480p eller 720p best til DVD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

480p eller 720p best til DVD?

Førstnevnte blir jo nedskalering fra 720x576, mens sistnevnte blir oppskalering - minst forandring, prossesering og artefakter i bildet blir det vel på en tv med en oppløsning 852x480?

Hva vil være det beste valget dersom man blåser en lang marsj i HD-formater som kommer, og kun skal bruke skjermen til avspilling av DVD?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt umulig å si. Kommer ann på skaleren i TV/DVD spilleren.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss si at du bruker en Denon DVD-A1XV.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en 480 skjerm ville jeg kjørt 480/576p, mens på en 768 skjerm, ville jeg kjørt 720p. I hvert fall med Denon spilleren. Med en DVD-spiller til under 7000,-(??)) ville jeg latt skjermen gjøre skaleringen og defor kjørt 480/576i ut. Dette gjelder jo ikke DVI/HDMI som uansett er progressivt.

C

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig her, men hva gir best resultat av en 480 skjerm og en 720 skjerm?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    720 gir jo bedre oppløsning, men det er svært få skjermer med den oppløsningen. Men bildekvaliteten styres sjelden av oppløsning. Det er andre parametre som bildeprosessor, panel og kontrastforhold som bestemmer oppfattelse av bildekvalitet.

Mange syntes f.eks at bildekvaliteten på en Panasonic PW7 (SD) er bedre enn på PH7 (HD). Den største grunnen kan være at kontrastforholdet er bedre på PW7.

C

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pio434
    720 gir jo bedre oppløsning, men det er svært få skjermer med den oppløsningen. Men bildekvaliteten styres sjelden av oppløsning. Det er andre parametre som bildeprosessor, panel og kontrastforhold som bestemmer oppfattelse av bildekvalitet.

Mange syntes f.eks at bildekvaliteten på en Panasonic PW7 (SD) er bedre enn på PH7 (HD). Den største grunnen kan være at kontrastforholdet er bedre på PW7.

C
    Det er nettopp derfor jeg lurer på hva som vil gi et best bildemessig resultat ved avspilling av DVD-filmer, med den forutsetning at alle andre egenskaper enn selve oppløsningen ved en skjerm er identiske. En skjermoppløsningen på 852x480 eller 1280x720? Jeg er tilbøyelig til å tro det siste siden man da ihvertfall ikke fjerner noe bildeinformasjon, noe som er tilfelle ved nedskalering til 480p hvis jeg ikke tar helt feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter 1920x1080p er jo 1280x720 den optimale oppløsningen, som vil gi best bildekvalitet, uten for mye "feil" skalering.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo helt an på den native oppløsningen av det man spiller av hva som er "best". Når det gjelder DVD (som det dreier seg om her), er det jo helt meningsløst med 1920x1080, ettersom DVd-signalet har en oppløsning på 720x576, og en tilføying av så mange bildepunkter som egentlig ikke er tilstede kan umulig bli bra. Nærmest mulig pixelmatching må jo være optimalt - hvorfor kan ingen lage skjermer med 720x576 i oppløsning?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •