LCD TV hjemme den siste uken, og observert akkurat dette. Med dempet belysning var det sorte en grå masse med lite detaljer i mørke partier.

For skjermer over 40" vil plasma være gjeldene de neste 3 årene. Men LCD, OLED og evt. andre teknologier vil nok på sikt overta her også.
    Men her vil det nok også ta litt tid før det blir optimalt, og de får stabil produksjon.

Jeg kjøper plasma i nå, og skal ha den de neste 3-4 årene. Så blir det nok et bytte til en HD 50" med hvilken teknologi fremtiden måtte bringe.

Roger

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per Johnny skrev:
    Bare vent til dere får se OLED. Da garanterer jeg dere at dere ikke er særlig interessert i å kjøpe plasma lenger.

I motsetning til plasma så er er produksjon av OLED mye mindre kritisk.
    Har det skjedd noe nytt og revolusjonerende på OLED-fronten nå i sommer, eller?
    Jeg trodde denne teknologien fortsatt hadde svært dyre produksjonsmetoder. Det er vel også kun små skjermer, 1-2", som er satt i serieproduksjon (til mobiltelefoner og digitalphoto osv.)?
    Hvordan kan du vurdere kvaliteten på slike skjermstørrelser?

Større OLED-skjermerer vel kun produsert som prototyper? Og selv ikke de er vel laget i særlig store formater?

Jeg tror det tar mange år før OLED er et aktuelt alternativ i 40-50" størrelser.

Active Kjottolf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg selger plasma. Har kikket mest på Philips, Panasonic, Pioneer, Samsung og Sony. Det er rett og slett ikke bra nok! Jeg sitter heller med min gode 32" bilderørs-tv inntil vi f.eks. får OLED. Alternativt kjøper jeg en prosjektor om jeg vil ha større bilde til fremvisning av film.

-Kjetil-

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant mange interresante linker ved å søke på OLED på google.. Blandt annet denne: http://www.wave-report.com/tutorials/oled.htm

Din side har også skrevet noe om det før:
    http://www.dinside.no/php/art.php?id=86292&=katnav
    http://www.dinside.no/php/art.php?id=84173&=katnav

Personlig tror jeg det tar noen år før disse kan konkurrere i pris.
    Men kameraer med OLED skjerm begynner vel snart å dukke opp..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, får vente litt da.

Jeg nevnte jo at jeg ikke kommer til å se film på plasmaen i det hele tatt. Den vil kun brukes til TV-programmer med belysning så svartnivået er ikke viktig. Grunnen til at jeg vil ha en flat TV er fordi de nettopp er flate og derfor kan henge på veggen, slik at lerretet mitt kan rulle ned foran.

Det er voldsom spredning i prisene synes jeg... og alle 32" modellene er like dyre som de billige 42" modellene.

[/i]

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår hva du mener, men hvorfor bruker du ikke prosjektoren din til å se TV på? Vet ikke hva du har av pj og du har vel allerede tenkt tanken så forslaget er kanskje litt dumt, men vurderer selv å kjøpe meg en X1 til å ha i stuen og se Tv på. Vil da bruke et mindre rammelerret slik at ikke bildet blir for stort og dominerende.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For jeg vil vanligvis se TV i normalt opplyst rom og projektoren ser litt anstrengt ut da. Jeg kan gjøre det nå men jeg foretrekker å se vanlig TV på en mindre skjerm.

Jeg har en NEC HT1000, har nesten bare postet i projektor-forumene her før.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Større OLED-skjermerer vel kun produsert som prototyper? Og selv ikke de er vel laget i særlig store formater?"

Det er laget ganske store protyper, men med begrenset oppløsning. Som sagt det er mange teknologier ute der, og det ikke snakk om hva som er klart og ikke klart, men hvem som sitter på patentene til de respektive teknologiene.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste for ikke så lenge siden en artikkel om bruk av nano-rør i displayer, men klarer ikke å finne artikkelen. Om jeg husker riktig så kommer de første små skjermene allerede i vinter.

Robert-

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Panasonic Plasma

Det kommer nye plasma-modeller fra Panasonic til Elkjøp i september. Bare til informasjon om noen er interessert.

Philips 42PF9965 42" Plasma vant EISA-prisen i år. Philips 30PF9975 30" LCD vant også EISA-prisen. Så noe bra må det vel være med flatskjermer fra Philips, Lygren? :wink:

-Kjetil-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jo, da, Philips har sikkert fine skjermer, de! Jeg ser bare svakhetene i fargeprosseseringen og kontrasten som et problem for meg, men for mange, er den svært gode prosesseringen uansett mer enn nok for å gi en fortryllende opplevelse i hjemmekinoen. Jeg har for øvrig også mine personlige meninger om disse Eisa awardsene... Det er mye rart som har vunnet disse opp gjennom!! De finner for øvrig også en del fine produkter, men at f.eks. Epson TW100 vant årets projektor, er iallfall et resultat jeg ikke var enig i, gitt konkurrenter som f.eks. HT-1000 osv.

Jeg gleder meg iallfall til å se de nye Panasonic modellene!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jo, da, Philips har sikkert fine skjermer, de! Jeg ser bare svakhetene i fargeprosseseringen og kontrasten som et problem for meg, men for mange, er den svært gode prosesseringen uansett mer enn nok for å gi en fortryllende opplevelse i hjemmekinoen. Jeg har for øvrig også mine personlige meninger om disse Eisa awardsene... Det er mye rart som har vunnet disse opp gjennom!! De finner for øvrig også en del fine produkter, men at f.eks. Epson TW100 vant årets projektor, er iallfall et resultat jeg ikke var enig i, gitt konkurrenter som f.eks. HT-1000 osv.

Jeg gleder meg iallfall til å se de nye Panasonic modellene!

Årets projektor er Infocus Screenplay 5700...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Klar over det... Fin projektor, det, så langt jeg har sett! Kanskje de er på forbedringens vei!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •