Samsung PS37s4A...igjen - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du har satt formatet til riktig? (16:9 på TV og DVD)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lygren Skrevet: 30/03/2005, 19:53 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------
    Uansett, som nevnt mener jeg fortsatt at ALIS panelene kan vise rimelig skarpe og gode bilder, spesielt på stillestående materiale, men i bevegende scener sliter (som vanlig) ALIS'ene.
    Hm, stillestående materiale kjper man jo ikke TV for å se heller da vel .
    Har akkurat vært på en demorunde og denne modellen tror jeg nok det er et fornuftig råd å styre unna.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg høres det ut som det er en del "synsere" i dette forumet som ikke helt vet hva de snakker om. Har Samsung og kjører filmer fra HTPC med DVI og det er helt klare bilder uten etterslep. Det er "kilden" som er problemet ikke ALIS panelet. Samsung dere har en god skjerm.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ikke noe poeng å bli defensiv, siggen7. Jeg antar ingen her har til hensikt å sortmale Samsung eller ALIS på noen som helst vis, og når det gjelder mine erfaringer er det selvsagt basert på nettopp det; erfaringer.

Uansett er det selvsagt ypperlig at du er fornøyd med ditt produkt, og Samsung som sådan tåler definitivt denne type konstruktiv kritikk, det kan jeg garantere deg!

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi tåler både konstruktiv kritikk, usakelig kritikk og "religiøs" kritikk, og i dette forumet finnes absolutt alle varianter av typen (og det er kanskje derfor vi er her?) Det er jo dette som gjør hobbyen og jobbene våre så interessante. Det vi driver med er svært åpent for tolking, og mange har forskjellige meninger om hva som er bra / dårlig etc.. Om det dreier seg om et bildeprodukt, eller lydprodukt eller ati/nvidia, commodore eller atari, bmw eller audi, WigWam eller Jahn Teigen ..... dette er iallefall hva JEG synes er gøy og det morsomme er at egentlig har ingen rett.. det er våre egne øyne og ører som bestemmer hva som er bra. Diskusjonene er altid gøy, men til syvende og sist så er det kunden selv som må finne noe han er fornøyd med, uavhengig av hva andre med samme, lignende eller totalt andre prioriteringer måtte mene

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ikke noe poeng å bli defensiv, siggen7. Jeg antar ingen her har til hensikt å sortmale Samsung eller ALIS på noen som helst vis, og når det gjelder mine erfaringer er det selvsagt basert på nettopp det; erfaringer.

Uansett er det selvsagt ypperlig at du er fornøyd med ditt produkt, og Samsung som sådan tåler definitivt denne type konstruktiv kritikk, det kan jeg garantere deg!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne tven HD ready eller ikke? ALiS paneler har vel kun 512 horisontale linjer og HD ready lebelen krever vel 720 hvis jeg ikke tar helt feil..

Hvordan vil den takle progressive 720 HD signaler? Har kun sett den med 1080i. Takler den DVDspillere med progressiv scan?

Har selv sett denne tven og er helt enig i at den har problemer ved bilder med mye bevegelse og store flater ute av fokus - mye graderinger detaljsvikt.

Lett å gå i fella når man ser den i butikk med rolige HDTVbilder eller tegne/animasjonsfilm

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var en tur innom butikken i går, og så da denne TVen satt opp ved siden av et par andre(Sony og Philips tror jeg det var).

Disse var alle satt opp på det samme analoge TV signalet, med en del støy. Og det som skjedde med bildet på Samsungen i forhold til de andre, fikk meg til å tenke på en effekt man kan få til i Photoshop for å fjerne støy. Den ligger under Filter/Noise/Median.

Så jeg tenkte jeg skulle lage en liten sammenligning slik det så ut på disse apparatene.
    Etter å ha sett dette, kunne jeg også forstå han som skrev en "klagetråd" om denne skjermen for litt siden, der han skrev at bildet ble "tegneserieaktig". Det er nettopp det som skjer: man fjerner støy ved å behandle bildet pr. pixel - men man mister da også detaljer, og bildet blir litt "uekte".

Du kan se sammenligningen jeg har laget her.

Jeg la på litt støy på det originale bildet for å simulere analog TV støy, og så la jeg på et Median filter på det nederste bildet som skal forestille det jeg så på denne Samsung skjermen.

Noen som kjenner igjen dette? Det var akkurat slik det så ut for meg iallefall. Det skal sies at det var en del støy på det signalet, så Samsungen jobbet nok overtid med det. Men de andre skjermene så følgelig skarpere og mer naturlige ut med samme signal(men støyen var der mer synlig, naturlig nok).

Men man kan jo slå av DNIe da.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette ligner DNIe effekten.

Men jeg tror graderingene, etterslepet og detaljsvikten ved begelser ikke har noe med DNIe chipen å gjøre, men med selve ALiS panelet og linjeflettingen.

Ser at du har en progressiv Samsungskjerm John P.- merker du noe til disse artefaktene?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en gammel skjerm, så det kan nok ikke sammenlignes.

Når det er sagt, ble jeg egentelig ikke så voldsomt positivt overrasket over fremgangen på plasmafronten i forhold til den jeg har. Jeg har min koblet opp til digital TV, så bortsett fra noe digital støy av og til, slipper skjermen min å trøble med støy. Men den har heller ikke noe 'fancy' støyreduksjonssystem, annet enn digitalt kamfilter og "digital noise reduction", uten videre forklaring på hva det er.
    Jeg har satt Sharpness til 0, da det ofte bare genererer mer støy hvis den stilles opp(spesiellt da på analoge signaler, og siden jeg ikke har det, valgte jeg å sette den til 0 uansett da det ikke er noe behov for det).

De problemene jeg har på min skjerm er:

Farge 'banding' = oppspalting av det som skal være jevne fargeoverganger fordi TVen ikke har mange nok farger i paletten til at den klarer en jevn overgang. Dette forverrer seg ved bevegelse.

Lite detaljering i mørke scener - ting bare "forsvinner", så i ekstreme tilfeller kan man oppleve at et ansikt "svever i løse lufta", fordi detaljene i kroppen og det rundt er borte.

Generellt sortnivå - skjermen er mørkegrå på sitt mørkeste. Særlig merkbart når man sammenligner med den helt svarte kanten rundt TVen.

Men som sagt i en annen tråd: på lyse, klare og gode signaler med litt futt i fargene, er jeg veldig fornøyd, og detaljeringsnivået er da også veldig bra. Kan da se alle porene i ansiktet på diverse 'hudkremreklame-damer', skjeggstubbene til Jack Bauer etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok folkens, nå har jeg funnet ut litt ting og tang...
    Jeg tok Samsungen tilbake til butikken. Mye kan sikkert sies om Expert-kjeden, men maken til hyggelig kundebehandling som hos Expert i Bodø har jeg knapt sett maken til!!! :P
    Vi koblet opp min Samsung med en annen. Bildet var helt likt, men de hadde ikke problemet med etterslep. Hva var forskjellen? Vi koblet opp med scart i stedet for Componet. Alt så bra ut!!!
    Så koblet vi til med Component, og da ble bildet like dårlig som jeg hadde erfart hjemme.
    Vi koblet også til en Hitachi 5200, og den hadde ypperlig bilde med Component kabel?

Hva er galt med Samsungen når signalene går gjennom Component-kabel???

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå bokser jeg helt i løse lufta her, men; kan det være at du/de kjører progressivt over komponent, og at Samsungen ikke liker dette? Mener å ha lest før her på forumet om skjermer som ikke liker å få et signal som allerede er progressivt.

Med mindre du mente kompositt da, for det er jo dårlig i forhold til alt.

Newcomer Jackant sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror og håper det er kompositt du mener. Den skal fungere utmerket via komponent, har sett denne selv. Usikker på det med progressive signaler da. Mener å ha snublet over det jeg også en eller annen plass.

I min QPV (som bruker samsung det meste) er det problemer med etterslep ved dårlige signaler, dog kjører jeg kun satelitt så det er skjeldent jeg opplever det. Enkelte tv3 programer er håpløse.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jackant: Jeg har component kabler, ikke kompositt. Forskjellen på dem er jo forholdsvis stor etter det jeg har forstått. DVD'en er satt til progressive scan. Vel, jeg kommer ikke til å ta Samsungen tilbake. den er levert, men kanskje jeg kjøper Hitachien.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde du noen gang uten progressiv scan? (over komponent) Ble bildet bedre da?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •