Interlaced eller progressivt til plasma?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Interlaced eller progressivt til plasma?

-Ser det er nevnt i en tråd her at folk får problemer(grønnskjær) når de kobler en DVDspiller med progressivt signal til enkelte plasmaer. Og at de derfor anbefaler å kjøre interlaced ut til plasma skjermer.

Da jeg leste dette, tenkte jeg at jeg skulle prøve dette selv, siden jeg kjører progressivt via komponent fra Denon DVD-2900 til min Samsung 42" plasma. Jeg har riktignok ikke noe grønnskjærproblem, men tenkte kanskje det kunne hjelpe på andre ting også.

Så jeg gikk inn i menyen på Denonen, og satte til interlaced.

Men på min TV kan jeg ikke si jeg ser forskjell hverken på farger eller oppdateringsfrekvens mellom interlaced ut eller progressivt ut.

Så jeg lurer på hva dere som har 'peil' vil anbefale: progressivt fra DVD spiller eller interlaced? Hva bør jeg se etter? Nå tenker du sikkert "Når du ikke kan se forskjell, kan du vel klare å bestemme dette selv?".

Joda - tenkte bare jeg ville høre hva dere har å si. Er det noen vits i å kjøre progressivt ut fra DVD når skjermen uansett gjør om til progressivt?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er avhengig av hva slags skjerm og DVD-spiller du har. Har du en god DVD-spiller med progressiv utgang, har den sannsynligvis bedre linjedobbler enn en rimeligere skjerm.

I ditt tilfelle høres det ut som om du har en DVD-spiller med bedre linjedobbler enn skjermen.

Hvis plasmaskjermen din er høyoppløselig, anbefaler jeg å kjøre progressivt 720 ut fra DVD-spilleren. Hvis ikke, 576 progressivt.

Resultatet av et godt progressivt signal er et roligere bilde med bedre dybde og mer definerte farger.

Men det er jo bare å prøve seg frem...

C

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Men er det sånn at hvis DVD spilleren sender ut et progressivt signal, så vil ikke plasmaen prøve å gjøre noe med dette? Eller blir det "smør på flesk", fordi plasmaen vil prosessere signalet og prøve å gjøre det om til progressivt uansett(selv om det alt er det)?

Dersom plasmaen lar signalet være i fred hvis det allerede er progressivt, så tror jeg nok jeg lar DVD spilleren ta seg av det å gjøre om til progressivt. Men dersom plasmaen uansett bruker sitt system selv om signalet allerede er progressivt, så vet jeg ikke helt.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når plasmaen mottar et progressivt signal så lar den være å deinterlace det, man kan ikke deinterlace 2 ganger etter hverandre.

Hvilken som gjør jobben best kommer som tidligere nevnt an på kvaliteten på skjerm og spiller.

Nå kan ikke 2900 sende ut noe annet enn 576 i eller p så skjermen må skalere uansett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •