Samsung PS37s4A...igjen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsung PS37s4A...igjen

Jeg har kjøpt denne hos Expert, og nå er jeg veldig i tvil. Jeg har lest de andre trådene her om TV'en. Problemet mitt er at jeg ikke har sett så mange andre plasmaskjermer. Mine intrykk er:

Svakt sortnivå
    Veldig klart og fint bilde
    Ved rask kameraføring blir deler av bildet så bølgete at jeg nest blir sjøsjuk

Jeg vet bare ikke om dette er normalt eller om andre skjermer er mye bedre.

Bruker en Sony RDR RX900 og Component kabel fra Monster.

Alternativet mitt er å levere tilbake, og vente på den nye 500 til Pana, eller kjøpe en av de tusen forskjellige Philipsene.
    Noen andre gode tips?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bølgingen du beskriver er vel resultat av graderinger.
    Ja det finnes mye bedre skjermer. vent til 500 serien til panasonic eller kjøp deg en skjerm i 7 serien deres nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan prøve å slå av DNIe. Dette er et digital filter som gjør bilde skarpere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har prøvd å skru av DNIe, men det hjalp ikke. Synes for øvrig at bildet for det meste blir bedre med DNIe enn uten selv om det hadde vært bra med en justeringsmulighet på den også, ikke bare on/off.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Min erfaring er definitivt at DNIe løfter bildet på TV-signaler og annen dårlig kildemateriale. Min TV (DLP 50") har imidlertid siste versjon av DNIe (versj. 3) samt også Faroudja DCDi, og denne komboen er etter min mening meget god.

Din plasmaskjerm har såvidt jeg klarer se på Samsungs hjemmesider en tidligere DNIe versjon, og det er etter min mening ikke før den helt siste at Samsung har virkelig kommet opp med noe som fungerer tilfredsstillende... Tidligere varianter tenderte til etterslep og annet, som generelt var lite effektforbedrende foruten på nesten helt stille bilder.

Det er videre også fullt mulig at det ikke er DNIe som bør ta skylden i det hele tatt, ved at rett og slett panelet ikke holder stikk. Har selv testet et Hitachi-TV basert på samme ALIS panel, og også denne slet litt med etterslep, spesielt ved at panelet mistet detaljer ved bevegelse. Dette tror jeg dessverre er et generelt problem på ALIS panelene...

Fordelen med ALIS panelet er liten screendoor, generelt fine farger og etter min mening også en relativt god skarphet...

Uansett, en Panasonic 37" vil gi deg laaaaangt bedre bildekvalitet enn denne Samsungen uten tvil, og er iallfall min klare anbefaling hvis du har mulighet til å få byttet inn TVen din.

Når det er sagt, har jeg vært på Cebit for litt siden, og Samsung kommer virkelig på banen fremover med sine nye plasma og LCD-paneler, og de vil definitivt gi både Panasonic og øvrige aktører skikkelig konkurranse!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en Pana 37PA30 du mener vil gi langt bedre bildekvalitet?

Fikk denne Samsungen før påske, og kommer sansynligvis til å levere den tilbake i morgen. Den er så bedritent dårlig på fotball at selv samboeren min reagerte :!:

Kjøpte den mest pga av at den betegnes som HD ready, men har etter hvert forstått at dette er en sannhet med visse modifikasjoner.
    Hitachi kan også være et alternativ, men dersom det er ALiS panelet som er for dårlig er jeg jo like langt.

Gode råd mottas med takk.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Egentlig er de fleste nyere Panasonic skjermer gode (de fleste også basert på samme panel), og PA30 er en fin skjerm som sådan!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste problemet med panasonic er at de er såpass lyssvak at de i butikk ser dårligere ut for potensielle kjøpere enn de i virkeligheten er. Dermed er det lettere for selgere å prakke på de noe annet som er dårligere og dyrere.

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har PA 30,og jeg ser vel det som er av fotball på TV, og jeg synest den er bra til det.Det en skal være klar over er att fotballsendingene
    generelt er av laber kvalitet,spesielt på Canal+ og TV3.Viasatsport 1
    er av en eller annen grunn bedre.På DVD er PA30 meget bra,selv om jeg
    kun bruker S-video.Fungerer også bra til PS2(GT4).
    Har hatt denne TV'en en stund nå og savner ikke min Sony Triniton CRT
    i det hele tatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for infoen folkens. Jeg har lest et sted her at expert har 30 dagers returett. Stemmer det?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme TVn og skjønner ikke hva dere mener med dårlig bilde. Har nettop prøvd med fotball sending og det er ikke etterslep på min TV. Koblet nettop opp pcen til TV med DVI og jeg er mektig imponert over oppløsningen. Kjørte noen klipp i 1080i format og det er den beste skjermen jeg har sett! :shock: Hvordan kan dere anbefale en TV med bare 852X480? sikter til Panasonic PA30 :roll:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av siggen7
    Har samme TVn og skjønner ikke hva dere mener med dårlig bilde. Har nettop prøvd med fotball sending og det er ikke etterslep på min TV. Koblet nettop opp pcen til TV med DVI og jeg er mektig imponert over oppløsningen. Kjørte noen klipp i 1080i format og det er den beste skjermen jeg har sett! :shock: Hvordan kan dere anbefale en TV med bare 852X480? sikter til Panasonic PA30 :roll:
    Fordi at på din skjerm så mister man 43% av oppløsningen ved 720p og på PA30 så mister man 55%. Altså ikke så stor forskjell.

Og oppløsning er ikke alt. Hadde vi snakket om 1920 x 1080 så hadde jeg vært enig, men jeg mener at denne samsungskjermen er lavoppløst.

Uansett så er det viktigste at du syns at bildet er godt nok. At andre syns at det ikke er bra nok det får du bare glemme. Noen klarer seg med Erna, mens andre vil ha mer. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett på en del skjermer (ikke PA30) med 852x480 og uten DVI og HDMI inngang (PA30) og synes bilde fra pc er meget uskarpt. Ville aldrig ha kjøpt en skjerm med 852x480 oppløsning.
    Til info: Samsung PS-37S4A samme som Samsung HP-P3761 USA Versjon begge made in SDI-Germany.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TIl PC bruk er PA30 elendig, men det var ikke det som plaget han på Samsung.

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Peakman, Nå skal jeg kanskje avsløre min inkompetanse totalt.... Jeg synes -ikke- det ser ut som det er bare ~300 linjers oppløsning på en vanlig TV (det er vel 6xxi, og dermed i denne debatten tilsvarende 3xxP), og når jeg ser på en ALIS basert plasma med en 1080i sending eller lignende, så synes øyet mitt at dette er -ekstremt- mye bedre enn en 480p, uansett hvilket merke ALIS panelet er montert inn i. Er det ikke mulig at selv om panelet viser bare 512x2 linjer (annenhver gang), så gir øyet vårt litt blaffen og opplever det som noe tilnærmet 1024 linjers oppløsning? Hvis foreksempel en TV med ALIS kan ta i mot 720p og gjør dette om til 1080i ... vil ikke da øyet vårt oppfatte det som 720 linjer oppskalert til 1080i og dermed vil vi tro at det er mye bedre enn dersom skjermen nedskalerer det til 480p?? JEG føler det iallefall slik når jeg ser en slik skjerm med en bra source.

Jeg vet.. jeg KAN bomme totalt nå, men jeg er jo medlem her like mye for å lære, som jeg er her for å hjelpe folk med Samsung relaterte ting...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joda, du har rett her, pstraums. For øvrig tøft gjort å ta skrittet inn i "løvens hule", er jo litt syting på Samsung skjermen det her omtales om dagen.

ALIS panelene benytter seg som du sier at 1024x512 pixler, der de vertikale pixlene viser i to halvbilder på 512 pixler. Dette tilsvarer som du sier et vanlig TV med 16,7 Khz båndbredde eller 320x240 pixlers oppløsning (480 på "stillbilder").

Problemet med ALIS TVene, som gjelder generelt for TVer som benytter seg av interlaced visningsteknikk, er at bildet ikke henger med tilstrekkelig i bevegende scener. Dette problemet er faktisk mindre på CRT, da phosforet uansett responderer rimelig greit på dette problemet da det ikke ikke er bygget opp av pixler. På plasmaskjerer er imidlertid dette mer problematisk å rette opp i, og resultatet er at panelet henger etter og reduserer detaljenivåer vesentlig for ikke å hakke eller skape såpass synlige problemer at folk ville oppfatte apparatet som defekt.

Uansett, som nevnt mener jeg fortsatt at ALIS panelene kan vise rimelig skarpe og gode bilder, spesielt på stillestående materiale, men i bevegende scener sliter (som vanlig) ALIS'ene.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok ikke på tynt vann Per Ståle :-)

Jeg er enig om at ALIS skjermen virker mer høyoppløst og det er mindre screendor enn WVGA skjermer. Til PC bruk er f.eks ALIS skjermer en god del bedre enn WVGA skjermer.

Hva som skjer med PAL signal på en ALiS skjerm har jeg aldri klart å få en teknisk forklaring hos noen som vet ordentlig. Hvis du har noen japanske samsung-ingeniører som kan forklare så må du tipse dem om tråden :-)

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke akkurat så MANGE som er misfornøyde her ? en er veldig misfornøyd og en synes bildet er veldig bra, bare ikke så sort som noen andre paneler... Dette er jo et kjennetegn for Alis, og det er jo slett ikke slik at sort er det viktigste for folk FLEST.. det er mest i fora hvor man lærer hverandre hva man skal like slikt kan oppstå ;-) Jeg lever lykkelig med en lånt 2 generasjoner gammel 40" LCD... og Alisen banker den på de fleste områder, og jeg regner meg som litt mer kresen enn ola og kari . ... Selv Samsung klarer ikke 0% feilmargin på sine apparater, så at et og annet apparat ikke er 100%, det må man regne med uansett om det står Pana, Pio, Sony eller Samsung i fronten på det.. At han ble så fornøyd med Hitachien (med samme panel) gjør meg noenlunde sikker på at det må ha vært noe galt med apparatet hans.. så jeg føler ikke at merket "mitt" på noen måte har blitt "disset" her (og hva mange sier om Alis generelt i forumet forgeholder jeg meg retten til å være uenig i, selv om det er vel kanskje det eneste panelet vi bruker som vi ikke har laget selv) ... Tilogmed Darren i L&B ble jo overbevist ?? og han var jo kjempe-anti alis.. (faktisk så anti at jeg turte ikke sende ham en alis til den testen.. angrer litt på det NÅ...) Har dere kjørt skikkelige HD signaler på et alis apparat slik at dere har sett hvordan det reagerer på slikt?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg har kjørt D-VHS (...og det så ikke bra ut mhp nevnte svakhheter)... Jeg forstår ikke helt hva Darren driver med hvis han har blitt "hellig" overbevist, han bør vite bedre, men det er som du sier et helt OK bilde for folk flest.

Etterslep og svakt sortnivå er noe folk flest ikke bryr seg så mye om, men særingene her inne tenderer jo til å synes slikt er litt dumt da...

Uansett, mange vil være fornøyd med dette apparatet, selv en LCD-TV med 500:1 kontrast er jo tilstrekkelig for noen! 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pstraums: det er ikke sortnivået, eller mangel på sådant som plager meg mest med samsungen. Det er at jeg blir sjøsjuk av bildet i bevegelige scener. Jeg mener det er helt uholdbart. Jeg har sett en hel del dvd'er nå, og dette fenomenet ødelegger seeropplevelsen på hver film

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •