Strømforbruk standby ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømforbruk standby ?

Jeg må sprørge, min svigerfar er på nakken av mig !
    Har et Sony 32 tommer TV, dette bruker 124 watt når det er på, og vel ca. 3 watt i standby.
    Han mener jo det både er farligt at den står i standby, samt at den bruker mye strøm.....
    Jeg mener jo at , video, satellitmottaker, forsterker osv. også står i standby, telefonen lader sig hele tiden, samt at vi alltid har mindst 15 lampetter på om kvelden, så det tv´et bruker er forsvindende mengde....
    Hvad er meningene om dette ?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke regnet feil så blir det 26 kwh i løpet av et år. Med en kwh pris på 30 øre blir det jo hele 8 kr i løpet av et år. KRISE.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis svigerfaren din likevel må ha varme i rommet så taper han ingen penger på dette energitapet i den kalde årstiden uansett. Varmen som kommer fra TV'en reduserer effektforbruket i de termostatstyrte ovnene.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det med det er farligt ? Han har vel et point hvis det dreier sig om gamle tv apparater der går opp i flammer......

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Og det med det er farligt ? Han har vel et point hvis det dreier sig om gamle tv apparater der går opp i flammer......
    Støvsug bak en gulvstående bokhylle, la den stå i et par uker og se hvor mye støv som har samlet seg. Det samme skjer inne i et tv-apparat. Og som det blir sagt her så går det tre wattene til varme. Og støv brenner, dvs at dette er en uheldig kombinasjon. Ser du ikke på tv, så skru av tv'en med hovedbryteren, eller enda bedre; napp ut kontakten. Det er ikke kult og se huset/leilighet gå opp i flammer

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser stadig vekk at det påpekes hvor brannfarlig det er at en TV står på standby. Etter min mening er det fullstendig ubegrunnet.
    Når TV står på standby så er det ikke strøm på de delene som faktisk kan sies å være brannfarlig, dvs de med høy spenning og stor varmeutvikling.
    Den delen som har strøm utvikler minimalt med varme, og skal bare styre en elektronisk bryter som slår på stømmen til resten av apparatet.
    Ingen vil vel påstå at det er farlig med en elektrisk vekkerklokke på nattbordet? Strømforbruk, varmeutvikling, og brannfare er vel ikke mye større for en TV på standby enn for all annen elektronikk som tilkobles nettet, og det har de fleste ganske mange av.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Ser stadig vekk at det påpekes hvor brannfarlig det er at en TV står på standby. Etter min mening er det fullstendig ubegrunnet.
    Når TV står på standby så er det ikke strøm på de delene som faktisk kan sies å være brannfarlig, dvs de med høy spenning og stor varmeutvikling.
    Den delen som har strøm utvikler minimalt med varme, og skal bare styre en elektronisk bryter som slår på stømmen til resten av apparatet.
    Ingen vil vel påstå at det er farlig med en elektrisk vekkerklokke på nattbordet? Strømforbruk, varmeutvikling, og brannfare er vel ikke mye større for en TV på standby enn for all annen elektronikk som tilkobles nettet, og det har de fleste ganske mange av.
    Det synes jeg du skal fortelle til alle de rundt i landet som har mistet hus og hjem, nettopp pga av tv som tok fyr i standby. Bortsett fra strømforbruk så er det stoooor forskjell på en vekkeklokke og en tv. Har du noen gang åpnet en 3 år gammel tv kontra en 3 år gammel vekkerklokke. Har aldri selv åpnet en en vekkerklokke, men har vært til stede nå de har åpnet en tv. Du vil ikke tro hvor mye dritt og støv som sammler seg inne i en tv. Alle står selvfølgelig fritt til å velge selv, men når alt av branneksperter går ut og advarer mot denne faren, så er det en grunn til det. Jeg skrur ihvertfall av min tv, så får andre gjøre som dem vil :roll:

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvordan man ser på det så synes jeg det er smartere å skru TV'en helt av når man går til sengs om kvelden. Jeg er prinsipielt enig i at en fungerende standby på generelt grunnlag vil være ufarlig, MEN:

Det er ikke noen umulighet at kretsene som styrer standby-logikken kan ryke, og da kan det bli en annen varmeutvikling enn normalt, og støv (som det alltid blir en del av i et TV-apparat) kan antennes.

Et annet moment er at på veldig mange TV-apparater fungerer ikke avmagnetiseringen av bilderøret dersom apparatet står i standby. Jeg har selv observert folk som har levert TV'en til reparasjon på grunn av skjemmende fargespill på grunn av manglende avmagnetisering. De hadde alltid TV'en i standby, og fikk derfor aldri avmagnetisert bilderøret. TV'en trengte ingen reparasjon, bare noen fullstendige AV/PÅ sykluser for å få avmagnetisert røret.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet godt hvor mye støv som samles i en TV. Men du overser glatt poenget mitt om at standbykretser ikke utvikler varme, og derfor er det ikke brannfare på standby uansett hvor mye støv det er.
    Har registert at branneksperter snakker om TV, at de er eksperter på brann er jeg ikke i tvil om, men de vet sikkert ikke mye om elektronikk. Det jeg ønsker er å vite mer om grunnlaget de uttaler seg på, jeg godtar ikke ubetinget ennhver uttalelse fra 'eksperter'.

Er det virkelig mange som har hatt antennelse i en TV på standby? Eller er det bare en myte som sprer seg? Det nytter ikke å uttale seg basert på noe man leser i VG, litt mer fakta skader ikke.

Men selvsagt er muligheten til stede. F.eks at kretsene ryker og det skjer noe unormalt. TV apparater finnes over alt, så statistisk sett vil det skje en gang i blant. Men risikoen for at det skal skje med ett enkelt apparat er fremdeles forsvinnende liten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Hårek
    Vi får bare enes om at dette er vi grunnleggende uenige om tror jeg...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om den ikke utvikler varme ved st.by, blir det betydelig mer støv i en tv enn en vekkerklokke på nattbordet, pga store riller i tv chassiset som fungerer som kjøling. Så når det gjelder risiko, er det selvfølgelig høyere risiko for brann i en TV på st.by enn en som er slått helt av. Selv om risikoen er ganske liten. MEN: Du kan redusere faren for brann BETRAKTELIG ved å støvsuge tv'en inni hvert kvartal f.eks. Det er noe alle burde gjøre, ikke bare oss TV reparatører...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet godt hvor mye støv som samles i en TV. Men du overser glatt poenget mitt om at standbykretser ikke utvikler varme, og derfor er det ikke brannfare på standby uansett hvor mye støv det er.
    Jeg vet ikke sikkert om det er meg du henviser til her, men som jeg har sagt tidligere er jeg enig i at fungerende standby-kretser ikke utvikler nevneverdig varme. Feil kan likevel oppstå, og da kan vi få varmeutvikling. Dette vil også variere fra konstruksjon til konstruksjon, så det er vanskelig å generalisere.

Har registert at branneksperter snakker om TV, at de er eksperter på brann er jeg ikke i tvil om, men de vet sikkert ikke mye om elektronikk. Det jeg ønsker er å vite mer om grunnlaget de uttaler seg på, jeg godtar ikke ubetinget ennhver uttalelse fra 'eksperter'.
    Det bør du ikke heller, men hva er problemet? Hvorfor er det så viktig å IKKE skru av TV'en med knappen?

Er det virkelig mange som har hatt antennelse i en TV på standby? Eller er det bare en myte som sprer seg? Det nytter ikke å uttale seg basert på noe man leser i VG, litt mer fakta skader ikke.

Men selvsagt er muligheten til stede. F.eks at kretsene ryker og det skjer noe unormalt. TV apparater finnes over alt, så statistisk sett vil det skje en gang i blant. Men risikoen for at det skal skje med ett enkelt apparat er fremdeles forsvinnende liten.
    Dersom det er riktig som det hevdes at mange husbranner har oppstått i TV-apparatet, så vil jeg tro at langt de fleste av disse har vært når TV'en sto i standby. Dersom det skjer mens TV'en er fullt påskrudd så vil jeg anta at folk flest er i stand til å gjøre noe med brannen før huset blir overtent. Det er vel de færreste som går fra TV'en i lenger tid uten å slå det av eller i standby.

Jeg er altså ikke uenig i at på generelt grunnlag så er standby ufarlig, men jeg har også nok kunnskap til å se at det finnes en liten risiko knyttet til å la apparatet stå i standby, så derfor slår jeg det av. Det er en en av de billigste forsikringer jeg kan tenke meg...

Men du står selvfølgelig fritt til å velge annerledes...

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kunde jeg var innom i uka, fikk brann i tven sin når den var helt avslått, bare støpslet som sto i. Og det var en 3mnd gammel phillips.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Dersom det er riktig som det hevdes at mange husbranner har oppstått i TV-apparatet, så vil jeg tro at langt de fleste av disse har vært når TV'en sto i standby.
    Da må konklusjonen være at en TV har lettere for å ta fyr i standby enn i drift.
    Det er noe mystisk med TV apparater, har aldri skjønt hva som gjør at de oppfører seg slik.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Dersom det er riktig som det hevdes at mange husbranner har oppstått i TV-apparatet, så vil jeg tro at langt de fleste av disse har vært når TV'en sto i standby.
    Da må konklusjonen være at en TV har lettere for å ta fyr i standby enn i drift.
    Det er noe mystisk med TV apparater, har aldri skjønt hva som gjør at de oppfører seg slik.
    Nei, det er opplagt en alvorlig feilslutning. Poenget mitt var at dersom det skjer når TV'en står på, så blir det ingen husbrann, bare en TV-brann. Disse havner ikke i husbrannstatistikker.

Et annet moment som kan sies å være relevant er at dersom man lar TV'en stå i standby i stedet for å skru den av, så tilbringer den mange flere timer i standby enn påskrudd.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg lurer på. er det ikke en større belasting å slå TVen helt av og på hver gang, dvs risikoen blir større for at den kan gå i stykker ????? noen som vet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •