Kvalitet på Pioneer Plasma Display kontra alternativer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvalitet på Pioneer Plasma Display kontra alternativer?

Hei!

Jeg er i den heldige situasjon at jeg har en bekjent i display-bransjen som kan skaffe meg plasma-skjermer til gode priser.

Jeg er ikke i marked for plasma-TV'er - jeg trenger ikke høyttalere, tuner eller analoge innganger da jeg kjører alt via HTPC og DVI...

Skjermen jeg er spesielt interessert i, er Pioneer PDP-43MXE1 (evt. S - sølvfarget).

http://www.pioneer.no/no/product_det...omy_id=431-470

Jeg har ikke hatt anledning til å se på bildekvaliteten osv, men de _grunnleggende_ spesifikasjonene (kontrast, lysstyrke. oppløsning osv) på denne ser like ut som PDP-435HDE, bortsett fra fargedybden (1 bill. mot 7 bill. farger).

PDP-435HDE: http://www.pioneer.no/no/product_det...omy_id=428-932

Vil dette med gråtonene ha mye å si? Så lenge det er bedre enn 16,7 mill håper jeg alt over det kan være spiselig...

Sammenlikner evt. også spesifikasjonene på kontrast og lysstyrke med Panasonics 3000:1 - er dette virkelig så mye dårligere på pioneer'en? Eller er det forskjellige måter å oppgi/måle kontrast og lysstyrke?

Alternativet mitt er andre plasmaer med 1024x768-oppløsning, evt. med "bedre" kontrast (på papiret i alle fall), men med færre farger (16.7 millioner). Har tidligere sett en del "vanlig" plasma, og det er mye stygge graderinger, så vil gjerne slippe dette.

For å oppsummere:

- Tror/vet dere om plasma DISPLAY og plasma TV-produktene til Pioneer har tilnærmet samme bildekvalitet (evt. samme "innmat" osv)?
    - Flere farger eller bedre kontrast - hva er viktigst for bildekvaliteten?
    - Er Pioneers oppgitte kontrast "reell" i forhold til Panasonic m.fl? Er den virkelig så mye dårligere, eller er det andre faktorer som spiller inn?

Hva tenker dere?

P.S. Vil ikke love noe, men kan muligens skaffe flere skjermer... Bare ikke flood PM boksen min :wink:

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel stort sett bare to typer paneler det gjelder når det kommer til å få det ultimate bilde(når det gjelder plasma idag) via en scaler eller HTPC og det er Pioneer PDP-MXE1 serie og de proffe Panasonic HD skjermene. Iallefall hvis man skal gå etter hva de såkalte "Guruene" sier. Det er derimot en smaksak om du liker det ene eller det andre. Pioneer har mindre kontrast og svart, men har derimot andre egenskaper som bedre farger mer 3D aktige bilder osv. hver sin smak... Hva gjelder spesifikasjonene tror jeg du kan se bort fra disse. Mange mener at PDP-43MXE1 er bedre enn PDP-435HDE fordi den er produsert for det profesionelle markedet og skal visst derfor ha bedre elektronikk(om dette stemmer vet ikke jeg). Du kan også pixelmappe den 1:1 med dens opprinnelige oppløsning via DVI/HDMI mens PDP-435HDE har begrensninger her (kan bare gjøres på VGA, får håpe på en softwareupdate). Det som er en stor risiko med å kjøpe en PDP-43MXE1 er at den ikke har HDCP beskyttelse på DVI/HDMI. Uten dette vil du ikke kunne se HDTV når dette kommer hvis det sendes via DVI/HDMI med HDCP beskyttelse. Det er lovet et HDMI board med HDCP til 43MXE1 fra en tredjepart, men om dette kommer og når det kommer er uklart. Jeg tok iallefall ikke kjangs på dette og har bestilt meg en PDP-435HDE som har alt som forlanges av framtidige HDTV sendinger.
    Panasonic har også begrensninger og også her er det stor usikkerhet rundt om det vil bli tilgjengelig et DVI/HDMI board som støtter HDTV i 50Hz som HDTV antagelig vil bli sendt i her i europa. Nye Panasonic skjermer står for døren så kanskje denne glippen er rettet opp her...

Mvh

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Takker for info, det var noe slikt jeg var ute etter å få vite!

Dette med DVI kontra HDMI--- nå er jeg nokså grønn på HDMI, men om jeg bruker PC som satelitt-dekoder (evt. DVB-T når dette kommer) og generell "signakilde" (dvd etc), kan jeg ikke da uansett få pc'en til å sende signalet ut via DVI kontakten? Den må jo dekode signalet for visning på skjermen, eller hva?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vild et ikke virke fryktelig dårlig med HTPC og 1:1 piksel-mapping på en 16:9 plasma med 4:3 oppløsning (1024x768) ? Pikslene er jo rektangulære, og Windows har ingen innebygd støtte for dette. Dvs. at desktop'en blir forvrengt, det samme vil f.eks digitale bilder vist på skjermen bli. For avspilling av videofiler kan jo Zoomplayer benyttes siden den kan kompensere for dette, men finnes samme mulighet på f.eks DVB-programmene ?

Spill må også bli en merkelig opplevelse

Tror jeg ville satset på plasma med enten 852x480 (<=42") eller 1368x768 (50"+) til HTPC-bruk. Kanskje en NEC 50XM4 ? Koster dog nesten 50k...

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det du sier der jkirkebo, men siden den native oppløsningen er på 1024x768 så vil man jo absolutt få det beste bildet med en 1:1 pixelmapping. Det er jo det man vil ha med en scaler, og å bruke PC'en som en scaler/DVD-spiller/Sat receiver og media/filmboks er jo et billig alternativ hvis man allerede har en PC. Men som du sier, vakkert å se på bilder, spill osv blir det ikke med 1:1 pixelmapping. Filmmateriale derimot vil bli knall med den rette mediaspilleren. Skal man kjøpe en slik skjerm(1024x768) og bruke den med PC så må det jo først og fremst bli for å se på film, det er jo det han også er ute etter etter det jeg kan forstå. Spill,bilder og lignende får Xbox, PS2 osv. stå for. Skal man ha en plasmaskjerm for å spille spill å se på bilder etc. fra PC, ja da bør man nok gjøre som du sier, men 852x480 er jo heller ikke optimalt med tanke på dette(lav oppløsning) så da blir det som du sier dyre alternativ...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •