plasma eller Lcd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

plasma eller Lcd

Jeg sitter max 3meter fra tv'en og lurer litt på hvor stor tv jeg kan ha?? har idag en 32"samsung(vanlig tv) kan jeg ha så stor som 42"/37" eller bør jg gå for en 32" og da det store spørsmålet... velger jeg plasma eller Lcd???

til dere som bare skal be meg lete på forumet, ikke gidd å skriv...jeg har sittet her siden kl 10(nå er den 1216)

til andre håper på svar og erfaringer rundt egene skjermer

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: plasma eller Lcd

Sitat Opprinnelig postet av thoing
    til dere som bare skal be meg lete på forumet, ikke gidd å skriv...jeg har sittet her siden kl 10(nå er den 1216)
    Og hva synes du passer best til ditt behov, etter 2 timer og 16 minutters research?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt usikker faktisk, men heller kansje mot 37"plasma(panasonic eller samsung) men jeg må si at 32" som jeg har idag er helt grei str... men LCD kan jeg ingenting om, hva er bra med LCD som ikke er bra med Plasma??

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedr størrelse og avstand vil jeg tro at dette er en smakssak.
    Det største problemet jeg fikk ved å sette inn en42 tommer i stua var samboeren
    Blir jo litt mer "kinofølelse" med stor skjerm da, men jeg synes også det går helt fint å se på en vanlig 28" crt tv.

Kjøp deg en skjerm på elkjøp og test ut.... Dersom det ikke funker kan du levere den tilbake eller bytte i en annen model.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er bra med LCD som ikke er bra med Plasma??
    LCD har:

- ikke problemer med innbrenning
    - har høyere oppløsning til "samme pris"
    - har bedre bilde i sterkt opplyste rom
    - utvikler mindre varme da den trekker mindre strøm

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    hva er bra med LCD som ikke er bra med Plasma??
    LCD har:

- ikke problemer med innbrenning
    - har høyere oppløsning til "samme pris"
    - har bedre bilde i sterkt opplyste rom
    - utvikler mindre varme da den trekker mindre strøm
    varmeproblemet har jeg faktisk ikke merket noe som helst til, finnes ikke varmt over TV'en. husker et utsagn fra Peakman om at "har man plasma trenger man ikke varmeovn om vinteren" eller noe i den dur, men det slo feil hos meg

de andre punktene stemmer, men det er verdt å nevne ting som taler mot LCD:

- dårlig sortnivå i forhold til plasma, sort blir fort mørkegrått, og skjermen lyser godt opp i rommet.
    - litt "grøtete" bilde, ting flyter over i hverandre

etter å ha sett på både plasma og LCD hver gang jeg er innom elektronikkbutikker, syns jeg fremdeles plasma er hakket foran LCD når det kommer til ren bildekvalitet.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er ikke lenge til LCD nå kommer langt kraftigere på banen, med kontrastnivåer langt over dagens aller beste plasmaskjermer samt helt nedi 8 ms oppdatering.

I tillegg har du som Tiger sier ingen innbrenningsfare, og for meg som bruker TVen mye til PC, er dette et definitivt must.

Imidlertid er fremdeles prisen på LCD skjermer med akseptabelt sortnivå (2000:1 eller mer) meget høy (eneste jeg vet er tilgjengelig pr. dato er Sony Qualia til 90k for 40").

Samsung og Philips mfl. kommer imidlertid om relativt kort tid med sine nye serier, og da er det ikke umulig at prisene vil overraske mange!

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ganske mange faktorer og ta for seg da. Sitter du 3 meter ifra så er det ingenting som sier at du ikke burde gå for en 43" kontra en 37". Liker du stort bilde, noe alle gjør , går du for 43". Skal du ha 43" må du gå for plasma. Der har ikke lcd noe å gjøre. Skjermen blir alt for stor for lcden til å kunne takle bildet. Man får også det man betaler for. Så noen skrekk bilder av en QP vision "folkeplasma" som var styggelig brent. Går du for en skikkelig plasma ala Pioneer eller lignende så ungår du dette.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Er det virkelig riktig at LCD ikke har innbrenningsproblemer da? I 'dataskjermverdenen' har det jo lenge vært et av punktene som har talt mot å bytte ut den gode gamle CRTen med LCD. Og jeg sier dette som lykkelig eier av en 20" LCD, så det er ikke der det ligger. Mener bare jeg har hørt at LCD også har dette problemet, ihvertfall til en viss grad - kanskje ikke i fullt så stor grad som plasma.

Selv har jeg hatt en 42" plasma i to år, sitter ca. tre meter fra og er fornøyd med det. Mindre skjerm ville nå vært uvant og lite.
    Innbrenning har jeg heller ikke, selv om TVen står på "døgnet rundt". Muligens fordi jeg svitsjer ofte da...

Eller - kan kanskje skimte en ørliten skygge av TVNorge logoen, når skjermen er svart. Men ikke noe plagsomt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •