Hjelp ut av plasmajungelen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp ut av plasmajungelen

Heisann alle sammen..!!!

Siden min gamle 32" widescreen-TV (billig utgave kjøpt for 5-6 år siden) er i ferd med å ta kvelden ser jeg på muligheten for å investere i en plasmaskjerm. Etter å ha tittet litt rundt er det jo en hel jungel av merker og varianter å velge mellom, så her er det jeg trenger litt hjelp.

Først litt om mitt eget utstyr som denne plasmaen skal kobles til. Har en Force 1199 tuner som gir TV-signalene, og en Sony RDR-HX1000 som vil gi signalene fra DVD filmer. På Force'en er det kun Scart utgang, mens det på HX1000 er komponent utgang.

Har egentlig ikke satt noen fast budsjettramme i første omgang. Jeg husker før at man brukte å si for stereoanlegg at man fikk enormt mye mer for pengene når man gikk fra 5000 spenn og opp til 15-20000 spennspenn, og videre oppover kostet forbedringene uforholdsmessig mye. Er det noe lignende for plasma..? Hvor vil dere si at denne grensen i såfall ligger sånn cirka..?

Vil sitte et stykke unna skjermen, så jeg ønsker en plasma-skjerm som er i området 42". Har sett på Panasonic, QPVision og Pioneer, og lurer på hva dere vil anbefale.. Er Pioneer 435HDE fortsatt verdt pengene, eller vil den straks falle sterkt i pris ved frislipp av en ny modell?

- Hvor mye vekt bør man legge på HD-TV forberedelse i skjermen?
    - Hvordan blir vanlige TV-signaler seende ut på høyoppløste skjermer?

Alle bidrag mottas med takk. Håper på mange konstruktive forslag..!!! Takker så mye på forhånd og ønsker dere alle en fortsatt riktig fin dag..!!!

- msvenn -

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Etter å ha sondert plasmamarkedet over lengre tid er jeg kommet til at for meg har Panasonic de beste bildene. Jeg har frem til nå ikke vært overbgeistret for designet, har sånn sett likt Pioneer svært godt, men for meg blir Pioneer-bildene for grå i forhold til Panasonics glimrende sort-nivå.
    Jeg har nå bestemt meg for å kjøpe en Panasonic plasma i PV500 serien som kommer i mai/juni. Leveres i 37, 42 og 50 tommer. 11-bits farger, HD-ready, markedets klart beste sort-nivå og et pent design gjør at totalpakka endelig er bra nok, i alle fall for meg.

Lykke til
    Hilsen Lars

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du noe om hvordan denne vil ligge i pris sammenlignet med Pioneer..?

- msvenn -

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den forventes å bli en del billigere enn veil. Pioneer-pris. Ca 27`for 37-tommeren, ca 40`for 42" og ca 60" for 50".
    Dette er veiledende priser fra Panasonic(?), i så fall kan man forvente at kjedene vil selge dem for ca 10% under dette nivået.
    Panasonic kommer også med en rimeliger serie kalt PV50 i de samme størrelsene. Disse skjermene vil ha lavere oppløsning og er uten DVI/HDMI, altså ikke HDready.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dere bør ikke glemme Samsung i denne vurderingen, som kommer med både plasmaer og LCD-TVer med 5000-10000:1 kontrastnivå... De skal også dukke opp i mai/juni, og jeg skal mase til meg en demo på LCD-TVen, for den virker utrolig spennende (toppmodellen har 10000:1, 1920x1080 +++).

Samsungs toppserie LCD-skjermer produseres på samme fabrikk som Sony Qualia skjermer til 90/140k for hhv 40 og 46", så det blir spennende å se hvor Samsung vil legge seg. De signaliserte vesentlig lavere pris...

Prisene på Samsung skjermene er for øvrig ikke fastsatt, men jeg venter iallfall i spenning! Ekte HD oppløsning, knallfarger, ingen innbrenningsfare og etter sigende et knallbilde. Har selv vært så heldig å beskuet skjermene på Cebit, men uten "normale" forhold er det vanskelig å si noe konkret om bildekvalitet, med HD-stillbildene så veldig bra ut da...

Ikke noe å utsette på designet heller!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme at jeg har våte drømmer om den samsung skjermen, men jeg er redd den blir litt for dyr for meg iallfall med det første.

En slik skjerm kombinert med projektor mener jeg må være genialt. Jeg bare håper bildekvaliteten er så bra som det virker. Designet var også utroligt lekkert.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ser utrolig lekker ut på bildet i alle fall.
    Hvordan vurderer man egentlig kontrastforhold? Etter det jeg har forstått finnes det ingen standard for hvordan dette måles (?), i så fall er det vel en umulig parameter å bruke ved sammenlikning av tekniske data.
    Ser LG operer helt oppe i 5000:1, mens feks Pioneer opererer med 1100:1. Det er vel innlysende at Pioneer-skjermen ikke er såpass mye "dårligere" reelt sett.
    Er spent på hav slags pris Samsung klarer å presse en stor (42-46") LCD ned i. Er vel redd det blir på gal side av 50"?
    Betyr 1920x1080 at den vil være i stand til å takle 1080p? Vil uansett dette være en standard som vil bli tatt i bruk i overskuelig fremtid? Når NRK o.l omsider går for HDTV tyder vel mye på at dette blir 720p.
    Hva blir oppløsningen på HDDVD / Blueray?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste som brukes i dag av HD kanaler i europa er 1920 x 1080. Dermed er dette en av veldig få skjermer som kan vise det uten tap.

Blu.ray blir nok 1080p mens sendes ut som 1080i, men den støtter også 720p, men det er liten vits siden det meste er filmateriale som likevell enkelt kan gjøres progressivt.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Panasonic oppgir 4000:1 på sine WVGA skjermer, og differansen fra Pioneers 1100:1 er helt reell. Kontrasten måles on/off, dvs. helt avslått og med en helt hvit kilde. I tillegg er lysutbyttet lavere på Panasonic skjermen, og dermed er sortnivået på en annen planet enn Pioneer (som etter min mening er aaaaaaaalt for elending pr. dato).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en tråd om fujitsu sin nye 40 serie, er ikke sikker på når den kommer til norge. Men en på avforums http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=193489 Får den i morgen. På amerikanske forum har jeg ikke lest en eneste negativ tilbakemedling om denne tven. jeg kommer selv til og kjøpe den, den har både dvi og hdmi hvorav hdmi er hdcp. Har sent mail nr to til hifiklubben og spurte om de viste noe mer on når de fikk den inn, men har ikke fått noe svar enda. Regner med at prisen på 50 tommeren blir melleom 50 - 60 tusen. Men du må ikke kjøpe 42 tommeren for den bruker alis (tror jeg det heter) glass og er på langt nær så bra som 50 tommeren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •