TV-link og kobling mot LCD-skjerm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV-link og kobling mot LCD-skjerm

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt meg en TV-link fra Philips. Den har kun SCART-kontakter både på sender og mottager.

Jeg har lyst på et lite TV på soverommet, men lurer på om jeg heller skal kjøpe en LCD-skjerm (altså en PC-skjerm uten TV-tuner) da disse er betraktelig billigere og gir meg muligheten til å koble til den bærbare PC-en min.

Jeg har koblet kabel-TV (via videospilleren for å kunne bruke SCART-koblingen) til TV-linken sånn at jeg kan overføre kabel-TV-bildene til soverommet. TV-linken fungerer veldig bra og jeg kan bruke kabel-tv-fjernkontrollen på soverommet for å skifte kanal på dekoderen som står i stua.

Så til spørsmålet: De LCD-skjermene jeg har lest om på nettet har ikke SCART-inngang, men såkalt D-Sub mini 15 pin og DVI-D 24 pin. Jeg har for eksempel vurdert denne EIZO-skjermen , men lurer på om det er mulig å plugge en SCART i denne via et adapter? Hva slags adapter trenger jeg i tilfelle, er det mulig og vil jeg kunne se TV på skjermen?

På forhånd takk for hjelpen. Det nytter jo aldri å spørre i butikken. Der er det som regel ikke så mange som har peiling.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville anbefalt en lcd-tv i stedet for en pc-lcd. Det er ikke bare inngangene på skjermen som skiller en pc-monitor fra en tv, bl.a. har en lcd-tv gjerne høyere lysstyrke og innfallsvinkel slik at flere personer kan titte på skjermen på flere meters avstand. Lcd-tver kommer også med fjernkontroll.

Den Eizo monitoren du linket til har dessuten et bredde/høyde forhold på 5/4, slik at du vil få svarte streker på skjermen uansett hva du ser på.

Philips lager en del små og gode lcd-tver, som også kommer med pc-inngang. Ta en titt på disse før du bestemmer deg! Om du fortsatt ønsker en pc-monitor trenger du en scart-vga konverter, men du må da først forsikre deg om at den TV-linken sender ut rgb-signaler. En slik boks kan f.eks. kjøpes her.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapt svar. Godt poeng med formatet. Jeg bør vel nesten ha en skjerm med 4:3 eller 16:9.

Dette med RGB skjønner jeg ikke. Det står ingenting om RGB-signaler i TV-linkens instruksjonsbok. Den sender jo PAL-signaler. :?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om ikke TV-linken støtter rgb trenger du en video til vga konverter. Mange av disse har også innebygget skaler samt fjernkontroll og koster rundt 1100-1200 kr. Men da spørs det jo om det da ikke blir like billig å kjøpe en lcd-tv.

Søk på google.no etter "video to vga" så får du en del treff. Du bør være sikker på at adapteret støtter PAL.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Takk så mye for hjelpen. Kan nok hende jeg skal kjøpe en LCD-TV heller. Har sett et par 16:9 Philips-TV som ser ganske fristende ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •