kontrastforhold?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kontrastforhold?

Hei!

Vurderer an 30 lcd skjerm, HDTV ready-
    Men jeg lurer på hva som er bra ang kontrastforhold? Denne har 600:1, men jeg ser plasma og prosjektorer oppererer med 3000:1 osv.. kan noen forklare meg hvorfor det er forkjell og hvordan dette funker?

UMB

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel nettopp sortnivå som er problemet med LCD. Disse har jo en kraftig lampe som står på hele tiden, og jobben er å sperre av mest mulig lys når man ønsker svart.
    Mens CRT og plasma i utgangspunktet er mørk, man lyser bare opp de punktene man ønsker.
    Det er dessuten ingen fast standard for hvordan kontrast skal spesifiseres, så tallene er ikke uten videre sammenlignbare.

http://www.hjemmekino.no/guide/tv_tips.asp

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må også i denne sammenheng nevnes at sort slettes ikke er det aller viktigste for alle.. Vi (Samsung) oppgir 600:1 på våre "mid to high" end apparater, og selv om dette riktignok f.eks. for lw32a33`s del er MÅLT til 1500:1 av laboratoriet til Fnac (fnac.fr) plager absolutt ikke sortnivået i disse skjermene meg i det hele tatt.. heller ikke på de enklere modellene som er dårligere spesifiert.. Jeg kan la meg irritere av dette når jeg ser noen av de aller rimeligste/dårligste noname (og noen "name" skjermene stå ved siden av en virkelig god plasma, f.eks. en Pana (og da snakker jeg selvsagt BARE om sortnivå ), men å se en moderne, bra lcd tv vise et godt signal.... vil de fleste av oss karakterisere som ganske så kul opplevelse.. Det er iallefall fullstendig idioti å si at 3000:1 er 5 ganger bedre (for øyet) enn 600:1 :-) Jeg synes du skal se selv.. det er meget sansynlig at en høyoppløst Lcd med 5-800:1 i kontrast vil passe dine behov vel så bra som en billig lavoppløst plasma med begrensede multimedia/hd muligheter...

Tenk deg nøye om sammenligning og vurdering er jo noe av det gøyeste som finnes uansett, så det er ingen grunn til å forhaste seg

Vi satser på å ha en fot i alle leire, så for Samsungs del, vil de prøve å dekke alles behov uansett om de er svartofile, bits'o'file eller designofile. Dette svaret er min personlige mening om denne saken, og i dette forumet hvor mange av de som vet hva de snakker om sier at svart er alfa og omega, så må noen si at slik er det ikke for alle ;-) Slik jeg bruker min TV til hverdags i en opplyst stue så vil en LCD fungere HELT supert (de fungerer svært bra i opplyste rom)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •