Valgets kvaler osv - 32" LCD eller 42 Plasma...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valgets kvaler osv - 32" LCD eller 42 Plasma...?

Jeg må innrømmet at jeg sliter for tiden. Nå har jeg researchet og researchet på specs, sammenliknet, lest på forumet, testet og holdt på til jeg blir både sliten og oppgitt. Fordi jeg både er en filmelsker og en generell mediafriker (og har kone og unger som vil se på "ordinær tv" uten for mye hassle, ønsker jeg å ha en skjerm som gir meg et bra bilde fra PC (kjører ALT via mediapc uansett medie), og som er stor NOK. Og jeg skal ha den NÅ!!! Orker ikke vente lenger...

...og her ligger problemet/problemene.

1. "Alle" HD plasmaer på 42/43" har for tiden 1024x768 oppløsning, mao avlange pixels som lager masse krøll når dette brukes med 1:1 pixelmapping mot en mediasenterpc. Ja, som noen påpeker, det er jo bare å kjøre anamorfisk dvd på fullscreen osv. Men fotoalbumet mitt, nettsider og ikke minst de aller fleste spill støtter ikke dette 1:1, så jeg er litt skeptisk til denne løsningen. Bildestørrelsen er derimot mer fristende på 42/43" 8) .

2. "Alle" 30/32" LCD har 1280/1366x768 oppløsning, mao 15:9 / 16:9 format, og er mye mer i den gaten jeg er ute etter når det gjelder "ekte" widescreen med 1:1 pixelmapping. Ulempen er at de har dårligere sortnivå osv... men det kan vi jo komme inn på etter hvert.

3. Jeg sitter 3,5-4 meter fra veggen der høyttalerne mine står. Kontrollmålinger osv. viser at det kanskje blir litt lite med 32" (spesielt pga. undertekst på filmer - ser mye japansk - så underteksten må være leselig). 42/43"" virker derimot mer passe...?

4. Jeg har lånt med meg og testet bildekvaliteten på en generisk/crappy 500cd 500:1 30" LCD skjerm med 1280x768. Denne ble satt opp i stue med full belysning (spotter, uplights osv). Testet denne med LOTR og Star wars E2 for å sjekke sortgjengivelse osv fra min mediapc. Nå vil sikkert noen steile, men jeg synes dette var akseptabelt! Sortfargen oppleves ikke som "grå" som mange vil ha det til, men ikke noe å henge seg opp i. Jeg vil i alle fall kunne kose meg med en film på denne kvaliteten!

På møterommet på jobben har vi en Pioneer PDP-43MXE1. Denne har jeg testet omtrent tilsvarende (ikke veldig vitenskapelig, bare via en bærbar PC med dvd-spiller, via VGA inngangen). Igjen, med bakgrunnsbelysning på et ordinært nivå, synes jeg dette var (igjen, noen vil sikkert steile ) greit, men ikke noe spesielt bedre enn LCD skjermen.

5. Jeg kommer sikkert til å kjøre en prosjektor/lerret løsning, evt.- 50" Plasma om noen år... så dette er trinn 1 på storskjerm stigen ops:

SÅ, folkens... beklager lang "rant"...

Har dere noen innspill som kan hjelpe meg til å bestemme meg? Tanker om skjermstørrelse i forhold til sitteavstand, fordeler/ulemper (VET alt det tekniske med kontraster og sortnivå på plasma osv, men siden jeg erfarte det jeg gjorde, er jeg usikker på hvor mye dette har å si i en opplyst stue). Tips om konkrete LCD skjermer som dere har god erfaring med... Ditto ang. plasma (f.eks. om noen har fått bra resultat med bruk av 1024x768 HD plasma mot mediapc).

Alle innspill mottas med takk (vurderer å premiere de beste! )

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...ikke mye innspill her, nei :roll:

Nevermind Etter litt mer research og testing går jeg for en 32" LCD fra DiBoss. Denne er mer enn fet nok til mitt bruk, og med 1000:1 kontrast antar jeg at jeg får relativt OK sortnivå sammenliknet med mye andre LCD TV'er jeg allerede har testet og vurdert som "OK, men ikke 100%".

Vi får ta sjansen!

...og så får jeg heller slenge den på rommet til junior når det kommer "skikkelig" HD-Plasma i 16:9 format om noen år

Baker, out.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor nærme skal du sitte. Jeg sitter nå med en 42" LCD bak-projekson og sitter ca 3 meter i fra skjermen, og da er bildet helt forferdelig. Hvis jeg beveger meg ca 2 meter til bil bildet mye bedre.

Det samme vil skje hvis du sitter for nærme Plasma og LCD TVer. Hvis du sitter på ca 3 meter vill jeg ha tatt 32". En kompis har en 35" plasme med ca 3 meter sitte avstand og det er minimum på den. Husk at 32" LCDen vil i virkeligheten ha ett større bilde enn en vanlig CRT 32".

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt, "Jeg sitter 3,5-4 meter fra veggen der høyttalerne mine står.".

Hvis man sitter for nært skjermen - hva er "utfordringene" etter ditt syn? Ser man f.eks. pikslene for godt?

På LCD'en jeg skal kjøre blir det 1366x720 oppløsning, antar det ikke blir mye synlige pixler der... men vi får se.

Hvilken oppløsning har din LCD bakprojeksjon? Hva med kompisen din sin 35" plasma? (Er du sikker på det ikke er en 37" forresten - har ikke sett noen firmaer som lager 35" plasma... bortsett fra en sær 32" Sony for noen år siden) Og hva mater dere skjermene deres med av bildekilder og oppløsning?

Har ikke funnet "synlig bildeområde" specs på DiBoss'en kontra en vanlig 32" CRT skjerm, men min erfaring med dataskjermer tilsier at det er noe "tap" på CRT'ene, slik at f.eks. en 19" LCD tilsvarer en 20-21" størrelsmessig. Så tipper at en 32" LCD kanskje nærmer seg 33-34" CRT? Ren spekulasjon.

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3,5-4 m er perfekt for 42". jeg sitter omtrent så langt unna min 42" plasma, og ville ikke flyttet meg verken nærmere eller lengre unna.

selv om skjermene blir større, ala 42", er det ingen vits i å sette seg så langt unna at det oppleves som om du ser på en 32" CRT. med det mener jeg at hvis man setter seg 5-6 m unna en 42", blir det det "samme" som å sitte 2-3 m unna en 32" - hva er da vitsen med å ha en 42" hvis bildet oppleves like stort som en 32" pga. avstanden fra deg til skjermen...? sett deg 2-3 m unna og kjøp en 32" CRT i såfall

edit: 32" lcd er litt større enn en 32" crt som du sier, og er ikke noe dårlig valg. men jeg ville gått for noe større dersom du sitter 3,5-4 meter unna - ellers blir litt av følelsen av stor skjem borte (det er nå min smak da).

uansett hva du bestemmer deg for, er det viktigste at du selv er fornøyd - det være seg LCD, CRT eller plasma.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med godt signal og god skjerm er vel anbefalt avstand ca 5 x høyden av bildet. DVS ca 2.5 meter fra 42".

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasmaen til kompisen min er av merket JVC. Problemet jeg har med min TV er at det liksom ligger ett slør over hele skjermen. Men man ser også pikslene altfor godt, oppløsningen skal være i WXGA husker ikke hva det er i pixler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg kjøpte min 42" plasma vurderte jeg også 32"LCD. Nå er jeg veldig glad jeg valgte plasma, og har begynt å tenke på 50". Så lenge man har et salongbord mellom nesen og skjermen så er dette med piksler ikke noe problem. Er bildekilden bra så er også også bildet bra på 2,7m avstand.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får nå se ang. skjermstørrelse... får prøve det ut litt. Merk at det er forskjellig bruksområde på stue-tv og på "hjemmekinotv" - bl.a. på hvor stort skjermbilde som behøves. En del av dere skiller ikke mellom dette når dere gir råd til nybegynnere, så noen ender opp med litt feil inntrykk. Det er ikke alle som vil lage kinostemning i stua si bare man skal se på nyhetene vettu

Dette med skjermhøyden vs "anbefalt avstand" er vel utregningsstandarden for THX for kino (rett meg om jeg tar feil Peakman) - så dette blir vel litt overkill for en stue-tv.

Men klart... i prinsippet gjelder "jo større jo bedre", så lenge skjermen har god oppløsning og kona ikke klager... Glad jeg fikk godkjent en 32" LCD jeg ...og så får jeg heller bygge litt lengre garasje og lage kino baki der... 8)

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del så har jeg plasmaen stående ca 3 meter fra sofaen, og har etter mine begreper det helt optimalt i forhold til tvtitting på min 42 tommers LG-plasma.. Kjører signaler fra en digitaltuner og component. Denne skjermen tror jeg du burde tatt deg en titt på. Ikke dyr heller... Har vel allerede sett den til priser rundt 20 laken nå...

Den er ikke HD,men med dagens tvsignaler er den helt super...

Link til min skjerm: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Etaten

Lykke til med prøving av skjermer. Men husk, at det er bare å hoppe i det. Det vil alltid komme en nyere og bedre skjerm....

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG'en er sikkert fin, den... men som jeg nevnte lenger opp trenger jeg "ekte" 16:9 HD oppløsning til bl.a. HTPC og XBOX, så plasma med 1024x768 (og lavere) blir for dumt. Og sammenlikningsmessig - skulle jeg kjørt rene TV-og dvd-signaler vill jeg nok kjørt en Panasonic eller Pioneer. Kanskje de har en modell til meg med 1366x768 om et par år? (krysser fingrene). :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker

Dette med skjermhøyden vs "anbefalt avstand" er vel utregningsstandarden for THX for kino (rett meg om jeg tar feil Peakman) - så dette blir vel litt overkill for en stue-tv.
    Nei, den sier 1,5 x bredden altså ca 1.5 meter unna 42". Men som sagt de fleste sitter lenger unna enn 2,5 meter unna 42".

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill alle sammen!

Som jeg har konkludert i andre tråder; jeg går for en 32" LCD tv med 1:1 pixelmapping i 16:9, siden jeg bruker PC som mediasenter og trenger pixlene. Krysser fingrene for at 32" blir stort nok til "dagligdags" bruk. (sjekket iflg. mål at skjermen tilsvarer omtrent diagonalen på en 34" CRT TV forresten! 8))

For å dekke mitt storskjermbehov" har jeg mer eller mindre bestemt meg for at jeg kommer til å kjøre en prosjektor og lerret på et senere tidspunkt (skal bygge om stuen litt om et års tid, så jeg kan ta det da. Lettere å integrere saker og ting når man først har revet vegger og sånt :wink.

...og da har det kanskje kommet en oppgradering til Panasonic PT-AE700 også! Trendene tilsier vel noe sånt...

Igjen, takk for alle innspill!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •