Ut å handle plasma;NÅ!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ut å handle plasma;NÅ!!

Opphavet har bestemt seg;nå skal han ha plasma!Valget står mellom en Samsung ps42p3s til 30000,-eller en Phillips42pf9955 til 40000.Samsungen er visstnok siste modell;mens jeg er mer usikker på Phillips en;er det en pixelplus 2?Noen som kan svare meg rimelig kjapt her?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Ut å handle plasma;NÅ!!

Sitat Opprinnelig postet av jan erik
    Opphavet har bestemt seg;nå skal han ha plasma!Valget står mellom en Samsung ps42p3s til 30000,-eller en Phillips42pf9955 til 40000.Samsungen er visstnok siste modell;mens jeg er mer usikker på Phillips en;er det en pixelplus 2?Noen som kan svare meg rimelig kjapt her?
    Mitt inntrykk er at prisene på plasma-skjermer er i rase-fasen (fra 90000 + for bare halvannet år siden til nå under 30000). Siden det går så fort, spriker prisene i alle retninger, og jeg ville vært forsiktig med å lese kvalitet ut fra prisforskjeller. Har ingen erfaring med plasma selv, annet enn det jeg har sett i elektrosjappene. Derfor synes jeg du skal be om en demonstrasjon av både bilde og features. De bør sette av litt tid til kjøperen når det dreier seg om et så råflott produkt.

At prisen på Samsungen er lavere kan like gjerne komme av at denne er nyere og dermed har lavere innkjøpspris enn at den har dårligere kvalitet. På den annen side kan det jo faktisk hende at Phillipsen er bedre og forsvarer prisforskjellen. Dette er det bare dere som kan avgjøre.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fulgt så mye med på plasmateknologien, men av det jeg har sett, har jeg lagt merke til hvor fort de eldes. på de to jeg har sett, som bege var ca 2 år, ser jo bildet helt ødelagt ut.. grønne kanter, og svakt bølgete overflate. hvordan ligger dette an nå?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hvis de to nevnte er dine alternativ (begge med 8 bits videoprosessering, altså 256 fargetoner pr. kanal RGB) og relativt lav kontrast, er jeg faktisk ikke sikker hvilken jeg anbefaler, Jan Erik... Jeg ville tatt en Panasonic PW5 om det er mulig å oppdrive (til ca. 39.990), med 10 bits videoprosessering, eller 1024 fargenyanser per fargekanal, og 3000:1 kontrast... Skal ikke være enkelt! Philipsen har for øvrig svært god prosessering, det er i selve skjermen svakhetene ligger...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..Det ble nok Samsung det gitt.Annonsert Philips er gammel og derfor ikke noe godt kjøp.Beste bildet var en philips med pixelplus(9965?)men 20000 dyrere en Philipsen ...Så forøvrig (tror jeg)resultat av 8bits fargene;en helt blå himmel ble hadde tydlige skiller nedover etterhvert som himmelen ble lysere...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med slitasje på plasma-skjermer egentlig?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Slitasje er sterkt overdrevet... Ved normalt bruk trenger du ikke bekymre seg om slitasje innen normal levetid (10-15 år)...

Leste for øvrig en totalt unyansert artikkel på Dinside i stad, der plasma var såkalt "ut" og LCD TV "inn". Med 500:1 kontrast (=absolutt sortnivå på ca. 700 cd/m / 500 = 1,4) på LCD, som tilsier totalt grått sortnivå, blir det unyansert å påstå at plasma, som faktisk har kommet opp i 4000:1 kontrast = dynamikk og skikkelig sortnivå, er "ut"...

Uansett, jeg skal iallfall ha meg plasma til hjemmekinoen! Til PCen kan jeg imidlertid tenke meg en 20" LCD, men!

Innbrenning er imidlertid selvsagt et problem på plasma, så til PC bruk bør en være forsiktig... Alle teknologier har sine fordeler og ulemper, men til hjemmekinobruk mener iallfall jeg at plasmaen egenskaper er mer passende en LCD, iallfall inntil de får til laaangt bedre kontrast/sortnivå!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg må si at det frister å bytte ut samsung-en min ja, jeg har fortsatt tilgode å bli veldig imponert over de plasma-tv-ene som står til utstilling hos Lefdal, elkjøp og deslike. Jeg er vel kanskje bare for godt vant med bakprojeksjon... =P

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg sier han må bruke forvrengt 16:9-format når han ser på 4:3 tv fordi etter å ha sett på 4:3 tv noen timer med sorte striper på sidene blir bildet lysere der de sorte stripene har vært når bildet fyller ut hele skjermen igjen. Dette er en midlertidig effekt, men han er redd for at den vil ødelegge skjermen på sikt.

Han har en NEC plasma som er rundt 3 år gammel.

Er dette noe som er fikset på nyere modeller? Og kan det ødelegge skjermen på sikt slik at sidene blir permanent lysere hvis man ser mye 4:3 tv? Og evt. topp og bunn hvis man ser mye filmer i Cinemascope?

-Audun

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det virker jo i utgangspunktet litt for dumt at noe slikt skal ødelegge skjermen, men med dagens produksjonsteknikker så kan man vel aldri være for forsiktig.

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma er død ??
    Tull og tøys.

Plasma markedet er i sterk vekst, og alle de store produsentene bygger ut produksjonslinjer i stor skala.
    Markedsanalytikere spår en enorm vekst for plasma de neste 4 årene,
    og særlig mot hjemme markedet.

LCD TV vil også vokse, men primært for skjermer under 40".
    Markedet for skjermer over 40" domineres av plasma skjermer.

Plasma har frem til i dag stort sett vært en display device for foretningsmarkedet.
    Men nå kommer nye modeller fra Sony, Pioneer, Panasonic m.f. med integrert tuner, høytalere og alle nødvendige tilkoplinger.

Se også:
    http://www.digitimes.com/NewsShow/Ar...ges=PR&seq=201

Roger

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Enig, rogers! LCD vil hovedsakelig bli stort i business segmentet de kommende år, og dermed frigjøres produksjonskapasitet for plasma til privatmarkedet, som vil både øke antall tilgjengelige modeller og redusere prisene...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ..Det ble nok Samsung det gitt.Annonsert Philips er gammel og derfor ikke noe godt kjøp.Beste bildet var en philips med pixelplus(9965?)men 20000 dyrere en Philipsen ...Så forøvrig (tror jeg)resultat av 8bits fargene;en helt blå himmel ble hadde tydlige skiller nedover etterhvert som himmelen ble lysere...
    ...det er nok konsekvensen av 8 bit du ser der ja, typisk synlig på graderinger slik som himmel osv. Du overlever vel uansett, til vanlig TV-titting er du kanskje ikke like kresen? Antar at du har en Barco på lur et eller annet sted, eller blir det med plasmaen?

Active Kjottolf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har både Philips og Panasonic 42" utstilt i butikken.* Kan bekrefte at Philipsen har visse digitale "bi-effekter", men den har likevel bedre bilde på mange andre måter. Man må sammenlikne disse og selv vurdere hva man liker best.

*=bare delvis sant da Philips og Panasonic ble stjålet natt til mandag... En ganske bra prestasjon å komme seg inn i den butikken! De glemte forresten tunere og kabler. Kanskje det kommer noen innom en dag og spør om vi har tunere til plasma til salgs? Ja, da har vi jo b-varer til en billig penge. :wink:

-Kjetil-

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ....8 bits videoprosessering, altså 256 fargetoner pr. kanal RGB....
    Må si jeg ikke helt skjønner dette med 8 bit kontra 10 bit. Hvis det er som du sier så blir det jo 24-bit, altså 16.8 millioner farger. Dette gir jo perfekt gjengivelse på en PC. Hvorfor er det så mye dårligere på en TV?
    Sikker på at det ikke er luminans som er 8 bits? Syntes jeg har hørt snakk om 256 gråtoner.
    Har prøvd å søke på nettet om slik informasjon, men har ikke funnet noe foreløpig. Hvis noen har noen gode linker så kom med det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei!

Var redd noen skulle be om en skikkelig forklaring på 8 vs. 10 en gang... Har lest en del om det, men i all hovedsak bevitnet forskjellen selv...

Ikke så enkelt å forstå, de bittene. Jeg er ikke sikker på hva du mener med luminens, men 8 bits gradering tilsier 256 toner per fargekanal. Antall farger kan ikke overskride antall graderinger/gråtoner. Hvis en har 1536 graderinger, som Panasonic har implementer i visse deler av gammaskalaen på sine nye modeller, har en altså totalt 1536x1536x1536=3623878656 mulige fargekombinasjoner. Selv med 256 graderinger (som tilsvarer vanlige 8 bits skjermer) har en 256x256x256=16777216 graderinger, som tilsynelatende virker mer enn nok. Imidlertid er det øyet som bestemmer, dessverre, og med 8 bit gradering per kanal ser en helt klare overganger i farger, da spesielt innen samme grunnfarger, som f.eks. i en blå himmel der det totalt da kun er 256 graderinger av blått å benytte seg av.

Panasonics PW5 modeller benytter 10 bits gradering per kanal, eller 1024 graderinger per grunnfarge over hele gammaskalen. De nye PW6 skjermene benytter en ny, såkalt S-kurvet gradering-skala, der en øker antall graderinger i lavere del av gammaskalaen (hvor øyet er mest følsomt).

Når det gjelder sammenligning av f.eks. 24 bit på PC, kan jeg ikke forstå annet enn at 24 bit betyr 24 bit per fargekanal, R, G og B på PC. En plasma med såkalt 8 bits fargeteknoligi (som det egentlig kansje er bedre å referere til som antall graderinger, jeg er bare redd folk ikke forstår at det har sammenheng med antall farger), ser mer ut som en PC satt på 256 bit grafikk... Dette burde være mulig å finne ut av, men!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...det er nok konsekvensen av 8 bit du ser der ja, typisk synlig på graderinger slik som himmel osv. Du overlever vel uansett, til vanlig TV-titting er du kanskje ikke like kresen? Antar at du har en Barco på lur et eller annet sted, eller blir det med plasmaen?
    Neida;det er min pappa som skal ha den.Har en 32"philips skjerm med pixelplus jeg er fornøyd med..Rart med det men når du driver med projektorer til vanlig blir det til at man ikke får det hjemme!

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lygren: 24 bits betyr 3 x 8, altså 8 bit på hver av R, G og B. Såvidt jeg forstår så blir det 256 gråtoner (grått er likt signal på R, G og B), og totalt 16 millioner farger. Men det forutsetter jo at teknologien som modulerer lyset faktisk har en mulighet til å gjengi alle disse fargene. Det er her Gamma kommer inn. Antagelig er det der begrensingen ligger.
    Det er jo andre muligheter enn RGB for å overføre video. F.eks S-Video(Y/C) , hvor signalet er delt opp i luminans (lys, dvs sort/hvitt bildet) og crominans (fargesignalet). Så hvis det var disse signalene som blir digitalisert til 8 bit, så vil man definitivt få mindre enn 16 millioner farger.
    Der er også analog komponent (UYV), som er det som blir digitalisert i camcordere f.eks, men jeg vet ikke om det er slike signaler som blir brukt i en skjerm.

Får lete videre, den som finner noe får poste.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •