8 vs. 10 bit fargeteknoligi - hva betyr det egentlig!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 80
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

8 vs. 10 bit fargeteknoligi - hva betyr det egentlig!

Har forsøkt å lese meg til en liten forklaring på 8 vs. 10 bit, og kan oppsummere noen av "funnene" her:

Ikke så enkelt å forstå, de bittene. Jeg er ikke sikker på hva du mener med luminens, men 8 bits gradering tilsier 256 toner per fargekanal. Antall farger kan ikke overskride antall graderinger/gråtoner. Hvis en har 1536 graderinger, som Panasonic har implementer i visse deler av gammaskalaen på sine nye modeller, har en altså totalt 1536x1536x1536=3623878656 mulige fargekombinasjoner. Selv med 256 graderinger (som tilsvarer vanlige 8 bits skjermer) har en 256x256x256=16777216 graderinger, som tilsynelatende virker mer enn nok. Imidlertid er det øyet som bestemmer, dessverre, og med 8 bit gradering per kanal ser en helt klare overganger i farger, da spesielt innen samme grunnfarger, som f.eks. i en blå himmel der det totalt da kun er 256 graderinger av blått å benytte seg av.

Panasonics PW5 modeller benytter 10 bits gradering per kanal, eller 1024 graderinger per grunnfarge over hele gammaskalen. De nye PW6 skjermene benytter en ny, såkalt S-kurvet gradering-skala, der en øker antall graderinger i lavere del av gammaskalaen (hvor øyet er mest følsomt).

Når det gjelder sammenligning av f.eks. 24 bit på PC, kan jeg ikke forstå annet enn at 24 bit betyr 24 bit per fargekanal, R, G og B på PC. En plasma med såkalt 8 bits fargeteknoligi (som det egentlig kansje er bedre å referere til som antall graderinger, jeg er bare redd folk ikke forstår at det har sammenheng med antall farger), ser mer ut som en PC satt på 256 bit grafikk... Dette burde være mulig å finne ut av, men!

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei allesammen.

Har lest litt på forumet her nå en stund, og tenkte det var på tide å trå til. Ser det er forvirring angående bits og bytes, kanskje jeg kan være til hjelp..

Tenkte jeg skulle gå litt i dybden her, så 'bear with me here'
    Som alle vet behandler alle digitale ting informasjon med 1 og 0'ere.
    Har man en rekke med 0 og 1 kan det være bokstaver, tall, maskin kode, kort sagt hva som helst.

Har man 1bit kan man gjengi 2 tilstander, 0 eller 1.
    Har man 2bit kan man gjengi 4 tilstander, 0, 1, 2 eller 3.
    Har man 3bit kan man gjengi 8 tilstander, 0, 1, 3, 4, 5, 6, eller 7
    ...
    Har man 8bit kan man gjengi 256 tilstander, 0, 1, 2 --- eller 255.

Som vi ser, datamskiner begynner å telle på 0, og mulige tilstander som kan gjengis dobler seg for hvert bit vi legger til.

Hvorfor akkurat 8bit på en plasma billedbehandlings chip? Tja, det henger sammen med pc'ens barndom. de første datamaskinene var 4bit, da de var enkle å lage. Senere ble dette doblet til 8 og 16 og 32 og 64.

Ja men hvorfor 8bit, da? Jo fordi de chippene som sitter i alle mulige digitale duppedingser er masseproduserte såkalte ASIC's. (Application Spesific Integrated Circuits). Som betyr at chippen er "brent" for å gjøre en spesiell oppgave, i dette tilfellet å holde styr på "gråtonene" i et bilde. Grunnet til bare 8bit er at de er billigere enn 10, 16 og 32bits ASIC's.

Jo flere bit, jo dyrere chip, jo dyrere å lage programmet som er brent inn i den. den bruker mer strøm, mer komplisert å implementere.
    Enkelt og greit!...?

Når det gjelder selve bildet, er det viktig å skille mellom 2 ting. Det ene er antall farger samtidig på skjermen (crominans informasjon), det andre er "lys styrken" av hvert punkt (luminans informasjon), eller avstand fra svart om du vil.

Alle plasma skjermer av idag kan vise 16,7 mill farger (crominans informasjon) samtidig (8bit Rød, 8bit Grønn, 8bit Blå, 8*8*8= 16 777 216 farger og 8+8+8= 24bits bilde), men hvor "sterk" skal fargen være? det er det bla vår lille chip som styrer!

Mao den styrer hvor sterkt hver pixel skal gløde med den farge informasjonen den er gitt. (luminans informasjon)

Så sitter dere her på forumet å sier: "Dette ække nok, ass, vi vil ha mer!!"

Så sier produsentene: "hmm, ja okei da. Vi går opp 2 bit!" :P

9bit er 512 tilstander
    10bit er 1024 tilstander

mao skjermens luminans "trinn" er økt fra 256 til 1024.
    Eller i dette tilfellet til 1536 etter hva jeg forstod. Det er 1024 * 1,5 som skulle tilsi 11,5bit, noe som definitivt ikke går an for en datamaskin å prosessere, så jeg kan tenke meg at de prøver på å interpolere det, eller bruker en form for 11bits prosessering, og forkaster endel av tilstandene/trinnene... :?

OK, videre til 24 bit på PC!
    Egentlig samma som over, men fordi CRT skjermer til PC er analoge, har en pc skjerm "uendelig" graderinger fra køl svart til kritt hvitt. Der er det grafikk kortet på pc som styrer bildet og konverteringen til analog, men her er det endel ting som ikke er helt klart for meg, så jeg stopper der.

Noe som kan være interessant å merke seg/vite om:

Gamma / gammakorreksjon. Du har kanskje hørt om det, på tide å forstå hva det er!

Sett at vi har 10bit luminans chip i plasma skjermen vår. Da har vi som kjent 1024 nivåer (fra 0 til 1023). Da er det nærliggende å tro at det beste er å lage en rett linje fra køl svart og opp til kritt hvitt med våre 1024 "trappetrinn", slik at vi kan gjengi alle gråtoner jevnt over hele spekteret. Det er nemlig en slik "gamma"alle pc skjermer har. Du gjettet det, det er feil.

For øyet vårt mest følsomt nederst i skalaen. Hvorfor? tja, sikkert fordi våre forfedre skulle jakte litt om natten, og ha mulighet til å se litt i mørket, hva vet jeg? Anyway, dette er nok også grunnet til at vi reagerer litt på plasma skjermer som er litt "blasse" og "grå" i det "svarte" helt nederst.

Så da endrer vi gamma til feks 0.9, som gir oss en fin J form på kurven og flere trinn nederst, i stedet for en rett linje. Så har de sikkert nå funnet ut at det gjør seg med en S form på kurven slik at man får "finere" trinn nederst og øverst i luminansen... Visste du at MAC skjermer er laget med en gamma på ca 0,9 og ikke 1 som pc skjermer har? på endel skjermkort kan du manuelt gå inn å korrigere gamma settingen på skjermen din. Det er bla derfor trykk industrien bruker mye MAC, rett og slett fordi skjermene har en gamma og farge gjengivelse som minner mer om ferdig trykk. (Du har sikkert blitt overrasket over hvor stor forskjell det er mellom bilder på skjermen og et bilde du har printet ut, MAC'en er bedre her...) Nå er jo alle skjermer RGB, mens trykk er CMYK. De har prøvd å lage CMYK skjermer, men det gikk ikke.
    Men er en helt annen historie....

jaja ble mye dette. hva kan jeg si? det blir straks komplisert hvis man absolutt skal vite hvordan ting fungerer!

Justin

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle snike inn litt 'inside information' fra klubben:

*shhh*

Neste DVD spiller fra Denon er DVD-A11 DVD/CD/SACD/DVD-audio-spiller, og vil komme med DVI kontakt på baksiden. Tror den skal koste rundt 12 'nystrøkne laken'

Ikke si det til noen.

Justin

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for meget god informasjon, og godt skrevet også.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Justin Case: Var i gang med å kommentere forklaringen din, var ikke helt med på at du skriver som at 24 bit RGB styrer fargene, og så har du i tillegg 8/10 bit for å styre lys? Det trodde jeg ikke på, og skulle finne noen linker for å bruke som referanse. Men da snublet jeg over at det faktisk er noe som heter LRGB. Mulig det er det du mener?
    http://www.starizona.com/ccd/procadvcolor.htm

Uansett tviler jeg på at det er relevant her. Jeg tror forklaringen stort sett finnes her: http://www.diaginc.com/forum/July_2002/
    Problemet er altså at 8-bits oppløsning blir redusert i prosesseringen, og man derfor bør sample med 10 bit.

En annen beskrivelse kommer fra Sharp om LCD hvor de snakker om 10-bit Gamma.

Dette Google søket ga mange interessante treff om farger.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte først å sitere deg, Justin, men det ville kanskje tatt litt lang tid å bla seg nedover tråden..
    kanskje den lengste innlegget jeg har sett her, og godt skrevet..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8 bit per piksel er godt nok for å gi fine gradienter. Det høyeste man kan sette et PC-skjermkort til er 32-bit, og det vil si 8 bit per farge pluss 8 bit alpha (ikke noe med farger eller generell bildekvalitet å gjøre). Dette gir helt fine gradienter, så eventuelle bånd i gradientene burde være begrensninger i selve displayet.

På grunn av dette vil jeg tro at ikke alle 8-bit plasmaskjermer er like.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    8 bit per piksel er godt nok for å gi fine gradienter. Det høyeste man kan sette et PC-skjermkort til er 32-bit, og det vil si 8 bit per farge pluss 8 bit alpha (ikke noe med farger eller generell bildekvalitet å gjøre). Dette gir helt fine gradienter, så eventuelle bånd i gradientene burde være begrensninger i selve displayet.

På grunn av dette vil jeg tro at ikke alle 8-bit plasmaskjermer er like.
    Vel, har du da noen forklaring på hvorfor overgangene er så klare på en 8 bits plasma, og langt mindre problematiske på en 10 bit? Jeg er ikke enig i at 8 bit er tilstrekkelig... Husk at din HT-1000 benytter 10 bits teknologi, og selv på denne kan en i visse graderinger se overganger.

Hvis det ikke har med 8 vs. 10 bit å gjøre at overgangene er mer synlige på 8 bits skjermer, har du da noen bedre teknisk forklaring for dette faktiske fenomenet?

For øvrig, utrolig godt innlegg, Justin Case! Greit med skikkelig faglig kompetanse! For øvrig, velkommen til AVforum!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Faroudja chipen i NEC'en som bruker 10-bits teknologi, og den forbikjøres helt når man bruker HTPC over DVI. Da er det 24 bit farger.

Jeg har ikke sett nok plasmaskjermer til å kommentere nøyaktig hvordan de ser ut.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.

Ser at jeg bør utdype endel ting litt nærmere her. Det som pleier å forvirre folk i den digital verden er at alt nevnes i bit og byte, og det kan bli vanskelig å skille endel informasjon.

Altså: alle bilder som vises på en plasma er 24 bit, 8 bit i hver kanal, 8bit Rød, 8bit Grønn, 8bit Blå. Som tilsammen gir 16 777 216 samtidige farger. Skjønt det er jo ikke 16,7mill pixler på en skjerm, så alle blir strengt tatt ikke vist samtidig, men ok, vekk med flisespikken.

De 8 eller 10 luminans bittene jeg snakker om, kommer ikke i tillegg til de 24 bittene som bildet består av, men er lys-styrke informasjon som trekkes ut av de 24 bittene. Feks i et s-video signal går bla luminans og crominans informasjonen i hver sine ledere, noe som resulterer i bedre bilde, siden farge og lysstyrke transporteres i hver sin kobber ledning.
    I rgb overføring går hver primær farge igjennom sin egen kobber ledning som gir knallbra bilde det og. Det værste er som vi vet compositt overføring som betyr at man koker sammen hele smørja og stapper det igjennom en stakkars kobber kabel, hvor vi får farge smitte og andre artefakter i bildet når den stakkars fremviseren skal skille billedinformasjonen fra hverandre igjen i andre enden.

Så, er det riktig som du påpeker Hårek, at endel går tapt i konverteringen og omregningen. Og det er her det blir komplisert, men vi prøver;

Et helt tall omtales på data språk som et "integer". Et integer er altså et heltall som 3 eller 9 eller 36546 eller alle hele tall. Gamle prosessorer ble omtalt som "integer units" for de kunne bare regne med hele tall. Et desimal tall heter Floating point, som er tall som ser slik ut: 1,56 eller 845,195 eller 0,47372892 . Hvis dere husker tilbake kunne man kjøpe "ekstra" matteprosessor eller floting point unit, FPU, til de gamle 386 og 486 maskinene. de uten het sx, og de med het dx.

Så kommer signalet, analogt seff, fra en kilde, si dvd, inn til plasmaskjermen. Her må signalet digitaliseres for å kunne behandles av alle styringskretsene som evt skal skalere/interpolere/strekke/zoome bildet vårt. Her kommer vår lille hardt arbeidende venn chippen inn i bildet (ok, ikke faktisk inn i bildet, men... ja dere skjønner)
    Han kan sample det innkomne signalet med da feks 8 bit. Hvis signalet er et svideo signal, så sampler den først feks farge informasjon, (crominans) deretter luminans osv. dette lagres som 0'ere og 1'ere og kan videre behandles. Allerede her får vi feil i bildet, for det kunne hende at den analoge verdien et øyeblikk ligger mellom nivå 178 og 179, og sampleren må foreta et valg mellom disse verdiene. Slik er det med alle AD konvertere.

Når elektronikken nå skal foreta 3:2 pulldown eller interpolering eller andre fps triks må den regne. Når en 8bits chip skal regne skjer det uten floating points, men kun med integer (heltall), slik at i alle regnestykker den gjør, går restene (remainder) ut i det analoge intet, mens vårt fine heltall står igjen og blir etter bruk i billedbehandlingsdelen, omdannet til en analog verdi, en elektrisk spenning, som blir sustain pulsen i bildet på akkurat det punktet (pixelen)

Poenget er at chippen forkaster alle restene av alle regnestykkene den gjør. Når en chip skal regne ut 146*236, så gjøre den ikke det. Den adderer 146 med seg selv 236 ganger, for en chip kan ikke gange, så den må gjøre det slik som dette istedet. Værre blir det når den skal dele. husker ikke hvordan den gjorde det. (sikkert like greit) :?

Jeg vet ikke, men jeg ville tro at 10bits skjermer egentlig setter av 2bit til floating point beregnelser, for det er mulig med komplisert matte, men dette er ren spekulasjon...

Når det gjelder LRGB er det bare en teknikk som brukes for å fotografere noe som er lyssvakt. man overfører all lys informasjon fra mange bilder over i ett bildet. Dette krever at objektet er stillestående over tid slik at man får tatt mange "like bilder".

32 bits bildemodus i windows er egentlig 24 bits farge med 8 bits alpha kanal som gir 256 grader av gjennomsiktighet. en 0 her gir ingen gjennomsiktighet (som en vegg), mens verdi 255 gir gjennomsiktighet (som et vindu).

Alpha kanal brukes mye i photoshop hvis noen har litt peil der...

Hvis noen fremdeles leser her nede, kan jeg si noe om hva jeg tror de bruker av forskjellige triks for å rette på bildet og disse overgangene.
    Si du har kun 2 farger, svart og hvit (de er egentlig ikke farger, men drit i det) da kan du også vise 50% grått ved å lage sjakk mønster av sort/hvitt. Overfør så dette til fargeskjermer. Man kan "blande" flere farger i sjakkmønstre for å få det til å se ut som enda flere farger. Dette heter "dithering". Har inntrykk av at noen phillips skjermer bruker dette, det blir liksom litt uklart ved bevegelser i bildet....

jeje, håper det var til hjelp

Justin

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har vel da funnet ut at 3x8 bit RGB ikke er nok (for en plasma skjerm), det må samples med 3x10 bit. Det er fordi video signalene skal deinterlaces og skaleres, og da må det regnes og interpoleres. Og som Justin Case sier, ved integer divisjon så mister man nøyaktighet. Når det blir færre enn 200 nivåer så blir disse konturene synlig.
    Spørsmålet er da om det er hele svaret? Er det kun elektronikken som bestemmer dette, et Samsung plasma panel kunne vært fritt for gradienter med bedre elektronikk? (forventer ikke at noen skal kunne svare på det).
    Moderne CRT TV'er, f.eks Pixel Plus, har vel også tilsvarende elektronikk? Hvorfor er ikke 8 bit et problem for disse?
    Og LCD skjermer har definitivt (hatt) problemer, husker jeg så film på et fly for et par år siden, liten LCD skjerm i hver stolrygg, latterlig dårlig bilde.

Edit: Fant en interessant link:The Problem With Plasma
    Edit2: En ny link, om kontrastnivåer:
    High contrast ratio's don't make the display – grayscales do!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode forklaringer er.. Er helt ør i hodet..
    De nye modellene til Panasonic høre unektelig interessante ut... Men prisen er vel deretter også kan jeg tenke meg?

Mvh

AK

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, som du sier Hårek, vi tilbake til utgangspunktet med følgende spørsmål:

1) Er det elektronikken sin feil?
    2) Er det selve plasma elementene sin feil?
    3) Begge?

:wink:

I artikkelen du linket til stod det noe om at CRT har en form for naturlig gamma, slik at bildet blir bra her....?

Neimen om jeg vet. Men jeg tror det viktigste for oss alle er at vi får et bilde vi er fornøyd med, på en lekker flatskjerm med høy WAF faktor (Wife Acceptancy Factor) slik at den får henge/stå i stuen...

Justin

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Så nylig en 36" Widescreen panasonic CRT, og problematikken rundt 8-bit ser en helt klart også på CRT. Overgangene er kun simpelthen klarere på plasma, pga plasmaens egenskaper (evnen til bedret skarphet pga pixeloppbygning/mer stabile punkter osv.). Det var imidlertid svært klare overgangen på denne CRT TVen, nesten like klare som på en 8 bits plasma...

Det har derfor også litt å gjøre med størrelsen på bildet. Overgangene blir klarere og mer definerte ved større bildeflater.

Blir spennende å se hvordan Panasonics nye 42" PW6 plasma, med ny 10-bits teknologi takler dette problemet!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sony kommer visstnok nå med en ny projektor, HS-20, med 12-bits teknologi... Ting går iallfall i riktig retning!

Newcomer splatt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg er ikke enig i at 8 bit er tilstrekkelig... Husk at din HT-1000 benytter 10 bits teknologi, og selv på denne kan en i visse graderinger se overganger.
    Vet at det er lenge siden du skrev dette, men leste ikke denne tråden før nå

Grunnen til at man ser graderingene tror jeg kan ligge i selve DVD-kodingen, og ikke i projektoren, for jeg ser nemlig disse på en helt vanlig TV. Slike graderinger er typiske MPEG-/JPEG-artifakter som du også vil se på et for hardt komprimert JPEG-bilde.

På en vanlig PC har du nemlig også bare 8 bit pr fargekanal, og der ser man ikke noen som helst gradering dersom man f.eks. scanner bilder med negativscanner, og lagrer bildet uten tap (f.eks. i PNG-format som jeg foretrekker). Du må huske på at selv om du har bilde av en blå himmel, så brukes det mange flere farger enn de 256 blåfargene som er tilgjengelig for å gjengi bildet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei

Kilden kan nok også bidra med sitt... Er kjent med gif graderingen (pga 256 farger), men jpeg vil i utgangspunktet ikke vise graderinger under normale komprimeringsomstendigheter (som jo er fordelen med jpeg)...

Årsaken til at din CRT viser graderingen er kanskje at også den er et 8-bits display.

Jeg ser uansett stor forskjell på min nåværende 10-bits Panasonic TH-PA20 plasmaskjerm og min tidligere Pioneer 433HD (8-bits) og Panasonic PW4. Dette gjelder da uansett materiale.

For øvrig kan en se graderinger på dårlig kilde også her, så det er nok som du sier at kildekvaliteten også kan påvirke hvorvidt en ser graderinger også...

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Justin Case
    Tenkte jeg skulle snike inn litt 'inside information' fra klubben:

*shhh*

Neste DVD spiller fra Denon er DVD-A11 DVD/CD/SACD/DVD-audio-spiller, og vil komme med DVI kontakt på baksiden. Tror den skal koste rundt 12 'nystrøkne laken'

Ikke si det til noen.

Justin
    Klubben ble visst litt for frista til å håve inn: pris ble 16-17k

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, du glemte å konvertere fra 'nystrøkne laken' til kroner...
    ser ut til at kursen på laken er 1,4 for tiden...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Prøv å holde tema, folkens... Denon spilleren kan dere gjerne starte en ny diskusjon på! 8) Spesielt viktig siden dette er en prioritert tråd, som omhandler 8 vs. 10 bit video, ikke en Denon spiller.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •