Montering av 37" LCD-skjerm på gipsplater...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Montering av 37" LCD-skjerm på gipsplater...

Planer om å kjøpe en 37" LCD-skjerm. Noen innspill på veggmontering, der veggene er gipsplater (tre reisverk inni, da). Må jeg sette inn noe tre bak i veggen for å holde den oppe?

Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke ekstra stendere i veggen hvis du bruker riktig type plugger/anker. Se veiledning her:

www.gyproc.no/gyproc/content.nsf/0/8D81DC0F25D8D8A2C2256DC7003B997A/$File/Innfesting.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gips er bare en pain-in-the-butt. Tror samtlige av stikkontaktene på hybelen min henger og slenger. Uttaket til kabel-tv og telefonen henger ut som en pølse. Har gips-vegger..

Kan fort få en morsom overraskelse om en går for kablang-varianten. Skulle jeg hengt opp en plasma hos meg ville jeg utvilsomt hengt denne opp i stenderne. Er jo bare å banke forsiktig i veggen for å finne to stykker, henge opp en treplanke mellom dem og henge plasmaen i denne.

For en måned siden datt foresten hele varmeovnen min av veggen. Den var hengt opp med ekspansjonsplugger helt etter kablang-anbefalingen. Om dette hadde vært en plasmaskjerm ville jeg seriøst rivd hodet av personen som anbefalte meg ekspansjonsplugger

Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gips er helt fint hvis man gjør ting riktig. Skjønner godt at ting ramler ned hvis du har brukt ekspansjonsplugger, det egner seg ikke særlig bra i gips, og dette er heller ikke det som er anbefalt. Bruker du anker og gjør det riktig, så blir det solid. Festemetodene som plateprodusentene oppgir er jo ikke tull. Men kan du skru i treverk så er jo det å foretrekke.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre ting som spiller inn er vel også isolasjon. Hvis Gips platene er utsatt for fukt varma/kulde så kan vel det bidra til at de mister bære evne og smuldrer opp. Siden du har så stort problem der du bor høres det ut som om du har et større problem da. Det er noe du bør sjekk opp.

AKIRA

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kablang
    Gips er helt fint hvis man gjør ting riktig. Skjønner godt at ting ramler ned hvis du har brukt ekspansjonsplugger, det egner seg ikke særlig bra i gips, og dette er heller ikke det som er anbefalt. Bruker du anker og gjør det riktig, så blir det solid. Festemetodene som plateprodusentene oppgir er jo ikke tull. Men kan du skru i treverk så er jo det å foretrekke.
    Hmm. Hva heter de pluggene i den pdf'en du linket til da? Var sikker på at disse ankrene eller hva de nå heter kaltes ekspansjonsplugger. Var nå i alle fall fire slike som var benyttet på varmeovnen min, beregnet til å tåle 12 kg hver (i følge pdf'en):

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var overrasket over å se at metallpluggene var de som tålte mest. 15-30kg, det er jo genialt, for de er de letteste å bruke også. Har alltid brukt gipsanker i den tro at de tålte mye mer enn metallpluggene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fest i bærebjelken, de er ca 60cm fra hverandre i veggen(bank så hører du) hvis dette ikke passer helt kan du skru opp en litt tykk treplate mellom disse og feste skjermen iden(dette har vi gjort på flere resturanger osv

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale andre plugger. Det finnes plugger som ekspanderer bak selve gipsplaten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Jeg vil anbefale andre plugger. Det finnes plugger som ekspanderer bak selve gipsplaten.

Er disse bedre enn de som er vist på bildet ??

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thoing
    fest i bærebjelken, de er ca 60cm fra hverandre i veggen(bank så hører du) hvis dette ikke passer helt kan du skru opp en litt tykk treplate mellom disse og feste skjermen iden(dette har vi gjort på flere resturanger osv
    helt enig, denne løsningen er absolutt den tryggeste mener nå jeg. også slipper du etterlate gedigne hull i veggen når du nå en gang skal fjerne tv'n.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker du anker-skruer som heter "DUOMAX" eller Molly-plugger er du safe! fåes kjøpt på Wurth eller hos din likale El-grossist.. F.eks Elektroimportøren v/IKEA Furuset. De har til og med åpent på lørdager. Der kan ALLE handle

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh - jeg har en litt "artig" historie om hvordan jeg har montert min plasmaskjerm (42", ca. 30 kilo) på gipsplatevegg:

Jeg hadde ikke peiling (ca. to år siden), og visste ikke at det var gipsplater. Merket opp på veggen hvor jeg skulle bore, og satte igang. BRRRRRRR-dunk! :neutral:

-Tvers igjennom veggen og ut på kjøkkenet på andre siden... :???:

Hadde altså boret gjennom to gipsplater, som veggen besto av.

Men jeg gir meg ikke så lett da. Så jeg stakk til Clas Ohlson og kjøpte et par litt store perforerte stålplater, noen lange og kraftige gjengede bolter, muttere og skiver.

Kom hjem, og monterte plasma-veggfestet på stueveggen, med gjennomgående bolter til kjøkkenet, og på kjøkkensiden satte jeg så de perforerte stålplatene, som boltene altså gikk igjennom. Skrudde til med skiver og muttere på kjøkkensiden. På den måten fungerer altså stålplatene som enorme 'skiver' til boltene, og fordeler kreftene utover en større del av veggen.

Og TVen har hengt der den, i to og et halvt år nå.

-Det er klart; når jeg flytter herfra, må jeg fram med et kilo sparkel eller noe sånt....

Vet ikke om jeg vil anbefale metoden, men det funker ihvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er noe lignende metoden jeg brukte tilslutt, men heldigvis har jeg en bod bak veggen. Kjøpte gjengestang og no aluminiumsprofiler på Clas Ohlson, som jeg monterte på bod-siden.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vakkert! Bra jobb!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, er det en lack hylle fra IKEA du har under TV'n? Og er denne veggmontert? Hvordan har du festet denne i gipsplatene?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den nest siste eller siste utgaven av Gjør Det Selv er det en artikkel om forskjellige festeanordninger og plugger til gipsvegger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    helt enig, denne løsningen er absolutt den tryggeste mener nå jeg. også slipper du etterlate gedigne hull i veggen når du nå en gang skal fjerne tv'n.

Dette er måten - stenderne står ca 60 cm fra hverandre, fest en 15 eller 18 mm kryssfinerplate på veggen (i stenderne), og fest så veggfestet i denne. Det holder garantert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IceCone
    Forresten, er det en lack hylle fra IKEA du har under TV'n? Og er denne veggmontert? Hvordan har du festet denne i gipsplatene?
    Ja, tror det er lack den heter. Ikea er det iallefall.
    Den er festa med tre ekspanderende gipsplugger, husker ikke dimensjonen. Den henger iallefall fint, selv med en fireåring i huset. Lett å vaske under også :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •