Erfaringer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Erfaringer

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaringer

Etter alt for mye lesing om plasmaer, tok jeg turen rundt i Trondheim lørdag for å se selv, og her er inntrykkene:

Bakprojeksjon:

Thomson DLY 50 var ikke imponerende. Den flakket, fargene synes jeg ikke var bra nok, bildet manglet skarphet. Jeg ble faktisk litt ør av den.

Så en eldre modell, et billigmerke, og den var utrolig mye bedre. Knallskarpt bilde, flott farger, bra kontrast (til bakprojeksjon å være).

LCD: De litt dyrere typene kommer seg, synes jeg! Men ennå mangler de en del dybde i bildet, det blir for.. platt for min del.

Plasma: Hitachi PD4200, Philips, 42"9946, styr unna. Begge viste en dvd-film på komponent inn. Filmene så nesten animerte ut. Ikke imponerende bilde.
    Samsung 42V4 synes jeg var hakket bedre, men her også var det mye rom for forbedringer.

De beste tvene jeg så var Panasonic, som er lavoppløst, TH-37PA30, Hitachi sin 50 tommer, (13.. x 7.. oppl.) viste vanlig tvbilde kanonbra.
    Fujitsu P42HHA30ESM, var nam-nam. Den viste film på DVI, fra en bra dvd-spiller til mange tusen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har også vært på den store runden og sett på det meste. Synes det er utrolig vanskelig å evaluere skjermer i et butikklokale på denne måten. Faktorer som kompliserer:

- Butikken ønsker å selge et eller annet apparat, og da er det kanskje fristende å justere denne inn slik at den ser litt bedre ut enn naboapparatet? Selv har jeg f.eks. opplevd at billige apparater har sett bedre ut i butikken enn både Pioneer og Panasonic, og da er det noe som ikke stemmer...

- Signalene som kjøres inn i TVen er typisk analoge, animasjonsfilm, digital parabol med en splitter som påvirker signalet eller noe annet som strengt tatt ikke viser normalsituasjonen (i alle fall ikke for meg)

- Mange av apparatene har diverse digitale filtre som bare gjør TV-bildet verre. Jeg har selv kjøpt Pioneer PDP-435HDE og fikk veldig mye bedre bilde på vanlige TV-signaler (parabol, digital) etter å ha skrudd av rubbel og bit og kalibrert TVen med DVE.

Noen egenskaper er imidlertid ganske enkle å se på denne måten. F.eks. var det svært interessant å se forskjellen i 8 og 10-bits farger i mørke scener når Hitachi og Panasonic hang ved siden av hverandre på Expert... Panasonic gikk Hitachi en høy gang på dette punktet.

I tillegg til mine egne erfaringer valgte jeg derfor å stole på testene i bladene ("Lyd & Bilde", "What HiFi" osv.) og havnet på Pio 435HDE selv om den koster noen flere lapper enn jeg strengt tatt liker å tenke på...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •