Pixelmapping 1024x768 i widescreen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pixelmapping 1024x768 i widescreen

Jeg titter for tiden på "HD" plasmaer med 1024x768 oppløsning i widescreen, til bruk mot HTPC via VGA eller DVI (IKKE KOMPONENT). I en annen tråd (http://www.avforum.no/forum/viewtopi...870727#6870727) fikk jeg noen innspill om at det er utfordringer i forbindelse med dette, f.eks. at visning av bilder, spill osv. vil bli "dratt" i bredden osv.

Hvilke alternativer har man for å få korrekt bilde på slike skjermer? Skalering fra PC, innstillinger på skjerm osv?

Takknemlig for innspill!

P.S. Har allerede lest tråden
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=15280

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en QPV 42 HD og mater den med 1024x768 fra en PC og ser DivX filmer med korrekt bredde/høyde forhold. Hvordan? Zoom Player og litt enkel matte.

ZP kan skalere bildet slik du vil, så dersom det en 4:3 video jeg skal se så skalerer jeg 1:1 i ZP. Er det er 16:9 så skalerer jeg til 4:3. Bare trykk r i Zoom Player så bytter du skalering, du kan sette opp skaleringen i ZP slik du vil, men rett ut av boksen (.zip filen?) ligger det en god del greie oppløsninger inne.

Dette går bra fordi 1024x768 i 16:9 betyr at hver pixel er 4:3. Altså drar skjermen ut bildet og du må presse det sammen igjen.

ZP kan selvfølgelig også vise bilder, de samme skaleringsgreiene funker på bilder også. Men ikke på .mp3 filer, selv om ZP spiller disse også...

Dersom du ikke er fornøyd med måten ZP gjør dette installerer du ffdshow. Den kan fikse ting enda bedre hvis du nar nok CPU kraft. Men konklusjonen er at du trygt kan få korrekt bredde/høyde forhold på filmen din og en PC. Skaleringen bør skje i PC'en og ikke skjermen!

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... og det samme gjelder for spill og bildevisning? Evt. hvilke alternativer har jeg for oppsett/skalering av "vanlig" skjermbilde (ikke film)?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •