Kobler PC til 32" TV med s-video. Bedre kvalitet mulig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kobler PC til 32" TV med s-video. Bedre kvalitet mulig?

Hei
    Jeg har en 32" Panasonic widescreen TV som jeg av og til kobler til PCen med en s-video kabel. Oppløsningen som TVen får er 800*600.
    Skjermkortet mitt er et Radeon 9800se@pro (låst opp de deaktiverte pipelines og klokket litt opp).
    Jeg bruker denne løsningen bare for å se filmklipp og f.eks Smallville-episoder som jeg laster ned.
    Kvaliteten blir jo ikke helt søppel heldigvis, men den kunne godt ha vært litt bedre.
    Ja, jeg vet at det er vanskelig(umulig?) å få god kvalitet på en vanlig crt-TV fra en PC med s-video i mellom.
    Men: er det mulig å få bedre enn jeg har nå? Kanskje med PowerStrip å sette annen oppløsning..? Hvis dette da er mulig gjennom s-video. Har ikke så stor peiling her.
    Hvor mange linjer er det TVen min har? 480? 525? 576? Har glemt dette jeg.. Finner jeg ut det så skal jeg teste med PowerStrip.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har selv en 36" Hitatchi prog.scan videscreen crt TV som jeg forer med htpc rett som det er, med bilde som ikke er verdagslig på en crt fra PC. Det jeg har gjort er å kjøpe meg en spesialbygget VGA->scart kabel som passer til så vidt jeg vet alle Ati Radeon kort med VGA ut. Bildet blir rett og slett kjempebra(RGB). Bruker PowerStrip og kjører 1024x576 for å få normale bilder (widescreen) på skjermen, det funker som bare det. Kan også kjøre 720x576, men da blir bildet strukket. Dette gjør ingenting ved avspilling av film (justerering av Aspect Ratio), men ved titting på bilder osv. blir bildet deformert. Husker ikke hvor jeg kjøpte den i farten(Dansk Webshop), men hvis du er interessert skal jeg se om jeg finner linken...

Edit: Her ble det mange edit ops:, men når man er ivrig blir det lett å skrive feil . VGA->scart skal det være...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg vil veldig gjerne at du finner den linken når du har tid.
    Hadde vært kjempefint av deg
    Finner du den ikke kan du kanskje lese på kabelen eller kontaktene på denne hva den heter for noe, så finner jeg den kanskje selv.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kobler fra pc til tv er det jo bare å bruke den beste bildeutgangen du finner på videokortet ditt. Er det s-video som er det eneste bruker du det, men det er vel flere nyere kort som kommer med dvi-ut også.

Edit: men så er det vel de færreste crt-tv'er som kommer med dvi-inngang :P

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du linken:
    http://av-connection.com/Functions/P...mp;VersionNo=0
    Finnes i to versjoner med og uten lyd.
    Ati kortene støtter RGB med synk på composite og det er akkurat det signalet din TV vil ha via scart :wink:.
    Her har du en grei guide:
    http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/windows.html

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå lest i den guiden som ble linket til her, tusen takk for den forresten!
    Jeg har de siste timene prøvd MASSE med PowerStrip og litt Rage 3D Tweak, men får bare 720*576 til å fungere bra.
    Jeg fikk ikke til å kjøre 1024*576 med s-video kabelen, men årsaken er tipper jeg er brikken som sørger for s-video utgangen.
    Så jeg tenker å bestille meg en kabel VGA--> Scart hvis jeg finner en, eller lage en slik selv(men det blir sikkert altfor vanskelig for meg). Trenger nesten 10meter så det kan jo bli dyrt å kjøpe ferdiglaget.

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynabel har Supra VGA til Scart kabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får i alle fall ikke til å kjøre 1024x576 med Powerstrip og ATi skjermkort over VGA. 720x576 funker fint, men da er ikke geometrien helt stødig (ved film er jo ikke det noe problem da alle dvd-avspillere støtter anamorf ut).

En ting jeg alltid har lurt på: Hvorfor er 768/567 = 4/3, mens 720/576 = 5/4 ? Hvordan funker dette med pixel-baserte oppløsninger på PC?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Jeg får i alle fall ikke til å kjøre 1024x576 med Powerstrip og ATi skjermkort over VGA...
    Rart dette da. Og meget dumt. Hvis heller ikke jeg greier det etter å ha laget meg en slik kabel så kommer jeg til å bli irritert. Skal jo virke ifølge den siden der, og mange medlemmer på HIFI4ALL.DK.
    Men hvordan kabel bruker du og hvilken fremviser/TV var det på?

Sitat Opprinnelig postet av Idiss
    Dynabel har Supra VGA til Scart kabler.
    Jeg har og lagt merke til dette, men må jo ut med 1400 kr for den lengden jeg trenger og dette er jo en sjettedel av en grei projektor så da sparer jeg heller til det :P
    Men det er mulig at jeg heller lager meg en slik kabel selv av en 10meter UTP nettverkskabel og en Scartplugg samt en VGAplugg fra dynabel.no. Dette kommer nok bare på 500kr som er mer overkommelig. TVen min har jeg jo uansett planer om å bytte ut om ikke så altfor lenge. Da orker jeg ikke spandere så mye på en slik kabel som bare skal brukes midlertidig.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil se det som meget rart om at 1024 x 576 funker via et analogt signal. Dette er jo et 16:9 format og analoge TV systemer støtter bare 4:3

720 x 480 er 4:3 og det er det utgangspunktet som DVD hadde. Ved å legge til PAL DVD så ble det 720 x 576 for at de ikke ville endre på plassbehov.n 720 x 576 @50Hz gir samme bitrate som 720 x 480 @60Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Jeg vil se det som meget rart om at 1024 x 576 funker via et analogt signal. Dette er jo et 16:9 format og analoge TV systemer støtter bare 4:3
    848x480 funker nå topp over VGA..

720 x 480 er 4:3 og det er det utgangspunktet som DVD hadde. Ved å legge til PAL DVD så ble det 720 x 576 for at de ikke ville endre på plassbehov.n 720 x 576 @50Hz gir samme bitrate som 720 x 480 @60Hz.
    Hva er det som er den rette oppløsningen en skal sette over VGA da? 720x576 eller 768x576 ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StianH*
    Rart dette da. Og meget dumt. Hvis heller ikke jeg greier det etter å ha laget meg en slik kabel så kommer jeg til å bli irritert. Skal jo virke ifølge den siden der, og mange medlemmer på HIFI4ALL.DK.
    Du har jo fortsatt muligheten til å kjøre et anamorft signal til TVen da. Bildet blir vel like bra.
    Men hvordan kabel bruker du og hvilken fremviser/TV var det på?
    Jeg bruker en standard VGA-kabel, men det er bare fordi TVen min kommer med en VGA-inn.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1024 x 576 fungerer i allefall greit hos meg, varierer sikkert fra TV til TV. Får et helt stabilt normalt bilde med litt overscan(er vel det på alle crt TV'er) siden jeg ikke får stilt dette på min TV og heller ikke i PowerStrip, men har jo samme overscan på 720x576. Overscan kan jo stilles i en del Videoavspillere så noe problem er ikke det.

Her er mine instillinger i Powerstrip for 1024x576@50Hz 16/9 interlaced:

PowerStrip timing parameters:
    1024x576=1024,68,48,132,576,6,6,37,19875,312

Generic timing details for 1024x576:
    HFP=68 HSW=48 HBP=132 kHz=16 VFP=6 VSW=6 VBP=37 Hz=25

Linux modeline parameters:
    "1024x576" 19.875 1024 1092 1140 1272 576 582 588 625 interlace +hsync +vsync

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frøy
    1024 x 576 fungerer i allefall greit hos meg, varierer sikkert fra TV til TV. Får et helt stabilt normalt bilde med litt overscan(er vel det på alle crt TV'er) siden jeg ikke får stilt dette på min TV og heller ikke i PowerStrip, men har jo samme overscan på 720x576. Overscan kan jo stilles i en del Videoavspillere så noe problem er ikke det.
    Det er ikke TVen min som er problemet ved 1024x576, men skjermkortet. TVen syncer og gir et stabilt og bra bilde. Problemet er at kun en liten del av bildet vises om gangen på TVen (omtrent som ved veldig mye overscanning). Når en drar musa over i kantene flytter hele bildet seg.

Etter siste reinstallasjon av windows er det heller ikke lenger mulig å velge 1024x576 i Powerstrip. Dvs, den kan velges i Custom Resolutions, men kommer ikke opp som valg under Resolution.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    848x480 funker nå topp over VGA..
    VGA har aldri vært et TV system.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, nå må du forklare mer her Peakman

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RGB eller kompositt/s-video signal så er du tvunget til å holde deg til enten PAL eller NTSC oppløsning for at TV'n skal skjønne det. Disse systemen er 4:3. VGA (RGBHV) støtter alle mulige slags formater.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke TVen min som er problemet ved 1024x576, men skjermkortet. TVen syncer og gir et stabilt og bra bilde. Problemet er at kun en liten del av bildet vises om gangen på TVen (omtrent som ved veldig mye overscanning). Når en drar musa over i kantene flytter hele bildet seg.
    Tror ikke det er skjermkortet, men heller VGA kabelen/overføringen du bruker som gjør at du ikke får 1024x576 til å se riktig ut på TV-skjermen. VGA er vel ment til og overføre analoge progressive signaler til data skjermer. Hva er oppløsningen på TV'en din på VGA(som dataskjerm)? Hvis den er for lav og får dette 1024x576 signalet tolker den vel det slik at dette er en for høy oppløsning for skjermen og utvider kantene slik du forklarer. Bruker du en slik kabel som nevnt ovenfor og følger veiledningen tror jeg TV'en din vil tolke dette anderledes (som et 576i widescreen signal).
    Sier ikke at dette er rett, men en tanke fra min side.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke er helt på jordet her nå så stemmer det vel det jeg sier over med det som Peakman sier. VGA støtter alle mulige slags formater og sender det som blir bedt om å sende til skjermen, nemlig 1024x576p. Skjermen din oppfører seg som en dataskjerm på VGA og viser det som den blir bedt å vise. Siden din skjerm ikke har 1024x576 linjer må den utvide skjermen for å vise alle. Hvis skjermen er på 720x576 linjer blir det jo 304 linjer som det ikke er plass til på selve skjermen og dermed blir det slik at du må flytte musen for å se hele 1024x576 signalet. Slik blir det også på min laptop(som er 4/3) hvis jeg sender en widescreen resolution til den(f.eks. 1024x576).
    Når skjermen derimot får signaler fra scart mottar den de som TV signaler (576i eller 480i) og må tolke disse ut ifra dette. Dermed kan et 1024x576 i 50hz bli tolket som et 576i widescreen signal. Det må jo være dette som gjør at min TV blir riktig med et 1024x576i signal eller er jeg helt ut og sykler...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok enten skjermkortet eller Powerstrip som er problemet (kanskje mest sannsynlig det siste) ja. Dersom forklaringen din skulle stemme burde skjermen kun flytte skjermbildet når en drar musepekeren til kortsiden av bildet, men det samme gjeller nok for langsiden og.

Dessuten får jeg ikke registrert 1024x576 i driverne (via Powerstrip) lenger heller nå så.

848x480 funker uansett fint uten noen form for zooming, men da synes jeg linjene på skjermen blir litt for synlige.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •